ZXR400 carburateur afstellen/synchroniseren.

ikke_zxr400

Rookie
26 jun 2012
19
3
Dag Motorliefhebbers,

Dankzij een andere vraag en jullie antwoorden ben ik weer een hele stap verder met mijn ZXR400.
Het was zelfs tijd om hem te verzekeren en de schorsing op te heffen.
Het overlopen van de carburateur lag inderdaad aan de vlotternaalden. Nav. jullie tips 4 van zo'n revisiesetjes besteld en alle carburateurs "gereviseerd".
Hij loopt nu, maar nog niet als een zonnetje.
Na een rit naar de Duitse Shell voor een tank nieuwe V-power (natuurlijk was de tank zo goed als leeg en wat erin zat was ook nieuwe V-power), merkte ik dat de motor als hij warm is afslaat bij terugschakelen / gas los. Nu denk ik dat het tijd is voor het afstellen/synchroniseren van de carburateurs. Wat denken jullie.
Ik heb zelf geen apparatuur voor synchronisatie. Het afstellen heb ik eigenlijk ook nog nooit gedaan.
Is dit zelf te doen? Of moet ik toch maar hiervoor naar een monteur. Wat zou dat gaan kosten zoiets?
Ik wil natuurlijk niet "genaaid" worden door mijn onkunde :-)
Er staat al een afspraak voor nieuwe Bridgestones BT16 volgende week. Dit maar meteen meenemen?
Grtzzz.

Ps. Was wel heerlijk om weer even te tuffen, wel wennen weer naar een jaar of 5.
 
Dag Motorliefhebbers,

Dankzij een andere vraag en jullie antwoorden ben ik weer een hele stap verder met mijn ZXR400.
Het was zelfs tijd om hem te verzekeren en de schorsing op te heffen.
Het overlopen van de carburateur lag inderdaad aan de vlotternaalden. Nav. jullie tips 4 van zo'n revisiesetjes besteld en alle carburateurs "gereviseerd".
Hij loopt nu, maar nog niet als een zonnetje.
Na een rit naar de Duitse Shell voor een tank nieuwe V-power (natuurlijk was de tank zo goed als leeg en wat erin zat was ook nieuwe V-power), merkte ik dat de motor als hij warm is afslaat bij terugschakelen / gas los. Nu denk ik dat het tijd is voor het afstellen/synchroniseren van de carburateurs. Wat denken jullie.
Ik heb zelf geen apparatuur voor synchronisatie. Het afstellen heb ik eigenlijk ook nog nooit gedaan.
Is dit zelf te doen? Of moet ik toch maar hiervoor naar een monteur. Wat zou dat gaan kosten zoiets?
Ik wil natuurlijk niet "genaaid" worden door mijn onkunde :-)
Er staat al een afspraak voor nieuwe Bridgestones BT16 volgende week. Dit maar meteen meenemen?
Grtzzz.

Ps. Was wel heerlijk om weer even te tuffen, wel wennen weer naar een jaar of 5.
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt is moet je het even laten weten. Ik heb een carbtune, rij hem hier naar binnen en dat is zo gepiept.

Alleen denk ik niet dat je probleem is opgelost bij terugschakelen/gas los.
Blijft ie wel normaal stationair lopen?
 
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt is moet je het even laten weten. Ik heb een carbtune, rij hem hier naar binnen en dat is zo gepiept.

Alleen denk ik niet dat je probleem is opgelost bij terugschakelen/gas los.
Blijft ie wel normaal stationair lopen?
Dank voor je aanbod! Ik woon in Susteren Limburg. Niet het einde van de wereld naar Helmond. Het is alleen dat hij niet echt lekker loopt door het afslaan en weer starten.

Hij slaat ook af stationair. Aan de stelschroef gedraaid en maakt nu wat te veel toeren stationair (na verstellen niet meer gereden). Na net gas los zit hij hoger in de toeren bij stationair en zakt later weer. Zou het dan iets anders zijn dan afstellen? Heb natuurlijk de carburateurs uit elkaar gehad bij schoonmaken/revisie. Ze zijn ook ultrasoon gereinigd.
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens ervoor zorgen dat alle sproeiers en kanaaltjes in de carbs echt goed schoon zijn. Dus alle sproeiers er uit en ook de mengselschroeven er uit. Dan alles helemaal goed schoonmaken
 
Dank voor je aanbod! Ik woon in Susteren Limburg. Niet het einde van de wereld naar Helmond. Het is alleen dat hij niet echt lekker loopt door het afslaan en weer starten.

Hij slaat ook af stationair. Aan de stelschroef gedraaid en maakt nu wat te veel toeren stationair (na verstellen niet meer gereden). Na net gas los zit hij hoger in de toeren bij stationair en zakt later weer. Zou het dan iets anders zijn dan afstellen? Heb natuurlijk de carburateurs uit elkaar gehad bij schoonmaken/revisie. Ze zijn ook ultrasoon gereinigd.
Hoe staan de mengselschroeven?
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
*Zit je originele luchtfilter erop?
*Komt je koppeling voldoende vrij?
*ZXR slaat stationair snel af als je koppeling beetje blijft plakken.
Kan door synthetische olie komen.
Gebruik dan half synthetische olie zoals stock geadviseerd.
*Eerder genoemd is de klep speling!
* schone benzine slangen.

Ik heb met mijn laatste ZXR750, '91.
De carbs 4 x uit elkaar gehad. Voordat hij goed wakker werd.
Waarschijnlijk heb je toch iets over het hoofd gezien.
Check stap voor stap ieder onderdeel, blaas iedere sproeier/vernevelaars door en kijk ook of dat ze open zijn. Vervang desnoods onderdelen. Controleer, blaas door alle kanalen in de carburateurs.
Minimale benzine resten kunnen al voor problemen zorgen.
Ultrasoon gereinigd wil niet zeggen dat ze altijd gelijk schoon zijn.
Succes.
 
Hij loopt als een ☀️
Afgelopen zondag de carburateurs afgesteld. Het lag inderdaad aan de afstelling.
Vanavond de remvloeistoffen vervangen... Hij is weer zo goed als nieuw.

Rest enkel nog de bandjes.... Daarvoor gaat hij naar de monteur 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan