zx6 - 2000 - Fading

zx6-er

Die hard MF'er
10 dec 2005
291
0
Zuid Holland
Hi,

Ik rijd dus op een zx6r van 2000 met oa stalen remleidingen.
3788959335_e40187e5ef_b.jpg


2jr geleden ben ik begonnen met een circuitdag bij motorsportschool.nl (niveau 1), deze is gevolgd door een 1+ (in de regen) gevolgd door een 1+ droog.

Afgelopen weekend samen met een maatje voor het eerst op zolder gaan vrij rijden (minder snel). Al met al geweldig..!! Op een kleinigheidje na.

Aan het eind van de 1e sessie merkte ik dat de voorrem zachter werd, ik moest harder knijpen voor dezelfde vertraging. Aan het eind van de 2e sessie moest ik (net als in dit topic http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/175936/0/0/zx,fading) mijn volledige hand gebruiken om te remmen, twee vingers ging niet meer.

Recent (1 week geleden) is heel de voorrempartij door de garage gereviseerd en voorzien van nieuwe remolie.

De 1e gedachte was niet goed ontlucht - dus ter plekke nieuwe remolie gekocht en een slangetje (helaas niet transparant) om te handel te ontluchten. Na zowel de linker als de rechter remklauw te hebben ontlucht kreeg ik inderdaad wat meer gevoel in de rem.

Helaas werd dit gedurende de 3e sessie weer in rap tempo minder. De laatste sessie miste ik finaal mijn rempunt bij de 'ziekenhuisbocht', gelukkig kan je daar uitwijken en ben vervolgens direct de pit in gereden.

Gisteren had ik een VRO3 op lelystad en liep 's ochtends naar de garage om te motor te pakken en voelde aan de voorrem. Deze was keihard en veel gevoel. Heel de dag VRO3 zonder problemen gereden met een perfecte rem, lekker hard en veel feedback.

Maar hoe kom er nu achter wat de oorzaak van de fading is..?? Ik geloof niet dat (gezien hij nu perfect remt) er lucht in de leiding zit...
 
Laatst bewerkt:
loopt de rem aan?
als hij teveel aanloopt kan hij zn warmte niet kwijt en blijft hij eigenlijk maar warmte opbouwen. op het circuit is dit nog extremer waardoor je last van remfading kan krijgen.

als ik jou was zou ik even terug gaan naar de garage en je probleem voorleggen.
zij zijn immers degenen die je remmen gereviceerd hebben.
dat je zo snel last van fading hebt mag echt niet!
 
je remmen worden te heet,
als alles koud is remt het geweldig, maar vooral op circuit verg je zo goed als het uiterste van je remmen

denk dat je eens moet denken aan andere schijven en blokken
verdiep je eens in wat je nu hebt ( standaard?) en ervaringen van andere met meer sportremmerij
 
word de remschijven of vloeistof niet te warm?
waardoor viscositeit verlaagt en er interne lekkage optreedt?

Remmen zullen misschien wel te warm worden, maar hoezo krijg je dan interne lekkage het is toch een gesloten systeem.??
loopt de rem aan?
als hij teveel aanloopt kan hij zn warmte niet kwijt en blijft hij eigenlijk maar warmte opbouwen. op het circuit is dit nog extremer waardoor je last van remfading kan krijgen.

als ik jou was zou ik even terug gaan naar de garage en je probleem voorleggen.
zij zijn immers degenen die je remmen gereviceerd hebben.
dat je zo snel last van fading hebt mag echt niet!

De remmen liepen aan, de zuigers waren gecorrodeerd maar dit is verholpen voor dat ik het circuit opging. Misschien dat hierdoor de bestaande blokken (deze zijn nu niet vervangen) verkeerd gesleten zijn.?
je remmen worden te heet,
als alles koud is remt het geweldig, maar vooral op circuit verg je zo goed als het uiterste van je remmen

denk dat je eens moet denken aan andere schijven en blokken
verdiep je eens in wat je nu hebt ( standaard?) en ervaringen van andere met meer sportremmerij

Op zich snap ik je antwoord. Alleen verbaas ik me dan over het feit dat een fiets die ontworpen is voor racerij dus met een setje remmen geleverd wordt waarmee je niet kunt racen.?? :? :?
Volgensmij hebben die Kawa's van die bouwjaren dat vaker, heb er ook al iemand van AU over gehoord.

Ik zoek even terug wat daar over gezegd werd.

Edit:

Dit werd er over gezegd.

Dat gaat over een ZX6 van 98.
Zouden ze dan in die 2 jaar helemaal niets gewijzigd hebben.?

Ik snap best dat ze bij kawasaki ook de kosten willen drukken, maar als het een bekend issue is snap ik niet dat ze bij kwaak dat niet oplossen. Dit kost ze dan hun reputatie.

Daarnaast waren de 6-zuiger remtangen juist enorm overbemeten voor de fiets, waarom zijn ze anders naar 4-zuiger gegaan.!

Mooi motor! Maar dat terzijde
Thx.
 
Laatst bewerkt:
dan zou hij in de rempomp kunnen lekken..
maar ik had nog even wat door internet gelezen,
het zijn waarschijnlijk je blokken die worden te warm, geven warmte af aan vloeistof, de vloeistof bereikt zijn kookpunt, en dan krijg je zoon slappe rem.
ze zeiden ook dat je gewoon dot 5.1 erin moest gooien in plaats van dot 4.
omdat die een hoger kookpunt heeft, maar dan zou je echt oververhitte remmen kunnen krijgen die helemaal niet meer werken.

misschien geen gek idee om maar betere remblokken aan te schaffen?
 
dan zou hij in de rempomp kunnen lekken..
maar ik had nog even wat door internet gelezen,
het zijn waarschijnlijk je blokken die worden te warm, geven warmte af aan vloeistof, de vloeistof bereikt zijn kookpunt, en dan krijg je zoon slappe rem.
ze zeiden ook dat je gewoon dot 5.1 erin moest gooien in plaats van dot 4.
omdat die een hoger kookpunt heeft, maar dan zou je echt oververhitte remmen kunnen krijgen die helemaal niet meer werken.

misschien geen gek idee om maar betere remblokken aan te schaffen?

Thx - nieuwe blokken zat ik ook aan te denken.

Ook hoorde ik vandaag de optie van DOT4 vervangen voor DOT5.1 - maar kan dit zomaar, op het deksel staat tenslotte 'USE DOT4 ONLY'
 
Laatst bewerkt:
5.1 is als het goed is silicon based.
weet wel dat je ze zeker niet moet mengen. maar of je ze wel kan wisselen zou ik niet
durven zeggen. ik zou het zelf niet doen.

kwaliteit blokken installeren en gaan!
 
Ergens anders op MF al eens gelezen dat je DOT4 en DOT5.1 zeker niet moet mengen. Als je al wilt overstappen moe je niet alleen je oude remolie er uit laten lopen, maar ook alle onderdelen intern van alle restjes olie ontdoen. Vrij vervelend klusje dus...
 
Of gewoon goed spoelen als je van 4 -> 5.1 gaat....

Masterernie: Dot5 is silicon based.

Goede remvloeistof: Castrol SRF.

Kijk ook eens naar de dikte van je schijven, als deze te dun zijn kun je ook snel te hete schijven krijgen.
 
Op zich snap ik je antwoord. Alleen verbaas ik me dan over het feit dat een fiets die ontworpen is voor racerij dus met een setje remmen geleverd wordt waarmee je niet kunt racen.?? :? :?



Thx.

Mwah.. geleverd voor de racerij... :N

je stepjes bijv. zitten veel lager dan de "racestandaar" vandaar die dure aftermarket setjes.

die motor is gewoon aangepast voor gebruik op de openbare weg, omdat daar toch 85% van die motoren terecht komt.

Als je kijkt naar Ducati:
Die gooien gewoon een circuit geaspireerde fiets de straat op met snelsluiters en al ;) Dikke brembo's standaard inbegrepen etc..

Is toch andere koek
 
ik heb een zx6r uit 99 en daar heb ik ook mee op het circuit gereden :] ik heb op zolder ook de 1+ cursus gedaan met de standaard remleidingen en alleen in de laaste sessie begon ik wat last te krijgen van fading , het was ook best warm die dag 25 gr ofzo :P

het jaar daarop heb ik er een stuk of 4 dagen gereden allemaal in de groep minder snel.
toen had ik stalen remleidingen en HH+ blokken van DP meestal 6 sessie`s per dag en nergens last van gehad, het gevoel was gewoon de hele dag echt goed :Y het zijn trouwens de orginele schijven.
 
Na de winterstop de motor maar weer eens onder de hoes vandaan gehaald.

Heb voordat ik vorig jaar hem wegzette de schijven vervangen door wave discs van Brakin en de blokken vervangen door lucas blokken. Op de weg merk ik nu dat voor normaal rustig straat gebruik de blokken minder zijn, je merkt goed dat ze wat warmte moeten hebben om goed te vertragen.

27/3 dus weer op zolder gereden en (op het irritante af) weer een afnemende remdruk naarmate de sessie vordert.! -O- Enige optie die ik nu nog zie is de remolie vervangen door dot 5.1. Komende donderdag gaan we het systeem leeghalen/reinigen en afvullen met 5.1

Over 2 weekjes op Zandvoort rijden en hopen dat dit afdoende is. Rijst bij mij echter de vraag, als dit niet afdoende is, wat voor opties heb ik dan nog.?
 
Ik heb er ook last van.
Als ik na een sportief stuk rijden nog even vanaf +- 250 afrem naar +- 50 en dan bedoel ik ook hard remmen beginnen de blokken ook te faden.

Kan eigenlijk niets anders als blokken zijn.
Ik heb mijn remmen ook geheel gereviseerd, stalen leidingen en brembo RCS pomp en brembo gesinterde straat blokken.

Heb nu een setje gesinterd race die er deze week nog ingaan.
Het zal mij benieuwen.

Faden doordat remvloeistof begint te koken geloof ik in dit geval niet in.
Dan zou als het systeem is afgekoeld je nog een sponzige rem moeten hebben.
 
Even voor alle duidelijkheid.

Dot 5.1 kan je dus gewoon gebruiken !!

Dot 5.0 NIET !!!!

Om van Dot 4 naar Dot 5.1 te gaan hoef je zelfs het remsysteem niet leeg te maken of te spoelen.
Gewoon nieuwe Dot 5.1 erin en flink doorpompen (zodat alle oude vloeistof is vervangen door de nieuwe Dot 5.1)


Om het fading probleem op te lossen, kan je misschien overstappen op gesinterde blokken.
Ik gebruik op mijn R1, EBS gesinterde blokken en ik heb nog nooit last gehad van fading.
 
Fading komt voormalijk door dat er nog lucht in je systeem zit.
Goed ontluchten is de remedie!!


Fading komt NIET door lucht in de leiding als de motor (remmerij) warm wordt...
Fading bij koude motor kan, maar bij warme motor is dit gewoon het KOKEN van je remvloeistof, en dan ontstaan er luchtbelletjes, die je dan moet samendrukken en je remkracht doet afnemen... interne lekkage is ook niet de oorzaak , dat heb je ook bij alle temperaturen...
Dus zoals gezegd.. remmerij aanpakken, of je revisie is niet goed gebeurt
 
Terug
Bovenaan Onderaan