ZX10/ZZR1100 tuning?

KaWaReZ

MF veteraan
10 nov 2003
14.079
10
Den Haag
Kort verhaal:

1 ZX10 met meer dan een ton op de teller, blok gaat het een keer begeven. Half jaar terug kwam er nog een aardige run uit, 112 bhp met 85Nm, maar rammelt aan alle kanten. a/f was wel redelijk.

1 ZX10 met 36K op de klok, als donorfiets (wel een doorgefikte CDI).

De eerste ZX10 is mn poekiewoekie, steek ik ook gewoon geld in (economisch niet bepaald verantwoord). De tweede ZX10 is een donorfiets.

Aangezien dit blok "toch" over een tijd de geest gaat geven, heb ik dit 36k-blok als reserve. Ik ga ervanuit dat deze het gewoon goed zal doen. Hij heeft al gelopen, afijn.
Voordat deze er bij mij onder komt, wordt ie nog even onder handen genomen (bagger uit kvs-systeem halen, oliebeurtje, kleppen stellen).

Ik heb echter ook de beschikking over een 1100-blok (C type) met ruim 60k op de klok.
Nadeel is dat deze uit een schadefiets komt en ook schade aan de buitenzijde blok heeft. Cilinder heeft een tik gekregen en heeft een barst. Ik ga ervanuit dat dit blok gewoon niet zo 123 te gebruiken valt als vervangingsblok.

Sowieso wil ik wat meer vermogen uit t blok hebben, mag wat soepeler lopen en wat extra koppel is wel zo fijn.

Het idee was aanvankelijk om er een 1100blok onder te hangen (liefst een D), maar vrijwel iedereen weet hoe zeldzaam GOEDE blokken zijn, met een vrij lage km-stand.

Na eens te hebben gebabbeld met Motomaat die nogal veel met die ZX10's hebben gedaan, ontstond het idee om het blok onder handen te nemen. Zou een aardige duit kosten, maar een idee was het wel. Ook een aardige vermogenswinst werd er beloofd.

Daarover heb ik nog even met Marco van KMS gebabbeld, of er veel te winnen viel met een ouwe ZX10. Met een kritische blik op wat er gedaan kon worden hebben we even gebabbeld.

Ook een aantal kennisen met wat kennis over Big-bore (Heb ze nog niet allemaal gehad) gebabbeld.


Maargoed, Hier zitten wat meer mensen die er meer verstand van hebben ;)
Bijkomend wat vragen over waar ik allemaal rekening mee moet houden.

Wat er op het lijstje staat:

-Big-bore (ori 10cil-blok of kan die van een 11 gebruikt worden?) Kan het groter dan de wiseco 1040?
-Kop flowen (Ori ZX10 kop gebruiken of aan een 11D zien te komen?)
-Nokken timen (wederom de vraag: 10kop of 11d?)

wellicht handmatige nokkenkettingspanner
oliebypass

Kruk balanceren? (moet er wat gelast worden?)
balansas aanpassen?

Uitlaatsysteem van een 1100 gebruiken of volstaat die van de 10?
Carbs aanpassen? (de 36mm's van de 10 gebruiken of de grotere van de 11? )

verzin het maar, noem het op.
Antwoord via PM is ook goed :+
 
Update:

Het 1100spul is beoordeeld.

Zuigers komen nieuwe veren+olieschraapringen in. (Moet ik nog bestellen).
De kop staat te wachten op een "go", tot ie weg kan om wat gepolijst te worden/goed geflowed.

De "go" komt pas nadat ik heb gepast of het cilinderblok daadwerkelijk op het 10 onderblok past. We gaan allemaal uit van dat het wel past, maar even zeker zijn.
Blok heb ik opengehaald, boven.
Kop moet ik er af zien te krijgen, de dop 14 die ik heb is te kort. (wel net lang genoeg, maar dan haal ik mezelf open + beschadig ik de kop), willen we niet hebben :+ ).

Dat staat even op Hold.

Ik zal toch het blok voor het grootste gedeelte uit elkaar moeten trekken voor inspectie enz, echter heb ik geen ruimte waar ik dat zo 123 kan doen/laten.
Maar denk dat ik binnenkort wel iets kan verzinnen (even kelder leeghalen).

Ik weet dat een kop flowen winst geeft, maar de ene kop geeft meer winst dan de andere.
wil nog steeds weten of de kop van een 1100 echt winst uit te halen valt of dat dat marginaal is.

Cilinder vlakken staat ook nog onder de opties..
 
hoi heb het even beetje grof door gelopen vooral de eerste pagina. maar heb je ook al eens gedacht om een uitlaat te laten maken voor de bike. dus door laten meten. Dat geeft ook heel veel extra vermogen.
 
Als ik een ongelimiteerd budget had, lag er een ZZR1400blok onder, met akrapornovic en wellicht een turbotje ;)


Nogmaals: Ik hoef er geen 200+ pk's uit te persen, wil gewoon dat ie zo efficient en mooi mogelijk loopt (en wat extra power). Toch voor een student-met-bijbaan-budget :+

Uitlaatsysteem laten maken kost me al gauw 1500 euro, dat gaat dus mooi niet door, tenzij jij dat voor me wilt betalen :+

Probleem van veel vermogen is betrouwbaarheid van het blok.

Dit blok gaat gewoon zomer en winter misbruikt worden, elke dag.
Nu doe ik 30-50k per jaar.... bedoeling is om dat blok over een ton te rijden :+


edit:
Als ik (veel) geld had te besteden, ging er een big-bore (1300cc) in
Kop geflowed, blok geblueprint
velgen van een ZX10R oid
tit uitlaatsysteem (evt door Laser)
Injectie van een zx12R oid
lichtere betere radiator
USD
en originele strak-in-de-lak kappen.

Echter ben ik al blij als ik alle pakkingen enz kan betalen (kop flowen moet daar nog bijkomen) en arbeidskosten van het in elkaar zetten/afstellen blok.

Moet nog een raming maken over de kosten (schatting) en dan pas weet ik zeker of ik de kop goed onder handen kan laten nemen of dat het bij polijsten blijft.

Hoe graag ik het ook wil, de doekoes hebben ook andere bestemmingen dan alleen de fiets. (andere fiets heeft nieuwe bandjes nodig, remblokken mogen ook binnenkort).en heb nog wat onderdelen in bestelling staan...
 
Laatst bewerkt:
Als ik een ongelimiteerd budget had, lag er een ZZR1400blok onder, met akrapornovic en wellicht een turbotje ;)


Nogmaals: Ik hoef er geen 200+ pk's uit te persen, wil gewoon dat ie zo efficient en mooi mogelijk loopt (en wat extra power). Toch voor een student-met-bijbaan-budget :+

Uitlaatsysteem laten maken kost me al gauw 1500 euro, dat gaat dus mooi niet door, tenzij jij dat voor me wilt betalen :+

Probleem van veel vermogen is betrouwbaarheid van het blok.

Dit blok gaat gewoon zomer en winter misbruikt worden, elke dag.
Nu doe ik 30-50k per jaar.... bedoeling is om dat blok over een ton te rijden :+


edit:
Als ik (veel) geld had te besteden, ging er een big-bore (1300cc) in
Kop geflowed, blok geblueprint
velgen van een ZX10R oid
tit uitlaatsysteem (evt door Laser)
Injectie van een zx12R oid
lichtere betere radiator
USD
en originele strak-in-de-lak kappen.

Echter ben ik al blij als ik alle pakkingen enz kan betalen (kop flowen moet daar nog bijkomen) en arbeidskosten van het in elkaar zetten/afstellen blok.

Moet nog een raming maken over de kosten (schatting) en dan pas weet ik zeker of ik de kop goed onder handen kan laten nemen of dat het bij polijsten blijft.

Hoe graag ik het ook wil, de doekoes hebben ook andere bestemmingen dan alleen de fiets. (andere fiets heeft nieuwe bandjes nodig, remblokken mogen ook binnenkort).en heb nog wat onderdelen in bestelling staan...

Ja dat snap ik:P
ken het probleem kwa geld, maar michel van power-point uit Tiel kent zo'n kerel die uitlaat doorrekend en maakt kost rond de € 600,- geen 1500.

ik ga het volgend jaar ook doen als arme student :+
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat je er graag meer vermogen uit wilt halen dan heb ik nu al bij 3 nieuw motor gedaan die van mijn eigen sproeiers naalden onsteking vervroegers luchtfilters uitlaten alles ging er op.

en als je alle geld bij elkaar op telt had ik de blok better naar de tuning specialist van nederland kunnen brengen mile pajic dan had ik twee keer zoveel vermogen en koppel erbij voor het zelfde geld.
Geef hem eens een belletje en laat je verrassen zou ik zeggen
 
Update:

Het 1100spul is beoordeeld.

Zuigers komen nieuwe veren+olieschraapringen in. (Moet ik nog bestellen).
De kop staat te wachten op een "go", tot ie weg kan om wat gepolijst te worden/goed geflowed.

De "go" komt pas nadat ik heb gepast of het cilinderblok daadwerkelijk op het 10 onderblok past. We gaan allemaal uit van dat het wel past, maar even zeker zijn.
Blok heb ik opengehaald, boven.
Kop moet ik er af zien te krijgen, de dop 14 die ik heb is te kort. (wel net lang genoeg, maar dan haal ik mezelf open + beschadig ik de kop), willen we niet hebben :+ ).

Dat staat even op Hold.

Ik zal toch het blok voor het grootste gedeelte uit elkaar moeten trekken voor inspectie enz, echter heb ik geen ruimte waar ik dat zo 123 kan doen/laten.
Maar denk dat ik binnenkort wel iets kan verzinnen (even kelder leeghalen).

Ik weet dat een kop flowen winst geeft, maar de ene kop geeft meer winst dan de andere.
wil nog steeds weten of de kop van een 1100 echt winst uit te halen valt of dat dat marginaal is.

Cilinder vlakken staat ook nog onder de opties..

he kerel
Een 1100 kop geeft best meer vermogen dan de zx10 kop.
De kanaaltjes zijn ff wat groter.
 
Dat weet ik, daarom pak ik een 11 ipv 10 :+
(samen met cilinderblok)... dat is voor mij goedkoop vermogen

maar nu wil ik die 11kop wat efficienter hebben..
tov een GTR, waar heel veel winst valt te halen (uitlaatpoorten lijken o die van een 50cctje), wil ik weten wat een 11-kop precies oplevert, voordat ik er 5-800 euro tegenaangooi.

Ik weet dat het wat oplevert, maar wil de afweging kunnen maken tussen nut en noodzaak.
Meer vermogen heeftie sowieso, maar als ik m efficienter kan laten lopen, heeft dat voor mij meer nut.

zegmaar.. : 150 awpk 110 Nm en 1:15
of 140 awpk 110Nm en 1:20
dan ga ik toch voor de 140awpk voor de 1:20 :+

PK's zijn leuk, maar de nadruk ligt meer op verbruik (en koppel).....
benzineprijs is ook weer gestegen, gisteren 1,42 :X
2-3 weken terug voor 1,26 nog ergens getankt
 
Update:

Cilinderblok eraf gehaald, zuigers enz...

11blok erop gepast
bij nadere inspectie: de bussen (hemden) zijn NET een ietsiemieniepietsie te groot voor het blok.
Mag dus lekker gaan schuren.

Nu komt het:

Is het handiger het alu weg te schuren van het bovencarter, of kan ik de hemden aanpakken? (wat makkelijker is).

Er zal max 1mm afgaan
 
Laatst bewerkt:
Update:

Cilinderblok eraf gehaald, zuigers enz...

11blok erop gepast
bij nadere inspectie: de bussen (hemden) zijn NET een ietsiemieniepietsie te groot voor het blok.
Mag dus lekker gaan schuren.

Nu komt het:

Is het handiger het alu weg te schuren van het bovencarter, of kan ik de hemden aanpakken? (wat makkelijker is).

Er zal max 1mm afgaan

Gewoon carter aanpakken.
Echt Kawasaki alles past wel maar net niet.
 
carter betekent hele blok uit elkaar
bussen is makkelijker (kost wel meer moeite, maar minder in het totaalplaatje)

Denk dat toen ze de 10 op de markt zetten, dat ze niet doorhadden dat ze een groter blok zouden maken :+
De bussen zijn gewoon een tikkie groter
 
geen zin om het carter eraf te slopen (ben nogal slecht met krukaslagers terugplaatsen)

Kga kijken of ik t blok ondersteboven kan houden, alles dichtproppen en dan met een schuurborstel oid de randen bewerken :+

Alles in t blok is nog netjes vastgezet, geen gebeun, ben daar wel blij mee :+
Foto's zal ik vnaaf uppen van t zooitje, ziet er wel mooi nieuw ongebruikt uit :+
 
kop flowen liet ik schieten

zooitje zit in elkaar en rijdt nu rond...

niet bepaald zachtaardig, zit best wat power in dat ding :+

binnenkort een keer op de bank, kijken wat mn AF doet
en daarna zal ik wel een how to proberen te maken over hoe/wat, als je zoiets wilt doen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan