ZX10/ZZR1100 tuning?

KaWaReZ

MF veteraan
10 nov 2003
14.079
10
Den Haag
Kort verhaal:

1 ZX10 met meer dan een ton op de teller, blok gaat het een keer begeven. Half jaar terug kwam er nog een aardige run uit, 112 bhp met 85Nm, maar rammelt aan alle kanten. a/f was wel redelijk.

1 ZX10 met 36K op de klok, als donorfiets (wel een doorgefikte CDI).

De eerste ZX10 is mn poekiewoekie, steek ik ook gewoon geld in (economisch niet bepaald verantwoord). De tweede ZX10 is een donorfiets.

Aangezien dit blok "toch" over een tijd de geest gaat geven, heb ik dit 36k-blok als reserve. Ik ga ervanuit dat deze het gewoon goed zal doen. Hij heeft al gelopen, afijn.
Voordat deze er bij mij onder komt, wordt ie nog even onder handen genomen (bagger uit kvs-systeem halen, oliebeurtje, kleppen stellen).

Ik heb echter ook de beschikking over een 1100-blok (C type) met ruim 60k op de klok.
Nadeel is dat deze uit een schadefiets komt en ook schade aan de buitenzijde blok heeft. Cilinder heeft een tik gekregen en heeft een barst. Ik ga ervanuit dat dit blok gewoon niet zo 123 te gebruiken valt als vervangingsblok.

Sowieso wil ik wat meer vermogen uit t blok hebben, mag wat soepeler lopen en wat extra koppel is wel zo fijn.

Het idee was aanvankelijk om er een 1100blok onder te hangen (liefst een D), maar vrijwel iedereen weet hoe zeldzaam GOEDE blokken zijn, met een vrij lage km-stand.

Na eens te hebben gebabbeld met Motomaat die nogal veel met die ZX10's hebben gedaan, ontstond het idee om het blok onder handen te nemen. Zou een aardige duit kosten, maar een idee was het wel. Ook een aardige vermogenswinst werd er beloofd.

Daarover heb ik nog even met Marco van KMS gebabbeld, of er veel te winnen viel met een ouwe ZX10. Met een kritische blik op wat er gedaan kon worden hebben we even gebabbeld.

Ook een aantal kennisen met wat kennis over Big-bore (Heb ze nog niet allemaal gehad) gebabbeld.


Maargoed, Hier zitten wat meer mensen die er meer verstand van hebben ;)
Bijkomend wat vragen over waar ik allemaal rekening mee moet houden.

Wat er op het lijstje staat:

-Big-bore (ori 10cil-blok of kan die van een 11 gebruikt worden?) Kan het groter dan de wiseco 1040?
-Kop flowen (Ori ZX10 kop gebruiken of aan een 11D zien te komen?)
-Nokken timen (wederom de vraag: 10kop of 11d?)

wellicht handmatige nokkenkettingspanner
oliebypass

Kruk balanceren? (moet er wat gelast worden?)
balansas aanpassen?

Uitlaatsysteem van een 1100 gebruiken of volstaat die van de 10?
Carbs aanpassen? (de 36mm's van de 10 gebruiken of de grotere van de 11? )

verzin het maar, noem het op.
Antwoord via PM is ook goed :+
 
om nog maar er wat bij te zetten :

ik hoef er geen 300+pk's uit te persen
Ik hoef er ook geen 300+ mee te rijden

Wat ik liever wil:

efficient (dus zuinig ;) :+ ) lopen
betrouwbaar
wat meer koppel(+ vermogen)


Tandwielverhouding laat ik liever zo (weet dat hier "goedkoop eea mee te winnen is" ), maar rij tussen de 1,5k en 3k in de maand, waarvan ook veel snelweg. (laat me, ben eigenwijs).

Andere mogelijkheid is :
36k blok er op korte termijn bij mij onderlepelen en het ton-blok onder handen nemen.
komt alleen een complete lager-revisie, krukrevisie? + lagers en nog wat andere zooi bij...
 
Turbo! (sorry, persoonlijke afwijking ;) )
Maar daar had je al over nagedacht neem ik aan?
Kop flowen, zuigers, etc. is ook best prijzig.

Turbo staat op het verlanglijstje, maar niet voor deze fiets. Indien ik toch iets van turbo doe, wordt t een compressor. (wil geen rechtuit-fiets, net een fortuin besteed aan rijwielgedeelte, remmerij en vering) turbo-lag in bocht vind ik niet zo'n goed idee, bovendien krijgt t blok redelijk op zn flikker (en de achterbrug enz ook, vanwege de "kick-in").
Dus gewoon "overall" meer vermogen.

Turbo zal duurder zijn dan dit gebeuren + moet veel meer in de gaten houden.
Deze fiets wordt ook swinters gebruikt ;)

Uiteindelijk komt het er op neer om het blok zo efficient te laten lopen.
Maar een ander iets:

Is het handiger het blok te laten blueprinten (en kop flowen) zoals het er nu bijstaat, of blueprinten overslaan en meteen die 40? :') cc extra monteren met wiseco's.

Andere bijkomstigheid, ik wil gewoon euro95 blijven tanken (denk dat dit een belangrijke is mbt hoever er gegaan kan worden :+ )
 
Laatst bewerkt:
Net ff met Paul aan de lijn gehangen :)
weer wat wijzer.


Toevoeging aan de lijst : Injectie (met een RB)


Over een tijdje maar eens kijken of een 11bovenblok op een 10onderblok past :+

Weet nu in ieder geval al een aantal dingen meer (eea heeft praktisch geen nut om los van elkaar te doen).
 
Laatst bewerkt:
Begin met bleuprinten.
evt standaard 1100cc zuigers en cilinderblok ( wel ff de pasbussen onder het cilinderblok omzetten.
Koppie flowen, of beter een 1100 kop grotere kleppen en inlaatkanalen.
De 1100 carburateurs ( 40 mm t/o 36mm van de zx10.
Nokkenassen zijn het zelfde.
Geef hem iets meer compressie en als je het blok toch los hebt overal nieuwe lagertjes er in en trekbouten van de drijfstangen.
Zal je wel wat meer koppel en vermogen krijgen, en dit is gewoon heel simpel te doen ook voor een onervaren sleutelaar.
En anders is er altijd wel een motorzaak die je wil helpen met raad en daad.
Ik ben bezig met een GPz1000RX.
 
wil je je kawa goed hebben moet je mile pajic eens bellen die weet waar hij mee bezig is en hij verteld tenminste wat echt wel en niet kan.
Hij prepareert je cilinder kop kost je een fractie wat jij wilt en loopt 10 keer beter.
 
Net ff met Paul aan de lijn gehangen :)
weer wat wijzer.

Toevoeging aan de lijst : Injectie (met een RB)
Heb geen idee hoe veel verstand je daar van hebt, maar als je zelf niet een beetje thuis bent in het mappen en geen beschikking hebt over een vermogensbank (meeste zijn acceleratiebanken wat ook niet ideaal is) gaat dat een aardige duit kosten.

Zou daar pas als laatste naar gaan kijken als ik jou was.

Puur voor de fun kan je misschien wat spelen met inlaatlengtes?
Geef hem iets meer compressie en als je het blok toch los hebt overal nieuwe lagertjes er in en trekbouten van de drijfstangen.
Wel even opletten dat je met een grotere cilinderinhoud en een standaard kop (ongeveer zelfde compressievolume als de zuigers niet heel anders zijn) al meer compressie hebt.
 
Laatst bewerkt:
Tja, hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Ik zou het 36K blok gebruiken en de cilinderwanden opboren. Wiseco kit kopen en inbouwen maar. Je hebt dan voor een redelijk bedrag een lekker soepel lopend blok. Ik heb overigens gelezen dat de pakkingset van Wiseco niet echt geweldig is, dus ik zou wel een origineel pakkingsetje gebruiken. Het zou rottig zijn om na 5K de kop weer te moeten demonteren omdat de koppakking eruit geblazen is :/
 
@Ruud: Een motorzaak die me hierbij wil hebben heb ik (heeft ook een bank staan :+ Zijn net om de tafel geweest, kijken wat we kunnen doen en wat voor alternatieven we hebben. Injectieverhaal is van de baan, had mooi geleken, maar brengt teveel zorgen met zich mee en bovendien te duur.

Het erop gooien van een 11(D) bovenblok staat nu hoog op de lijst van de te proberen dingen.
Ik zou dan wel graag wat van je willen weten mbt de pasbussen en waar ik rekening mee dien te houden.

Behalve dat de standaard 11 wat meer cc's heeft dan een opgeboord 10-blok, kan er uiteindelijk hiervan nog wat gemaakt worden met een big bore. (en heb ik nieuwe zuigers die ik netjes in kan rijden).

Is het verstandig (mogelijk) de radiator van de 11 in de 10 te zetten? :+ of is dit niet nodig?

Wat er in ieder geval op de lijst staat nu:

11D cilinderblok + kop. (Waarom D? minder gewicht boven)
kop flowen
bypass
nieuwe nak en evt andere kettingen/rubbers
pakkingset
als bij checkup het blok toch open gaat, meteen maar overal nieuwe lagers inmeppen

Het luchtfilterhuis kan wel aangepast worden, heb er nog 1tje reserve liggen


Begin met bleuprinten.
evt standaard 1100cc zuigers en cilinderblok ( wel ff de pasbussen onder het cilinderblok omzetten.
Koppie flowen, of beter een 1100 kop grotere kleppen en inlaatkanalen.
De 1100 carburateurs ( 40 mm t/o 36mm van de zx10.
Nokkenassen zijn het zelfde.
Geef hem iets meer compressie en als je het blok toch los hebt overal nieuwe lagertjes er in en trekbouten van de drijfstangen.
Zal je wel wat meer koppel en vermogen krijgen, en dit is gewoon heel simpel te doen ook voor een onervaren sleutelaar.
En anders is er altijd wel een motorzaak die je wil helpen met raad en daad.
Ik ben bezig met een GPz1000RX.
 
Laatst bewerkt:
en voor de duidelijkheid
ik wil gewoon dat die fiets betrouwbaar is en blijft
en "optimaal" loopt (en zuinig).
en gewoon net dat beetje vermogen wat ik mis

geen 200+ PK's ah achterwiel, das pas leuk als ik echt geld heb :+
 
Turbo staat op het verlanglijstje, maar niet voor deze fiets. Indien ik toch iets van turbo doe, wordt t een compressor. (wil geen rechtuit-fiets, net een fortuin besteed aan rijwielgedeelte, remmerij en vering) turbo-lag in bocht vind ik niet zo'n goed idee, bovendien krijgt t blok redelijk op zn flikker (en de achterbrug enz ook, vanwege de "kick-in").
Dus gewoon "overall" meer vermogen.

Turbo zal duurder zijn dan dit gebeuren + moet veel meer in de gaten houden.
Deze fiets wordt ook swinters gebruikt ;)

Uiteindelijk komt het er op neer om het blok zo efficient te laten lopen.
Maar een ander iets:

Is het handiger het blok te laten blueprinten (en kop flowen) zoals het er nu bijstaat, of blueprinten overslaan en meteen die 40? :') cc extra monteren met wiseco's.

Andere bijkomstigheid, ik wil gewoon euro95 blijven tanken (denk dat dit een belangrijke is mbt hoever er gegaan kan worden :+ )


jij wilt dus meer vermogen(veel geld!), maar wel 95 blijven tanken(paar cent verschil met 98...) :?

ook voor 'maar' 50pk te winnen zal je al aardig wat mogen investeren
 
Laatst bewerkt:
laten we het zo zeggen:

1100 bovenblok op een 10 onderblok,
levert al een verschil van 54cc
De kop van een 11 is groter dan die van de 10.

Daar zit al "dikke (goedkope) winst".
Volgende stap is de kop flowen, en evt stage 2 nokkenas.
(Als ik geld over heb, komt hier de big bore van wiseco in, wat uit zal komen op een verschil van een slordige 100cc tov het 10 blok).
de kop van een 11 vs die van een 10 is sowieso winst.

Als ik echt voor alleen vermogen ging, kwam er wel een charger op (turbo wordt vaker gebruikt, charger minder)
 
jij wilt dus meer vermogen(veel geld!), maar wel 95 blijven tanken(paar cent verschil met 98...) :?

ook voor 'maar' 50pk te winnen zal je al aardig wat mogen investeren

paar cent... 10 cent de liter over t algemeen
2-3 tankbeurten in de week van een slordige 20 liter
tel uit je winst.

Als het verbruik omlaag kan en het vermogen omhoog, is dat mijn winst die ik wil behalen.

Vandaar "reeel" vermogen eruit krijgen ipv echt voor de pk's gaan; optimaliseren van het blok ;)

Als ik voor zo veel mogelijk vermogen uit die fiets zou willen gaan, atmosferisch, zou ik t 1300cc kitje kopen dat Nol Bikker nog heeft liggen, met flatslides en al het kuipwerk en crap vervangen door carbon oid. Of van dat geld een moderne 1000 kopen (of alleen t blok en dat erin zetten).
 
Als het dus echt optimaliseren is voor het gebruik (veel kilometers maken) dan is een andere (modernere) kop idd een goed idee. Tevens zou ik dan van andere nokkenassen afblijven omdat je dan meestal alleen maar het vermogen en de efficientie naar een hoger toerental schuift. Maar dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je kunt vinden voor deze kop, misschien is er wel wat voor meer middengebied.
Je kunt anders ook je huidige nokkenassen uitklokken op wat meer middengebied zodat daar de efficientie wat meer omhoog gaat, Paul heeft daar zeker verstand van. (Ben ik toevallig ook mee bezig met de turbo).

Supercharger is ook mooi, maar lastig monteren. Er zijn best wel wat roots blowers te koop met een magneetkoppeling. Schakelaartje op je stuur om hem in te schakelen en je hebt praktisch geen verlies als je hem niet gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
ik wil geen roots, maar t slakkenhuis ;)
als ik al zoiets doe.

stage 2 nokkenassen zijn er vooral voor t middengebied, hoge toeren doe ik vrijwel nooit, tenzij ik echt aan het blazen ben (warm blok, goed stuk weg, even de motor schoonblazen).

De andere kop icm wat meer inhoud levert voor mij al een winst die ik beoogde te halen (meer vermogen en koppel)
Nu nog het optimaliseren dat ie goeie vulling (zonder restricties enz) heeft.

en dan eens zien of die het ook een ton uithoudt :+
 
Hey Kawarez , ouwe Brommerforum Gangester.

Orgineel heeft een ZX10 (Tomcat) als ik het goed het een 136pk...

Ik denk persoonlijk als jij je blok reviseert , aangepaste nokkenassen plaatst die op koppel geslepen zijn in combinatie met
een geflowde kop dat je rinchting de 140-145pk gaat met koppel d´r bij , vindt je dat niks...
 
ik wil meer koppel dan die 90Nm die er uit geperst kan worden

NOS vergt bepaalde aanpassingen en geeft t blok dusdanig op zn flikker dat die geen ton meer draait ;)

130pk zou die hebben op de kruk, maar de PK's zijn niet zo boeiend
wil de 1100 kit passend maken (zodra ik die heb)

meer koppel, kop flowen, evt stage 2 assen...
en dan maar eens zien waar t schip strand

110nm vs 90 , doet me meer dan 95 Nm.. :+
 
laten we het zo zeggen:

1100 bovenblok op een 10 onderblok,
levert al een verschil van 54cc
De kop van een 11 is groter dan die van de 10.

als je dit doet word je compressie toch veel lager?
is dit niet een groot nadeel?

Als het verbruik omlaag kan en het vermogen omhoog, is dat mijn winst die ik wil behalen.


ik zal je uit de droom helpen, elke pk haal je nog steeds uit je benzinetank
:W

mijn blok is na de laatste "aanpassingen"ook veel meer gaan zuipen :Y

wat ben je verder van plan kwa uitlaat/luchtfilter/ontsteking e.d ?

greetz raymond .
 
Laatst bewerkt:
als je dit doet word je compressie toch veel lager?
is dit niet een groot nadeel?ik zal je uit de droom helpen, elke pk haal je nog steeds uit je benzinetank
:W

mijn blok is na de laatste "aanpassingen"ook veel meer gaan zuipen :Y

wat ben je verder van plan kwa uitlaat/luchtfilter/ontsteking e.d ?

greetz raymond .


slag is hetzelfde, compressie zal hetzelfde zijn als die van de 1100

komen ook 1100 carbs op met een aangepaste filterbox

Ja elke pk komt uit je benzinetank, maar je blok bepaalt nog steeds het rendement en ik wil dat rendement wat hoger hebben (tegelijk met wat extra power).

Fabrieksaf zijn er bepaalde marges aangehouden en is het blok op bepaalde dingen geknepen, afijn

ontsteking, wellicht dat ik de CDI een keertje laat aanpassen (andere curven) als ik aan andere nokkenassen kan komen.

uitlaat, die van de 1100, open dempert, misschien zelfs het absorbsiegedeelte van de collector uitboren (76mm slip on :+ )

ik zou alles de sloot induwen en een BMW kopen

of een john deere als je echt koppel en bottom power wilt

wow, jij bent geniaal, ik aanbid je om je briljante opmerkingen

en nou opsauten
 
Laatst bewerkt:
dat is niet helemaal waar wat jij zegt,

de compresie verhouding is de verhouding tussen slagVOLUME /en verbrandingsruimte.
dus boring en slag en de verbrandingruimte boven de zuiger,dus de ruimte in de kop

wat jij dus zegt, de kop is 54cc groter ,maar je onderblok is hetzelfde, veranderd de compresieverhouding wel :Y .

wat jij zegt, meer vermogen en minder verbruik,
ik betwijfel of je dat voor elkaar gaat krijgen.

greetz raymond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan