zx6r 1999 kettingspanner!

metalfreak

MF'er
23 apr 2009
53
0
ouderkerk aan de amstel
hey luitjes,

ik heb een zx6r uit 1999,en van `t weekend was ik aan het touren,toen ineens een ratelend/klapperend geluid en einde aan de pret maakte! :(

de motor reed verder wel gewoon goed(geen vermogensverlies of slippen van de koppeling e.d.)
nu heb ik net met de kawasaki dealer gebelt,deze denkt dat het mijn kettingspanner van de distributie is...(schijnt vaker voor te komen bij dit type zx6)

de dealer zei ook dat deze wat meer op te spannen is,en dat het geluid dan waarschijnlijk weg zal zijn...
nou ben ik wel een beetje technisch(een klein beetje dan),maar ik voreg me af of jullie dit al eens gedaan hebben/het zelf te doen is?
en of jullie nog eventuele tips hebben?

nou,ik hoor het wel,alvast bedankt voor de reacties!


greetz
dms
 
bij gpz500s zit hij aan de buiten kant van het blok,is zelf wel te doen maar je moet eerst de merktekens op zoeken en deze zeer goed in de gaten houden als je de nieuwe spanner monteerd,doe je het fout heb je een groot probleem namelijk een kapot motorblok.kleppen die de zuigers raken en kromme kleppen. ik zou zeggen als het niet te duur is,laten doen ben je altijd gedekt mocht het fout gaan.
 
Alleen het vervangen van een nokkenaskettingspanner behoeft naar mijn weten echt niet te gebeuren met het slopen van je blok en het checken van je timing.

Gewoon die spanner eruit halen, nieuwe erin en starten maar.

Die ketting heeft gewoon "slack" en die moet je aandrukken.

ALS er een uitwendige kettingspanner op zit. Ik kon het niet vinden zo snel.

Edit: er zit dus zo'n klassieke spanner op. Misschien zit hij gewoon vast, misschien is hij af, misschien is je ketting versleten.

Soms helpt een hamertikje tegen die bout die erop zit al. Ik heb hem wel eens eruit gehaald en gewoon lekker schoongemaakt en gangbaar gemaakt. Veertje eruit, karteltjes checken, borging checken, lekker in de motorolie en weer in elkaar zetten en erin.
 
Laatst bewerkt:
Je zou inderdaad eerst kunnen proberen of de spanner
niet blijft hangen,overigens altijd de motor eerst op de merktekens van het
bovendste dode punt zetten voordat je de spanner verwijderd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan