ZX6R 2008 FI foutmelding?

javelin168

MF'er
22 nov 2009
154
0
Assen
Hallo,

Ik rij een zx6r uit 2008 en heb sinds dat ik de motor heb voorzien van een akra einddemper, K&N luchtfilter, en een powercommander een foutmelding (FI) op de teller unit na een tijdje dezelfde toerental te rijden. Ook zakt de motor automatisch in toerental als ik bv op de snelweg rij, terwijl het gashandel in een dezelfde positie staat. Ik heb de lambdasondes voorzien van die stekkertjes dat de foutmelding tegen zou moeten gaan maar ben er tot nu toe niet kapot van. Ook zuipt de motor meer. Zijn deze problemen een geval van verkeerde mapping/afstelling? of moet ik andere maatregelen treffen, met als laatste redmiddel alles eruit trekken en stock te gaan rijden...
 
1. weet niet of er bij je motor een 'exup' klep op de linkpijp van de standaard demper zit, anders zou je een servo-buddy kunnen aanschaffen. ( www.servobuddy.com )

2. weet je zeker dat je de PC goed aangesloten hebt?

3. het verhaal van de mapping. Heb dezelfde motor / setup als jouw alleen dan het 2006 model en met de mapping die hiervoor volgens dynoyet bestemd is stond de motor veels te rijk. Na afstellen op de dynobank kreeg ik er 6 pk bij, en motor loopt nu soepeler en zuiniger.

Wat ik alleen raar vindt is dat je motor in toerental zakt als je dezelfde snelheid blijft rijden. Slipt je koppeling misschien een beetje?

Grts
 
Laatst bewerkt:
@ frans_man

Er zit in de standaard uitlaat inderdaad een klep, die servo die dat klepje draaid zit nu in het luchtledige te draaien onder de buddyseat. wat is een servo buddy?

Ik ben te weten gekomen dat de FI foutmelding staat voor Fuel Injection (best logisch eigenlijk)
Wat dus wel uit moet komen bij de powerommander of de labdasonde stekkertjes.

Ik vind de problemen ook vreemd omdat ze pas opspelen bij een een langdurig gelijk toerental.
Misschien een idee om eerst de motor door een gevorderd bedrijf bijv ten kate opnieuw af te laten stellen?
 
Die F1 code is nu wel te verrklaren.
Die servomotor stuurt een signaal naar de ecu in welke stand deze zich bevindt. Nu deze in het luchtledige staat te draaien, kan deze geen referentie punt meer vinden en geeft een F1 code weer.

Servo buddy voorkomt dit door het signaal te geven zonder dat de motor wordt aangestuurd. Je kan de servo er dan ook uithalen. Check maar even die site.

Ik zou je motor even goed laten afstellen en dan even kijken hoe die reageert. Dergelijke problemen kunnen doormiddel van een testbank makkelijk gevonden worden. Ik kan je power-point Tiel aanraden als je daar in de buurt woont.
 
Ik heb net ff gebeld met Lemstra motoren in Alkmaar, daar werd ook gezegd dat het probleem waarschijnlijk bij de servomotor ligt. Dat als deze los is van de kabeltjes zichzelf stuk draait en dan bij een bepaalde stand een foutmelding geeft. Dus zo'n servo buddy is waarschijnlijk de oplossing! Of het onderdeel zoeken van powercommander wat er voor bedoeld is. Ik woon zelf in Drachten dus is Tiel wel even rijden. Ik ga eerst het servomotor probleem oplossen en dan kijken of het toerentaldipje en foutmelding uit blijven. Thanks voor de hulp!
 
Ja je kunt er een servo-buddy in bouwen. Je kunt ook een beugeltje ( van akra of yoshimura ) op de servo motor monteren, deze laat de servo op het juiste moment stoppen zodat je de foutmelding niet krijgt. Maar ik zou gewoon die servo-buddy monteren, scheelt veel ruimte en je kan heel je servo motor eruit halen.

Graag gedaan btw :Y
 
Ik weet niet zeker of dit ook voor het 2008 model geldt (iig wel 2005 model), maar het FI-lampje is een algemeen storingslampje. Deze brandt voor alle alarmcodes. Het hoeft dus niet daadwerkelijk iets met je fuel injection te maken te hebben. Eerst eens uit lezen, of dit laten doen.

Als ik mijn exhaust butterfly valve ontkoppel, krijg ik direct een foutcode bij het op contact zetten. Het lijkt mij sterk dat dat bij jou ergens tijdens het rijden opeens gebeurd. Omdat het toerental dan ook opeens zakt, bij dezelfde gashendelstand, denk ik dat het probleem ergens anders zit.
 
Er zit in de standaard uitlaat inderdaad een klep, die servo die dat klepje draaid zit nu in het luchtledige te draaien onder de buddyseat. wat is een servo buddy?

Het niet goed functioneren van de motor ligt inderdaad aan afstelling/gebreken, maar net zoals danieluitdokkum al zegt blijft het F1 lampje altijd branden als de servo een 'storing' geeft. Ik zou eerst dat eens verhelpen, en dan laten uitlezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan