ZX6R Led achterlicht legaal?

kermak

Rookie
20 sep 2009
29
0
Arnhem
Ik zag op youtube een zeer mooie led achterlicht met geïntegreerde richting aanwijzers!


Is dit legaal in Nederland? En weet iemand waar je het kan halen?
 
Laatst bewerkt:
Moet er niet een bepaalde minimun afstand zitten tussen de beide richtingaanwijzers? Zoek eens soortgelijke lichten op en ga dan na of ze een e-keurmerk hebben. Zonder dat keurmerk is het vast niet zo legaal *)

Ze komen op mij in ieder geval niet duidelijk over. Of jij daar mee rond wil rijden moet je uiteraard zelf weten....


*) heb de kok wel zien koken, maar ik weet niet waar de lepel hangt....
 
Laatst bewerkt:
Moeten alle richtingaanwijzers/achterlichten verplicht een E keur hebben? Ik vind de standaard achterlicht van de zx6r echt afschuwelijk vandaar dat ik op zoek ben naar een mooi alternatief
 
Tja... als je het aan Koos Spee vraagt wel natuurlijk ;)

Uiteraard moet je zelf weten wat je op/aan/in je motor monteert, maar eea is natuurlijk wel op eigen risico.

Misscien hewb je hier wat aan:
404 | RDW
 
Laatst bewerkt:
laatst zijn er allemaal led achterlichter uitgekomen met geintegreerde knippers.

later zijn er een aantal mensen met deze units aangehouden en hebben toch bekeuringen gekregen, omdat van afstand niet duidelijk is welke kant de motor op wilt gaan.

je zou het beste even langs een dealer kunnen gaan waar ze verkocht worden, en even vragen of z legaal zijn, en of het op het doosje staat.
 
E-keur op het achterlicht is alleen van toepassing op het gewone achter- en remlicht. Dus niet op de richtingaanwijzers...

Met andere woorden, met aangesloten knippertjes niet legaal. Maar hoe groot is de kans dat je ervoor aan de kant gezet wordt? Risico afwegen en als je gepakt wordt, niet zeuren. Weet iemand trouwens welk boetebedrag ervoor staat?
 
dan koop je toch een led lampje zonder raw en monteer je een strakke undertail. dan heb je wel een mooie led lamp en toch geen taartschep. dan zijn de raw in een keer minder lelijk... :)
 
Volgens mij staat er ergens op het forum dat er zoveel cm tussen de rw in moet zitten?

Lijkt wel mooi trouwens zo'n achterlicht.
 
Volgens mij staat er ergens op het forum dat er zoveel cm tussen de rw in moet zitten?

Lijkt wel mooi trouwens zo'n achterlicht.
:X... volgens mij staat het ergens in de wet, en dat lijkt me toch een stukkje betrouwbaarder :+
 
Geloof dat er minstens 18cm ruimte tussen de richtinaanwijzers moet zitten.
 
Volgens mij staat er ergens op het forum dat er zoveel cm tussen de rw in moet zitten?

Lijkt wel mooi trouwens zo'n achterlicht.

Iemand uit het ZX6R topic heeft een keer een waarschuwing of een boete gekregen voor het gemonteerd hebben van zo'n unit. Kwam er op neer dat er minimaal 30(?) cm ruimte tussen de knipperlichten moet zitten.
 
Maar het staat natuurlijk wel mooi :9~

full


Ik ben het met Speedjunkie eens. Het mag niet, kwestie van afwegen. Ik ben nog nooit aangehouden/heb er een waarschuwing voor gekregen, maar mocht dat gebeuren...pech gehad.

P.s de mijne is van het merk Clearalternatives (http://clearalternatives.com)

Groeten Falierke
 
Laatst bewerkt:
Het staat mooi, maar het valt echt niet op. Helemaal niet voor automobilisten.
Ik heb het zelf gehad op mijn vorige motor, maar ben blij dat ik nu gewoon duidelijke richtingaanwijzers heb.
 
Ik zat er eerst ook over te denken mijn knippers te integreren.. maar toch niet gedaan om 1 simpele reden: zichtbaarheid!

Met geïntegreerde knippers is het veel onduidelijker wat je doet.
 
Ook met Giel0 ben ik het eens. De lichtopbrengst bij die van mij valt me ook een beetje tegen. In het donker is het duidelijk, maar in het licht valt het me toch een beetje tegen. Even mooie vergelijking:

full


Even ervan uitgaande dat de motorrijder voor mij niet even zijn rempedaal aandrukt....

Heb helaas geen piccie waar de knippers aanstaan
 
Laatst bewerkt:
als je het geheel volgens de wet doet is elke wijziging tov de typegoedkeuring illegaal. Maar eea wordt echt wel gedoogd, dus in de meeste gevallen ook die geintegreerde knippers (hangt van de diender en zijn of diens egaa's bui op dat moment af, want enige eenduidige richtlijnen zijn er volgens mij niet voor hun). Persoonlijk vind ik deze slecht zichtbaar. Ik zag vandaag op de snelweg ook een gsxr met zo'n unit (ziet er wel heel mooi uit dat wel, zeker zo'n clear-lens-geval), maar je ziet nauwelijks de knipper werken (motregende dus licht). Dus uit safety-overwegingingen zou ik kiezen voor aparte kleine fellere led-knippers gewoon aan weerzijden van je nummerbord ofzo.
 
Er moet inderdaad 18cm tussen zitten, en ik kan me voorstellen dat oom agent wilt dat het ook duidelijk zichtbaar is.

Dus zelfs als je achterlicht van punt tot punt 18cm breed is, dan nog zit je uitlaat lijkt me in de weg om goed duidelijk je richting aan te kunnen geven.

Afwegen dus, hoewel ik zelf eerder voor een korte kentekenplaathouder met kleine LED-knippers zou gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan