[ZXR400] Export -> Import

Als ze ergens in de kleine lettertjes schrijven dat het ding ook op papier 25 kw moet zijn dan hang je :W

zucht...

ja natuurlijk hang je dan. daarom moet je ook een verzekering zoeken die dat niet heeft. daar gaat het nou om :X
 
Als ze ergens in de kleine lettertjes schrijven dat het ding ook op papier 25 kw moet zijn dan hang je :W

Definieer "ze"; wie is "ze"? De verzekeringsmaatschappijen? OVJ? CJIB? Stakende brandweermannen?

Als er alleen staat dat alleen iemand mag rijden met juiste rijbewijs dan hang je juist niet, omdat de wet alleen zegt dat de motorke 25 kw moet zijn en nergens staat dat dit verplicht is om op de kentekenbewijs te vermelden... Dan kunnen ze dus dikke middelvinger krijgen mogen ze politie onderzoek laten doen en lekker de kosten betalen :W

Goed doorlezen dus, die kleine lettertjes :9~

BasE is een goeie voorbeeld geval van waar de OvJ gewoon BANG is geworden om te verliezen: wat kies jij (als OvJ) een rechtzaak beginnen waarbij grote kans is dat je hem verliest, of gewoon het zaak seponeren, maak je ook geen slapende honden wakker (en die slapende honden zijn heel 25kw rijdend Nederland...)
"Bang" worden is een groot woord. Ik denk dat het meer om de fincanciële redenen ging van zo'n proces. Kost een berg, en je komt er geen stap verder mee... Blijft natuurlijk mooi meegenomen, maar is absoluut geen vrijbrief om je motor "boven" de 25 KW uit te laten komen :)

Welke "kleine lettertjes" bedoel je eigenlijk? Contractueel met verzekeringmaatschappijen? :z
 
Zeg m'n beste, ik denk dat jij lult over iets waar je geen verstand van hebt :)

Kijk, wil je gezeik voorkomen, zou ik je 25Kw vermogen op PAPIER hebben zodat alle instanties weten dat jouw fiets inderdaad 25 KW is. Er is nog een hoop getouwtrek gaande rond de regel opzich op Europees niveau. Gaat binnen nu en een paar jaar ook weer verandering in komen (dacht ik :? ).

Op sommige motoren is bovestaande niet helemaal mogelijk. Kijk bijvoorbeeld naar fietsen die zijn geïmporteerd. Exact hetzelfde als Nederlandse motoren, maar toch vaak probleemgevallen. Die zijn wel te begrenzen, maar omdat de importeur van het desbetreffende merk GEEN zin heeft om werk te verrichten voor een fiets waar 'ie zelf niets op heeft verdiend. Veel Kawa's ZX400R hebben die problemen, terwijl het in principe natuurlijk prima dingen zijn *D .

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ILLEGAAL is om met een motor rond te rijden die wél begrensd is, maar waarvan het vermogen NIET vermeld staat op je kentekenpapieren. Je bent immers verzekerd, dus mag je de openbare weg op. Wanneer je fiets VERZEKERD is bij een maatschappij die genoegen neemt met een VERMOGENSUITDRAAI, is er niets aan het handje. Dat is vaak waar de schoen 'm wringt. Net als dat verzekeringsmaatschappijen EISEN dat je je motor laat begrenzen bij een MOTORZAAK / DEALER etc. en er dus niet zélf aan gaat staan hannesen.

By the way. Een verzekeraar zal ALTIJD zorgen om bij kleine schades / letsel zo min mogelijk te hoeven uitbetalen. Wanneer jij je motor hebt begrensd, zal politieonderzoek natuurlijk ook aantonen dat jij je netjes aan de regels hebt gehouden....

Zo! En nu terug naar www.brommer-forum.tk

óf!

(Afbeelding)

gelukkig, nog iemand die het snapt
 
Definieer "ze"; wie is "ze"? De verzekeringsmaatschappijen? OVJ? CJIB? Stakende brandweermannen?"Bang" worden is een groot woord. Ik denk dat het meer om de fincanciële redenen ging van zo'n proces. Kost een berg, en je komt er geen stap verder mee... Blijft natuurlijk mooi meegenomen, maar is absoluut geen vrijbrief om je motor "boven" de 25 KW uit te laten komen :)

Welke "kleine lettertjes" bedoel je eigenlijk? Contractueel met verzekeringmaatschappijen? :z

Ze = verzekeringsmaatschappij.

Verder wie heeft het over boven 25kw komen? Het gaat mij om het papierwerk. Opbokken met die troep, waarom moet de 25 kw regeling zo idioot moeilijk gemaakt worden? Vrijwel elke motor kan op 25kw, en toch kan je maar een handjevol motoren op 25kw krijgen in NL (dus naar dealer brengen en je hebt hem officieel op 25kw terug).

Verder zijn ze dus WEL bang geworden. Heeft niks met tijd of geld te maken, vertel mij dan maar waarom ze toevallig WEL tijd hebben voor mensen die net wat te hard hebben gereden, of bijv. 2x in de jaar 30 te hard hebben gereden? Wel beetje toevallig dat BasE zijn boete is geseponeerd terwijl de rest lekker wel mag voorkomen, dat moet je wel toegeven.

Kleine lettertjes = contractueel verzekeringsmaatschappij dus, of je moet ergens anders een contract hebben getekend (lees dat doe je dus niet :z )

In mijn ogen, als ik de wet zo lees, is het dus 100% legaal om met een motor rond te rijden die op papier geen 25kw heeft maar mechanisch wel 100% 25kw is. Alleen dus nog een verzekering vinden die geen problemen heeft met het feit dat het ding niet op papier 25kw is (moet niet moeilijk zijn aangezien de meeste gewoon schrijven dat alleen iemand met een rijbevoegdheid voor die voertuig heeft, ermee mag rijden, en aangezien jij OFFICIEEL gezien niets fout doet (25 kw = 25 kw, of het nou op papier staat of niet, lees de wet maar) ben je dus gewoon MOOI verzekerd...
 
100% legaal is het niet. ik zie het als een soort gedoogbeleid. net zoals je motor (of brommer in jouw geval :P ) op de stoep zetten. mag niet, krijg je geen pv voor.
 
100% legaal is het niet. ik zie het als een soort gedoogbeleid. net zoals je motor (of brommer in jouw geval :P ) op de stoep zetten. mag niet, krijg je geen pv voor.

Verkeerde vergelijking BasE.

Parkeren op de stoep is gewoon VERBODEN. Het word gedoogd, ok, maar je kan er in principe een bekeuring voor krijgen.

25 kw rijden zonder dat het op het kentekenbewijs staat vermeld is NIET verboden, noem jij maar het wet/artikel waar staat dat het ook op de kentekenbewijs vermeld moet zijn.

Dus word het ook niet gedoogd. Zo simpel is het.
 
Verder zijn ze dus WEL bang geworden. Heeft niks met tijd of geld te maken, vertel mij dan maar waarom ze toevallig WEL tijd hebben voor mensen die net wat te hard hebben gereden, of bijv. 2x in de jaar 30 te hard hebben gereden? Wel beetje toevallig dat BasE zijn boete is geseponeerd terwijl de rest lekker wel mag voorkomen, dat moet je wel toegeven.
snelheidsboetes doen ze 78 keer per week, het 25kw gebeuren moeten ze nog compleet uit gaan pluizen --> kost extra tijd --> tijd = geld :z




whatever, waarom reageer ik nou nog |( B|

van mij mogen ze dat hele 25kw subforum schrappen, die drie nuttige topics in een jaar zonder het gezeik van mensen die er eigenlijk geen hol van weten kunnen wel bij algemeen :X
 
Verkeerde vergelijking BasE.

Parkeren op de stoep is gewoon VERBODEN. Het word gedoogd, ok,

_O-

volgends mij weet je het zelf niet eens meer :X verboden? gedoogd? :? _O-

25 kw rijden zonder dat het op het kentekenbewijs staat vermeld is NIET verboden, noem jij maar het wet/artikel waar staat dat het ook op de kentekenbewijs vermeld moet zijn.

WEL verboden, alleen er wordt niks aan gedaan omdat de materie gewoon onduidelijk is. in principe moet het kentekenbewijs overeen komen met de motor, en dat komt het dus niet. zelfde als jij met een opel rijd met een kentekenbewijs van een ford. krijg je vroeg of laat ook gezeik mee.

maargoed, ik ben er allemaal van af en ik wens iedereen die nog 25kw moet rijden veel plezier :W
 
_O-

volgends mij weet je het zelf niet eens meer :X verboden? gedoogd? :? _O-WEL verboden, alleen er wordt niks aan gedaan omdat de materie gewoon onduidelijk is. in principe moet het kentekenbewijs overeen komen met de motor, en dat komt het dus niet. zelfde als jij met een opel rijd met een kentekenbewijs van een ford. krijg je vroeg of laat ook gezeik mee.

maargoed, ik ben er allemaal van af en ik wens iedereen die nog 25kw moet rijden veel plezier :W

Volgens de wet is het verboden.

Maar in de praktijk word het gedoogd.

Of vind je dit ook soms vreemd -O-

Over dat kentekenbewijs: net zo fout :)

Als ik me auto terug tune naar 2 pk dan mag ik er gewoon mee rijden en ben ik verzekerd ook nog...

Want volgens het RDW mag je terugtunen hoe ver je wilt, vermogingsstijging: max 40%, cylindertal wijziging = altijd opnieuw keuren, ook bij motoren geldt dit. Dus met je Hayabusa turbo (a la Ghostrider) ben je niet verzekerd. Met zo een commander ding om je motor net wat meer vermogen te geven wel. En als je je motor 25 kw maakt ook.
 
ik stop met deze onzinnige welles nietes discussie. :W
jij hebt gelijk hoor jochie.

zucht.

Want volgens het RDW mag je terugtunen hoe ver je wilt

juist, behalve als het over 25kw gaat. doet het woordje 'typegoedkeuring' een belletje rinkelen? :W
 
kijk, t zit zo: ik ben laatst naar n dealer geweest, en die zei dat de enige manier die uiteindelijk als legaal wordt genomen, is een nederlandse motor kopen met een 2e typegoedkeuring, maar het moet een motor zijn die door de importeur in NL is geleverd.

dus het hele probleem is: eigenlijk is er in het algemeen niet veel bekend over wat nou precies wel en niet mag, de een spreekt de ander tegen.

wat ik van de dealer moet geloven is dat legaal door import onmogelijk is, en volgens jullie kan dit wel.

de dealer vertelde me dat ook al zegt de verzekering dan gewoon te dokken, dat ze bij een ongeval er onderuit komen. vandaar dus mijn vraag.

en nog vraagie, de eerste agent die je aanhoud, alleen maar om papieren te controleren, krijg je dan meteen niet een enorme boete omdat er in je papieren niet staat dat ie 25kW is, en word vermogenuitdraai dan wel geaccepteerd?

en idd, ik moet eerst nog 18 worden, mn rbw halen etc. maar jong gedaan is oud geleerd zulle we maar zeggen he
 
en nog vraagie, de eerste agent die je aanhoud, alleen maar om papieren te controleren, krijg je dan meteen niet een enorme boete omdat er in je papieren niet staat dat ie 25kW is, en word vermogenuitdraai dan wel geaccepteerd?

ga maar zoeken. is een heel mooi topic over :X
 
Ik denk dat ik 2006 maar niet meer in 25kw-topics ga reageren :P

Tot die tijd: kijk in het 25kw-subforum naar de sticky post van superkris met nagenoeg alles wat je wilt weten over 25kw :z
 
ik stop met deze onzinnige welles nietes discussie. :W
jij hebt gelijk hoor jochie.

zucht.juist, behalve als het over 25kw gaat. doet het woordje 'typegoedkeuring' een belletje rinkelen? :W

Ik wil niet flamen ofzo maar als volwassen persoon hier discussieren.

Het was al langer duidelijk dat de 25 kw regelgeving vol met gaten zat, het is gewoon te triest voor woorden hoe ze die wet hebben bedacht. Ik heb me rot gezocht maar meer dan 25 kw/0.16 pk per kilo kom ik niet.

Er staat niet eens of het 25 kw/0.16 pk per kilo aan de wielen is of aan de krukas, zegt heel wat over de bedenkers van die wet (namelijk dat die geen moer snappen van de techniek van motorvoertuigen)...
 
Er staat niet eens of het 25 kw/0.16 pk per kilo aan de wielen is of aan de krukas, zegt heel wat over de bedenkers van die wet (namelijk dat die geen moer snappen van de techniek van motorvoertuigen)...

mijn laatste reply hier...

als je ff slim nadenkt dan kom je erachter dat ze de pk's aan het wiel bedoelen natuurlijk. of rij jij op je krukas?
 
mijn laatste reply hier...

als je ff slim nadenkt dan kom je erachter dat ze de pk's aan het wiel bedoelen natuurlijk. of rij jij op je krukas?

Is niet echt logisch vind ik hoor.

In NL staat op de kentekenbewijs ALTIJD krukas pk's... Nooit wiel pk's. Niet logisch ook omdat je met andere wielen (en andere versnellingsbak/tandwielen etc.) al gelijk een hoger/lager vermogen kan krijgen :)

MAAR als het aan de wielen is, betekent het dat een boel motoren met 30-35 kw gewoon 25 kw* zijn in werkelijkheid, omdat de wielvermogen ALTIJD lager is dan krukas vermogen :) (en dat kan heel veel schelen...)

* heb het gewoon over vermogen aan de wielen, of je ermee mag rijden of niet daar heb ik het nu effe niet over.
 
je vergeet de grote 'S' op de muur te stoepkrijten |(

Ja :Y



























Nee :N


























kweetnie
full
 
kijk, t zit zo: ik ben laatst naar n dealer geweest, en die zei dat de enige manier die uiteindelijk als legaal wordt genomen, is een nederlandse motor kopen met een 2e typegoedkeuring, maar het moet een motor zijn die door de importeur in NL is geleverd.
Tsjah, er zijn heel veel manieren om e.e.a. te omzeilen. Want hoe zit het bijvoorbeeld met een motor die door de Nederlandse importeur bij een dealer is verkocht, vervolgens door de dealer is ge-exporteerd en vervolgens 25 KW weer is teruggehaald?

Technisch gezien wordt daarmee het verhaal van de importeur van de baan geveegd, alleen zegt deze bijvoorbeeld dat er aan de motor door een derde (buitenlandse) partij is geklungeld. Met als resultaat dat je naar je garantie kan fluiten :W . (Dealer kan natuurlijk in dat geval volledige verantwoordelijkheid nemen, etc.)

dus het hele probleem is: eigenlijk is er in het algemeen niet veel bekend over wat nou precies wel en niet mag, de een spreekt de ander tegen.
Onzin. De regel staat vast en is in principe goed zoals nu. Gaat erom dat je motor TECHNISCH gezien niet meer heeft dan 25 KW. Dealers, Importeurs en andere belanghebbenden maken er een moeilijker verhaal van m.b.t. het afvoeren en eventuele garanties.

wat ik van de dealer moet geloven is dat legaal door import onmogelijk is, en volgens jullie kan dit wel.
Ook onzin :) . Bij Goedhart Motoren te Bodegraven is elke motor op 25KW leverbaar door hetgeen wat ik in je eerste opmerking heb neergeplemt (=raar woord B| ). Import / Export truukje. Durf alleen NIET met zekerheid te melden of dit nu op kenteken of op uitdraai is. Aangezien ik er binnenkort toch even langswip, zal het antwoord op die vraag niet lang op zich wachten :) .

de dealer vertelde me dat ook al zegt de verzekering dan gewoon te dokken, dat ze bij een ongeval er onderuit komen. vandaar dus mijn vraag.
Ook niet waar. Wanneer jij kunt aantonen, hetzij met uitdraai, hetzij met politieonderzoek (wat bij ernstige ongelukken ALTIJD wordt onderzocht) dat je vermogen 25 KW was, moet je verzekeraar niet zeuren. JIJ hebt je aan de regels gehouden. Om dit soort welles / nietus vraagstukken te voorkomen is het altijd wijs om een RECHTSBIJSTAND-verzekering af te sluiten. Is niet alleen voor de motor, maar voor al je verkeersdeelnemingen (fiets, lopend en auto)

en nog vraagie, de eerste agent die je aanhoud, alleen maar om papieren te controleren, krijg je dan meteen niet een enorme boete omdat er in je papieren niet staat dat ie 25kW is, en word vermogenuitdraai dan wel geaccepteerd?
Zo zie je bij BaSe. In principe kunnen ze je niets maken. Je hebt je aan de regels gehouden. Zorg er wel voor dat, MOCHT je nou een dergelijke UITDRAAI-constructie hebben met je motor, dat je dealer ook GARANDEERD dat je motor daadwerkerlijk 25 KW is. Op die manier verzeker je jezelf er alleen maar meer van dat je eventueel getouwtrek kunt voorkomen...

en idd, ik moet eerst nog 18 worden, mn rbw halen etc. maar jong gedaan is oud geleerd zulle we maar zeggen he
De vragen die jij stelt zijn in ieder geval motor-gerelateerd. Inhoudelijk is het allemaal erg ingewikkeld. T'is goed dat je je er nu al in verdiept, dan dat je straks voor onverwachte zaken staat...

Een slimme meid is op d'r toekomst voorbereid :+
 
wiebelkont B|

De vragen die jij stelt zijn in ieder geval motor-gerelateerd. Inhoudelijk is het allemaal erg ingewikkeld. T'is goed dat je je er nu al in verdiept, dan dat je straks voor onverwachte zaken staat...

Een slimme meid is op d'r toekomst voorbereid :+
Maar lees eerst de rest van MF eens even door.... O-)

tegen die tijd dat je daarmee klaar bent mag je waarschijnlijk wel vol vermogen :)
 
hartelijk dank voor je antwoord, ik vind het allemaal vrij onzinnig gecompliceerd, vooral de onduidelijke wetgeving over wat bijvoorbeeld met vermogensuitdraai, in- en export allemaal mag.

Dit is op zich nu redelijk duidelijk, en en werkelijkheid heb je bijna altijd getouwtrek als er wat gebeurd. wat de dealer ook zei, toen ik zei dat ik d8 dat een motor begrensd op 25kW soms rot loopt, is dat je gwoon setje eruit moet halen, en dat mocht je een ongeluk krijgen word ie tog niet op een testbank gezet.

dus weer een nieuwe vraag :)
 
hartelijk dank voor je antwoord, ik vind het allemaal vrij onzinnig gecompliceerd, vooral de onduidelijke wetgeving over wat bijvoorbeeld met vermogensuitdraai, in- en export allemaal mag.

Dit is op zich nu redelijk duidelijk, en en werkelijkheid heb je bijna altijd getouwtrek als er wat gebeurd. wat de dealer ook zei, toen ik zei dat ik d8 dat een motor begrensd op 25kW soms rot loopt, is dat je gwoon setje eruit moet halen, en dat mocht je een ongeluk krijgen word ie tog niet op een testbank gezet.

dus weer een nieuwe vraag :)

Kans is wel klein op een vermogensbank maar ze kunnen natuurlijk de motor naar de technische dienst sturen... Dus je moet voorjezelf maar denken of je die risico wilt nemen of niet, ik iig niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan