ZX10R deel 39 "The one Ninja to rule them all"

Prima, moet je wel iets met je prijs doen en 'm niet te hard opvouwen ;).



Haha, hangt ervan af wat mijn budget doet de komende maanden, maar ik denk dat ie bij de start van volgend seizoen weg is. Nadeel is dat ik dan geen excuus meer heb waarom ik nog steeds geen 1:50's rijd :X.

Dat heb je al niet met je dikke 08 zx10r 😉
Mij lukt het ook
 
Ik zei niet dat ik nu wel een goed excuus had ;). Met mijn gebrek aan talent heb ik gewoon een betere fiets nodig om mijn manco's te compenseren :P.
 
He ZX10R liefhebbers! Ik ben nog steeds aan het rondkijken voor een nieuwe circuitfiets, recent al eerder goede tips gehad. Nu kwam ik een dik aangeklede zx10 uit 2013 tegen. Met 14000 circuitkilometers. Hebben jullie ervaring met deze bouwjaren en hoe deze zich motorisch houden? Zit er nu een revisie aan te komen, is nog niet gedaan namelijk.. Wellicht iemand die hier ook mee aan circuit rijden doet? Alvast dank..
 
Prima, moet je wel iets met je prijs doen en 'm niet te hard opvouwen ;).
Net als de ZX-10R een goeiekoop. :+ ;)
Gisteren op Assen gereden, maar slechts twee sessies vier ronden.
Beiden rode vlag en de eerste drie sessies kwam ik steeds met de eerste ronde binnen.
Veel te nat en bijna iedereen stond op regenbanden in de snelste groep.

Vandaag terug, lekker over de snelweg twee uur en 59 minuten met 175 kilometer regen om te beginnen.
Maar voor zo'n mooie dag als gisteren moet je wat over hebben. :+
 
He ZX10R liefhebbers! Ik ben nog steeds aan het rondkijken voor een nieuwe circuitfiets, recent al eerder goede tips gehad. Nu kwam ik een dik aangeklede zx10 uit 2013 tegen. Met 14000 circuitkilometers. Hebben jullie ervaring met deze bouwjaren en hoe deze zich motorisch houden? Zit er nu een revisie aan te komen, is nog niet gedaan namelijk.. Wellicht iemand die hier ook mee aan circuit rijden doet? Alvast dank..
De tuono nog goed kunnen verkopen?

2011-2015 is motorisch redelijk degelijk. Logischere upgrade als je van een '06-07 afkomt, want stuk sneller dan een '08 ;). Voor zover ik weet geen grote problemen van bekend. Qua reviseren, op dat vlak moet je een beetje geluk hebben. Hoe hard heeft de vorige eigenaar ermee gereden, hoe vaak is zijn olie vervangen en waarschijnlijk is hij ook niet de eerste eigenaar.. Blijft altijd een gok. Als het meezit kun je de km-stand nog verdubbelen voor hij echt een revisie nodig heeft.

Net als de ZX-10R een goeiekoop. :+ ;)
Gisteren op Assen gereden, maar slechts twee sessies vier ronden.
Beiden rode vlag en de eerste drie sessies kwam ik steeds met de eerste ronde binnen.
Veel te nat en bijna iedereen stond op regenbanden in de snelste groep.

Vandaag terug, lekker over de snelweg twee uur en 59 minuten met 175 kilometer regen om te beginnen.
Maar voor zo'n mooie dag als gisteren moet je wat over hebben. :+
Jammer van je verregende dag, maar altijd een beetje het risico als je gaat rijden aan het eind van het seizoen, zo haal je je 1:54 nooit natuurlijk ;).
 
Jammer van je verregende dag, maar altijd een beetje het risico als je gaat rijden aan het eind van het seizoen, zo haal je je 1:54 nooit natuurlijk ;).
Die exacte tijd was wel genoemd voor mij door Jeroen n.a.v. de rondetijd op Zandvoort -/- drie seconden.
Ik was op Assen voor het laatst in 2016 geweest met een RSV4.
Ook niet bijzonder qua tijden. :+ ;)
 
Luxe problemen hier :Y. Reed rond met een Akra, maar vind de lijn van de linkpipe en de demper niet geweldig. Bij de aankoop van de fiets kreeg ik ook nog een Bodis pijp mee. Vond die niet zo, beetje te kort. En Bodis = herrie ... dacht ik. Maandag gemonteerd en een rondje gedaan, klinkt eigenlijk helemaal niet zo verkeerd *D.
Komende koude maanden maar even rustig bedenken met welke pijp ik ga rondrijden. De Akra komt qua geluid door de keuring op CPZ, das goed om te weten. Vervangen is ook maar een kwestie van twee boutjes lossen :). Voor het idee, zie de plaatjes bij de praatjes.


IMG_20200715_133316.jpg



IMG_20200928_130748.jpg
 
He ZX10R liefhebbers! Ik ben nog steeds aan het rondkijken voor een nieuwe circuitfiets, recent al eerder goede tips gehad. Nu kwam ik een dik aangeklede zx10 uit 2013 tegen. Met 14000 circuitkilometers. Hebben jullie ervaring met deze bouwjaren en hoe deze zich motorisch houden? Zit er nu een revisie aan te komen, is nog niet gedaan namelijk.. Wellicht iemand die hier ook mee aan circuit rijden doet? Alvast dank..

Ik doe wel een beetje aan circuit rijden.
An sich is de zx10r redelijk hufterproof maar met dat soort km's wel een beetje uitkijken.
Versnellingsbak is een "zwak punt"; 4e versnellingstandwiel brak bij mij af...... Maar alle bakken gaan tzt kapot als je veel rijdt. Die van mij heeft een upgrade gehad (zowel mijn 2012 als mijn 2018 racer) en als de olie en filter om de zoveel dagen verwisseld is dan is het prima. Blok houdt zich oha goed van de 10. (alle eigenlijk)
 
Nog tips waar op te letten/luisteren bij bezichtiging motor? Wil binnenkort gaan kijken, verkoper zegt dat de kettingspanner nog wel vervangen moet worden. Dat hij bij koude motor wat ratelt, spanner staat alleen BO bij Kawasaki..

Check zonder testbank in de buurt is altijd wat lastig met een circuitfiets namelijk...

Ik doe wel een beetje aan circuit rijden.
An sich is de zx10r redelijk hufterproof maar met dat soort km's wel een beetje uitkijken.
Versnellingsbak is een "zwak punt"; 4e versnellingstandwiel brak bij mij af...... Maar alle bakken gaan tzt kapot als je veel rijdt. Die van mij heeft een upgrade gehad (zowel mijn 2012 als mijn 2018 racer) en als de olie en filter om de zoveel dagen verwisseld is dan is het prima. Blok houdt zich oha goed van de 10. (alle eigenlijk)
 
Nokkenaskettingspanner die vervangen dient te worden is zeldzaam op een kawa, je kunt kijken of je 'm een tandje strakker kunt forceren en of het geluid dan weg gaat door de 2 boutjes rond de nokkenaskettingspanner een paar mm los te draaien tot je 1 tikje hoort van de spanner en daarna weer vast draaien. Als dan het geluid weg/minder is was de spanner/ketting inderdaad de boosdoener.

Overigens ga ik sinds gisteravond kawa-loos door het leven voor het eerst in pak 'm beet 13 jaar. De circuitfiets en alle onderdelen die erbij zaten zijn weg '(. Uiteindelijk voor echt veel te weinig geld weggedaan maar het scheelt wel enorm veel plek in de schuur.

Mochten mensen nog remblokken zoeken voor enthousiast gebruik, heb nog wat EBC GPFAX'jes liggen..
 
Nokkenaskettingspanner die vervangen dient te worden is zeldzaam op een kawa, je kunt kijken of je 'm een tandje strakker kunt forceren en of het geluid dan weg gaat door de 2 boutjes rond de nokkenaskettingspanner een paar mm los te draaien tot je 1 tikje hoort van de spanner en daarna weer vast draaien. Als dan het geluid weg/minder is was de spanner/ketting inderdaad de boosdoener.

Bedankt voor je reactie. Bleek niet de spanner te zijn maar een scheur in een van de uitlaat bochten.
Motor heeft 14000km gedraaid. Bij 6000km ongeveer een revisie gehad, toen was deze 5 jaar lang op hoog race niveau gebruikt. 3 jaar en 9000km verder zou deze dan niet inmiddels weer toe zijn aan een revisie? Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
 
Bedankt voor je reactie. Bleek niet de spanner te zijn maar een scheur in een van de uitlaat bochten.
Motor heeft 14000km gedraaid. Bij 6000km ongeveer een revisie gehad, toen was deze 5 jaar lang op hoog race niveau gebruikt. 3 jaar en 9000km verder zou deze dan niet inmiddels weer toe zijn aan een revisie? Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Om zeker van je zaak te zijn wel ja, afhankelijk van de prijs en beschikbaarheid van reserve blokken kun je de gok wagen of je kunt informeren wat een revisie kost (zal waarschijnlijk 1500-2500 zijn oid), maar blijft altijd een lastige;

De vraag bij 2e hands circuit motoren waar hard mee gereden is gewoon:
1602830446619.png
 
2020-07-29 16.59.57.jpg


Iemand nog interesse in een goed onderhouden zx10 van 2008? Ik upload 'm ook even in de motor-forum marketplace met meer informatie!

Edit: hierbij het linkje met meer info!
 
Laatst bewerkt:
na 19 jaar op GSXR1000 over gestapt naar ZX10R winter editie, was een grote aanpassing vooral:
1) remmen amai moet geen uitleg geven denk ik
2) omgekeerd schakelen, daar was ik vlug met weg
3) blipperen, quick shifter was ik al gewoon, had ik al gemonteerd op de GSXRer down shiften zonder koppeling dat was nieuw
4) van 160 pk naar 207 euh ook geen uitleg nodig
5) slipperkoppeling
6) ....

Blipperen zoals in ander post al beschreven, in het begin veel te voorzichtig en omdat ik hem te laag liet zakken in toeren, steeds een stamp in de rug bij terugschakelen.
ook vond ik de ZX10R ten opzichte van de GSXR onder te 8000 heel traag, Suz was daar merkelijk sneller.
Gelukkig veel vrienden rond mij oa met ZX10R die mij overtuigde de KAWA ter rijden als een 600, maw in toeren houden, en ja dat gaf een heel andere ervaring.
Ook het terugschakelen gaat zoals een warm mes in boter, als je maar hoog in toeren terug schakelt. Bij de Suz was het eerst remmen daarna terugschakelen (geen slipperkoppeling hé), bij de KAWA doe ik het bijna simultaan, waar ook de motorrem perfect geregeld wordt.
Tot nu toe 1ste keer Zolder was aftasten, daarna nog eens Zolder maar in de regen, daarna Zandvoort waar ik hem als een 600 heb bereden en in de laatste sessie hem begon gewoon te worden. Weet niet hoeveel sneller het circuit is geworden tov van 2 jaar terug (2018) maar bij was er 11 seconden af tov met de Suz. Moraal van het verhaal, in toeren houden dan werkt blipper perfect.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan