ZX-6R Vs. Thundercat

Japper

Rookie
15 nov 2002
2
0
Wormerveer
Hallo allemaal!

Ik ben van plan om begin Januari een motor te kopen echter twijfel ik nog tussen de volgende 2 modellen:
Kawasaki ZX-6r (model 1999)
Yamaha YZF-600R Thundercat

Zouden mensen met gebruikers ervaringen van beide motoren mij hiermee kunnen verblijden?
Ik wil sportief rijden en schuw een lange rit niet.
Mijn voorkeur gaat uit naar de ZX-6R maar ik ben een beetje bang voor de sportieve zithouding.

Please help me out :]
 
mn vader (53) heeft net zn nieuwe thundercat gehaald.. ziet er echt mooi uit.. hij wilde een sport alleen geen R6 ofzo omdat ie daar niet lekker op kan zitten bij langere afstanden.. bij deze dus wel goed.. echt n cool ding.. en sportief genoeg
 
persoonlijk vind ik de thundercat mooier.
Maar ik heb met beide ( niet veel ) gereden en daarbij kwam het sportievere van de kawa toch meteen boven.
Ikzelf vond de thundercat prettiger als alround motor als de kawa.
maak eens een proefrit met beide.
 
Die donderpoes (zegt een Kawa-man ;) )!!! Dit is echt een hele fijne machine. Snel, vaak nog rapper dan een R6, beresterk blok (Kawa ook trouwens) en heel erg betrouwbaar.

Ik heb met een Cat geraced (bijna standaard fiets), en eigenlijk was er geen snellere fiets dan die cat. Nadeel was alleen dat die nieuwe R6'en lichter waren. Maar die cat had 112 Pk aan het wiel, zonder noemenswaardige zaken gemodificeerd te hebben. Stuurt als een dolle, zeker als je de vering 45 mm doorsteekt in de kroonplaten. Enig nadeel is dat ie dan nerveus wordt bij hoge snelheden, maar dit is eenvoudig op te lossen door de uitgaande demping achter losser te zetten. Ik had wel experimentele vering van Johnny Verwijst op die fiets zitten van WP en een onsteking tot 15.200 toeren (15.600 was ook mogelijk). Rijdt je echter met 14.600, dan blijft ie heel erg lang heel !!

Wilco Zeelenberg reed destijd ook al 1.28 op Assen met een Cat. Zegt genoeg.

Die cat is mooi om te zien. Modern (nog steeds), alleen ietsiepietsie zwaarder dan een R6. Verder waardevast en niet belachelijk duur, integendeel. Kope!! :P
 
Koop nou maar gewoon die kawa daar zal je echt geen spijt van krijgen.
Het is een heerlijke fiets met alle eigenschappen in huis die jij schijnt te zoeken.
Wat de zithouding betreft die is niet te extreem je kunt er makelijk langere toerritten meerijden.
Mocht je nou echt nog twijfelen dan zou ik gewoon op beide motoren een proefritje maken.

Veel succes met je beslissing
 
Op vrijdag 15 november 2002 17:57 schreef Mark TT het volgende:
...vaak nog rapper dan een R6...
Huh?? Waar baseer je dat nou weer op? De R6 heeft ruim 20 ponies meer, en het is puur een kwestie van het ding hoog in de toeren houden. De donderpoes pakt wel beter op in de lage toeren ja.

..Maar die cat had 112 Pk aan het wiel, zonder noemenswaardige zaken gemodificeerd te hebben...
Dan heb je dus al flink liggen modden IMO.

Stuurt als een dolle, zeker als je de vering 45 mm doorsteekt in de kroonplaten.
Daar dachten ze bij een review door PB toch echt anders over. Hij wil standaard maar niet insturen. Tja, als jij de vering doorsteekt :P Maar dan wortie voor een normaal mens wel nerveus.

Begrijp me niet verkeerd.
Volgens mij is het de enige mogelijkheid als je een R6 te sportief vind qua zithouding. Maar jij ziet de zaken toch misschien iets te rooskleurig. :)

[me]UltraSub rijdt R6 en vaak samen met een vriend die een nieuwe thundercat heeft...[/me]
 
Zoals zo vaak in dit soort gevallen: Koop wat JIJ het mooist vind. Jij vind de ZX-6 het mooist, kope dan dat ding. Ze zijn allebei goed. Proefrijden is leuk maar je kunt pas echt wat zeggen als je er een seizoen lang onder alle omstandigheden mee het gereden.

Heb zelf CAT gereden en was daarover zeer tevreden. Mijn vriendin heeft er nu eentje en daar rij ik soms op, en ik moet gewoon zeggen, echt een klasse motor voor relatief weinig geld.
 
Standaard heerst de Kawa gewoon... Zelf ook getwijfeld tussen een nieuwe cat of een 2de hands ZX-6R en tot nu toe geen spijt van de ZX-6R... De zithouding is iets meer op de polsen voor mij, maar niet écht erg... Toen ik hem net had, voelde ik het nog wel eens in de polsen na 150-200 km, nu alleen soms bij veel bochten (te) snel nemen en bij 750+ km...

Als nieuw vs. tweedehands wat voor je betekent, dan wordt het de T-cat, want die koop je nieuw voor bijna hetzelfde geld en slecht is ie niet... Maar de Kawa biedt mij gewoon meer plezier...

Maar dat wil niet zeggen dat het voor jou ook zo is. Ga eens gezellig proefrijden op beide fietsen voor je koopt... Rij gerust een uur-anderhalf uur op beide fietsen, om goed te kijken welke je goed bevalt... Kies een route met van ales wat, hoge snelheidsstukken, bochten, stukje stad (last van je polsen met 30 of 50?) en beslis daarna wat je wil... :) Bij mij ligt de prio meer op de fun dan op de kosten / leeftijd en de ZX-6R paste gewoon beter bij mij, dus de Kawa... Ik raad je aan te kiezen wat het beste rijdt, wat niet persé de beste deal is als je puur het financiele plaatje bekijkt... Financieel minder prettig, maar de kosten voel je maar even, het lekkerste rijgevoel voel je iedere keer als je een ritje maakt... :}
 
1.8 jaar geleden een nieuwe Thundercat gekocht en ik zou geen andere motor weten die net zo veel waar voor z'n geld biedt. Het probleem is dat ze 2e hands erg veel moeten kosten zodat ik uiteindelijk voor een nieuwe ben gegaan. Je schrijft dus weinig af, kunt er comfortabel lange afstanden op rijden en ook op het circuit zal hij zich wel thuis voelen. Verder hoor ik bij mijn dealer(s)dat Yamaha de techniek beter onder de knie heeft dan Kawa zodat ik met de Cat minder problemen verwacht dan met een Zx6R. Een ander voordeel is dat de Cat precies 100pk is en dus in een laag verzekeringstarief valt. Op lange ritten rijd ik 350km op een tank (1:22) en dan heb ik nog 3 liter reserve over. Altijd handig voor het toeren.
 
Ik heb afgelopen april mijn nieuwe Donderpoes opgehaald. Ik ben heel erg tevreden met deze fiets. Prijs/kwaliteit-technisch komt hij prima uit de bus. In meerdere tests, zo hoor ik van een collega ;) , komt hij beter uit de bus als de Kawa. Dit puur omdat hij als allroundmotor beter uit de bus komt. OMdat ikzelf wat langer ben lijkt mij de Kawa net iets te klein voor me. Das een van de redenen waarom ik ook voor de cat gekozen heb. Als je iemand 8erop meeneemt lijkt mij de cat ook net een tikje comfortabeler. Qua PKtjes komt hij prima uit de verf, met een leuke pijp derop kom je al gauw aan de 105PKs. Hij mist wel wat kr8 onderin maar dat maakt hij helemaal goed vannaf de 8000 toeren. Ik wil, wanneer mn ketting en tandwielen versleten zijn, 1 tandje meer hebben acterop. Omdat je niet vaak de 260 rijdt die hij kan (en het redelijk lang duurt voordat je daar toch op zit) wil ik daardoor wat meer kracht realiseren onderin.

Ik heb zelf nog nooit op de Kawa gereden, de Cat lijkt me toch wat vriendelijker. Zeker als je net begint met rijden. Ook als ik die collega aanhoor wanneer hij verteld dat de Cat weer eens beter uit de tests komt als de Kawa, zou ik toch kiezen voor de Cat.

Ik denk toch dat ik mijn Cat eens uit het vet moet gaan halen om je er eens een stukje op te laten toeren Japper ;) . Ride it and weep... :]
 
kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa kawa :P

Yamaha betere techniek dan kawa? NOOIT van gehoord!En op mijn (ZX6R 2001) kikker kan ik ook met gemak 1:21 halen (gewoon netjes 120 rijden)... Dus ik zou zeggen: lekker zelf rijden en beslissen welke je ZELF het mooist vindt...zijn waarschijnlijk allebei even goed...
 
...en ik zou ook voor een Yamaha gaan omdat Kawa rijders alleen maar hard "Kawa" kunnen roepen :+
 
he japper,

zeg nou eerlijk. Wil je een brommer kopen of een motor :?

Een motor??. Koop dan een Kawasaki en geen Yamaha!!!! :]

Kawasaki heeft gewoon meer style. :}
 
Oeps....zei ik "kawa"?? zal een typfoutje zijn
biggrin-ani.gif
, ik bedoelde natuurlijk "kwaak"...
 
Koop nou gewoon die Cat man, is heerlijk fietsje. En laten we gelijk eens ophouden over die 120 pk op een R6, d'r is nog geen R6 bij Yamaha van de band gerold met 120 pk, pure marketing. De eerste R6-en zaten op de bank maar een pk-tje of 5 boven de Cat.
 
Ik heb een Cat en een R6 gehad...

Voor de openbare weg is de Cat zoveel beter.
Meer windbescherming, sterk en niet vermoeiend.
De Cat mist alleen het felle en directe van een R6, ( verslavend leuk :} ) maar voor de sportievere langere tochten waar jij op doelt is hij, zonder dat ik weet hoe een ZX-6r rijdt, de beste keuze... ;)

De Cat is altijd al de "sportieve" toerder geweest en de Suzuki en Kawa de sportievere concurrenten. Dat is de reden geweest van de R6, de opvolger van de FZR600R.
 
Kawa ! Je kan niet missen. De zithouding valt heel goed mee. Ik heb nog geen problemen tegen gekomen bij ietswat langere ritten. Al denk ik dat het zitje voor eventuele vrouwelijke reisgenoten wel comfortabeler is bij de cat.
 
ik zou voor de cat gaan

heb hem een weekendje gehuurd en reed perfect (windbescherming enz. perfect)
 
Mocht een test nog iets van betekenis zijn:
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/top600s.html (test)

Hier was de Cat het beste, maar dit was in '97.

Persoonlijke ervaring: Mijn oom heb een ninja van '98 en ik heb de voorloper van de Cat (zelfde blok).
Voor de lange afstand zou ik absoluut voor de Cat gaan. Heeft bijvoorbeeld net zoveel koppel als een R6, maar bij een lager toerental. Dit maakt de fiets ontzettend soepel op onbekende wegen. Rustig rijden en als je aan het gas draait gaat het beestje lekker vooruit.

De ninja vind ik meer voor het hakwerk: Stuurt scherp(er) (de cat kan dit na het goed afstellen van de vering ook), en klinkt goed als het hard gaat. Heeft een lekker eindschot :)

My 2 cents
 
Terug
Bovenaan Onderaan