ZXR-400 olie en lekke uitlaat

caatje123

Rookie
26 apr 2010
2
0
Ik heb een ZXR-400. over 4 weken krijgt hij een grote beurt. Bijna 40.000 km.

Nu is mijn olielampje gaan branden, dus wil ik de olie bijvullen.
Welke olie moet ik er dan ingooien?

Nu heb ook ontdekt dat mijn uitlaat lek is. Ergens in de uitlaatpijpen, die uit mijn motorblok komen. Kan ik hier gewoon mee rijden? Is dat niet schadelijk voor mijn motor?

Straks bij de grote beurt, krijg ik ook een nieuwe ketting en tandwielen. Nu is mijn ketting wat slapjes. Kan het kwaad als ik blijf rijden?

Ik rij er trouwens woon-werk verkeer mee..50 km op een dag.
 
Het beste kan je er 10W40 half synthetische olie bijgooien, maar voordat je dat doet, check het oliepeil even! Dat het olielampje brandt wil niet per definitie zeggen dat er te weinig olie in zit, je oliepomp kan ook stuk zijn, of een ander euvel waardoor er te lage oliedruk is!

Is het een groot gat in je uitlaten? Het is niet direct schadelijk, maar als er ergens een gigantisch gat zit (wat ik betwijfel) is het ook niet echt bevorderlijk :P

Wat versta je onder slapjes? Ongeveer 3 cm speling of 5 cm of meer? Je zou de ketting nog iets kunnen spannen als dat nog kan, totdat hij ongeveer 3 cm speling heeft. Let hierbij wel goed op dat je dat op het STRAKSTE punt doet. Het komt wel eens voor bij een oude ketting dat er soort van 'harde' stukken in komen waardoor hij op punt 1 veel strakker staat dan op punt 2.

Hopelijk kan je hier wat mee :)

PS: niet meer rijden met olielampje aan!!!!
 
enne...kan ik die olie gewoon bij de benzinepomp kopen?

En de ketting spannen...dat gaat mij vast niet lukken. Ik zal er eens naar kijken.

Olie kijk ik regelmatig naar. In het kijkglas leek het voldoende...maarja...als ik iets scheef sta, krijg je al een vertekend beeld.

Het zijn kleine gaatjes in de uitlaat. waarschijnlijk aangetast door de pekel. HIj maakt nu wel een stoer geluid!
 
Weet zo niet of ze die olie bij de pomp hebben. Let er wel op dat je olie voor een motorfiets hebt, anders kan je wel eens problemen krijgen met je koppeling! Je kan je motor toch wel rechthouden en dan naar het kijkglaasje kijken? :P

Als je er niet zoveel van weet, zou ik naar de garage rijden waar je ook het groot onderhoud uit gaat laten voeren (mits dat olielampje niet meer brandt!), en eventueel daar de ketting laten spannen ;)
 
Motor recht houden en in het glaasje kijken lijkt me niet zo moeilijk...
Olie lampje is niet voor je oliepeil...Is oliedruk...

Je hebt nog geluk dat hij niet in de prak is gelopen... *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan