ZXR 750 temperatuur stijgt.

debugger

Die hard MF'er
10 jun 2004
664
1
Vlaams-Brabant
Hallo mannen zit met volgend probleem:
Als ik normaal
-op de autosnelweg rijdt blijft de temperatuur onder de helf op 35% staan = ok
-in de stad, druk verkeer... : stijgt hij boven de helft : 55-60%, wanneer hij iets hoger gaat, gaat de ventilator draaien: dus allemaal ok

Maar eergisterne had ik het probleem dat hij op de snelweg niet wou zakken:
temperatuur bleef op 60-70% van de meter staan, wat denk ik dan? WATER??

-Effe water bijgevult, ging beter...
Thuis heeft paps thermocontact nagekeken, vetrouwde het niet echt (ik zei hem dat ik de indruk had dat ventilator niet draaide), en hij heeft voor mij voorlopig manueel contact opgeezet zodat ik ventilator manueel kan aanzetten...

De volgende morgen water gecheckt, radiotor was bijna vol... mss 0.2L bijgedaan..
Dan maar is gaan rijden...EERste 40kms.. geen probleem temp op ideale pijl = 30%, maar da ging de temperatuur precies omhoog naar de 60%...
ik zet dus manueel de ventilator aan.. temp daalt niet, maar blijft op 60%
ik zet me effe aan de kant, laat ventilator draaien, zie ik beetje water druipen onder mn moto.. komt precies uit een van de buizen...

Ben maar naar huis gereden...en
Vandaag (volgende dag) weer water moeten bijvullen: +- 1L...
Waarom zou hij water verliezen?? -> via dei buizen

Paps zegt doordat water overhit?

-Iets met thermostaat te maken? :)

Thank voor hulp
 
huh? maar je thermocontact zit toch laag geschroeft dwz dat je hele radiator bijna leeg moet zijn voordat je switch droog komt te staan en de temperatuur niet meer kan meten zodat je ventilator niet meer aanslaat.
En hoe zit het met dat rammelen.

ah bon, natuurlijk heeft deBugger niet hetzelfde blok als ik. was ik effies vergeten. bij mij zit hij vrij bovenaan, al is het nog niet superveel wat in de radiator zit hoor, misschien een half litertje.
in elk geval werkt hij bij mij niet vanwege te weinig water.

in elk geval lost het probleem zich vanzelf op, want het wordt nu snel kouder buiten. misschien moet ik mijn mooie ZX-9 maar als pekelfiets gaan gebruiken, is hij tenminste nog ergens goed voor :)

Ramelen blijkt aandrijving te zijn...
mn nonkel (mechanicien) heeft eens met mn moto gereden.
waterPomp lijkt ok..
hou je op de hoogte..

ik vraag me af wat bij jou de aandrijving is. bij mijn motor is dat de Engine zal ik maar zeggen, die drijft het geheel aan. maar wellicht bedoel je de ketting ed

sorry ik kan je niet helpen ik ben een vrouw?!?!?! B| :+

blijkbaar, want zon opmerking is niet erg behulpzaam.
 
Laatst bewerkt:
"Aandrijving":
mss wel verkeerde term
ik bedoel dat het stuk tss het wiel het tandwiel,de plastic kapot is
daarom heeft mn achterste tandwiel speling

Ps: vrouwen mogen ook antwoorden,
ik wou gewoon mn topic niet starten met
"Goeiedag", of "Hej"
...
met deze..
Hallo mannen, en mooie vrouwen
 
"Aandrijving":
mss wel verkeerde term
ik bedoel dat het stuk tss het wiel het tandwiel,de plastic kapot is
daarom heeft mn achterste tandwiel speling

Ps: vrouwen mogen ook antwoorden,
ik wou gewoon mn topic niet starten met
"Goeiedag", of "Hej"
...
met deze..
Hallo mannen, en mooie vrouwen


dat klinkt beter, krijg je enerzijds te gebruiken antwoorden van de mannen, en anderzijds leuk commentaar van de mooie vrouwen. sla je 2 vliegen in 1 klap. uiteraard kunnen die vrouwen niet bijdragen aan een oplossing, maar geeft het het topic een leuke draai :+
 
Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, bij mij bleek er een filtertje in de buis die uit het thermostaathuis komt te zitten en die was zwaar verstopt. Die heb ik schoongemaakt en het probleem was weg bij mij. Verder zaten bij mij de klemmen om de slangen vast te zetten ook niet erg vast (meer). Die heb ik ook maar wat vaster gezet.

Hoop dat je het snel vind!!!!

zo ben vanmiddag eens bezig geweest met het probleem, met dit in mijn gedachten. eerst de carbs eens gecontroleerd, omdat hij stationair niet meer af te stellen was, en veel te veel toeren liep. daarna eens gekeken naar een filter, maar kon het niet vinden. toen beter gekeken, en bleek dat het filter in een doorzichtig geval zat, en idd zat het helemaal stampvol met rommel. heb het ding maar kapot geknipt, en morgen effies nieuwe halen. kwam echt veel zooi uit dat kleine ding.
Probleem met de carbs is nu dus opgelost. heb een uur flink doorgereden, en koelprobleem leek opgelost. helaas klopte dat niet helemaal, want op de terugweg van tilburg naar utrecht liep hij vlak voor het einde weer flink omhoog. B|
het scheelt wel iets, want stationair draait hij in elk geval weer 1500.

dinsdag nog maar een keer kijken. Hoop niet dat ik de kop eraf moet halen, want das een duur geintje.
 
update. Probleem was al gedeeltelijk opgelost, en heb nu eens gekeken of hij misschien ergens lekte. Helemaal gevuld met vloeistof, daarna 10 minuten laten draaien, en hij bleek idd te lekken. heb nu alles eens goed aangedraaid, en de Oring van de behuizing van de thermostaatklep besteld ( alsmede een nieuw filtertje ). ik verwacht dat het probleem dan opgelost moet zijn.
de fan sloeg niet meer aan als het probleem eenmaal zichtbaar was, maar heb dat ook eens goed getest, en hij werkt naar behoren, mits er geen lucht in het systeem zit.

Ook maar eens het groot boek der zx-9 tevoorschijn getoverd, en het hele hoofdstuk gelezen over de koeling, en daar las ik het volgende:

bij het ontluchten, moet je het hele systeem afvullen, effies starten en nogmaals vullen. Als hij helemaal vol is, moet je hem een tijdje laten lopen, zonder dop zodat de miniluchtbelletjes allemaal naar boven komen, waarbij je alle slangen flink in knijpt en schud enzo, zodat daar de lucht ook uit verdwijnt.

kweet niet of het veel scheelt, maar na het vullen zag ik wel telkens weer lucht in het systeem, al na een paar km. waarschijnlijk staat het toch niet voor niets in het boek. :)

voor eenieder die dit leest: veel plezier en succes met sleutelen en :]
 
Thx voor de antwoorden..
Ik heb nu effe van dat poeder in de radiotor gedan om gatne te dichten..
Nu effe testen... hopen dat ie niet verliest..
Wat betreft pomp, mag otch vervangen worden binnenkort..
Weet er iemand wat de redenen kunnen zijn dat ie kapot gaat?
-ouderdom? moto van '94 15 000kms
-gebeurd wel vaker?

thx

Misschien wel het domste wat je had kunnen doen dat poeder als je al een verstopping HAD wordt dat alleen maar erger
 
nog maar een update:

ben vorige week nogmaar weer met frisse tegenzin begonnen. heb uitgebreid gecontroleerd of ik lekkage had en idd was er een rubber ring die lekte. verder alles stevig aangedraait, alles uitgebreid schoongemaakt. Eindelijk is het probleem opgelost. :}

      
NoStreZz, je doet hier ieg je naam eer aan. dank voor je opmerking in deze moeilijke tijden :}

Ben nu wel nieuwsgierig naar de laatste stand van zaken van topic starter :?
 
Wel heel groot onderhoud gehad..
voor en achterband, koppeling oliefilter, olie, en nu nog ketting en tandwielen.


Dat dom poeder dat je in de radioator doet heeft de filters idd doen verstoppen,
alles dus uitgekuisd,
een nieuwe thermocontact gestoken. mn ventilator gaat nu veel vroeger draaien, al wanneer temperatuur op 50% staat, vroeger bij 85% pas.
Lijkt wel inorde, nog geen water zien lekken, maar eum moet eigenlijk nog eens een goede rit maken, zonder defitge tandwielen en ketting gaat da niet he..
:)
 
nou voor de verandering maar weer eens een update.
kom net terug van een solli gesprek, ben aangenomen, dus beetje vrolijk, rijd goed hard terug naar utrecht, kom ik bij de stoplichten aan en jawel hoor
achterband weer nat, plasje borrelend water onder de motor |( |( |(

dus nog steeds niet in orde
ben nu echt bang dat de koppakking lek is. ;( ;(
cry_smile.gif
 
Nikx nieuw gaan kopen he...ik heb alles nog liggen voor je kwak, inclusief kop!!

Koppakking lijkt me eerlijk gezegd stug, want ik heb de kwak toch eigenlijk altijd behoorlijk afgebeuld, maar koppaking problemen zijn bij mij nooit ontstaan. Kan ook haast niet met die dubbele metalen pakking.

Waterverlies komt doorgaans door haarscheurtjes tussen de kleppen in je cylinderkop. Daar doe je dus niets meer tegen, dan is de kop EOL. UItwendige lekkage zie je zo bij de kwak. Inwendig verlies duidt op haarscheuren. Reparatie van dat alles is vaak niets eens mogelijk of stervensduur. Kan je beter gelijk de kop vervangen en gelijk alles controleren als de kop er toch af moet. Koprevisie kan ik ook voor je doen als je wilt. IK heb kleppen liggen evenals hoedjes, klepveren etc. Zelfs de nokkenassen heb ik 3 paar, waarvan twee RR en een setje Endurace racing.

Kijk maar wat je ermee doet!
 
Nikx nieuw gaan kopen he...ik heb alles nog liggen voor je kwak, inclusief kop!!

Koppakking lijkt me eerlijk gezegd stug, want ik heb de kwak toch eigenlijk altijd behoorlijk afgebeuld, maar koppaking problemen zijn bij mij nooit ontstaan. Kan ook haast niet met die dubbele metalen pakking.

Waterverlies komt doorgaans door haarscheurtjes tussen de kleppen in je cylinderkop. Daar doe je dus niets meer tegen, dan is de kop EOL. UItwendige lekkage zie je zo bij de kwak. Inwendig verlies duidt op haarscheuren. Reparatie van dat alles is vaak niets eens mogelijk of stervensduur. Kan je beter gelijk de kop vervangen en gelijk alles controleren als de kop er toch af moet. Koprevisie kan ik ook voor je doen als je wilt. IK heb kleppen liggen evenals hoedjes, klepveren etc. Zelfs de nokkenassen heb ik 3 paar, waarvan twee RR en een setje Endurace racing.

Kijk maar wat je ermee doet!

cool
ik denk dat ik hem maar naar van boxtel breng in tilburg, die weet er genoeg vanaf. en dan mag hij me vertellen wat er aan de hand is. als het idd de kop is, weet ik nog echt niet wat ik ermee ga doen, hij heeft al dik 40000 gelopen.
kan best zijn dat ik er nog op terugkom hoor, maar dat zal een kwestie van weken zijn.

koprevisie kan ik zelf ook wel redelijk, maar ik wil het gewoon niet ;(
zeker niet de kop vervangen.


ik wordt er echt een beetje gek van. in elk geval kun je er wel normaal mee rijden. het komt alleen maar voor bij vol vermogen voor een langere periode.( wat ik dus weer wel regelmatig doe )

[me]Wufje heeft een beetje het idee dat dit zijn topic aan het worden is[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan