[ZX6R] Motor trekt niet in lage toeren,slecht in hoge toeren

WildDaemon

Rookie
10 nov 2010
5
0
Beste mede-motorfanaten,

Zoals in de titel al staat aangegeven heeft mijn motor problemen in de lage en hoge toeren. Ik zal even uitleggen wat er precies gaande is.

FYI: Voor zover mogelijk doe ik het onderhoud zelf en indien ik hulp nodig heb (gehad) dan gebruik ik Internet en/of het WPH om het op te zoeken. Vele problemen en oplossingen zijn daarbij al te vinden, maar bij dit probleem blijf ik hangen ondanks de relevantie van de resultaten. Daarom richt ik mij nu tot jullie. Kortom: Als er dus iets aan de motor is gedaan.. dan heb ik dat gedaan (met mijn matige kennis over motoren) en is dat dus niet in een motorzaak gebeurd. Money is the matter :)

Goed, mijn motor was op 25kW beperkt met plaatjes in de inlaatrubbers. In die periode had ik last van een stotterende motor als ik ongeveer 30-35KM/U reed in de 3e/4e versnelling (wat uitkomt op 2.5-3K RPM). Tijdens het starten bleven de toeren ook niet stabiel na te zijn opgewarmd met de choke. In die tijd gaf ik de beperking nog de schuld.
Nu, na 2 jaar fanatiek rondgereden te hebben op de motor, vond ik het tijd om de beperking eruit te halen. De plaatjes in de inlaatrubbers zijn nu dus weg. De motor liep daarna niet veel beter. Het stotteren bleef en de toeren fluctueerde nog steeds enigszins. Op Internet beschreef men dat je de carbs moet syncen en bij mijn motor is dat niet bijgehouden, dus ik heb een Carbtune II gekocht en de carbs gesynchroniseerd. Nu werd het probleem alleen erger. De motor stotterde ook in de hogere versnellingen (5-6) op hoge snelheid (70+). Daarna de carbs (inclusief de sproeiers) schoongespoten met een compressor en schoongeveegd met een doekje omdat er iets van zand/smeer in lag. Het probleem is nu minder erg, maar nog steeds aanwezig. Daarbij komt wel dat de motor in houd als je flink gas wilt geven. Je hoort dan ook (met de tank en airbox gedemonteerd) dat er tijdelijk flink lucht wordt aangezogen. Doe je het gas geven progressief dan is het geen probleem. Tijdens het rijden voelt dit als een flinke tegendruk tijdens het accelereren. Nou heb ik al geprobeerd om met deodorant (Axe Dry voor degenen die het willen weten) te 'controleren' of de carbs misschien niet goed in de inlaatrubbers zijn gemonteerd of zijn gescheurd, maar de motor reageert daar niet op. Het enige is dat nu de carbs stinken :P

Ik zit zelf te denken aan de sproeiers die misschien zijn vervangen omdat er een beperking in is gemonteerd. Wellicht dat deze nu te klein zijn en ik grotere nodig heb?

Hier de lijst met onderdelen die al vervangen zijn:
- Bougies
- Luchtfilter
- Airbox pakking
- Benzinepompje
- Benzinepomprelais
- Benzinefilter
- Gaskabels

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie en zou kunnen doen?
Alle reacties zijn welkom!

Alvast bedankt,
 
Zijn de carbs ook gereinigt in een ultrasoonbad ipv een compressor.
Net als je sproeiers, er komt namelijk een bepaalde aanslag op de zitten die je niet met een compressor eraf krijgt. En dan opnieuw synchroniseren.
En zit er misschien een brandstof filter tussen je benzine leiding?
Staan de kleppen wel op tijd?
Je heb er al veel aan gedaan. De meeste dingen die dit zouden kunnen veroorzaken zijn al gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de carbs ook gereinigt in een ultrasoonbad ipv een compressor.
Neen, daar kan ik nog naar kijken. Zal morgen even rondbellen welk bedrijf dat in de buurt kan doen en wat zoiets kost. Moet je dit overigens vaak doen?

zit er misschien een brandstof filter tussen je benzine leiding?
Jazeker, zgan! Die staat overigens ook vermeld in mijn lijst met vervangen onderdelen :P Vorige brandstoffilter was namelijk bruin van de troep en de filter heb heb ik toen vrij snel vervangen.

Staan de kleppen wel op tijd?
Geen idee, daar zal ik (over)morgen eens naar kijken.

Bedankt!
 
Neen, daar kan ik nog naar kijken. Zal morgen even rondbellen welk bedrijf dat in de buurt kan doen en wat zoiets kost. Moet je dit overigens vaak doen?Jazeker, zgan! Die staat overigens ook vermeld in mijn lijst met vervangen onderdelen :P Vorige brandstoffilter was namelijk bruin van de troep en de filter heb heb ik toen vrij snel vervangen.Geen idee, daar zal ik (over)morgen eens naar kijken.

Bedankt!

Graag gedaan hopelijk zit er iets bruikbaars tussen. :)
 
Volgens mij zijn de winnende tips al gegeven, maar voor de statistieken ;)

-Check je sproeierbezetting en vergelijk die met origineel.
-Controleer op valse lucht.
-Reinig de carbs ultrasoon.
-Synchroniseer de carbs.
-Controleer de klepspeling.

In die volgorde. Ik verdenk iig de inlaat :) Wat voor motor hebben we het eigenlijk over?
 
Controleer op valse lucht.
Op valse lucht is gecontroleerd, maar niets gevonden. Kan zijn dat ik het verkeerd doe natuurlijk. Wat moet er allemaal gecontroleerd worden en hoe? Ik heb het met deodorant geprobeerd, maar dat was niet echt succesvol..

Controleer de klepspeling.
Klepspeling = kleppen op tijd instellen? :? (dat wat Racekip ook al zei)
Ik had al een linkje gevonden in de FAQ van de ZX6R thread. Is dat wat jullie beiden bedoelen?

Wat voor motor hebben we het eigenlijk over?
Het betreft een ZX6R '95.
 
Ondanks dat het enige tijd geleden is vond ik dat ik nog even moest melden wat ondertussen het resultaat is zodat andere mensen hier hopelijk nog wat aan hebben.

Na maanden heb ik eindelijk eens de tijd gehad om mijn motor weer in elkaar te zetten. Door gebrek aan materiaal en gereedschap, de wintermaanden, ziekte en school heb ik even wat uit moeten stellen. Het ging namelijk niet helemaal vlekkeloos. Tijdens het demonteren is een bougiekabel afgebroken, er zijn vastzittende boutjes afgeslepen, er is ondervonden dat de motorolie gemengd was met zand/troep en tijdens het monteren van de deksel voor de nokkenas brak een bout af. Nou is dit gelukkig allemaal goedgekomen én heb ik meteen de remmen aangepakt omdat de remblokjes aan de voorkant constant tegen de remschijf gedrukt bleven. Maar goed, in het kort even wat ik heb gedaan:

  • Klepspeling gecontroleerd en aangepast (al klopt de speling (blijkt achteraf :( ) nog steeds niet),
  • Timing gecontroleerd, maar was perfect,
  • Boutjes vervangen waar nodig,
  • Bougiekabels vervangen,
  • Motorolie vervangen,
  • Koelvloeistof vervangen,
  • Carburateurs gesynchroniseerd,
  • Remklauwen, -zuigers en -blokken (voor zover mogelijk) opgelapt, en
  • Remvloeistof vervangen

Resultaat: Ik heb vandaag de motor uit de garage gehaald om een rondje te rijden en het stotteren valt nu heel erg mee. Het probleem doet zich nu nog alleen voor in lage toeren (waarvan ik de RPM helaas ben vergeten) zo rond de 25 KM/u, de rest rijdt tot dusver prima. Het stationair fluctueren is nu overigens ook veel minder. Het probleem is dus helaas nog niet geheel over. Net zoals het acuut accelereren, iets waar deze motor nog steeds wat problemen mee heeft. Wederom blijkt dat progressief accelereren wel gewoon werkt. Nou komt dit waarschijnlijk door de klepspeling die ~.02mm te veel heeft (? correct?), maar dat pak ik over een paar maanden wel weer aan. Dan haal ik het ding weer uit elkaar, controleer ik de klepspeling nogmaals en vervang alles wat nodig is.

Voor nu in ieder geval bedankt voor de hulp! :W


WildDaemon
 
Terug
Bovenaan Onderaan