ZX6r loopt (enigzins) onregelmatig/houdt soms in

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Het gaat om:
Kawasaki ZX6r, uit 2005 met net 40.000 op de teller.

Het is ontstaan op/na/tijdens:
Nadat ik de motor afgelopen januari een maand stil heb gehad,omdat ik een maand door Zuid-Amerika getrokke heb.
Voordat ik hem weg zette liep hij prima, en heb ik er nooit problemen mee gehad.

Omdat ik wist dat de motor een maand stil zou staan heb ik hem netjes onder een hoes weg gezet, aan de druppellader.

Wel heb ik altijd E10 getankt sinds de brandstof veranderd is.

Het probleem is:
Sinds ik terug was, merkte ik dat de motor niet meer heel soepel reed. Al is mij dit niet meteen bij de eerste paar ritten opgevallen, en heb ik het idee dat hij eerst nog normaal liep en dat het probleem later is opgekomen.

- De motor loopt stationair regelmatig, maar om de paar seconden lijkt het alsof hij een klein piekje/sputtertje in het toerental krijgt. Ik zie de digitle toerental meer dan ook met 1 of 2 streepjes opkomen, waarna hij weer afzwakt en weer een paar seconden op eenzelfde toeren draaid. Dit merkte ik eerst ook tijdens het rijden, maar dit probleem is weg sinds ik de bougies vervangen heb.

- Bij het wegrijden vanuit stilstand lijkt het soms alsof hij in zijn 2 staat (terwijl hij in zijn 1 staat), wanneer ik dan gas bijgeef trekt hij hem er doorheen en accelereert hij ineens weer als en malle. Een andere keer kan ik vanuit stilstand gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand is. Het doet zich dus niet structureel voor.

- Tijdens het rijden lijkt het soms alsof de motor in een te hoge versnelling staat, alsof hij net één versnelling te hoog staat en het maar net op gang houdt. Maar het toerental komt gewoon overeen met de versnelling en de vaste snelheid als wat ik altijd gewend was met deze motor (dus een vast toerental in zijn 3 bij 50km/u en een vast toerental in zijn 4 bij 80km/u).
Wanneer ik terug schakel of het gas open trek krijgt hij weer vermogen en accelerert hij weer lekker op het gas.
Ik heb nog steeds veel topvermogen, wanneer ik maar toeren maak. Maar daar waar hij normaal lineair door hoort te trekken voel ik soms een dipje, hapert die in het vermogen en schiet hij een seconde later weer gewoon door.
Er zitten soms wat dipjes in de acceleratie, terwijl de acceleratie nog steeds erg fel is.

- Bij het terugschakelen voor de bochten lijkt het ook vaak alsof hij net één versnelling te hoog staat.

- Wanneer ik een stuk gereden heb, het blok warm is en ik ven bij b.v. een verkeerslicht stil sta ervaar ik hetzelfde als bij bij het eerste punt, het stationair lopen.

Het volgende is al geprobeerd:
- Ik ben E5 gaan tanken.
- Ik heb een busje reiniger bij de bransdtof gedaan.

- probleem bleef hetzelfde na het leeg rijden van de tank.

- Ik heb de bougies vervangen (1 an de 4 was niet helemaal fris meer, contactpuntjes zaten bijn tegen elkaar t.o.v. de anderen).
- Ik heb de bobines doorgemeten en de waardes hiervan vergeleken met de waardes van het werkplaatshanboek, wat allemaal netjes overeen kwam.
- Vervolgens weer een busje reiniger bij de brandstof gedaan.

- Probleem was nu een heel stuk minder en leken de bovengenoemde mankementen ineen mee te vallen. Denk toch vanwege die ene bougie. Maar nog steeds is het probleem niet in zijn geheel verdwenen. Voordat ik de bougies vervangen had, was het probleem erger, en merkte je ook inhouden tijdens het rijden. Soms leek het alsof de tank leeg was en alsof de motor op de laatste gassen aan het rijden was.

- Ik heb het luchtfilter nagekeken, deze was sterk vervuild. Luchtfilter grondig schoongemaakt, ziet er weer bijna als nieuw uit en weer terug geplaatst.
- Het brandstoffiler zit in de brandstofpomp. Dus de brandstofpomp in zijn geheel verwijderd. Pomp en binnenkant tank zagen er spik en span uit. Pomp toch uit elkaar gehaald om bij het filter te komen, waar maar en klein beetje roest en vervuiling te vinden was. Niets benoemenswaardig. Alles meteen schoongemaakt en weer gemonteerd.

- Prombleem zoals boven beschreven bestaat nog steeds. Al lijkt het schoonmaken van het luchtfilter wel behoorlijk bijgedragen te hebben aan de acceleratie, en lijkt dit, ondanks het soms haperen, wel feller.
 
Om welke motorzaak gaat het ?
Meestal komen zaken hier negatief in het daglicht. Dus een positieve ervaring is zeker welkom.
Voor die mannen ook fijn in deze tijd.

En die bandenlichter remschijfrichter :( prutsers.
 
Nouja zeg! Snap nog steeds niet waar ik dit aan te danken heb, maar ik kreeg zelfs een (gebruikte) bobine zomaar mee van die man! :t
Heb die motor al bijna 2 jaar ofzo, dus lijkt me gewoon een kwestie van pech en slijtage. En mocht zelfs díé bobine terug brengen voor een andere, wanneer die het niet zou doen. Maar super tof in ieder geval. Komende week ofzo maar eens wat bier of zo gaan langs brengen dan :)

Annyways!...

Het probleem is opgelost met de "nieuwe" bobine! Het was welliswaar geloof ik wel een bobine van een ander type Kawa, namelijk net een ander typenr. maar buiten dit geheel identiek. Daar ter plaatse ook even de spoelen mogen doormeten en die waardes kwamen ook overeen met die van de "orriginele"bobines.

Dit verklaard dan wellicht waarom het "vreemde probleem" deels verholpen leek te zijn na het vervangen van de bougies. "Bougie 2" was namelijk ver op. En vier nieuwe bougies maakte al een wereld van verschil. Vervolgens bleek "bobine 1" dus nog maar deels te werken. En bij het terug monteren bleek er nagenoeg een kabelbreuk in één van de connectoren "van de sproeiers van de 3e cylinder: (ik weet niet precies waarvan het is) ofzo te zitten. Dit hing nog maar aa elkaar met een enkel strengetje van het snoertje. Dit zou ongetwijfeld de volgende storing geweest zijn...

Dus ook maar meteen los gehaald en gerepareerd!

20200424_180441.jpg

20200424_184244.jpg

20200424_184625.jpg


Tot nu toe nog geen probleem, gerelateerd aan de 4e cylinder, kunnen vinden. Dan zou ik ales gehad hebben _O-

Toen alles weer in elkaar zat leek het al hoopgevend, ik hoorde het toerental niet meer sporadisch opkomen. Al was het wel nog een beetje nerveus op de toerenteller zelf, maar leek na een korte tijd stationair lopen, dat dit ook steeds stabieler bleef. Misschien omdat die 1e cycilinder even niet helemaal lekker meegewerkt heeft ofzo? Voor mijn gevoel deed ik er in ieder geval verstandig aan het blok even stationair warm te laten lopen en om even aan te zien hoe het zich "stabiliseerde".

Daarna weer wat benzine er bij gegooid, en een stukje gereden. Even rustig alles weer opgebouwd, en hem er op het laatst weer even van langs gegeven. Maar wat rijdt dat ding nu weer heerlijk zeg! :]*O*

Allemaal enorm bedankt voor het meedenken en de tips!
En RG-gamma, ik ga nu dit allemaal uitgesloten is, nu zeker even voor een nieuw luchtfilter kijken. Of misschien dat ik deze even moet behandelen met het K&N reinigings en het olie impregneerkitje :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan