ZX9r met ineens extra geluid

Drexarr

MF'er
27 feb 2003
30
0
Ola,

voordat je begint te roepen: ik heb alle acht pagina's techniek over 'geluid' doorgelezen, maar heb er geen gevonden die op mijn geluidje lijkt.

Sinds een week ofzo hoor ik ineens aan de linkerkant van mijn blok (zitten dynamo, startmotor en koppelingsdrukcylinderding) een soort zoemend, metalig geluidje. Als van een electromotor - van een treintje ofzo. Dus ik denk zelf dat ik in de buurt van die electrieke dingen moet zoeken/kijken, maar iemand toevallig een soortgelijk geval gehad? Is een zx9-r, 1995. ZX900B voor de techniekers.

Het geluid gaat mee in de toeren van het blok en is hoorbaar vanaf zo'n 2500 tpm. Harder gassen vind ik een beetje bezwaarlijk voor de buurt, bovendien overstemt m'n bosdemper het dan. Maar het zit echt aan de linkerkant.

Graag jullie suggesties, en ja, ik rapporteer terug!
 
Hmm, blijft je startmotor wellicht hangen tegen de starterkrans? Even een ferme tik op geven, dan wil ie wel loskomen.

Anders kan het zijn dat de lagers van je dynamo de geest hebben gegeven. In beide gevallen eenvoudig; effe loshalen en controleren op werking. Die dynamo is in 10 minuten los, de startmotor in 2 minuten.

Desnoods even de boel laten draaien zonder dynamo (eerst doen). Is het geluid weg, dan weet je genoeg.
 
Lager uitgaande as? Daar waar het voortandwiel op zit?

Pitting op draaiende delen (nokkenas, versnellingsbak-assen)

Als het geluid zo hard is dat het je uitlaat overstemd zou ik niet meer aan electrische zaken denken...

Probeer je tandwiel eens te bewegen, als dit lukt dan is het zeker je uitgaande as.
Je kunt ook een schroevendraaier tegen het blok steken en de andere zijde tegen (in) je oor. Dan kun je de geluiden in het blok beter horen.
Electrische problemen zullen dan niet harder klinken, mechanische wel.

Sterkte.
(analyse door een deskundige (bv 3 motorzaken) is beter dan advies hier)
 
Dank voor jullie adviezen. heb nog geen tijd gehad, maar ik denk persoonlijk niet dat het zo'n ernstig geluid is. klinkt een beetje als een oud electromotortje of boormachientje, geen diep kloppend geluid in het blok. uitgaande as denk ik zelf niet, omdat het geluid proportioneel meegaat met de toeren die het blok maakt, niet het voortandwiel/versnelling.

Jimster, je hebt misschien wel gelijk! of tl1000 natuurlijk. hoe vaar jij tegenwoordig?
 
zo, heb van het weekend de dynamo eens goed beluisterd, maar toen hoorde ik het weer niet... Vanmorgen was het geluidje ook weer niet zo hoorbaar als vorige week.

ik fiets er wel eens mee langs de dealer.

dank tot zover
 
Terug
Bovenaan Onderaan