zx6r of een zx9r..........?

MIKE *078*

Rookie
13 jul 2006
3
0
Dordrecht
Hallo mensen,

Ik heb een aantal vragen. Ik ben pas geleden geslaagd voor mijn motorrijbewijs en wil nu voor een kawasaki gaan. Geen nieuwe, maar 1 van +/- '96.

Ik ben zelf 1.98m en weeg 95 kilo. Is het dan aan te raden om voor een zx9r te gaan of voor een zx6r.......? Of heeft je lengte en gewicht hier niks mee te maken?

Het word dus mijn eerste motor en heb verder geen ervaring met aantal cc's.

Is een zx9r gelijk te gek? :]


Alvast bedankt :+

Greetz Mike
 
Ik zou voor de zx9 kiezen, meer koppel altijd fijn..

De zx9 is niet te gek, jij bent diegene die bepaald hoe hard het gaat.
Met de zx9 heb je waarschijnlijk wel langer plezier.
 
Ik zou op allebei een proefrit maken en dan beslissen wat jij beter vindt rijden. Wat betreft je lengte zou misschien de ZX9R wel een betere keuze zijn, en dat vermogen .. tja .. kan je niet genoeg van hebben toch *O*

Wat je ook beslist, foto's opsturen naar :x:x:x:x:x (SPAM :+ ) ;)
 
Als je gaat kijken naar een zx9 vergewis je er dan wel van dat het blok al aangepakt is voor het "zakkende cylinderbussenprobleem" :Y
 
full
 
Wat bedoel je Jb37 met ''zakkende cylinderbussenprobleem''?????

Ben niet echt technisch (laten we het daar maar op houden) })
 
Ik zou gaan voor een Zx12 ! Die is nog groter ! |(

Mischien is de site van kawa opzoeken voor de maten van een motor als je bang bent dat je er niet goed op kunt zitten. Daarna is een keertje een dealer opzoeken waar ze er 1 hebben staan om te passen en daarna mischien proefrijden.

Daarnaast, hoe ouder de motor hoe groter de kans op technische gebreken.
Schijnt vaker voor te komen, zakkende cylinder bussen, betekent revisie van de motor = hoop extra kosten.
Schijnt voor te komen bij verschillende kawasaki motoren vanaf ongeveer 20.000 Km ( als ik me goed herinner van andere posts op het mf ).

Als je niet echt technisch bent zou ik mischien is kijken voor een iets ander modelletje om mee te beginnen. In het achterhoofd houden dat je alles moet laten doen bij een dealer/garage en je niet voor niks een motor uit 96 wilt ( i.v.m. de prijs ).
Dit niets ten nadele van Kawasaki.
 
Laatst bewerkt:
Hey mike 078. wij hebben ongeveer het zelfde postuur en ik heb nu een ZX6 ('99er) en pas dar prima op. Een ZX9 is iets forser, maar scheelt geloof ik niet zo heel veel. Ga iig proefrijden en kom er zelf achter wat je beter vind rijden.
 
ik hoor iedere keer weer dat je geen kawa met meer dan 50k moet kopen omdat ze allemaal stuk gaan.............. en heb al een aantal kapotte blokken gezien.

Of ben ik de enige die dit gehoord heeft???
 
Inverband met je lengte en gewicht, zou kwel voor de 9 kiezen.
Tip van de dag: Ga eens ff proefzitten.
 
Wat bedoel je Jb37 met ''zakkende cylinderbussenprobleem''?????

Ben niet echt technisch (laten we het daar maar op houden) })

Dat probleem is exact wat de naam zegt, de cylinderbussen gaan zakken en het blok gaat via de kop koelvloeistof gebruiken.
Heel veel van die motoren hebben daar vanaf zo'n 30.000/40.000 km last van. Dus als je er een wil kopen, zoek er dan een die al gerepareerd is, verder zijn het erg fijne dingen vind ik.
:Y
 
ZX9 van toen kon inderdaad problemen hebben met zakkende cilinderbussen. Maar dit was zeker niet bij alle blokken het geval en als t goed is zijn de probleem gevallen toendertijd via de dealers verholpen.

Koppen werden gevlakt en andere koppakingen (iets in die aard, ben zelf niet al te technisch) en toen was t probleem verholpen. Ik heb net nog even nagevraagd aan mij PA, die was toendertijd namenlijk verantwoordelijk voor o.a. Kawasaki-garantie gevallen :Y

Bij aankoop dus wel letten of er inderdaad wat aan gedaan is, zoja, zou t probleem niet meer voor moeten komen en heb je een prima bike, die nog snel is ook :]

De ZX6 is waarschijnlijk wel iets lichter en wat makkelijker te sturen.
 
Bij aankoop dus wel letten of er inderdaad wat aan gedaan is, zoja, zou t probleem niet meer voor moeten komen en heb je een prima bike, die nog snel is ook :]

En hoe kan een leek dat zien, of moet dan echt de kop er af? Komt dat trouwens alleen bij de 9 voor en niet bij de 6?
 
Vanaf model 98 komen zakkende cilinderbussen niet meer voor,als je een Niner wilt kopen neem dan in ieder geval eentje van 98,zijn echt heerlijke motors en aan vermogen geen gebrek enne 30.000/50.000 blokken kapot???Haha er rijden er genoeg rond met meer als een ton 100.000 km,ik ken persoonlijk iemand die er nu al meer als een ton mee heeft gereden,en voor onze niet Kawa vrienden helemaal probleemloos.
 
En hoe kan een leek dat zien, of moet dan echt de kop er af? Komt dat trouwens alleen bij de 9 voor en niet bij de 6?

Goeie vraag! Maar zal toch wel in t Garantie- en Serviceboekje moeten staan lijkt me. Een eigenaar die zn motor goed onderhouden heeft, moet dat kunnen aantonen dmv. rekeningen of reparatiebewijzen.
 
Mike, beide motoren zijn leuke fietsen om op te rijden. Ga gewoon eens op beide dingen zitten en kijk of je op de één lekkerder zit dan op de ander.

Ik heb 9 maanden lang een ZX6R uit 2000 gehad en moet zeggen dat het een heerlijke motor was daarna ben ik overgestapt op de ZX9R uit 2003 en ook die rijdt geweldig, maar is inderdaad wat forser. Echter, na 3 rotondes en een bochtje naar links en rechts merk je daar niets meer van.

Voordeel van de 9R tov de 6R, met iemand achterop is het minder "werken" om snel te accelereren bij een inhaalactie. Bij de 6R moet je dan nog even terugschakelen en hoger in de toeren klimmen. De 9R boeit het niet of ie op 3000 of 9000 toeren zit; knallen doet ie toch wel. :9

Voordeel van de 6R tov de 9R; je zou denken dat de 6R langzamer gaat en dat is beter voor je rijbewijs. Echter, doordat de 6R zo'n hoog opzwepend gejank heeft ga je lekker toeren maken en is er niks leuker dan overal waar mogelijk door de eerste 3/4 versnellingen heen te janken. Gevolg: je gaat uiteindelijk net zo hard met de 6R als met de 9R. De 9R "klinkt" alleen iets relaxter doordat je makkelijker lage toeren rijdt.

Ik ben zelf 1.80 lang en weeg 79kg. Op beide fietsen kan ik makkelijk en relaxed zitten. Met wat cm's meer moet je dat gewoon echt even uitproberen.

Neem de tip van de "zakkende cilinderbussen" ter harte. Hier op het forum zal je de eerste niet zijn die "blij" een 9R heeft gekocht. (veelal als eerste motor) En enkele km's later het blok niet meer werkt. Navraag bij de dealer zal je duidelijk worden dat een rekening van 1000 euro normaal zal zijn bij dit soort problemen. Die 1000 euro kun je dan beter in je zak steken en een 6R of 9R uit '98 kopen.

Overigens heeft de 6R van vóór '98 geen problemen gehad met zakkende cilinderbussen.

Ennuh, laat die lui met "Waarom koop je dan niet direct een 12R!" maar lekker zeiken. Je bepaalt zelf hoe hard je gaat, dat zit allemaal in je koppie en je rechterhand. Toegegeven, met de 6R kun je makkelijker te hard gaan dan met de 9R. De 6R is wat vergevingsgezinder als je een foutje maakt en je moet corrigeren. Met de 9R wordt het wat lastiger want zwaarder en sneller "te snel".
 
Terug
Bovenaan Onderaan