ZXR 750 temperatuur stijgt.

debugger

Die hard MF'er
10 jun 2004
664
1
Vlaams-Brabant
Hallo mannen zit met volgend probleem:
Als ik normaal
-op de autosnelweg rijdt blijft de temperatuur onder de helf op 35% staan = ok
-in de stad, druk verkeer... : stijgt hij boven de helft : 55-60%, wanneer hij iets hoger gaat, gaat de ventilator draaien: dus allemaal ok

Maar eergisterne had ik het probleem dat hij op de snelweg niet wou zakken:
temperatuur bleef op 60-70% van de meter staan, wat denk ik dan? WATER??

-Effe water bijgevult, ging beter...
Thuis heeft paps thermocontact nagekeken, vetrouwde het niet echt (ik zei hem dat ik de indruk had dat ventilator niet draaide), en hij heeft voor mij voorlopig manueel contact opgeezet zodat ik ventilator manueel kan aanzetten...

De volgende morgen water gecheckt, radiotor was bijna vol... mss 0.2L bijgedaan..
Dan maar is gaan rijden...EERste 40kms.. geen probleem temp op ideale pijl = 30%, maar da ging de temperatuur precies omhoog naar de 60%...
ik zet dus manueel de ventilator aan.. temp daalt niet, maar blijft op 60%
ik zet me effe aan de kant, laat ventilator draaien, zie ik beetje water druipen onder mn moto.. komt precies uit een van de buizen...

Ben maar naar huis gereden...en
Vandaag (volgende dag) weer water moeten bijvullen: +- 1L...
Waarom zou hij water verliezen?? -> via dei buizen

Paps zegt doordat water overhit?

-Iets met thermostaat te maken? :)

Thank voor hulp
 
Dat zou heel goed kunnen ja, want omdat het water eerder aan de kook is ga het borrelen en loopt het teveel via de overloopslangen aan de onderkant van je motor er weer uit. Omdat koelvloeistof een hoger kookpunt heeft kan het dus in principe niet gaan koken. Je motor wordt zo rond de 100 tot 110 graden en het kookpunt van koelvloeistof ligt zo rond de 135 graden.

Lees het onderstaan de stukje maar even door wat ik van internet geplukt heb.

Wat is koelvloeistof en waar bestaat het uit?
Koelvloeistof is een samengestelde vloeistof voor de motor en het koelsysteem. Koelvloeistof heeft als basis gedemineraliseerd water (ook bekend als gedestilleerd water). Aan dit water worden bestanddelen toegevoegd zoals: antivriesmiddel, anticorrosiemiddel, anti schuimmiddel en smeermiddel.

Waar dient koelvloeistof voor?
De primaire functie van koelvloeistof is het teveel aan warmte, wat de motor tijdens het verbrandingsproces produceert, af te voeren. Dus de motor te koelen.

Heeft koelvloeistof nog meer functies?
Koelvloeistof voorkomt corrosievorming in het inwendige van de motor en het koelsysteem. Denk hierbij aan de radiateur en kachelradiateur. Koelvloeistof moet tegen hoge en lage temperaturen kunnen, het mag niet schuimen en moet smerende eigenschappen bezitten.
      
Waarom moet koelvloeistof corrosie voorkomen en hoe wordt dat gedaan?
Als de koelvloeistof niet zou beschermen tegen corrosie dan bestaat het gevaar dat bijvoorbeeld de radiateur door corrosievorming dicht gaat zitten, waardoor de koelcapaciteit vermindert en een te hoge motortemperatuur ontstaat. Door corrosievorming kan afbrokkeling van metaaldelen ontstaan die bijvoorbeeld de koelvloeistofpomp kunnen beschadigen. Het regelmatig vervangen van de koelvloeistof kan duurdere reparaties voorkomen. De bescherming tegen corrosievorming wordt gerealiseerd door toevoeging van een speciale dope.

Kan koelvloeistof tegen hoge en lage temperaturen?
Koelvloeistof moet een hoog kookpunt hebben (± 135ºC) en goed beveiligd zijn tegen vorst. Koelvloeistof moet zijn werk ook ver onder het vriespunt kunnen doen. Over het algemeen is koelvloeistof beveiligd tot ± -35ºC.

Waarom moet koelvloeistof smeren?
Het smeermiddel wat aan de koelvloeistof wordt toegevoegd dient voor het smeren van de afdichting van de koelvloeistofpomp. Als deze afdichtingring niet gesmeerd wordt ontstaat er versnelde slijtage, piepende geluiden en lekkage.

Waarom mag koelvloeistof niet schuimen?
Schuim bestaat uit luchtbellen. Waar een luchtbel zit kan geen koelvloeistof zitten. Er ontstaat dan een tekort aan koelmiddel voor het afvoeren van de warmte. Dit heeft tot gevolg een te hoge motortemperatuur.
 
Denk niet dat dop stuk is:
al gereden: en kan kan zeggen:
Smorgens voor ik nar mn stage vertrek , check ik waterpijl in radiotor, kan ik altijd +- 30CL-bijdoen..
Dan vertrek ik, moto start van 1e keer,
en rijdt ook vrij normaal, wel hoor ik sinds week of 2. Wanneer ik traag tss de files rijdt, een geluid ratelen, links... precies ketting geluid, maar is het niet..
Na 50 km ben ik terplaatste.. temperatuur altijd ok = 30% van de meter, omdat ik goed vlot heb kunnen rijden 120kmu/ +.
Ik parkeer mn moto, en zie enkele drupels druipen onder mn moto.. ergens int midden,-vooraan.

Savonds vertrek ik van het werk:
moto start van 1e keer...
rijdt normaal, hoor ik ook geratel aan de linkerkant vh blok...MAar verder rijdt hij prima.
Ik kom thuis. zet motor af...
De volgende morgen kijken: en ja, weer 30cl koelvloeistof bijvullen..

Mn pa denkt mss dat iets te maken heeft met waterpomp die lawaai maakt.

Ps: ik heb ook eens gehad dat ik mn motor afzette na een ritje, en dat ik precies
het geluid hoor van een 'verstopte buis'..zuigen zuigen.. geluid van gezogen lucht, is ook sinds kort, weet niet wat het is, wel al 2x gehoord..

ALs iemand het weet..
alvast thx :)
 
lucht in het systeem of ergens waar lucht aangezogen wordt laat het systeem onder DRUK zetten bij een dealer om te kijken of je nergens lekkage heb.

ratelen klink niet gezond hoop niet dat je waterpomp langzaam naar z`n grootje gaat.
 
mm
precies wel waterpomp dan?
kostprijs ongeveer?
Zou het door de waterpomp zijn, dat mn motor sputterend rijdt als ik in de stad rijdt, bij warm weer??
-> temperatuur stijgt tot bijna rood = 85%
Wanneer ik stad verlaat, en par keer heb doorgetrokken, temperatuur gedaald, motor rijdt weer goed..

thx
 
Zou best eens kunnen de waterpomp,maatje van mij heeft een 750RR drupte ook steeds water uit.
Er zit een klein gaatje achter je waterpomp als de eerste keering lek is drupt het daar uit,het is dan net of het uit de slang komt.
Ook zijn tempratuurmeter ging telkens richting het rode andere waterpomp erop en klaar was ie weer.
 
onder druk laten zetten dan weet je het gauw genoeg. is de druk goed dan thermostaat,dop,lucht in je systeem,thermoswitch,fan meer kan het niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
onder druk laten zetten dan weet je het gauw genoeg. is de druk goed dan thermostaat,dop,lucht in je systeem,thermoswitch,fan meer kan het niet zijn.

leuke opmerking, maar de meeste bedrijven hebben lang niet alle doppen op voorraad. voor mijn fiets in elk geval niet. dan moet ik naar een officiele kawa dealer, die begint gelijk te zeuren dat je dan nog niets weet, en dat het gebruikt wordt om te onderzoeken waar het vandaan komt.

kosten zouden wel eens richting 200 euro kunnen gaan.
verder hebben ze natuurlijk gelijk, wat weet je namelijk als je systeem lek is. dan weet je nog niet of het de koppakking is, of een keerring bij de waterpomp

zoals jb37 ooit zei, kan het ook een lekke koppakking zijn.
 
Vergeet niet dat wij hier achter een computer zitten en geen zicht hebben op je bike. Wat ik persoonlijk zou doen:
check alles nog een keer na ontlucht alles goed,vul je koelvloeistof precies op de streep en ga rijden hou je tempmeter in de gaten.Check na afkoeling alles nog eens na op koelwater verlies
is het weinig dan nog eens rijden en kijken of het nog minder wordt zo ja dan heb je ergens lekkage of misschien je pakking eruit, dan langs de dealer rijden om te laten checken.Dat rammelen daar moet je zeker aandacht aan schenken.
 
Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, bij mij bleek er een filtertje in de buis die uit het thermostaathuis komt te zitten en die was zwaar verstopt. Die heb ik schoongemaakt en het probleem was weg bij mij. Verder zaten bij mij de klemmen om de slangen vast te zetten ook niet erg vast (meer). Die heb ik ook maar wat vaster gezet.

Hoop dat je het snel vind!!!!
 
Thx voor de antwoorden..
Ik heb nu effe van dat poeder in de radiotor gedan om gatne te dichten..
Nu effe testen... hopen dat ie niet verliest..
Wat betreft pomp, mag otch vervangen worden binnenkort..
Weet er iemand wat de redenen kunnen zijn dat ie kapot gaat?
-ouderdom? moto van '94 15 000kms
-gebeurd wel vaker?

thx
 
We hebben eens de motor stationair laten warmdraaien voor te kijken,
nu blijkt dat hij als motor opwarmt 40% temp-meter, wel degelijk water wisselt- motor-radiotor..

Ivm de waterdruk? Hoe kan ik exact weten?
 
Mijn thermostaat is getest: gaat wel degelijk open en dicht,
er is beetje product opgespoten tegen oxidatie.

Thermocontact: waarsch kapot -> voorlopig radiotor manueel aanzetten

je thermocontact weigert al snel dienst, als er een beetje water uit de radiator is gelopen. die van mij werkt perfect als het systeem helemaal vol zit, als er echter 2 druppels water uit zijn, doet de thermocontact het al niet meer
 
huh? maar je thermocontact zit toch laag geschroeft dwz dat je hele radiator bijna leeg moet zijn voordat je switch droog komt te staan en de temperatuur niet meer kan meten zodat je ventilator niet meer aanslaat.
En hoe zit het met dat rammelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan