ZX9R wilt niet meer starten

8 mrt 2009
36
0
hallo, misschien kan er iemand mij verder helpen..

in 2009 heb ik een ander blok onder mijn kawa laten plaatsen, motorfiets is van 98 en het blok is van 2000. In een ander topic kun je daar eventueel meer over vinden (motorblok vervangen zx9)

nu is het zo dat ik een hele tijd vlot heb kunnen rijden tot ik op een bepaald moment aan een kleine file stond aan een verkeerslicht, en de motor zo heet werd dat er witte rook uit kwam, dom dat ik was heb ik toen de motor af gezet... in plaats van gewoon verder te rijden. met als gevolg dat hij overhit is geraakt.

als ik hem nu probeer te starten duurt het heel lang voor hij uiteindelijk start, hij knalt dan ook enorm uit de uitlaat. als hij dan uiteindelijk gestart is dan valt hij stil als ik 100m probeer te rijden.

heeft iemand een idee ?

ik ben al begonnen met de bougies eens af te schuren, heb ze ook al eens laten vonken tegen het frame en ze geven alle 4 nog vonken.
dan heb ik de bougiekoppen al eens uitgemeten, die zijn alle 4 telkens 1,7 Ohm, weet iemand of dat een correcte waarde is ? Zal wel...

ik heb echt geen idee hoe ik hier kan gaan troubleshooten, geef mij maar een PC of en Server... :-)
 
........ en de motor zo heet werd dat er witte rook uit kwam, dom dat ik was heb ik toen de motor af gezet... in plaats van gewoon verder te rijden. met als gevolg dat hij overhit is geraakt.



Je denkt niet dat hij al oververhit was toen er witte rook uit kwam? :')

Klinkt als koppakking (witte rook =KVS)
 
Laatst bewerkt:
heet was hij zeker, als ik echter terug met lucht had kunnen koelen door een beetje te rijden, had hij misschien terug afgekoeld tot een normale temperatuur, dacht ik zo :-)

dus jij denkt koppakking kapot ?

wat betekent KVS ?
 
Hey DJ, denk je voor die prijs een koppakking te kunnen laten maken bij een garage ?
In Nederland of in België ?

Ik zal al eens gaan horen bij de garage wat hij daar voor vraagt.
 
ik wil nog wel even verduidelijken, die witte rook, die kwam niet uit de uitlaat,
die witte rook kwam recht van onder mijn naftbak, vandaar dat ik dacht misschien de koeling die ergens gefit was en die op de hete motor kwam, en zo de rook vreroorzaakte, of is dat te simplistisch ?
 
Als het in de best case scenario alleen de pakking is.. (en dus niet ook dat de kop krom is en weet ik wat voor schade aan kleppenstelen oid.)

dan moet je rekenen op 250,- bij een garage.

250?? Dan moeten ze er wel makkelijk bij kunnen. Wanneer het blok eruit moet, wordt een ander verhaal. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dit rustig maal 2 mag doen, en dan vind ik het nog meevallen.
 
Blok hoeft hiervoor niet uit het frame, alleen denk ik wel dat een gemiddelde monteur er langer dan 5 uur mee bezig is. de kosten van de koppakking zijn ong 60,- en doe daar maar een 8 (betaalde) manuren bij.
 
maar als het echt de koppakking is, dan zou hij toch nog moeten rijden, volgens mij...
wat als het nu niet de koppakking zou zijn :-)
wat zou het dan nog kunne zijn ?
Is maar dat is een serieuse kost om te laten doen, als dat niet nodig zou blijken, dan ben ik veel geld kwijt voor niets..
 
Door een compressie-meting kom je er snel genoeg achter of je pakking er uit ligt. een andere (beun) methode is: rijden op max koppel(vollast), 5e of 6e versnelling en dan kijken of hij via de overloop van de radiateur water er uit gooit.
 
Door een compressie-meting kom je er snel genoeg achter of je pakking er uit ligt. een andere (beun) methode is: rijden op max koppel(vollast), 5e of 6e versnelling en dan kijken of hij via de overloop van de radiateur water er uit gooit.



Uuuuh hij start niet :?

Maar ts moet gewoon even links en recht wat prijsjes opvragen, zal vast wel voor minder dan €.250.00 moeten kunnen lijkt mij.
Of zelf doen.
 
Kleppen stellen voor mijn zx6r zou 250 gaan kosten, dus dan kunnen ze voor die prijs ook wel een nieuwe pakking leggen.

witte rook vanaf ergens het motorblok kan van alles zijn... (overdruk ventiel..)

maar symptonen lijken op koppakking.
 
Kleppen stellen voor mijn zx6r zou 250 gaan kosten, dus dan kunnen ze voor die prijs ook wel een nieuwe pakking leggen.

witte rook vanaf ergens het motorblok kan van alles zijn... (overdruk ventiel..)

maar symptonen lijken op koppakking.
Om de koppakking te vervangen moet het hele blok er uit, voor kleppen stellen niet. Daarnaast kun je bij kleppenstellen de nokassen laten zitten, bij het vervangen van de koppakking moet alles los en weer opnieuw goed gezet worden qua timing e.d. Conclusie is in ieder geval dat een koppakking vervangen veel langer duurt en dus ook meer geld kost. De pakking zelf zal niet veel meer dan €30,- zijn, maar de totale kosten zullen makkelijk meer dan €600,- zijn.
Andere optie is natuurlijk om het zelf te doen, zo lastig is het niet als je een werkplaatshandboek erbij pakt en een goede ratelset koopt. :)
 
Om de koppakking te vervangen moet het hele blok er uit, voor kleppen stellen niet. Daarnaast kun je bij kleppenstellen de nokassen laten zitten, bij het vervangen van de koppakking moet alles los en weer opnieuw goed gezet worden qua timing e.d. Conclusie is in ieder geval dat een koppakking vervangen veel langer duurt en dus ook meer geld kost. De pakking zelf zal niet veel meer dan €30,- zijn, maar de totale kosten zullen makkelijk meer dan €600,- zijn.
Andere optie is natuurlijk om het zelf te doen, zo lastig is het niet als je een werkplaatshandboek erbij pakt en een goede ratelset koopt. :)

Ik wil niet je hele verhaal ontkrachten. maar om de kleppen te stellen moeten bij een zx6r/zx9r ook de nokkenas eruit! :) (iets met shims ofzo :+ ).

TS moet gewoon even langs een garage voor een prognose.(compressie test)

En misschien kan TS aangeven waar de rook vandaan kwam..
 
Ik had verwacht dat er (net als bij de ZXR400) gewoon tuimelaars tussen zitten die opzij te drukken zijn om de shimmetjes te verwisselen, maar dat is dus niet zo?

had ik ook, maar helaas : *D

assen zitten boven op de shims.
DSC_3479.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan