Zx6r nieuwe voorvork veren gemonteerd

Gavinhhwaard

MF'er
18 okt 2014
102
14
Heerhugowaard
Hallo,

Ik heb in de voorpoten van mijn zx6r (08) nieuwe voorvork veren gezet van het merk Wilbers
Hierbij heb ik gelijk de keerringen en stofkappen vervangen.
Nu heb ik alles weer gemonteerd en afgevuld, nu kom ik erachter dat de ene poot veel stugger veert dan de andere.
Hoe kan dit?
De veren komen uit een nieuwe verpakking, gister gehaald bij HK.
Zelfde wijze van monteren en beide poten even veel olie. 500ml

De poot die verder(makkelijker) veert lijkt het beter te doen dan de poot die heel stug gaat.

Ik hoor graag of jullie hier ervaring mee hebben.

Gr
 
Is de luchtkamer van beide poten correct?
Hebben rebound en compressie even veel klikjes links en rechts?
Je zou de veren kunnen wisselen om te controleren of je niet per ongeluk 2 verschillende veren hebt gekregen.
 
nooit gewoon voorgeschreven hoeveelheid olie in doen en denken dat het ok is, altijd luchtkamer opmeten.
Ik ben t er mee eens dat het een betere meetmethode is.

Toch is nog bij veel motorfietsen een ml olie voorgeschreven en bekend, en niet een luchtkamer.

Verder ot; er kan goed verschil zitten tussen de vorkpoten. Bewust.

En hoe kom je op 500 ml? En niet 430 ml, leeg en schoon, per poot?
 
Ik ben t er mee eens dat het een betere meetmethode is.

Toch is nog bij veel motorfietsen een ml olie voorgeschreven en bekend, en niet een luchtkamer.

Verder ot; er kan goed verschil zitten tussen de vorkpoten. Bewust.

En hoe kom je op 500 ml? En niet 430 ml, leeg en schoon, per poot?
WPHB zegt 430ml bij oliewissel en 505 +/- 2.5ml bij helemaal droog...

Luchtkamer staat ook gedefinieerd: 97 +/- 2mm
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230326-085317_Google PDF Viewer.jpg
    Screenshot_20230326-085317_Google PDF Viewer.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 10
WPHB zegt 430ml bij oliewissel en 505 +/- 2.5ml bij helemaal droog...

Luchtkamer staat ook gedefinieerd: 97 +/- 2mm
Daar kun je al de mist in gaan .
Ben je toevallig ook naar zwaardere binnenveren gegaan ?
Als je naar bijvoorbeeld 9.5nm veren gegaan ben zijn ze dikker dan origineel en verplaatsen ze ook meer olie .

Ik heb hyperpro binnenveren en die schreven voor om de luchtkamer 13 cm te houden inplaats van 10 wat Honda voorschreef.

Tevens zijn bij moderne motoren de poten ook soms verschillend .
Dat bijvoorbeeld de rebound of tension etc op rechts zit en dat links die bijvoorbeeld niet eens heeft .

Weet niet of dat bij jou ook het geval is .
 
Laatst bewerkt:
Niks mis met hyperpro idd .
Gebruik ze al jaren in mijn racers .
En de veren zelf zullen vrijwel niks verschillen betreft kwaliteit van materiaal en hoe ze vervaardigd worden vergeleken met WP , Wilbers Ohlins etc .
Ook altijd de door hyperpro voorgeschreven luchtkamer niveau aangehouden .
Je gebruikt progressieve veren in je racer?
Dat is vreemd.

Zot heeft het over de progressieve veren van Hyperpro.
 
Hyperpro vraagt ook altijd zelf wat je wil zonder het ene of het andere af te kraken.
Extra promo verhaal van progressieve veren heb ik ook nog nooit gehoord na drie keer Werkendam en acht keer Alphen.

Maar dit topic is tot een oplossing gekomen. ;)
 
omdat de motor en geometrie, maar vooral de demping ontworpen is voor lineaire veren met progressieve luchtkamer. Ook de achtervering van de meeste motoren is al progressief door link systemen. Hyperpro heeft wel top marketing :')
Je bent geen hyperpro fan begrijp ik .
Ik ook niet per se .
Ze waren voor mijn racer de enige die nog een shock voor dat model konden leveren en de kwaliteit viel me niet tegen .
En je kan gewoon vragen om een lineaire veer voor je shock .

De binnenveren hadden ze ook dus alles maar gekocht daar .
Aftersales tot nu toe ook prima .

Ben niet merkgebonden , maar zie geen reden om daar niet te winkelen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan