ZXR 400, problemen met de timing

Boudijn

MF'er
29 sep 2021
78
33
Rotterdam
Goedenavond allemaal!

Meteen een leuk bericht om te plaatsen na het aanmaken van een account hier.... Recent heb ik mijn koppakking vervangen want deze was lek en begin verbrandingsgassen mijn koelsysteem in te pompen maar dat ging zonder al teveel problemen. Alleen nu ben ik het blok zelf weer in elkaar aan het zetten alleen nu heb ik problemen met hem weer op timing zetten. Alles volgens de boekjes gedaan, streepjes correct, aantal links tussen de in en uitlaat cams. Alleen nu is het probleem dat wanneer je de tensioner er weer in draait je het blok rond draait, alles mooi ronddraait, dan de ketting heel strak staat, je een tikje hoort en de spanning tussen de cams weer los is. Als je door draait trekt de uitlaat de inlaat weer strak en gaat het weer even een stukje goed, dan weer hetzelfde, ketting heel strak, loot bijna van de inlaat af en dan tik, spanning los in het midden. Doe ik iets verkeerd? Ik heb de juiste afstand tussen streepjes op de cams, en toen de ketting eruit kwam was deze perfect vast en de tensioner pas halverwege.

Beetje lang verhaal, maar spanning is dus verschillend op de ketting waardoor de kettingspanner helemaal uit gaat en hij heel strak staat. Heb ondertussen alles er al 5 keer op en af gehaald maar krijg het niet voor elkaar. Heb ik iets gemist of kan iemand mij er mee helpen? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Gr. Boudijn
de foto is op een moment dat de ketting strak staat, op het losse moment hangt hij daar tussen de cams een stukje lager
 

Bijlagen

  • IMG_20210929_200637.jpg
    IMG_20210929_200637.jpg
    235,3 KB · Weergaven: 48
Even goed kijken wat er gebeurt met de inlaatnokkenas. Als het goed is gebeurt dit 2x per omwenteling van de krukas en 4x keer per omwenteling van de inlaatnokkenas. Klopt dat?
Dan ga ik dat even proberen morgen. Maar de nokkenas zou niet moeten kunnen bewegen want die zit klem tussen het blok zelf en de nokkenas caps boven zeg maar. Dus zou het raar vinden als de as kan bewegen.
Ik heb het idee dat ik iets heel erg simpels mis maar er maar niet uitkom....
 
De nokkenas beweegt niet naar voor of achter, maar draait gewoon, de druk van de klepveren laat hem een klein stukje draaien als de nok net voorbij het punt staat dat hij de kleppen het verste indrukt
 
De nokkenas beweegt niet naar voor of achter, maar draait gewoon, de druk van de klepveren laat hem een klein stukje draaien als de nok net voorbij het punt staat dat hij de kleppen het verste indrukt
Ahhhh op die manier, zal ernaar gaan kijken. Kan dit kwaad? Voordat ik de kop eraf haalde heb ik hem wel 1 of 2 keer rondgedraaid maar had dit tien niet
 
De ketting is nog helemaal prima, deze opgemeten en toen hij eruit ging was de spanner pas halverwege uit. Het is een spanner met een simpel veertje die kracht uitoefent ander pinnetje die de gelijder omhoog duwt. Alles kwam er perfect werkend uit alleen gaat niet meer soepel terug, dat is nu mijn probleem een beetje. De koppakking is orgineel model dus lijkt mij sterk dat dat een probleem oplevert maar snap hem wel. Vanavond komt een maat van mij die ook heeft geholpen met uit elkaar halen om even te kijken. Ik laat dan wel weten of we verder zijn gekomen. So far al 15 uur in koppakking reparatie haha
 
De ketting is nog helemaal prima, deze opgemeten en toen hij eruit ging was de spanner pas halverwege uit. Het is een spanner met een simpel veertje die kracht uitoefent ander pinnetje die de gelijder omhoog duwt. Alles kwam er perfect werkend uit alleen gaat niet meer soepel terug, dat is nu mijn probleem een beetje. De koppakking is orgineel model dus lijkt mij sterk dat dat een probleem oplevert maar snap hem wel. Vanavond komt een maat van mij die ook heeft geholpen met uit elkaar halen om even te kijken. Ik laat dan wel weten of we verder zijn gekomen. So far al 15 uur in koppakking reparatie haha
2 veertjes?

tensioner-assy_medium120481125-01_f06c.jpg
 
Het is een spanner met een simpel veertje die kracht uitoefent ander pinnetje die de gelijder omhoog duwt. Alles kwam er perfect werkend uit alleen gaat niet meer soepel terug, dat is nu mijn probleem een beetje.
spanner mag ook helemaal niet terug gaan, is niet de bedoeling. als dit wel kan kan hij de boel ook niet op spanning houden.
om hem terug te zetten moet je een palletje ingeduwd houden. daar zal dan iets mis mee zijn.
 
Het probleem is opgelost, de pin waartegen de tensioner drukt, dus de pin die de geleider links vast houd, was er tijdens het afhalen van de kop uitgevallen en die zat verkeerd in, pin gedraaid en nu staat alles perfect.
bij mij gaan nu een hoop alarmbellen af. ooit een 400 binnen gekregen met een getik. zag dat kettingspanner op einde zat en bij wijze van test ook die pen omgedraaid. daardoor werd de geleider verder naar het midden geduwd. getik was weg. blok open en gebarsten geleider vervangen.

pen kan maar op 2 manieren gemonteerd worden, waarbij de foute manier dus voor meer spanning zorgt. ik zou daar niet mee rijden. pen moet zoals hier op de tekening zitten, met de opstaande punt naar achter !

kawasaki-zx400h2-zxr400-1990-europe-fr-ar-it-camshafttensioner_bigkae0154e1230_c9b9.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan