ZXR lekt olie bij koppeling stang

Darkness

MF veteraan
21 mrt 2004
1.309
3
Emmen
Hallo allemaal ..

mijn ZXR lekt olie zo lijkt het bij de koppelingstang
waar hij het blok ingaat. weet iemand of dat een keering
is die je kan vervangen? of heeft iemand hier ervaring mee?

kan er weinig over vinden in het haynes boek.

ff een foto bijgedaan.

full
 
Had het zelfde probleem bij mijn blok. De afdichting wordt verzorgd door een keerring & de as is ongelagerd. Maar het kan zijn dan het allu weg gebroken is en dat de keerring weg gevallen is (zoals bij mijn Cagiva)
 
jongen is niet zo moeilijk.
Je moet een nieuwe keer ring bestellen.
Dan haal het voortant wiel er af, makkelijks is even de achterbrug demonteren want de ketting moet voor het deksel weg. Je kunt ook de kettiung breken en later weer aan elkaar maken hoef de achterbrug er niet uit.
Schroeven die het plaatje vast houden los draaien, en aan de binnen kant zit de keerring.

20 minuten werk als je de motor op kan hangen.
 
Er zit een keerring in vanaf de achterkant. Ik zou ook meteen de keerring van de uitgaande as vervangen als die blokdeksel er toch af moet. (en de olie ook maar meteen, of je moet hem plat leggen)
 
jongen is niet zo moeilijk.
Je moet een nieuwe keer ring bestellen.
Dan haal het voortant wiel er af, makkelijks is even de achterbrug demonteren want de ketting moet voor het deksel weg. Je kunt ook de kettiung breken en later weer aan elkaar maken hoef de achterbrug er niet uit.
Schroeven die het plaatje vast houden los draaien, en aan de binnen kant zit de keerring.

20 minuten werk als je de motor op kan hangen.

20minuten werk....ja DAAAAAAG!!!

Bij de ZXR vanaf 1991 moet het blok los van het frame ja, om die 2 bouten met kruiskop erin los te kunnen maken.
De keerring vervangen is niet veel werk nee, maar om er bij te komen... :X

Ik weet alleen niet hoe het zit bij de ZXR van 89/90.
 
20minuten werk....ja DAAAAAAG!!!

Bij de ZXR vanaf 1991 moet het blok los van het frame ja, om die 2 bouten met kruiskop erin los te kunnen maken.
De keerring vervangen is niet veel werk nee, maar om er bij te komen... :X

Ik weet alleen niet hoe het zit bij de ZXR van 89/90.


Vorige week zaterdag nog gedaan voor een zxr750rr uit '92.
Ja die twee kruis kop schroeven zijn moetlijk maar met een slagschroevendraaier gaat het.
 
typich zxr kwaaltje, ik heb het ook gehad, blok eronder vandaan paar kapjes los en keringen vervangen. Er zitten 3 keringen en die kan je dan net zo goed allemaal vervangen. Ik was voor 3 keringen 12 eu kwijt ofzo.
 
wat raar dat het hele blok er onder vandaan moet.

voor de tanwiel zit een kapje ..
als je die erafhaalt kom je bij de tandwielbehuizing
als je dan de waterpomp eraf haalt dan kan de behuizing er ook nog af..

voorzover ik weet gewoon met het blok onder het frame.

maar hoeveel keringen er in totaal zitten zou ik niet weten.
get getal 3 is nieuw voor me.
 
wat raar dat het hele blok er onder vandaan moet.

voor de tanwiel zit een kapje ..
als je die erafhaalt kom je bij de tandwielbehuizing
als je dan de waterpomp eraf haalt dan kan de behuizing er ook nog af..

voorzover ik weet gewoon met het blok onder het frame.

maar hoeveel keringen er in totaal zitten zou ik niet weten.
get getal 3 is nieuw voor me.

die 3 keringen zijn dus van die koppelingsstang en 1 van de as van het voortandwiel en 1 van de... nouja nog 1. Maar je hoeft ze natuurlijk niet alle drie te vervangen maar aangezien je de boel dan toch los hebt kun je dat net zo goed gelijk doen, zo bedoelde ik. Oja de laatste kering is van de versnellingspookas en aangezien je steeds met je voet op die versnellingspook zit te trappen wil die kering nog wel eens slijten...
 
ik d8 dat die stang 3 keringen had :X
beetje dom van me, maar de mensen die me kennen die herkennen dat hehehe

maar je verhaal verduidelijkt de de situatie.




die 3 keringen zijn dus van die koppelingsstang en 1 van de as van het voortandwiel en 1 van de... nouja nog 1. Maar je hoeft ze natuurlijk niet alle drie te vervangen maar aangezien je de boel dan toch los hebt kun je dat net zo goed gelijk doen, zo bedoelde ik. Oja de laatste kering is van de versnellingspookas en aangezien je steeds met je voet op die versnellingspook zit te trappen wil die kering nog wel eens slijten...
 
hoop dat dat niet het geval is bij mij, maar is er dan ook echt nix
aan te doen waar jij dan last van hebt.. dikkere kering, vloeibaarpakking erbij of zo iets in die aard..



Of het metaal waar de as doorheen gaat is versleten en dan helpt een nieuwe keerring ook niet meer, in dat geval is het een brik geworden :+ . (daar heeft mijn motor dus last van).
 
Bekijk ook die as even op slijtage plekken. kan zijn dat die ook dunner is geworden op plaatsen waar de keeringen zitten.
Ik had toendertijd alles vervangen, bleek het helemaal geen motorolie te zijn maar dot4.... was dus gewoon mn koppeling lek.
 
Vorige week zaterdag nog gedaan voor een zxr750rr uit '92.
Ja die twee kruis kop schroeven zijn moetlijk maar met een slagschroevendraaier gaat het.

Ook met een slagschroeverdraaier kon ik er absoluut niet bij, want de bitjes waren gewoon te dik en dan stonden ze schuin in de kruiskop.
Nee serieus, zonder het blok even te kantelen lukte het niet bij de ZXR die ik gedaan heb.

Bij het blok van mezelf was het simpel....die lag toch los...hehe.
 
hoop dat dat niet het geval is bij mij, maar is er dan ook echt nix
aan te doen waar jij dan last van hebt.. dikkere kering, vloeibaarpakking erbij of zo iets in die aard..

Als dat het geval is, dekseltje los waar dat "lager" in zit, marginaal opboren en een glijlager erin. (eerst even de as opmeten, kijken welk glijlagertje daar bij hoort, bronzen busje laten maken kan ook, en het gat ruimen tot de buitendiameter van het glijlagertje. Als je een klein randje aan de binnenkant niet opruimt kan het glijlagertje ook niet naar binnen doorschieten. Wel even kijken of je materiaaldikte genoeg is voordat je gaat ruimen)
Gebruik het vaker om het aluminium lager van luchtcylinders wat steviger te maken op het werk.
 
heb het keerinkje zo met een schroefendraaier er eruit kunnen wippen.

alles zit er nog gewoon in .. hoefde verder nix te doen ..
zat gewoon rechtop op de bok

maar kon keering nergens kopen vandaag!! alles dicht ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan