ZX6R '95 Olielampje

Dawg

MF veteraan
27 apr 2004
8.381
0
Ik heb een vraagje:
- ben aan het rijden op de snelweg (245 km/h, 13.000rpm)
=> afrit
=> haal een auto in (12.000 rpm)
=> rood olie waarschuwingslampje gaat aan
=> stop => contact uit => contact aan => starten
=> lampje uit (geen probleem meer ... lijkt het)

- ben tussen een file aan het rijden
=> file lost op (ongeluk voorbij)
=> snelweg open
=> 2/3 versnellingen doorgeven tot +/- 12.000rpm (2e, 3e, 4e)
=> rood olie waarschuwingslampje gaat aan
=> stop op de pechstrook
=> contact uit => contact aan => starten
=> lampje uit (geen probleem meer ... lijkt het)

nu heb ik dus al twee keer gehad,
dat nadat ik hoog in toeren ben geweest dat het lampje aangaat.

- bij beide situaties was de motor (en dus ook de olie) warm,
- de olie is eind november vervangen (evenals het filter),
- er zit genoeg olie in.

ik rij wel vaker hoger in toeren, of trek tot hoger in de toeren op.
Maar dit enkel met een warme motor.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

[me]Dawg is een beetje ongerust
[/me]


Hoop dat jullie weten wat het is.
GreetZ
 
Ik denk dat je oliepomp niet genoeg druk kan leveren bij die toerentallen die jij noemt :?
Oliepomp stuk? (of stuk aan het gaan...) of je oliesensor niet helemaal jofel :)
 
Uhm even een vraagje tussendoor...

Valt je motor ook uit nadat je dat lampje hebt gezien?

Wij hebben ook problemen gehad met de motor dan reed ie helemaal goed en dan brande het olielampje weer eens of hij viel daarna uit of niet... oliepeilen niks in de weg schoon filter en weer gaan... maar nee dat hielp niet toen nog maar wat rondgezocht en niets gevonden... want wat zo vreemd was was dat ie het ook wel goed deed maar dat het soms terugkwam totdat op een dag het lampje ging branden en de motor uitviel, naar de vluchtstrook even wachten tenminste dat werkte altijd behalve toen... toen de motor maar naar de dealer gebracht en die kon er eerst ook niet uitkomen totdat ze erachter kwamen dat er een kapotte nokkenassensor was...

Vervangen en tot nu weer goed...

Hoop dat je er wat aan hebt?!

Greetz
:9
 
Oliepomp: zou kunnen zijn dat die aan het stukgaan is, hoop het niet!! is er misschien een methode om te testen of het dat is?

Hij valt iig niet uit, draait even soepel als normaal, en na even stationair draaien gaat het lampje ook niet uit.
 
Vandaag ff langs geweest bij de dealer, en met een hoofdmechanicien gesproken die ik al vaker gesproken heb. (Waar ik ook veel vertrouwen in heb)
Hele uitleg aan hem gedaan, en hij zegt dat het niks ernstigs is, dat de olie tijdens voluit trekken in het hele blok zit ipv bij de sensor, geen reden om zorgen over te maken dus.

[me]Dawg is weer gerustgesteld en biked lekker elke dag richting centrum Brussel tussen de files door :] :] :] :] [/me]
 
Vandaag ff langs geweest bij de dealer, en met een hoofdmechanicien gesproken die ik al vaker gesproken heb. (Waar ik ook veel vertrouwen in heb)
Hele uitleg aan hem gedaan, en hij zegt dat het niks ernstigs is, dat de olie tijdens voluit trekken in het hele blok zit ipv bij de sensor, geen reden om zorgen over te maken dus.

[me]Dawg is weer gerustgesteld en biked lekker elke dag richting centrum Brussel tussen de files door :] :] :] :] [/me]

Met déze uitleg zou ik me juist EXTRA veel zorgen maken '(
Als er géén olie bij de sensor zit, zit er al héél vlug (lees meteen) ook geen olie meer bij je kruk/drijfstang lagers (teerste punt) en dan is het zó afgelopen met de pret :X
Heb je niet gewoon een electrische storing :?
 
Met déze uitleg zou ik me juist EXTRA veel zorgen maken '(
Als er géén olie bij de sensor zit, zit er al héél vlug (lees meteen) ook geen olie meer bij je kruk/drijfstang lagers (teerste punt) en dan is het zó afgelopen met de pret :X
Heb je niet gewoon een electrische storing :?

Mijn uitleg is niet zo specifiek en correct als die vd hoofdmechanicien,
het kwam er iig op neer dat de olie op zo'n moment niet in de carter zit, maar door de stand vd motor/cilinder voornamelijk bij de kruk/nokkenassen etc...
Was iig een duidelijke uitleg, die mij heel waarschijnlijk lijkt.
Dus maak me geen zorgen :)
 
Bij die hoge toerentallen zou de opbrengst van je oliepomp juist erg hoog moeten zijn, en het lampje zeker niet aan moeten gaan.
Het verhaal wat je te horen hebt gekregen zou op kunnen gaan bij een motor waar een olieniveausensor in zit in plaats van een oliedruksensor, zoals de meeste Yamaha's bijvoorbeeld.
Als je je geen zorgen maakt, en gewoon doorgaat zoals je nu doet en het is wel iets met de oliepomp, dan begin maar vast te sparen voor een aanstaande blokrevisie!
 
In dat geval (lijkt me) moet ik toch ook een signaal krijgen wanneer ik gedurende een tijdje snelweg (6e, +12.000rpm) rijdt? omdat er dan ook drukverlies zou moeten zijn, toch?

Het gaat enkel over het geval: voluit optrekken, vanuit stilstand / langzaamrijdend. Vertrekken bij een stoplicht bv.

Kan er iemand mij met 100% zekerheid zeggen of er bij de ZX6R uit 1995 een oliedruksensor of een olieniveausensor is?

tx
 
Oke, duidelijk.
Maar nu heb ik nog niet helemaal een antwoord op mn vraag:
In dat geval (lijkt me) moet ik toch ook een signaal krijgen wanneer ik gedurende een tijdje snelweg (6e, +12.000rpm) rijdt? omdat er dan ook drukverlies zou moeten zijn, toch?

Het gaat enkel over het geval: voluit optrekken, vanuit stilstand / langzaamrijdend. Vertrekken bij een stoplicht bv.
tx
 
Zet er eens een drukmeter op, en kijk even wat de oliedruk WERKELIJK doet!
Dit is de énigste manier om een zeer berouwbaar beeld te krijgen.
Ik heb geen drukmeter, ben ni zo'n handyman ;)

Maar ben iig naar een officiele kawadealer geweest, die wimpelde het ook eerst af op 'tijdelijke drukverlies', maar hij zei dat het lampje dan wel uit moest gaan.
Dus nadat ik het (nogmaals) goed uitgelegd had kwam hij ff mee kijken, hij dacht nl dat er al iets kapot zou zijn. Was niet het geval, had ik ook moeten voelen aan pk's zei ie. (wat ie dacht dat kapot was zei ie niet.)
Maar hij zei dat ie er vrij zeker van was dat het de oliedruksensor was.
Dus die wordt vrijdag vervangen als het goed is.
Hoop dan dat het opgelost is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan