zxr te arm of te rijk na ander uitlaatsysteem?

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

ik heb een zxr750 uit 1992 waar ik een jaar of 10 geleden een akrapovic demper met een k&n inlegfilter op heb gemonteerd.
Daarna is er een dynojet kit opgekomen en afgesteld op de vermogens testbank.

Nu heb ik sinds kort een volledig arrow racesysteem gemonteerd (dus niet alleen de demper) en nu valt het mij op dat hij bij het gas loslaten vanaf hogere toeren veel meer naknalt uit de uitlaat. (klinkt wel lekker overgens :9~ )
Maar dat schijnt iets te maken te hebben met dat hij te arm of te rijk staat en ben benieuwd of zoiets serieus kwaad zou kunnen?.

Heb niet zoveel zin om hier weer geld in te steken aangezien ik bezig ben om een ander blok met andere carb's als nieuw te reviseren en die van de winter te gaan monteren en laten afstellen.

Gr Jelle
 
Okee, hobbel ik lekker verder!.
Ik herrinner mij nu wel dat er in dat dynojet doosje nog wat diverse sproeiers zitten maar daar zitten ook de originele tussen......
Zou het een idee zijn als er 1 maat groter in zit om die erin te schroeven zodat hij wat rijker loopt of verklooi ik dan de hele afstelling?.

Ik begrijp trouwens in theorie prima het verbrandingsproces maar wat ik in dit geval nu niet begrijp is dat klappen in de uitlaat bij gas loslaten :? .
Ik zou dat eerder begrijpen als hij te rijk staat waardoor er (deels) onverbrande benzine de uitlaat in gaat en alsnog verbrand.

Overgens bedankt House!.

Gr Jelle
 
Zonder te meten met een 4-gas meter kun je het niet echt weten. Maar je kunt voor de zekerheid een maatje grotere sproeiers plaatsen. Groter kan op zich niet zo veel kwaad, het is erger als hij te arm loopt als dat hij te rijk loopt.

Maar er zitten al grotere sproeiers in, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.
 
Dit heeft niks met de hoofdsproeiers te maken maar met het stationair mengel dat nu te arm is.

Te rijk zijn een paar grote knallen (met pauzes er tussen) niet vele kleintjes.

Gas loslaten en afremmen op de motorfiets is stationair circuit, gasschuif staat dan dicht.

Vaak vergeten mensen omdat ook af te stellen.

In orde maken dus.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook nagekeken of er geen lekkage in het uitlaatsysteem zit? Een niet goed aansluitende uitlaat bocht op de kop of de demper of collector kan ook voor knallen zorgen.
Aangezien de motor al ooit is afgesteld op een open Akra demper zou ik het eers zoekn in de aansluitingen. Mogelijk ergens iets niet helemaal zuiver gemonteerd en eventueel wat kit gebruiken
 
Goedendag,

ik heb een zxr750 uit 1992 waar ik een jaar of 10 geleden een akrapovic demper met een k&n inlegfilter op heb gemonteerd.
Daarna is er een dynojet kit opgekomen en afgesteld op de vermogens testbank.

Nu heb ik sinds kort een volledig arrow racesysteem gemonteerd (dus niet alleen de demper) en nu valt het mij op dat hij bij het gas loslaten vanaf hogere toeren veel meer naknalt uit de uitlaat. (klinkt wel lekker overgens :9~ )
Maar dat schijnt iets te maken te hebben met dat hij te arm of te rijk staat en ben benieuwd of zoiets serieus kwaad zou kunnen?.

Heb niet zoveel zin om hier weer geld in te steken aangezien ik bezig ben om een ander blok met andere carb's als nieuw te reviseren en die van de winter te gaan monteren en laten afstellen.

Gr Jelle
Er valt op afstand geen zekerheid te geven.
Zo weet niemand, behalve degene die het geplaatst heeft, welke sproeiers er nu in zitten.
Ook weten we de huidige afstelling niet, evenmin het verschil in de uitlaatsystemen.

We kunnen wel gokken :Y
 
Trouwens nog een vraagje, ik begrijp idd dat dit komt door het vrijer uitademen door de uitlaat.
Maar vind het geluid wat hij maakt wel mooi maar het is erg hard (wat weer teveel opvalt...)
Ik wil er een db killer in zetten wat eventueel de uitlaatgassen weer wat remt.
Misschien die er eerst in zetten en dan kijken wat hij doet of zal dat niks schelen?.

Gr Jelle
 
Ik zal idd eens kijken!. Maar eerst vanavond heb de filtertjes van de tank schoongemaakt en een verse tank benzine erin gedaan want deze was ook van afgelopen seizoen.
Daarbij een flinke scheut carburateur/benzinesysteem reiniger erin gedaan.
Ik heb afgelopen seizoen nog met flatslides gereden en had deze carburateurs een jaar of 4 geleden zo schoon mogelijk (laten draaien tot ie afsloeg en daarna de vlotterkamers afgetapt) weggelegd.
Misschien dat ze daar ook wel van opknappen.
Wordt het niet minder na een paar tank's benzine gaan we actie ondernemen!.
 
Terug
Bovenaan Onderaan