[ZXR400] 1e versnelling

CK

Die hard MF'er
10 mei 2002
904
0
Utrecht
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het opschakelen rond om m`n 1e versnelling, dus van z`n vrij naar z`n 1 en van zijn 1 naar z`n 2 gaat niet echt lekker.

Als ik bij een stoplicht sta en ik zet hem in z`n vrij en wil hem erna in z`n 1 zetten dan krijg ik hem er soms gewoon niet in gedrukt, hij springt weer terug. Dan moet ik even m`n koppeling loslaten en weer inknijpen en dan schiet hij wel in z`n 1.

Zelfde als ik optrek en van z`n 1 naar z`n 2 schakel. Soms ratelt hij een beetje en schiet er dan niet in maar schiet naar z`n vrij. Het vreemde is dat ik het niet altijd heb, maar als ik flink optrek en dan rond de 6000 t/m 8000 rpm schakel dan gebeurd het wel eens, trek ik hem door tot 12000 rpm dan is er niets aan de hand.

Opzich heb ik er niet echt zo veel last van omdat het af en toe voorkomt, maar het is wel irritant als je moet optrekken en je krijgt hem niet in z`n 1 :)

Iemand een idee wat het eventueel kan zijn?
 
Van 1 naar 2 schakelprobleem is meestal dat je niet hard genoeg naar boven haalt, dit moet bij sommige motoren echt lomp gebeuren.

Dat van de neutraal maar de één heb ik ook wel eens, dan sta ik een hele tijd op het schakelpooktje te trappen en net voordat het groen wordt klikt ie in de eerste versnelleing, ben ook wel heel benieuwd hoe dat komt.
 
Van 1 naar 2 schakelprobleem is meestal dat je niet hard genoeg naar boven haalt, dit moet bij sommige motoren echt lomp gebeuren.

ja dat heb ik gemerkt dan gaat het wel goed ja, en flink de koppeling inknijpen, bijna door je handvat heen :)

het vreemde is alleen dat de andere versnellingen er geen last van hebben :?
 
Ik weet niet of het KaWa specifieke problemen zijn maar komt mij niet onbekend voor. Met name 1 naar twee, rond de 8000 tpm wil nog wel eens haperen. Daarboven klakt het alleen wat harder maar gaat het verder wel goed. Gebeurd meestal als ik "te soft" het pookje naar boven haal.
 
Met m'n VFR is het niet anders, dus is denk ik niet specifiek Kawa.
Soms kraken terwijl je hem in z'n 1 zet en terugspringen naar neutraal komt ook wel eens voor, en van 1 naar 2 moet idd soms redelijk lomp gebeuren.
De rest van de versnellingen laten een duidelijke "klak" horen maar hebben verder geen problemen.

Hoort erbij denk ik dan maar.
 
Heeft mijn GSXF ook als je in hoge toeren van 1 naar 2 gaat. En is niet de eerste motor waarbij ik mee maakt dat ie dan van 1 naar 2 gewoon in z'n vrij blijft hangen en je flink moet doordouwen om 'm in z'n 2 te krijgen.
 
Van zn 2 naar zn 1 moet je ff proberen te schakelen voordat je helemaal stil staat. Dat had mn lesmotor (cb500) Als ik stilstond moest je heel hard trappen.
Van z'n 1 naar zn 2 in de vrij springen heeft volgens mij te maken met te snel willen doen, dan doe je het te zacht. Je zegt zelf al: Bij snel/hard optrekken.
 
Misschien moet je eens proberen gewoon de motor een beetje vooruit te duwen (neen, geen meters aub, want dat is een belachelijk zicht :) ) als je van neutraal naar 1 wilt gaan. Bij mij lukt dat wel.
Met mijn vf 400 had ik dat ook soms. Ik duwde de motor een paar centimeters vooruit en dan lukt het wel om hem in eerste te krijgen.
Moet je maar eens proberen en het ons laten weten.
 
Mijn ervaring is dat een slappe ketting een nadelige invloed op het schakelen kan hebben.
Vooral in de lagere versnellingen.
Controleer je ketting spanning dus.
Na het spannen gelijk proberen of het verbeterd is.
Een te hoog stationair toerental kan ook een reden zijn :}
 
Misschien moet je eens proberen gewoon de motor een beetje vooruit te duwen (neen, geen meters aub, want dat is een belachelijk zicht :) ) als je van neutraal naar 1 wilt gaan. Bij mij lukt dat wel.

getest en het werkt inderdaad ja! Heel apart, ligt waarschijnlijk dan toch aan de kettingspanning ofzo ?!
 
Van vrij naar 1: koppeling in, pookje naar beneden duwen en als hij er niet inklikt gewoon je koppeling een klein beetje op laten komen, werkt bij mij prima.

Zou dat de reden zijn dat mijn instructeur me heeft geleerd om in de 1 altijd je voet op de pook te houden??

1 naar 2 gewoon wat 'lomper' dan normaal schakelen, dus echt overdreven naar boven halen, dan gaat het 99 van de 100 keer wel goed, die andere keer sta je weer voor lul...
 
Ik heb van het weekend mn pookje twee tanden naar beneden gezet, zodat ie dichter op je voet zit.
Scheelt ook 100%.
Schakelde van 1 naar 2 nog wel eens mis, en dan bij volgas in zn vrij, dan hoor je dus vroooooooooooooooooooooooooooommmmm maar geen versnelling, heel lullig!!
 
het schakel probleem zit hem in de 1e en 2e versnelling omdat er kogeltjes in de schakelas zitten om te voorkomen dat als je vanuit 1 de motor in neutraal wilt zetten voorkomt dat hij doorschiet naar 2 en andersom daarbij wil het ook wel eens zijn dat als je snel van 1 naar 2 schakelt hij er niet in wilt.
toen er mee geracet werd werden die kogels er uit gehaalt en het probleem was weg.
door het snel ronddraaien van de as vliegen de kogels naar buiten en blokkeren daarmee het snel opschakelen,sommige 400 motoren hebben er problemen mee .
blok er onderuit halen op z'n kop op de werkbank en het ondercarter splitsen en dan de schakelas eruithalen 1e en 2e tandwiel verwijderen en de 3 kogels er uit halen.
alles weer monteren en klaar is kees .

groetjes rinus(rf dynojet goes)
 
Het is mij ook al enkele keren gebeurd, god wat voel je je dan |( ...

Verzachtende omstandigheden voor mezelf zijn:

1. Ach je rijdt net 3 weken ( legaal }) )
2. Tis een kawa
3. Schakelpookje staat nog niet goed afgesteld
4. Alles hierboven is gelul en gewoon resoluut van zn 1 naar zn 2 en voila, probleem verholpen.

Ik heb ook een paar keer gehad dat ik m niet in zn 2 kreeg ( ratel ratel )en eerst moest stoppen, in zn 1 zetten en dan weer opschakelen...

Iemand een idee?

Laterrrrr
Biede
 
Terug
Bovenaan Onderaan