ZXR 750 gekocht maar geen vonk!

11 mei 2010
44
0
Heerjansdam
Hellup tis weer eens zover:

ik heb een motor erbij gekocht: Kawa ZXR 750 bj 1994

Heeft 4 jaar stilgestaan dus heb hem een beurt gegeven:
-olie+filter
-bougies
-brandstoffilter
-hele tank gespoeld ivm evt roestvorming

startmotor draaide keurig rond maar hij sloeg niet aan.
Na check zag ik dat de bougies niet vonken.....
Ik ben een leek met de elektra van deze fiets, maar moet ik me nu richten op allebei
de bobines, of eerder de CDI-unit?

Weet iemand hoe ik zo'n unit kan testen op de werking??

Groetjes Patrick :+
 
Bij mijn motor (honda cb550sc '83): niet.

Je kan de overige mogelijke problemen wel test: bobines moeten een bepaalde weerstand hebben, bougies kan je één van vervangen en kijken of dat helpt.

Succes.
 
Zekering kapot ? 2 bobines kapot lijkt me heel sterk , kijk je CDI na .
Koop een multimeter en ga spanningen meten.

ps jij hebt wat met spanningen hahaha :+
 
Laatst bewerkt:
@ Fury:

ik heb een spanningsloos leven op het moment ja........alhoewel het bijzonder veel stress geeft met deze paar laatste mooie dagen!! :p

@SAV:
Ik ga idd eens zo'n metertje te kopen ja ik vermoed de CDI op het moment.
Laat het weten als ie rijdt!!!

Thnx :)
 
Misschien is de accu te slecht om hem te laten vonken. De startmotor kan misschien nog wel rond gaan maar als de spanning te laag is doet je ontsteking niks meer.
Even de spanning meten terwijl je start?
 
Veiligheidsschakelaartjes verkeerd/vuil/defect ... dodemansknop, zijstandaard, koppeling ... ?

Tank spoelen / reinigen .... mijn oud verhaaltje over "snelbrommers" Zündapp enzo ... zal bij veel echte motors ook wel lukken:

werk het liefst met zijn tweeën

- 2 schone, benzine-bestendige emmers/bakken die qua hoogte onder de benzinekraan passen en groot genoeg zijn om op te vangen wat er zich nog in de tank bevindt
- flinke trechter die in tankopening past; panty of nylonkous erbij; kraan-pakkinkjes bij de hand (meestal bruikbaar: waterleiding-fiberringen, goedkope set veel maten in de doe-markt); benzinekraan DICHT en slang(en) er af; tankdop er af
- voertuig iets schuin houden, kraan iets laag, boven eerste opvangbak
- kraan los-sleutelen (pas op: er bestaan er met 2 schroefdraden tegen elkaar in) en samen met de restbenzine in de bak laten donderen; tijdens uitstromen de fiets een beetje bewegen/schudden
- volle bak opzij, kraan eruit om goed schoon te plukken/blazen (fietspompje doet wonderen), de andere, lege bak onder kraangat
- nylonkous "doorhangend" over de trechter aanbrengen, trechter in tank steken; volle bak rustig uitgieten door de nylonkous als filter; terwijl de fiets weer wat bewegen, tank wordt extra gespoeld.
- de nu volle bak wisselen met de lege en filteren/spoelen herhalen

Na enige herhalingen, gereinigde kraan terugmonteren, indien fiber-pakkinkjes: stevig maar niet al te gek vast want fiber mag/moet iets vocht opnemen. De herhaald gefilterde benzine voor de laatste keer door het nylon via de trechter terug in de tank.

Na enige minuten rust, de kraan iets steviger aandraaien en na 1 rit voorzichtig nogmaals, zonder de pakkinkjes te mollen.
 
Laatst bewerkt:
Tank heb ik meerdere keren gespoeld met Diesel,

dit is iets vetter dan benzine waardoor het vuil zich beter laat meevoeren.
Als laatst heb ik een motorreiniger puur in de tank gegoten, in laten trekken om vervolgens weer uit te spoelen met schoon leidingwater.

Heb de CDi unit besteld, was 75 euro dus is dit niet het euvel dan heb ik in iedergeval een backup
unit liggen.

Hoop dat ie snel binnen is! :p
 
Sommige CDI krijgen min/"aarde" via een bout .... ik haat dat want binnen enige jaren meestal "galvanische" corrosie (minstens 2 verschillende metalen tegen elkaar en daar forse gelijkstromen doorheen) aan/in bout/aanhang/gat ..... alles behandelen met wat contactreiniger en nog vochtig terugmonteren, dan blijft het meestal wel weer een paar jaar goed.

Overgangsweerstand valt op zo'n plek meestal niet zinvol te meten want groeit/variëert met/tijdens stroom & temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Hmm meestal zitten de CDI `s schakelingen in een kunstof doosje tenminste bij de blade . En hebben ze vaak een slechte soldering op de print m.a.g dat de schakeling niet juist werkt.

De SR is wel van metaal uitgevoerd en heeft het huis aan massa.
 
Laatst bewerkt:
Hmm meestal zitten de CDI `s schakelingen in een kunstof doosje tenminste bij de blade . En hebben ze vaak een slechte soldering op de print m.a.g dat de schakeling niet juist werkt.

De SR is wel van metaal uitgevoerd en heeft het huis aan massa.
Er bestaat slechts 1 betrouwbaar "aardpunt" en dat is de minpool van de accu.
 
Kontakt gehad met Swinkels motoren in Tilburg: CDi 75 euri...morgen in de auto, gelijk een nieuwe gevulde accu halen en bij thuiskomst monteren.

Als ie start maak ik eerst een zonnedans en dan uit ik hier mijn vreugde.

btw....er vertelde me vandaag iemand dat de bobine 50.000Volt levert op de dikke kabel....
Is dit waar???Lijkt me erg veel voor een motor......... :S
 
Kan zijn dat de nieuwste ontstekingen naar 50kV gaan; reeds in de 60-er jaren meer dan 30.

Volts = spanning en Ampères = stroom, met elkaar vermenigvuldigd zijn dat Watts (vermogen) en in dit geval niet erg veel want het vonk-moment is steeds heel kort.

Die kabel is alleen maar aan de buitenkant erg dik door de isolatie, het koperen kerntje stelt weinig voor.
 
Laatst bewerkt:
vergeet helemaal te melden door de vreugde:

De CDI unit bleek idd defekt....en ik heb er al weer 350 km probleemloos opzitten!!!!!

Aleen de eerste paar minuten heeft het dorp in een rookwalm geleefd...........:)

Verder rijdt ie top dus er kan een SLOTJE op!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan