ZXR 400 Start niet

Dutch.ZXR

ZXR400
25 jan 2020
82
85
Alkmaar
Instagram
Ik heb een ZXR400L2 die bijna 2,5 jaar heeft stilgestaan en niet wil starten. Oude brandstof is uit hele systeem gehaald, benzinetank is van binnen roestvrij. Carburateurs heb ik er afgehaald, zien er nog goed uit en daar waar nodig schoongemaakt. Stationair sproeiers (pilot jet) zaten in de doorgang verstopt en zijn weer gangbaar gemaakt. Hoofdsproeiers (main jet) zijn ook open. Alle lucht/brandstof kanalen in de carburateur doorgeblazen. Vlotternaalden en buizen zien er nog goed uit, maar zijn mogelijk verouderd (rubber tip)? Vlotters staan op 10 a 11 mm hoog. Stationair/lucht schroeven staan 1,5 uitgedraaid vanaf volledig ingedraaid. De bougies zijn nieuwe en geven een vonk (buiten het blok getest). De brandstofpomp werkt. Ik start zonder luchtfilterhuis en met benzine (RON98) vanuit een flesje aangesloten op het benzinefilter. Tijdens het eerste moment van starten maakt hij tijdens de eerste slagen aanstalten om aan te slaan, inclusief plof uit de uitlaat. Langer doorstarten resulteert in een verzopen motor met natte bougies. Graag maak ik gebruik van jullie kennis om verder uit te puzzelen wat de oorzaak van het niet starten kan zijn en hoe dit verholpen kan worden. Hierbij denk ik aan:
- Wat moet sowieso vervangen worden na lange stilstand?
- Ultrasoon reinigen van carburateurs?
- Vervangen vlotternaalden en buizen (carb revisiesetje)?
- Beste procedure om te starten (wel/geen choke, gas)

Graag hoor ik jullie ideeën.
 
Benzine kan via de carburateurs door de cilinders naar de olie weg lekken. Dus dop er af meis er in . Flink snuiven en je weet genoeg . Of bougie er uit te starten. Komt de benzine er uit dan weet je genoeg.
 
Update
Na het halen van het revisiesetje, in de carburateur schroeven was er eindelijk leven en draait te motor stabiel.
Vandaag olie ververst, nieuw olie filter & brandstof filter erop geschroeft en alles draait nu redelijk soepel.
Volgende stap word voorvorkkeering controleren (deze lekt aan de linker zijde) en terug schroeven naar 35kw (helaas).

Mochten mensen nog tips of tricks, leuke opmerkingen of vragen hebben.
Leef je uit en ik zal mijn best doen hier op te reageren.
 
Update
Na het halen van het revisiesetje, in de carburateur schroeven was er eindelijk leven en draait te motor stabiel.
Vandaag olie ververst, nieuw olie filter & brandstof filter erop geschroeft en alles draait nu redelijk soepel.
Volgende stap word voorvorkkeering controleren (deze lekt aan de linker zijde) en terug schroeven naar 35kw (helaas).

Mochten mensen nog tips of tricks, leuke opmerkingen of vragen hebben.
Leef je uit en ik zal mijn best doen hier op te reageren.
Gebruik SKF keerringen ,die zijn beter dan originele,en controleer de geleider bussen op slijtage,versleten of beschadigde
bussen zorgen er voor dat de keerring sneller kan gaan lekken.
 
Update
Na het halen van het revisiesetje, in de carburateur schroeven was er eindelijk leven en draait te motor stabiel.
Vandaag olie ververst, nieuw olie filter & brandstof filter erop geschroeft en alles draait nu redelijk soepel.
Volgende stap word voorvorkkeering controleren (deze lekt aan de linker zijde) en terug schroeven naar 35kw (helaas).

Mochten mensen nog tips of tricks, leuke opmerkingen of vragen hebben.
Leef je uit en ik zal mijn best doen hier op te reageren.
Even synchroniseren is ook geen slecht idee, redelijk soepel klinkt alsof er nog winst te halen is ;)
 
Kan ook zijn dat de motor weer even goed warm gereden moet worden. Wil ook nog wel eens helpen.
Wellicht een nieuwe set bougies en een luchtfilter er ook weer tegenaan (mits dit nog niet gebeurt was). Dan is alles weer helemaal fris en weet je zeker dat je daar ook voorlopig geen omkijken naar hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan