ZX9R wilt niet meer starten

8 mrt 2009
36
0
hallo, misschien kan er iemand mij verder helpen..

in 2009 heb ik een ander blok onder mijn kawa laten plaatsen, motorfiets is van 98 en het blok is van 2000. In een ander topic kun je daar eventueel meer over vinden (motorblok vervangen zx9)

nu is het zo dat ik een hele tijd vlot heb kunnen rijden tot ik op een bepaald moment aan een kleine file stond aan een verkeerslicht, en de motor zo heet werd dat er witte rook uit kwam, dom dat ik was heb ik toen de motor af gezet... in plaats van gewoon verder te rijden. met als gevolg dat hij overhit is geraakt.

als ik hem nu probeer te starten duurt het heel lang voor hij uiteindelijk start, hij knalt dan ook enorm uit de uitlaat. als hij dan uiteindelijk gestart is dan valt hij stil als ik 100m probeer te rijden.

heeft iemand een idee ?

ik ben al begonnen met de bougies eens af te schuren, heb ze ook al eens laten vonken tegen het frame en ze geven alle 4 nog vonken.
dan heb ik de bougiekoppen al eens uitgemeten, die zijn alle 4 telkens 1,7 Ohm, weet iemand of dat een correcte waarde is ? Zal wel...

ik heb echt geen idee hoe ik hier kan gaan troubleshooten, geef mij maar een PC of en Server... :-)
 
Maar als de witte rook niet uit de uitlaat kwam is de kans op een kapotte koppakking een stuk kleiner.
(had even over post gelezen)

Misschien je kappen er eens aftrekken? En kijken of je iets verdachts ziet?

Mensen met kenis in je buurt?

Waar woon je?
 
Hee Smokey,

Zuch man, weer ellende en de boel liep net mooi. :(

Je hebt de koppakking van de zx9-r 2000, bij de montage van het vervangende blok toch niet aangeraakt?

Hoe staat het met je koelvloeistofniveau?

compressiemeting lijkt een goed idee.
 
Compressie zal niet 0 zijn. Maar hij zal zeker lager zijn.
Maar een lagere compressie zal niet meteen betekenen dat de koppakking kapot zal zijn...

Is het niet zo dat je bij een compressietest lucht in het systeem blaast dat zijn uitweg via het koelsysteem zal zoeken? Als de koppakking er tussenuit ligt, dan krijg je een overstromend koelvloeistof reservoir.
 
Is het niet zo dat je bij een compressietest lucht in het systeem blaast dat zijn uitweg via het koelsysteem zal zoeken? Als de koppakking er tussenuit ligt, dan krijg je een overstromend koelvloeistof reservoir.

Je zou dan ook het koelsysteem kunnen afpersen en kijken of het lekt...
 
Schijn eens met een zaklamp in de radiateur via de vuldop (als dat kan bij de ZX9R). Als je motor een tijdje heeft gelopen met een lekke koppakking dan kan het zo zijn dat er nog maar de helft aan koelvloeistof in zit (terwijl die echt helemaal vol moet zitten). Bijkomende probleem kan ook nog eens zijn dat de fans niet aanslaan omdat er geen koelvloeistof is waar temperatuur aan kan worden afgemeten.
 
Hee Smokey,

Zuch man, weer ellende en de boel liep net mooi. :(

Je hebt de koppakking van de zx9-r 2000, bij de montage van het vervangende blok toch niet aangeraakt?

Hoe staat het met je koelvloeistofniveau?

compressiemeting lijkt een goed idee.

Yo Pawasaki

De montage is gebeurd door een garage. Normaal zou deze goed moeten zijn.
Een compressiemeting heb ik al laten doen (in een garage) en die was goed.

Toen ik dit weekend de kabeltjes aan het volgen was, merkte ik dat er een zekering van 30A gesmolten was. Ik denk dat deze van de startrelais is. Na ze te vervangen nog steeds geen startende motor.

Die gesmolten zekering zal wel de reden zijn dat hij niet wilt starten, maar ik zou moeten weten waarom hij smelt, anders ga ik veel zekeringetjes moeten kopen..

Ik vind de juiste werkplaatshandboek ook niet voor een ZX9R van 2000, ik vind enkel die van 98/99, maar dat is niet de juiste... Toevallig iemand die er een werkende link van heeft ?
 
ik had exact hetzelfde met mijn SMR570 (husqvarna)

bleek ook lekke koppakking en de kop was niet meer netjes vlak.

ook trok hij valse lucht.

maja een Husq is ook veel minder hightec dan een zx9R :X
 
Yo Pawasaki

De montage is gebeurd door een garage. Normaal zou deze goed moeten zijn.
Een compressiemeting heb ik al laten doen (in een garage) en die was goed.

Toen ik dit weekend de kabeltjes aan het volgen was, merkte ik dat er een zekering van 30A gesmolten was. Ik denk dat deze van de startrelais is. Na ze te vervangen nog steeds geen startende motor.

Die gesmolten zekering zal wel de reden zijn dat hij niet wilt starten, maar ik zou moeten weten waarom hij smelt, anders ga ik veel zekeringetjes moeten kopen..

Ik vind de juiste werkplaatshandboek ook niet voor een ZX9R van 2000, ik vind enkel die van 98/99, maar dat is niet de juiste... Toevallig iemand die er een werkende link van heeft ?


Hee Smokey, Ik kan wel even een foto maken van het elektrisch schema uit mijn Haynes werkplaatshandboek. Hebbie daar wat aan?
 
Misschien een rare vraag maar krijg je het blok nog rond? de witte rook en de doorgebrande zekering lijken namijk niet direct wat met elkaar te maken te hebben maar wellicht dat het blok nu vaststaat waardoor je startrelais zekering doorbrand. Is maar een gokje
 
Misschien een rare vraag maar krijg je het blok nog rond? de witte rook en de doorgebrande zekering lijken namijk niet direct wat met elkaar te maken te hebben maar wellicht dat het blok nu vaststaat waardoor je startrelais zekering doorbrand. Is maar een gokje

"dat het blok nu vaststaat waardoor je startrelais zekering doorbrand"

zou je daar verder op kunnen op ingaan ?
 
ik heb nog wat verder gezocht en die 30A kan alleen maar de hoofdzekering zijn.

nu heb ik ook nog de bougiekoppen uitgemeten, primaire en secundaire windingen
bij 3 van de 4 bougiekoppen is de secundaire winding kapot

ik denk dat ik op het goede spoor zit nu...
 
Witte rook krijg je ook, als je kunststof verbrand door bijvoorbeeld een veel te hoge stroom door een draad te laten lopen, of iets tegen de uitlaat te houden. maar ik zou echt niet weten hoe je een secundaire winding kunt opblazen. als je namelijk de spanning verhoogt, gaat je ontsteking veel eerder kapot dan je windingen.

Controleer misschien de spanning eens die uit de dynamo komt tijdens het starten.
die moet volgens mij boven de 10-12 volt zitten, maar zeker niet boven 14 volt.

Als je in midden brabant woont, kan ik wel op een avond langskomen. rook die niet uit de uitlaat komt
 
Laatst bewerkt:
@Pawasaki
de compressiemeting is inderdaad gebeurd nadat ik ermee was stil gevallen.

@Wuf
Ik woon in Antwerpen :-)
Hoe die defect zijn gegaan weet ik niet, maar ik denk dat er gewoon veel oxidatie aan de binnenkant van de bougiedop zit, waardoor de bougie geen contact meer kan maken met de bougiedop... zou dat niet kunnen.

Heb ook nog eens met wat collega's gepraat, en iemand zei me dat... Stel, er is slechts 1 werkende bougiedop, dus dat betekent slechts 1 werkende cilinder, de andere 3 cilinders trekken nog steeds wel benzine, maar zonder ontploffing, waardoor die 3 cilinders dan de 1 werkende zou doen verzuipen. Dit lijkt sterk op mijn probleem.

Is er toevallig iemand die zulke bougiedoppen heeft liggen ? Zal tegelijk een nieuwe post maken...
Ben op ebay en op motorsloop.com aan het zoeken... maar nog niets echt gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan