ZXR-400 kopen?

mrnqrv

MF'er
2 feb 2020
135
28
Wij kunnen deze week een ZXR-400 aanschaffen uit 2000. Zal wel een '99 zijn omdat 2000 niet bestaat in Europa? en we kunnen eigenlijk niet veel vinden m.b.t. koopadvies.
De motor heeft 55000km op de klok. Nu lezen we best veel over koppakkingen en 2e versnelling bug en ook nog iets over de nokkenasketting.
Waarschijnlijk gaat de koop wel door omdat wij vaker van die motoren hebben gehad die uiteindelijk net zo veel sleuteltijd als rijtijd vergde8-)
Allebei vinden wij niet zo erg zolang de onderdelen maar verkrijgbaar zijn.

Mijn vraag is het volgende. Zijn er mensen hier met ervaring en hebben gedeald met deze vraag? Zijn de genoemde bugs gegarandeerd of kan het meevallen en is het sleutelen wel te doen?

Onderhoud is hier natuurlijk weer het sleutelwoord, maar meestal hoor je dan olie verversen en filter en nieuwe banden zijn gedaan:}
Echt motorisch blijft toch een gok. Ik hoor graag jullie gedachte over zo'n 400 giller.
 
Wij kunnen deze week een ZXR-400 aanschaffen uit 2000. Zal wel een '99 zijn omdat 2000 niet bestaat in Europa? en we kunnen eigenlijk niet veel vinden m.b.t. koopadvies.
De motor heeft 55000km op de klok. Nu lezen we best veel over koppakkingen en 2e versnelling bug en ook nog iets over de nokkenasketting.
Waarschijnlijk gaat de koop wel door omdat wij vaker van die motoren hebben gehad die uiteindelijk net zo veel sleuteltijd als rijtijd vergde8-)
Allebei vinden wij niet zo erg zolang de onderdelen maar verkrijgbaar zijn.

Mijn vraag is het volgende. Zijn er mensen hier met ervaring en hebben gedeald met deze vraag? Zijn de genoemde bugs gegarandeerd of kan het meevallen en is het sleutelen wel te doen?

Onderhoud is hier natuurlijk weer het sleutelwoord, maar meestal hoor je dan olie verversen en filter en nieuwe banden zijn gedaan:}
Echt motorisch blijft toch een gok. Ik hoor graag jullie gedachte over zo'n 400 giller.


Koppakking probleem schijnt van de eerste generatie (89-90) te zijn (koelprobleem),de tweede generatie heeft meer/betere koeling)
2e versnelling is mij niks van bekent,nokkenas ketting is bij mij preventief vervangen.
Ik rij er niet mee op de weg,alleen straten circuits
Perfect stuur fietsje 👍
zxr.jpg
 
wat een beauty!
Ik weet overigens niet of deze vraag perse in het algemene topic hoort, maar misschien weten jullie het volgende.
Vanaf 1999 schijnt deze motor ook op A2 te kunnen. Deze aanstaande motor staat ook als de oude 25KW op kenteken. Ik weet nog niet of hij technisch ook daadwerkelijk aangepast is. Hebben jullie een linkje wat de technische handelingen zijn om te switchen tussen de 25KW en vol?

Inmiddels aangeschaft en hij is niet begrenst. Ik begreep dat het via plaatjes/ringen gaat in de inlaat, maar prima zo!
 
Laatst bewerkt:
eerste model (de H) had een te kleine radiator, daardoor koelingsproblemen en kapotte koppakingen. de 2de (de L) heeft die problemen niet vanwege een veel grotere radiator.
distributie ketting rekt al wel eens wat veel, en met wat pech breekt ook de kettinggeleider.
kan je vervangen zonder dat het blok uiteen moet, maar je moet hem wel quasi volledig los maken en hem van voor late zakken om de geleider te kunnen vervangen.
 
Inmiddels aangeschaft dus en hij loopt geweldig. Door geen historie te hebben, maar wel 55000 km zit ik toch ook te denken aan de ketting/spanner vervangen. Is dit nog te horen of zien en kondigt dit zich aan op een of andere manier? Zal zo zonde zijn als hij wel net is vervangen.
 
je kan de slijtage inschatten door te kijken naar de spanstift die tegen de kettinggeleider duwt. zit rechts achter het krukasdeksel. hoe hoger hij komt moe hoe meer versleten. op den duur moment zit hij op zijn einde en begint het blok te ratelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan