ZX9R of een ZX6R(636) wat te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
ZX9R doen natuurlijk! De mijne dus kopen. :P


Maaruh, ga gewoon op beide proefrijden. Ze rijden alletwee heerlijk. Ik heb nu de 9R uit '03 en had hiervoor de ZX6R uit 2000.
 
zx6r of een zx9r..........?.

Mike, beide motoren zijn leuke fietsen om op te rijden. Ga gewoon eens op beide dingen zitten en kijk of je op de één lekkerder zit dan op de ander.

Ik heb 9 maanden lang een ZX6R uit 2000 gehad en moet zeggen dat het een heerlijke motor was daarna ben ik overgestapt op de ZX9R uit 2003 en ook die rijdt geweldig, maar is inderdaad wat forser. Echter, na 3 rotondes en een bochtje naar links en rechts merk je daar niets meer van.

Voordeel van de 9R tov de 6R, met iemand achterop is het minder "werken" om snel te accelereren bij een inhaalactie. Bij de 6R moet je dan nog even terugschakelen en hoger in de toeren klimmen. De 9R boeit het niet of ie op 3000 of 9000 toeren zit; knallen doet ie toch wel. :9

Voordeel van de 6R tov de 9R; je zou denken dat de 6R langzamer gaat en dat is beter voor je rijbewijs. Echter, doordat de 6R zo'n hoog opzwepend gejank heeft ga je lekker toeren maken en is er niks leuker dan overal waar mogelijk door de eerste 3/4 versnellingen heen te janken. Gevolg: je gaat uiteindelijk net zo hard met de 6R als met de 9R. De 9R "klinkt" alleen iets relaxter doordat je makkelijker lage toeren rijdt.

Ik ben zelf 1.80 lang en weeg 79kg. Op beide fietsen kan ik makkelijk en relaxed zitten. Met wat cm's meer moet je dat gewoon echt even uitproberen.

Neem de tip van de "zakkende cilinderbussen" ter harte. Hier op het forum zal je de eerste niet zijn die "blij" een 9R heeft gekocht. (veelal als eerste motor) En enkele km's later het blok niet meer werkt. Navraag bij de dealer zal je duidelijk worden dat een rekening van 1000 euro normaal zal zijn bij dit soort problemen. Die 1000 euro kun je dan beter in je zak steken en een 6R of 9R uit '98 kopen.

Overigens heeft de 6R van vóór '98 geen problemen gehad met zakkende cilinderbussen.

Ennuh, laat die lui met "Waarom koop je dan niet direct een 12R!" maar lekker zeiken. Je bepaalt zelf hoe hard je gaat, dat zit allemaal in je koppie en je rechterhand. Toegegeven, met de 6R kun je makkelijker te hard gaan dan met de 9R. De 6R is wat vergevingsgezinder als je een foutje maakt en je moet corrigeren. Met de 9R wordt het wat lastiger want zwaarder en sneller "te snel".
 
ik zou die 7r gewoon houden joh 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

En als je echt een andere wil dan de zx6r '03/'04 :9~ :9~

bikepics-190775-800.jpg
 
Gezien je eigen voorstellen, ga ik er vanuit dat je een 'Kawa-man' bent! :}
Kawa heeft natuurlijk nog een paar fietsen in de Ninja-stal... de zx-10 en de zx-12.

Ben zelf overgestapt van een zxr-750 ('93) naar een ZX-12 en ik moet zeggen dat rijdt toch wel erg lekker! Ok, hij is wat zwaarder dan een 9 en een 6, maar de power/gewichtsverhouding is meer dan prima. Tijdens het rijden merk je daar niks van. Ik weet niet of het een kwestie van budget is dat deze 2 buiten de keuzenmogelijkheden vallen, anders mag ik je ze beiden aanraden. de 10 voor het gooi en smijtwerk, of de 12 als je ook eens eens serieus stukje wilt toeren.

Succes met je keuze!

Toch nog ff posen... })

misc
 
Gezien je eigen voorstellen, ga ik er vanuit dat je een 'Kawa-man' bent! :}
Kawa heeft natuurlijk nog een paar fietsen in de Ninja-stal... de zx-10 en de zx-12.

Ben zelf overgestapt van een zxr-750 ('93) naar een ZX-12 en ik moet zeggen dat rijdt toch wel erg lekker! Ok, hij is wat zwaarder dan een 9 en een 6, maar de power/gewichtsverhouding is meer dan prima. Tijdens het rijden merk je daar niks van. Ik weet niet of het een kwestie van budget is dat deze 2 buiten de keuzenmogelijkheden vallen, anders mag ik je ze beiden aanraden. de 10 voor het gooi en smijtwerk, of de 12 als je ook eens eens serieus stukje wilt toeren.

Succes met je keuze!

Toch nog ff posen... })

misc
ZX12R in zwart/goud :9~ maar ja budget he
ik heb het niet zo op lenen :N

Dus ja dan komt de 6 of 9 dichter bij dan de 10 of 12 -O-
 
Kun je doen. Persoonlijk vindt ik hem wel wat lomp tov de 9R of de 6R. De kleurstellingen zijn fantastisch. Dat zwart-goud hadden ze ook bij de 9R moeten doen.

Ik ken de 12R niet (in de zin van: nooit op gereden/gezeten), maar je zou er een keer op proef moeten rijden denk ik. Het veel-gelezen commentaar is: "Erg groot", "zwaarder door de bochten", "meer toerfiets dan sport-fiets" en "een echte auto-bahn knaller". Verder zul je vaker commentaar krijgen in de zin van "Heb je iets te compenseren en bladiebla." of "net zo'n Hayabusa-rijder, denk dat ie de snelste heeft en doet het alleen maar als status-symbool/pk-race". Weet niet of je daar gevoelig voor bent, maar je zou je eraan kunnen irriteren en een minder "leuk gevoel" bij je motor krijgen. Je kan zeggen dat het onzin is, maar op de een of andere manier kan het je lol wel bederven.

Afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen (woon-werk/spelen/knallen/normaal fun-riding) moet je een beslissing maken op de keuze fiets. Tov de ZX7R zijn de 6R, 9R en de 12R allemaal minder sportief qua zithouding. Je zal er meer ontspannen op rijden. Zoals ik al noemde in de aangfehaalde quote: "De 9R is minder vegevingsgezind bij een foutje dan de 6R." Je kunt je dan wel voorstellen hoe het bij een 12R is. Die is onverbiddelijk. Eind vorig jaar een jonge kerel op een Hayabusa (beetje gelijk aan 12R) een fout zien maken de snelheid en power van de Busa verkeerd in te schatten. Had gewoon z'n koppie er niet bij en crashte z'n eigen fiets total los omdat ie de bocht niet haalde. Daarnaast ramde die de stunt-CBR van Jeremy aan gort en nam die en-passant ook een Blade+rijder te pakken. Zelf lag ie 5 minuten "dood" op de grond en kwam pas tot leven nadat de ambulance er was. Dat was voor mij wel het moment dat ik met de neus op de feiten gedrukt werd: Besef voor de volle 300% dat je enorm veel power onder je gat hebt die met fluwelen handschoen bedient moet worden en verlies nooit je concentratie. Doe je dat wel; doe het dan bij voorkeur op de 6R. Die verrast je minder en is vergevingsgezind. De 12R niet. Een leuke middenweg is daarom de 9R.

Economisch gezien is de 6R het meest interessant. Een 2000/2001 model is te halen voor rond de 5000 euro en blijft immens populair. Je zult er weinig verlies op maken bij verkoop. Dat in tegenstelling tot de 9R. Die van mij staat al een tijd te koop en er is NIET ÉÉN kijker of belangstellende geweest. Ik heb gelukkig geen haast met de verkoop, maar als je dat wel hebt zul je fors moeten inleveren op je vraagprijs. De 12 is helemaal lastig. Je ziet ze voor 6500 euro staan, maar ook voor 11000. Persoonlijk kan ik dan moeilijk zien waarom de ene nou zoveel duurder zou moeten zijn dan de ander.

Als ik de 9R verkocht heb zou ik zomaar weleens de 6R kunnen kopen uit 2002. Gewoon omdat het een ontzettend fijne fiets is en als ik een 6R uit 2002 ernaast kan nemen als circuit-fiets komt het helemaal goed uit. Handig om onderdelen uit te wisselen enzo.

Succes met je keuze. Begrijp dat je er nog niet helemaal uit bent?


Addit: geen fiets voor voor wheelies en kneedowns idd, meer tour-sport. Het kan allemaal wel, daar niet van. Wheelies nog meer denk ik.

6R is geen fiets die makkelijk op vermogen van de grond komt (behalve een hupje). De 9R is makkelijk van de grond te krijgen en er valt goed sportief mee te rijden (kneedowns etc).
 
Kun je doen. Persoonlijk vindt ik hem wel wat lomp tov de 9R of de 6R. De kleurstellingen zijn fantastisch. Dat zwart-goud hadden ze ook bij de 9R moeten doen.

Ik ken de 12R niet (in de zin van: nooit op gereden/gezeten), maar je zou er een keer op proef moeten rijden denk ik. Het veel-gelezen commentaar is: "Erg groot", "zwaarder door de bochten", "meer toerfiets dan sport-fiets" en "een echte auto-bahn knaller". Verder zul je vaker commentaar krijgen in de zin van "Heb je iets te compenseren en bladiebla." of "net zo'n Hayabusa-rijder, denk dat ie de snelste heeft en doet het alleen maar als status-symbool/pk-race". Weet niet of je daar gevoelig voor bent, maar je zou je eraan kunnen irriteren en een minder "leuk gevoel" bij je motor krijgen. Je kan zeggen dat het onzin is, maar op de een of andere manier kan het je lol wel bederven.

Afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen (woon-werk/spelen/knallen/normaal fun-riding) moet je een beslissing maken op de keuze fiets. Tov de ZX7R zijn de 6R, 9R en de 12R allemaal minder sportief qua zithouding. Je zal er meer ontspannen op rijden. Zoals ik al noemde in de aangfehaalde quote: "De 9R is minder vegevingsgezind bij een foutje dan de 6R." Je kunt je dan wel voorstellen hoe het bij een 12R is. Die is onverbiddelijk. Eind vorig jaar een jonge kerel op een Hayabusa (beetje gelijk aan 12R) een fout zien maken de snelheid en power van de Busa verkeerd in te schatten. Had gewoon z'n koppie er niet bij en crashte z'n eigen fiets total los omdat ie de bocht niet haalde. Daarnaast ramde die de stunt-CBR van Jeremy aan gort en nam die en-passant ook een Blade+rijder te pakken. Zelf lag ie 5 minuten "dood" op de grond en kwam pas tot leven nadat de ambulance er was. Dat was voor mij wel het moment dat ik met de neus op de feiten gedrukt werd: Besef voor de volle 300% dat je enorm veel power onder je gat hebt die met fluwelen handschoen bedient moet worden en verlies nooit je concentratie. Doe je dat wel; doe het dan bij voorkeur op de 6R. Die verrast je minder en is vergevingsgezind. De 12R niet. Een leuke middenweg is daarom de 9R.

Economisch gezien is de 6R het meest interessant. Een 2000/2001 model is te halen voor rond de 5000 euro en blijft immens populair. Je zult er weinig verlies op maken bij verkoop. Dat in tegenstelling tot de 9R. Die van mij staat al een tijd te koop en er is NIET ÉÉN kijker of belangstellende geweest. Ik heb gelukkig geen haast met de verkoop, maar als je dat wel hebt zul je fors moeten inleveren op je vraagprijs. De 12 is helemaal lastig. Je ziet ze voor 6500 euro staan, maar ook voor 11000. Persoonlijk kan ik dan moeilijk zien waarom de ene nou zoveel duurder zou moeten zijn dan de ander.

Als ik de 9R verkocht heb zou ik zomaar weleens de 6R kunnen kopen uit 2002. Gewoon omdat het een ontzettend fijne fiets is en als ik een 6R uit 2002 ernaast kan nemen als circuit-fiets komt het helemaal goed uit. Handig om onderdelen uit te wisselen enzo.

Succes met je keuze. Begrijp dat je er nog niet helemaal uit bent?


Addit: geen fiets voor voor wheelies en kneedowns idd, meer tour-sport. Het kan allemaal wel, daar niet van. Wheelies nog meer denk ik.

6R is geen fiets die makkelijk op vermogen van de grond komt (behalve een hupje). De 9R is makkelijk van de grond te krijgen en er valt goed sportief mee te rijden (kneedowns etc).
Als ik iets koop is het pas volgend jaar en dan zal het hoogst waarschijnlijk een 2003/2004 zx6r worden O-)
Ik heb de 12 wel eens een half uur mee gehad net als de 10 en de 6 en daarvan was de 6 het makkelijks te rijden zeg maar een mooie tussen weg ;)
 
Ik ben wel een beetje bang dat de 6 sneller gaat vervelen voor een ervaren rijder dan een 9 of 10 -O- misschien heb ik het mis hoor O-)
 
Ik ben wel een beetje bang dat de 6 sneller gaat vervelen voor een ervaren rijder dan een 9 of 10 -O- misschien heb ik het mis hoor O-)


Persoonlijk zou ik voor de 9 gaan. Je moet je eerst afvragen wie het hier eigenlijk over zwaar sturen heeft. Dat zijn vaak de gene die circuit rijden. Ik weet niet wat voor type rijder je bent, maar hoe vaak moet je op de openbare weg je motor van de ene oor razendsnel omgooien naar de andere oor, zoals bij een chicane :?

Als je sneller wilt insturen kan je eventueel de achterkant verhogen of voorkant verlagen of een combinatie van beide.

Veel succes met het uitzoeken van je nieuwe motor.

Gr,
Riekky
 
Persoonlijk zou ik voor de 9 gaan. Je moet je eerst afvragen wie het hier eigenlijk over zwaar sturen heeft. Dat zijn vaak de gene die circuit rijden. Ik weet niet wat voor type rijder je bent, maar hoe vaak moet je op de openbare weg je motor van de ene oor razendsnel omgooien naar de andere oor, zoals bij een chicane :?

Als je sneller wilt insturen kan je eventueel de achterkant verhogen of voorkant verlagen of een combinatie van beide.

Veel succes met het uitzoeken van je nieuwe motor.

Gr,
Riekky
Ik ben een redelijk snelle rijder ,veel knee downs en KB rijden enz

bha klink wel wat eigenwijs voor een Fries maar het is gewoon zo O-) :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb dezelfde keuze, alleen wat jaartjes ouder namelijk 2000-2001. Heb op beiden gereden, en waar ik de 6 al vlot vond was de 9 gewoon achterlijk snel. De vraag is of je van veel schakelen houdt of dat er altijd vermogen moet zijn ongeacht de toeren.
Ik ben net terug van een motorvakantie en heb met veel plezier met mijn sv daar gereden. Bij een sv komt het koppel (wat niet heel veel is) er vroeg in en kun je altijd bergop vlot optrekken. De zzr660's die mee waren hadden wat meer koppelinggebruik en schakelen nodig (tot ze boven de 10000 rpm kwamen, toen kon ik ze uitazwaaien...). Ik denk zelf daardoor wat meer aan de 9, maar aan de andere kant vraag ik me af of het vermogen niet wat teveel gaat zijn. Ik ga denk ik gewoon een wat langere proefrit maken met beiden, dan kom je ook wat beter achter trillingen.
En dan zit er stiekum nog een vfr als optie bij :X

Succes met kiezen :)
 
ik heb dezelfde keuze, alleen wat jaartjes ouder namelijk 2000-2001. Heb op beiden gereden, en waar ik de 6 al vlot vond was de 9 gewoon achterlijk snel. De vraag is of je van veel schakelen houdt of dat er altijd vermogen moet zijn ongeacht de toeren.
Ik ben net terug van een motorvakantie en heb met veel plezier met mijn sv daar gereden. Bij een sv komt het koppel (wat niet heel veel is) er vroeg in en kun je altijd bergop vlot optrekken. De zzr660's die mee waren hadden wat meer koppelinggebruik en schakelen nodig (tot ze boven de 10000 rpm kwamen, toen kon ik ze uitazwaaien...). Ik denk zelf daardoor wat meer aan de 9, maar aan de andere kant vraag ik me af of het vermogen niet wat teveel gaat zijn. Ik ga denk ik gewoon een wat langere proefrit maken met beiden, dan kom je ook wat beter achter trillingen.
En dan zit er stiekum nog een vfr als optie bij :X

Succes met kiezen :)
Bj 2000 of een 2003/04 zx6r, daar zit wel een redelijk verschil in kwa koppel en pk s natuurlijk
 
Bj 2000 of een 2003/04 zx6r, daar zit wel een redelijk verschil in kwa koppel en pk s natuurlijk
absoluut, maar het blijft hetzelfde principe. Ik denk dat voor jou de zitpositie ook nog eens veel scheelt. De6 uit 2003-2004 is een veel kleinere motor en je leunt meer op je polsen. De 9 is nog steeds dezelfde grote motor. Wil je klaverblad racen en kneedownen, neem de 6. Ga je er ook mee toeren of neem je wat vaker iemand achterop, neem de 9.
En wat je gevoel zegt natuurlijk, erg belangrijk om naar te luisteren anders krijg je na kiezen "ik had misschien beter die andere kunnen nemen"...das niet leuk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan