ZX10R gen 1(2004-2005) of R1 vanaf 09-14

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.370
156
Rotterdam
Beste mensen,

Momenteel rij ik inmiddels 4 jaar op m'n zx10r uit 2005. Een kanon dat eigenlijk nooit gaat vervelen. -1 tandje voor en +2 tandjes achter sinds 2 jaar})....nog meer fun dus.
Wat ik fantastisch vind aan de machine is het rauwe en directe respons op het gas van de machine...wheeliend bochten uit etc...heerlijk.

Echter vind ik de R1 vanaf 2009 ook een waanzinnig mooie machine. Gisteren maar eens proefgereden op een 2011 model.....waanzinnig ook. Wel heel anders in meerdere opzichten.

De R1 stuurt scherper, echter heb ik minder feeling met de voorkant als bij de zx10r, maar ok, een proefrit van 1 uur met daarin 10-15 minuten echt een beetje gasgeven, zegt nog niet genoeg. Daarbij voelt de zx10r wel zwaarder aan de voorkant vergeleken met veel supersports.

De R1 rijd soepeler, wel meer aan uit gasreactie, maar goed dat hebben veel bikes met elektronische gasregeling tegenwoordig. Vind de gasrespons van de zx10r fijner omdat deze nog met kabels is, maar kwestie van wennen.
Wel vind ik de R1 wat onvoorspelbaar. Hij lijkt onderin minder koppel te hebben en dan peng...sta je opeens 11 o clock _O-.....de zx10r is veel controleerbaarder in mijn ervaring...maar goed, andere tandwielverhouding ook, die van de r1 was denk ik nog standaard. En rij natuurlijk al 4 jaar op de zx10r.

Vind het crossplane geluid waanzinnig en wil eigenlijk de overstap denk ik wel maken, maar weet dat er meerdere zijn die een zx10r gen 1 gehad hebben, en spijt hebben van het wegdoen.

Ik hoop eigenlijk dat er iemand hier tussenzit die beide heeft of heeft gehad en zijn/haar ervaring kan delen. Doen of niet?

Tips wat te veranderen voor betere rijprestaties etc bij de R1?

Heb bij mijn zx10r bijvoorbeeld hyperpro vering en stuurdemper erop, wat super is. Aangepaste remmen ook etc.

Hoor het heel graag :)
 

Bijlagen

  • 3.JPG
    3.JPG
    657,2 KB · Weergaven: 12
De eerste gen ZX10R is inderdaad waanzinnig gaaf. Dat alleen al is genoeg reden om niet weg te doen. Echter begrijp ik de aantrekkingskracht van de crossplane R1. Die van 2009+ voordat de R1M uitkwam scoort ook bij mij erg hoog.

Maar vergeet niet dat je door en door bekend bent met jouw ZX10 en niet de R1. Het kost tijd om gevoel en gedrag te ontdekken, waar je niet genoeg tijd voor kreeg. Met name op het gebied van vering. Pas wanneer je op goed tempo bochten inremt en eruit gast krijg je een goed gevoel van de vering... precies waar je wat vertrouwen en durf voor nodig hebt wat je in je eerste uurtje nog niet hebt. Op de R1 was de vering hoogstwaarschijnlijk niet afgesteld naar jouw voorkeuren.

Mijn R1 uit 2005 stuurde ook wat zwaar. Had veel overtuiging nodig om een bocht in te sturen, maar eens op een lijn was ie zo stabiel als een rots. De kleine verfijningen in chassis, balhoofd en vering is superhard gegaan sinds 2005. Bandenkeuze is ook een persoonlijk iets.

Wat betreft vermogen, da's vooral een kwestie van afstellen. De standaard mapping is een compromis tussen bruikbaar vermogen (en voordat de mapping kiesbaar was aan het stuur) in alle situaties, voor ieder niveau motorrijder, en emissie eisen. Oftewel, alles behalve geoptimaliseerd. Pak je dat aan op een dyno, kun je heel veel winst pakken op het gebied van vermogensopbouw en vooral onderin. En natuurlijk tandwielen.



Dat gezegd hebbende is een motor kiezen vooral luisteren naar je gevoel (of je snikkel... hetzelfde eigenlijk) en dat bepaalt met welke dame je naar huis gaat _O-
 
De eerste gen ZX10R is inderdaad waanzinnig gaaf. Dat alleen al is genoeg reden om niet weg te doen. Echter begrijp ik de aantrekkingskracht van de crossplane R1. Die van 2009+ voordat de R1M uitkwam scoort ook bij mij erg hoog.

Maar vergeet niet dat je door en door bekend bent met jouw ZX10 en niet de R1. Het kost tijd om gevoel en gedrag te ontdekken, waar je niet genoeg tijd voor kreeg. Met name op het gebied van vering. Pas wanneer je op goed tempo bochten inremt en eruit gast krijg je een goed gevoel van de vering... precies waar je wat vertrouwen en durf voor nodig hebt wat je in je eerste uurtje nog niet hebt. Op de R1 was de vering hoogstwaarschijnlijk niet afgesteld naar jouw voorkeuren.

Mijn R1 uit 2005 stuurde ook wat zwaar. Had veel overtuiging nodig om een bocht in te sturen, maar eens op een lijn was ie zo stabiel als een rots. De kleine verfijningen in chassis, balhoofd en vering is superhard gegaan sinds 2005. Bandenkeuze is ook een persoonlijk iets.

Wat betreft vermogen, da's vooral een kwestie van afstellen. De standaard mapping is een compromis tussen bruikbaar vermogen (en voordat de mapping kiesbaar was aan het stuur) in alle situaties, voor ieder niveau motorrijder, en emissie eisen. Oftewel, alles behalve geoptimaliseerd. Pak je dat aan op een dyno, kun je heel veel winst pakken op het gebied van vermogensopbouw en vooral onderin. En natuurlijk tandwielen.



Dat gezegd hebbende is een motor kiezen vooral luisteren naar je gevoel (of je snikkel... hetzelfde eigenlijk) en dat bepaalt met welke dame je naar huis gaat _O-

Haha duidelijk thanks! De zx10r staat inderdaad afgesteld naar hoe ik hem wil. Bij de r1 zou dat nog moeten en heb meer rijtijd nodig eerst inderdaad :p
 
Is het misschien een mogelijkheid om beide machines in huis te hebben?
In sommigen landen hebben ze tenslotte ook een harem dus als zij dat kunnen dan jij wellicht ook.
Dan heb je straks het oude vertrouwde van je ZX10 en het nieuwe speelse van een R1.
Hoe mooier kan een dag beginnen als je in de ochtend zulke machines in je schuur ziet staan.
 
Is het misschien een mogelijkheid om beide machines in huis te hebben?
In sommigen landen hebben ze tenslotte ook een harem dus als zij dat kunnen dan jij wellicht ook.
Dan heb je straks het oude vertrouwde van je ZX10 en het nieuwe speelse van een R1.
Hoe mooier kan een dag beginnen als je in de ochtend zulke machines in je schuur ziet staan.

Dat zou het mooiste zijn 🤣🤣 als ik het geld zou hebben zou ik dat zeker doen
 
Lastig vergelijken... stock motorfiets tegenover de bike waarmee je vergroeid bent.

Als je door een stukje gewenning, afstellen vering, ECU flash, vertanding aanpassen heenkijkt, is de belangrijkste vraag of de motor je een bepaald plezier doet. In het geluid, uiterlijk, basis-rijeigenschappen.

Zoals de ZX10R grof kan zijn en de kop wel eens wil schudden of snel in de ketting klimmen, zal de R1 andere punten hebben.

Het is in ieder geval niet de meest vermogende motor uit die jaren. Je moet het echt hebben van blokrespons en andere eigenschappen.
 
Lastig vergelijken... stock motorfiets tegenover de bike waarmee je vergroeid bent.

Als je door een stukje gewenning, afstellen vering, ECU flash, vertanding aanpassen heenkijkt, is de belangrijkste vraag of de motor je een bepaald plezier doet. In het geluid, uiterlijk, basis-rijeigenschappen.

Zoals de ZX10R grof kan zijn en de kop wel eens wil schudden of snel in de ketting klimmen, zal de R1 andere punten hebben.

Het is in ieder geval niet de meest vermogende motor uit die jaren. Je moet het echt hebben van blokrespons en andere eigenschappen.

Vond de r1 ook wel lekker giftig, wel anders giftig. En het geluid is geweldig. En vind de voorkant van dat model r1 de mooiste die er is.

Ergens denk ik...zx10r oprijden en dan overstappen....of nu juist want heb deze al 4 jaar.

Lastige keuze :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan