ZX6r loopt (enigzins) onregelmatig/houdt soms in

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Het gaat om:
Kawasaki ZX6r, uit 2005 met net 40.000 op de teller.

Het is ontstaan op/na/tijdens:
Nadat ik de motor afgelopen januari een maand stil heb gehad,omdat ik een maand door Zuid-Amerika getrokke heb.
Voordat ik hem weg zette liep hij prima, en heb ik er nooit problemen mee gehad.

Omdat ik wist dat de motor een maand stil zou staan heb ik hem netjes onder een hoes weg gezet, aan de druppellader.

Wel heb ik altijd E10 getankt sinds de brandstof veranderd is.

Het probleem is:
Sinds ik terug was, merkte ik dat de motor niet meer heel soepel reed. Al is mij dit niet meteen bij de eerste paar ritten opgevallen, en heb ik het idee dat hij eerst nog normaal liep en dat het probleem later is opgekomen.

- De motor loopt stationair regelmatig, maar om de paar seconden lijkt het alsof hij een klein piekje/sputtertje in het toerental krijgt. Ik zie de digitle toerental meer dan ook met 1 of 2 streepjes opkomen, waarna hij weer afzwakt en weer een paar seconden op eenzelfde toeren draaid. Dit merkte ik eerst ook tijdens het rijden, maar dit probleem is weg sinds ik de bougies vervangen heb.

- Bij het wegrijden vanuit stilstand lijkt het soms alsof hij in zijn 2 staat (terwijl hij in zijn 1 staat), wanneer ik dan gas bijgeef trekt hij hem er doorheen en accelereert hij ineens weer als en malle. Een andere keer kan ik vanuit stilstand gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand is. Het doet zich dus niet structureel voor.

- Tijdens het rijden lijkt het soms alsof de motor in een te hoge versnelling staat, alsof hij net één versnelling te hoog staat en het maar net op gang houdt. Maar het toerental komt gewoon overeen met de versnelling en de vaste snelheid als wat ik altijd gewend was met deze motor (dus een vast toerental in zijn 3 bij 50km/u en een vast toerental in zijn 4 bij 80km/u).
Wanneer ik terug schakel of het gas open trek krijgt hij weer vermogen en accelerert hij weer lekker op het gas.
Ik heb nog steeds veel topvermogen, wanneer ik maar toeren maak. Maar daar waar hij normaal lineair door hoort te trekken voel ik soms een dipje, hapert die in het vermogen en schiet hij een seconde later weer gewoon door.
Er zitten soms wat dipjes in de acceleratie, terwijl de acceleratie nog steeds erg fel is.

- Bij het terugschakelen voor de bochten lijkt het ook vaak alsof hij net één versnelling te hoog staat.

- Wanneer ik een stuk gereden heb, het blok warm is en ik ven bij b.v. een verkeerslicht stil sta ervaar ik hetzelfde als bij bij het eerste punt, het stationair lopen.

Het volgende is al geprobeerd:
- Ik ben E5 gaan tanken.
- Ik heb een busje reiniger bij de bransdtof gedaan.

- probleem bleef hetzelfde na het leeg rijden van de tank.

- Ik heb de bougies vervangen (1 an de 4 was niet helemaal fris meer, contactpuntjes zaten bijn tegen elkaar t.o.v. de anderen).
- Ik heb de bobines doorgemeten en de waardes hiervan vergeleken met de waardes van het werkplaatshanboek, wat allemaal netjes overeen kwam.
- Vervolgens weer een busje reiniger bij de brandstof gedaan.

- Probleem was nu een heel stuk minder en leken de bovengenoemde mankementen ineen mee te vallen. Denk toch vanwege die ene bougie. Maar nog steeds is het probleem niet in zijn geheel verdwenen. Voordat ik de bougies vervangen had, was het probleem erger, en merkte je ook inhouden tijdens het rijden. Soms leek het alsof de tank leeg was en alsof de motor op de laatste gassen aan het rijden was.

- Ik heb het luchtfilter nagekeken, deze was sterk vervuild. Luchtfilter grondig schoongemaakt, ziet er weer bijna als nieuw uit en weer terug geplaatst.
- Het brandstoffiler zit in de brandstofpomp. Dus de brandstofpomp in zijn geheel verwijderd. Pomp en binnenkant tank zagen er spik en span uit. Pomp toch uit elkaar gehaald om bij het filter te komen, waar maar en klein beetje roest en vervuiling te vinden was. Niets benoemenswaardig. Alles meteen schoongemaakt en weer gemonteerd.

- Prombleem zoals boven beschreven bestaat nog steeds. Al lijkt het schoonmaken van het luchtfilter wel behoorlijk bijgedragen te hebben aan de acceleratie, en lijkt dit, ondanks het soms haperen, wel feller.
 
Ik kan je niet heel specifiek helpen, maar ik zou wel allereerst het onderhoud helemaal op orde brengen voordat je gaat zoeken naar eventuele problemen. Als ik dat zo hoor qua bougies en luchtfilter heb ik het vermoeden dat het onderhoud niet helemaal op orde is.
 
K&N filter? ander zou ik het filter toch gewoon vervangen.

van een maandje stilstand zou een injectie fiets geen problemen moeten hebben, maar wellicht dat er een injector vervuild is.. weet even niet of deze motren één of twee injectoren hebben (lage toeren is het problem toch?)

als de bougies een verbetering gaven en deze nu goed zijn en de bobines werken, wellicht nog de bekabeling en stekkers controleren hiervan? Perbobines? Anders de leads naar de bougie stekkers doormeten.

geen foutcodes? Heeft geen klep in de uitlaat?
 
K&N filter? ander zou ik het filter toch gewoon vervangen.

van een maandje stilstand zou een injectie fiets geen problemen moeten hebben, maar wellicht dat er een injector vervuild is.. weet even niet of deze motren één of twee injectoren hebben (lage toeren is het problem toch?)

als de bougies een verbetering gaven en deze nu goed zijn en de bobines werken, wellicht nog de bekabeling en stekkers controleren hiervan? Perbobines? Anders de leads naar de bougie stekkers doormeten.

geen foutcodes? Heeft geen klep in de uitlaat?

Nee, gewoon een orrigineel (wit) filter. Heb het filter grondig schoongemaakt en terug geplaatst om dit probleem eerst uit te sluiten.

20200419_171932.jpg

Zit er wel aan te denken om deze te gaan vervangen voor een K&N filter ja.

Heb volgens mij geen klep in de uitlaat nee. En heb ook geen foutcodes.

Vandaag bij een paar garages langs geweest. Waarvan er bij één een monteur heel behulpzaam was en even aandachtig mee keek.
Toen hij mijn verhaal aanhoorde dacht hij ook eerst aan een verstopping, al vond hij een maand stilstand daar niet echt genoeg voor. Toen hij zag dat het een injectieblok is vond hij een verstopping in een maand wel erg onwaarschijnlijk. Al durfde hij het ook nog niet helemaal uit te sluiten.

Maar bij het starten en horen lopen van het blok dacht hij dat blok op 3 cylinders liep, en zo nu en dan de 4e er bij pakte. Hij moest dan ook aan een ontstekingsprobleem denken.

Het was volgens hem een vreemd probleem, zeker omdat het vervangen van de bougies verbetering gegeven hadden

Morgen maar weer eens alles uit elkaar halen en eens gaan kijken of de bobines afzonderlijk een spanning geven en kijken of hiermee de bougies vonken.

Heb het zojuist even nagekeken, maar deze motor schijnt 2 injectoren te hebben.
 
Ik bedoel dat die motor van 15 jaar oud waarschijnlijk al heel lang geen regulier onderhoud heeft gehad. Dan is het een wonder dat hij het nog zo lang volgehouden heeft.

Oh zo ja. Heb deze motor nu zelf zo'n anderhalf jaar. Weet niet wat er allemaal voor die tijd mee gebeurd is. Hij stond er, voor zijn leeftijd, in ieder geval spik en span bij toen ik hem kocht.
Weet alleen dat hij in die 1,5 jaar altijd superfijn en soepel gereden heeft, en zo heb ik hem zelfs ook stil gezet eind December.

Al het andere kleine onderhoud heb ik vanaf die tijd zelf allemaal bij gehouden gehad, zoals vloeistoffen en oliefilter. Bougies en luchtfilter was ik echter nog niet eerder aan toe gekomen omdat het een ramp was om de tank te verwijden door een stuurdemperbeugel. Maar die heb ik er nu afgehaald en die laat ik er nu ook af.
 
bougiekabels even nalopen lijkt me een goed idee, waar deze verbinden bij de bobines en de bougie stekkers kan het wel eens loskomen of corroderen.

lage toeren sproeier die verstopt zit kan ook, misschien wat vuil uit de tank?
 
bougiekabels even nalopen lijkt me een goed idee, waar deze verbinden bij de bobines en de bougie stekkers kan het wel eens loskomen of corroderen.

lage toeren sproeier die verstopt zit kan ook, misschien wat vuil uit de tank?

Ik ga zodadelijk gewoon weer de tank eraf halen, en nog eens goed naar de ontsteking kijken. De weerstands waardes van de bobines klopte in ieder geval, ook maar eens gaan kijken of er uberhaupt een vonk komt. Dan zou ik als het goed is ook makkelijk bij de sproeiers moeten kunnen komen. Dus dat zou ik dan ook misschien meteen kunnen uitsluiten. Maar moet nog even uitzoeken hoe ik dat doe.

Één bobine pen (zien in het blok) was wel redelijk vochtig. Dus had de contactpunten nagkeken en die zagen er wel wat "donker"/"aangetast" uit. Dus even goed laten weken in contactspray en goed schoongeblazen met perslucht. Daarna de spoelen doorgemten en vergeleken met de waardes uit het werkplaatshandboek. En had eigenlijk meteen goed contact tijdens het doormeten. De stekkers naar de bobines zijn afgesloten en en zagen er nog goed uit. Maar ik loop het gewoon nog eens na! :)

De brandstoffilter zit bij deze motor in de brandstofpomp, en Kawasaki ziet het kennelijk ook niet als een afzonderlijk onderdeel. Maar die heb ik laatst uit elkaar gehaald om bij het filter te komen. Het filter zelf was wel iets vervuild, maar zag er niet ech verstopt uit. Alles weer schoongemaakt en terug gemonteerd.
Er was ook geen roest te bekennen in de tank, en maar een heel klein plekje op de pomp zelf.

20200421_163025.jpg

20200421_165616.jpg

20200421_165643.jpg


Na het schoonmaken:

20200421_170753.jpg

20200421_173914.jpg

20200421_173936.jpg
 
Als je dat allemaal gaat doen is het denkelijk ook verstandig om de bougies er weer uit te draaien en mbv een voelermaatje te controleren of de afstand tussen electrode en massatip wel goed is. Is vaak 0,9mm bij de moderne motoren
 
Nee, gewoon een orrigineel (wit) filter. Heb het filter grondig schoongemaakt en terug geplaatst om dit probleem eerst uit te sluiten.

Bekijk bijlage 1490586

Zit er wel aan te denken om deze te gaan vervangen voor een K&N filter ja.

Heb volgens mij geen klep in de uitlaat nee. En heb ook geen foutcodes.

Vandaag bij een paar garages langs geweest. Waarvan er bij één een monteur heel behulpzaam was en even aandachtig mee keek.
Toen hij mijn verhaal aanhoorde dacht hij ook eerst aan een verstopping, al vond hij een maand stilstand daar niet echt genoeg voor. Toen hij zag dat het een injectieblok is vond hij een verstopping in een maand wel erg onwaarschijnlijk. Al durfde hij het ook nog niet helemaal uit te sluiten.

Maar bij het starten en horen lopen van het blok dacht hij dat blok op 3 cylinders liep, en zo nu en dan de 4e er bij pakte. Hij moest dan ook aan een ontstekingsprobleem denken.

Het was volgens hem een vreemd probleem, zeker omdat het vervangen van de bougies verbetering gegeven hadden

Morgen maar weer eens alles uit elkaar halen en eens gaan kijken of de bobines afzonderlijk een spanning geven en kijken of hiermee de bougies vonken.

Heb het zojuist even nagekeken, maar deze motor schijnt 2 injectoren te hebben.
Dat is geen origineel filter,dit wel,die jij heb lijkt verdacht veel op een K&N of een imitatie daarvan,is het een K&N heeft hij last van oliegebrek,
die filters horen ingeolied te zijn.
element-air-filter_medium110130010-01_4041.jpg
 
Dat is geen origineel filter,dit wel,die jij heb lijkt verdacht veel op een K&N of een imitatie daarvan,is het een K&N heeft hij last van oliegebrek,
die filters horen ingeolied te zijn.
Bekijk bijlage 1490800

Oh je hebt gelijk inderdaad! Heb het orriginele artikelnr. er even bijgezocht, en dan kom ik inderdaad op hetzelfde filter uit als in het plaatje. Het filter van mij lijkt inderdaad erg veel op een K&N filter, die inderdaad ingeolied hoort te zijn. En dat lijkt die van mij niet meer bepaald...

Dacht dat het het gewoon een orrigineel papieren filter was omdat die zo "wit" was _O-

Blijkt nu ook dat er een afdichtingsrubber mist bij het deksel, al was het luchtfilterhuis achter het filter wel brandschoon.

Bedankt in ieder geval :t
 
Heb nu de tank en het luchtfilterhuis eraf, en zojuist de bobines alle 4 afzonderlijk getest.

20200423_160102.jpg


Alle 4 vonken ze, echter lijkt bobine 1 voor mijn gevoel een minder fel vonkje te geven. Heb een andere bobine op de eerste aansluiting geprobeerd en dan lijkt het gewoon een normaal vonkje. Wanneer ik bobine 1 op een willekeurige andere stekker aansluit lijkt het weer een lichte vonk te zijn. Voor mijin gevoel dan... :/
 
Heb nu de tank en het luchtfilterhuis eraf, en zojuist de bobines alle 4 afzonderlijk getest.

Bekijk bijlage 1490886

Alle 4 vonken ze, echter lijkt bobine 1 voor mijn gevoel een minder fel vonkje te geven. Heb een andere bobine op de eerste aansluiting geprobeerd en dan lijkt het gewoon een normaal vonkje. Wanneer ik bobine 1 op een willekeurige andere stekker aansluit lijkt het weer een lichte vonk te zijn. Voor mijin gevoel dan... :/
Geen gebarsten isolatie van de bobine?
 
Met minder licht ('s avonds) viel het eigenlijk niet zo goed op of er verschil in vonk zat. Dus toch gaan twijfelen of ik het wel goed gezien had. Hoopte eigenlijk dat het zo beter te zien zou zijn (als ik het uberhaupt wel al goed gezien heb).

Dus voor de zekerheid ook nog eens de bobines doorgemeten en vergeleken met de waardes uit het werkplaatshandboek.

Bobine.jpg


Bobine 1:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 6.6kΩ / 7.9kΩ

Bobine 2:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 9.3kΩ

Bobine 3:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 9.3kΩ

Bobine 4:
primary windings A: 1.3Ω
secondary winding B: 9.3kΩ

Bobine 1 wijkt echter wel sterk af met de waarde op de tweede spoel t.o.v. de rest, en zit daarmee ook onder de voorgeschreven waarde in het werkplaatshandboek.
De eerst gemeten 6.6kΩ was de eerste meting (meerdere metingen gedaan). De 7.9kΩ gaf de meter structureel aan nadat ik 's avonds nog eens de vonken gecontroleerd had (vaag, maar misschien kan de afwijking door de recente inductiespanningen o.i.d. komen?). Dit terwijl de rest wel weer gewoon stabiel die 9.3kΩ bleven aangeven.

Misschien dat ik de eerste keer ook een dergelijke waarde, dicht bij de 8kΩ (wat natuurlijk nog steeds geen 8.5kΩ is) gemeten had. En dat ik het misschien met een korreltje zout genomen heb |((beetje creatief afronden). Maar die 6.6kΩ was wel echt een duidelijk verschil t.o.v. de rest.
 
Laatst bewerkt:
Met je ogen is niets mis. Bobine 1 geeft een iets mindere vonk. Dat klopt met je meting. lagere weerstand is lagere spanning.
Als de weerstand van de secundaire spoel lager is kan dat duiden op sluiting tussen een aantal wikkelingen.
Vervangen dus.
 
Met je ogen is niets mis. Bobine 1 geeft een iets mindere vonk. Dat klopt met je meting. lagere weerstand is lagere spanning.
Als de weerstand van de secundaire spoel lager is kan dat duiden op sluiting tussen een aantal wikkelingen.
Vervangen dus.

Bedankt!
Had vanmiddag al een bobine gevonden, bij de zaak waar ik destijds de motor gekocht heb. Ik mag de bobine zelfs retour brengen wanneer dit het probleem niet zou verhelpen. Maar dit ziet er tot dusver in ieder geval hoopvol uit :)

Snap eigenlijk niet zo goed waarom ik de eerste keer die ohmse afwijking genegeerd heb... Had me een hoop hoofdpijn bespaard gehad |(
 
Bedankt!
Had vanmiddag al een bobine gevonden, bij de zaak waar ik destijds de motor gekocht heb. Ik mag de bobine zelfs retour brengen wanneer dit het probleem niet zou verhelpen. Maar dit ziet er tot dusver in ieder geval hoopvol uit :)

Snap eigenlijk niet zo goed waarom ik de eerste keer die ohmse afwijking genegeerd heb... Had me een hoop hoofdpijn bespaard gehad |(

Erg netjes van je motorzaak :t
 
Daar mag je wel vaker je spullen vandaan halen , iets elektronisch terug brengen doet bijna niemand.
Ik zeg Warme douche

Nette zaak inderdaad. Het is eigenlijk een zaak die zich voornamelijk bezig houdt met gebruikte onderdelen. Maar erg nette hulp daar.

Vorig jaar hebben ze bij een bandenboer mijn remschijf naar de de verdoemenis gebracht bij het banden lichten. En die vervolgens met een bandenlichter recht gebogen terwijl het wiel nog in het balanceer apparaat zat waar ik bij stond, toen ik verhaal ging halen.
Toen heeft die motorzaak zich ook ingezet om mij via de juridische weg bij proberen te staan. En mocht zelfs tijdelijk een remschijf gebruiken. Maar heb hem uiteindelijk gehouden (en betaald uiteraard).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan