[ZXR400] Export -> Import

Silacoid

MF'er
24 aug 2004
110
0
Koog aan de Zaan
Ik ben momenteel actief op zoek naar een 25kW ZXR400, iets wat met die vreselijke bureaucratie nog niet meevalt. Ik heb inmiddels zo'n beetje elk 25kW-topic gelezen, waaronder heel veel nuttige en informatieve.
Ik weet zo onderhand dus wel redelijk wat wel en niet mag, alleen heb ik nog even een vraagje over mijn opties.

Wat ik in ieder geval niet wil (of ik moet wel zó wanhopig worden), is 'grijs' rondrijden met een fiets die niet 25kW op kenteken staat. Ik wil het graag via de juiste weg doen, wat dus betekent dat ik in principe een hele nieuwe fiets moet hebben, of eentje die al 25kW op kenteken heeft staan. De eerste is geen optie vanwege de financien en de tweede niet omdat ze of zeer schaars zijn, of IMO te oud.

Wat dus overblijft is import uit Duitsland en het truuckje van exporteren en weer importeren. Ik ben al redelijk aan het snuffelen over de grens, maar of dat iets gaat worden zal echt afhangen van het wisselende aanbod. Het is in ieder geval een stuk makkelijk hier in Nederland wat te testrijden, afgezien van het feit dat ze hier wat minder gunstig zijn geprijsd.

Ik las in het topic over BasE's bekeuring voor het grijs rondrijden dat sommigen ervaring hebben met het laten exporteren en weer importeren, om op die manier 25kW op kenteken te krijgen
(www.motor-forum.nl/forum/topic.php/68790/singlepost/1776167), bijvoorbeeld via Jurgen van Dijk Motorcycles in Enschede. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben, of evt meerdere zaken kennen die deze dienst leveren?

Mijn Duits is nogal beperkt tot redelijke leesvaardigheid, spreken vrij slecht. M'n Engels is daarentegen prima. Zou het eventueel lonend zijn om zelf de procedure door te lopen? Het importeren is me wel duidelijk, echter over het exporteren (en met name het terugvoeren en keuren in Duitsland) heb ik hier nog niet veel gevonden.

Alvast bedankt!
Wouter
 
Mijn zxr400 is te koop, 25 kw, en die is al ingevoert... :D
(http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/kawasaki/26782.htm)


Hou er rekening mee dat als je een 25kw fiets uit duitsland invoert, uit een jaar waarvoor er in nederland geen typegoedkeuring aanwezig is, dat deze dan als 25 kw fiets op kenteken gaat en niet als zgn afgevoerde fiets. dwz dat als je de 25 kw er weer af wilt hebben de motor volledig herkeurt moet worden alsof je hem opvoert van 25 kw naar 48 kw, waarna zo krom als het is de helft van de motor op eens niet goed meer is, zoals bv remmen. Maar das de RDW....

Suc6.
 
Bedankt voor je reactie, mooie fiets heb je iig te koop. Helaas iets te hoge kilometerstand naar mijn smaak, en ik vrees dat het nogal lachwekkend wordt als ik er met m'n Alpinestars Venom Blue op ga zitten ;) . Succes met de verkoop trouwens.

Wat je in je tip vermeldde had ik al een beetje gevreesd. Krommer kan het inderdaad niet, maar ja, what else is new he. Misschien kan ik dat export/import-trucje wel 2 keer uitvoeren?
 
even een schopje oor deze jongen!

eindenlijk eens een echter serieuze vraag vn iemand die begrijpt waar dit 25kw sub-forum voor is!
 
Hehe, thx Kris. :)

Ik heb inmiddels gemerkt dat ze bij Jurgen van Dijk niet echt hun inbox checken. Moet ze morgen maar even bellen denk ik, kijken of ik wat concreets te weten kan komen.

Zal het dan iig ff hier neergooien, maar ervaringen van mensen die dit al eens gedaan hebben zijn absoluut nog welkom!

Ik weet trouwens wel dat Termaat (favoriete zaak van mij) het niet doet, zitten ook eigenlijk net ff te ver van de grens denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin (Rootje) heeft hem zo 25kw op kenteken laten zetten. Ze heeft hem bij Jurgen van Dijk gebracht en die heeft de motor geexporteerd en weer ingevoerd. Dit is dan alleen papierwerk want de motor verlaat de dealer niet. Hij word ook niet technisch gekeurd.

De motor was al motorisch 25kw dat scheelt wel. Reken op minstens 250 euro (als hij motorisch al 25kw is) en je bent je motor zeker wel een week kwijt.

Ik zou hem bellen idd als je dat nog niet hebt gedaan! Hij kan je vast nog veel meer vertellen :P
 
Moet je ook weer BPM betalen als de motor word geexporteerd en dan weer geimporteerd?
Of kun je die terugvragen en bij import weer betalen?
 
Ik ben er achter gekomen dat je bij export en daarna weer import van een motor geen BPM hoeft te betalen als de motor al een NL kenteken heeft gehad omdat je maar 1 keer BPM hoeft te betalen en die is dan al betaald!
 
Jaja die oma krijgt een trap in de kont :+

Heb gebeld die Jurgen van Dijk.

Ze zeggen dit: 775 euro :X

Maar dan hebbie het ding wel officieel op 25kw en setje inbouwen is inbegrepen...

Maarja is wel nadenken want 775 euro is heel andere koek dan 350 of 550 euro :X

Ik zei dat het om een VFR400R ging, misschien dat ermeee te maken. Maar ik vroeg ook of het verschillend is per motor maar hij zei verschilt maar klein beetje sommige moeilijker in te bouwen dan andere...

Maarja ik moet nog nadenken of het wel bijna 800 euro waard is....
 
heidentuning maakt hem 25 kw voor 125 euro, voor elk type motor.
dat heb ik zelf gevraagd aan ze namelijk.

dus als je hem bij heidentuning laat afvoeren scheelt het ook weer iets.

bijna 800 euro voor importeren/exporteren? -O-
en als je hem nou alleen 25 kw maakt zonder te importeren.. en je zet hem op je verzekering als 25 kw.. dan ben je ook altijd verzekerd. want hij is gewoon 25 kw.

dan is het enige nog dat je een boete KUNT krijgen omdat hij niet op je kenteken als 25 kw staat.. hoe groot is die kans? en hoe klein is die boete vergeleken met de prijs van het import/export.

de prijs daarvan is bijna 4x zo hoog als de boete..
dus dan zou je 4x daarvoor een boete kunnen krijgen en dan pas heb je 800 betaald.

het zou misschien wel kunnen dat je 4x in 2 jaar wordt aangehouden.. maar ik denk niet dat ze je daar elke keer een boete voor zullen geven..

over hoeveel mensen is het in al die jaren nou bekend dat ze daar een boete voor kregen? 1 of 2 mensen? van de duizenden op dit forum.

ik zou hem gewoon 25 kw laten maken voor 125 euro en lekker rijden.
dan ben je gewoon altijd verzekerd!

of zie ik dat allemaal nou verkeerd?
 
ow whahaha dan reageer ik ff op een topic die al meer dan een jaar oud is:D
zie ik nu pas |(
 
heidentuning maakt hem 25 kw voor 125 euro, voor elk type motor.
dat heb ik zelf gevraagd aan ze namelijk.

dus als je hem bij heidentuning laat afvoeren scheelt het ook weer iets.

bijna 800 euro voor importeren/exporteren? -O-
en als je hem nou alleen 25 kw maakt zonder te importeren.. en je zet hem op je verzekering als 25 kw.. dan ben je ook altijd verzekerd. want hij is gewoon 25 kw.

dan is het enige nog dat je een boete KUNT krijgen omdat hij niet op je kenteken als 25 kw staat.. hoe groot is die kans? en hoe klein is die boete vergeleken met de prijs van het import/export.

de prijs daarvan is bijna 4x zo hoog als de boete..
dus dan zou je 4x daarvoor een boete kunnen krijgen en dan pas heb je 800 betaald.

het zou misschien wel kunnen dat je 4x in 2 jaar wordt aangehouden.. maar ik denk niet dat ze je daar elke keer een boete voor zullen geven..

over hoeveel mensen is het in al die jaren nou bekend dat ze daar een boete voor kregen? 1 of 2 mensen? van de duizenden op dit forum.

ik zou hem gewoon 25 kw laten maken voor 125 euro en lekker rijden.
dan ben je gewoon altijd verzekerd!

of zie ik dat allemaal nou verkeerd?

125 euro is een zeer normale prijs om een motor alleen technisch 25kw te maken

Juist het papierwerk is vaak het probleem. Bij sommige motoren kunnen ze papierwerk in paar weken doen (2e typegoedkeuring is er dus wel) maar bij sommige kan het alleen op import-export manier (25 kw krijgen)...

Verder is 775 euro idd belachelijk duur, maximaal 500 euro zou ik er zelf voor overhebben...
 
ik zou gewoon die 125 euro betalen zonder op kenteken. als je 800 euro voor zoiets moet betalen is gewoon belachelijk. als je dan word aangehouden gewoon in beroep gaan. heb ik ook gedaan en heb gewonnen. geeft maar aan hoe ver ze op de hoogte zijn van die hele 25kw regel.
 
sorry hur, maar volgens mij is dit geklets echt dom. want als je geen 25kW hebt op kenteken, ben je nog niet legaal verzekerd. als je dus een ongeluk veroorzaakt, moet je dus een verzekering hebben waarvan zwart op wit staat dat als je iets veroorzaakt, zij het uitkeren, want ze gaan er geheid onderuit proberen te komen, en volgens mij lukt dat ze vrij makkelijk.
 
sorry hur, maar volgens mij is dit geklets echt dom. want als je geen 25kW hebt op kenteken, ben je nog niet legaal verzekerd. als je dus een ongeluk veroorzaakt, moet je dus een verzekering hebben waarvan zwart op wit staat dat als je iets veroorzaakt, zij het uitkeren, want ze gaan er geheid onderuit proberen te komen, en volgens mij lukt dat ze vrij makkelijk.

Zeg m'n beste, ik denk dat jij lult over iets waar je geen verstand van hebt :)

Kijk, wil je gezeik voorkomen, zou ik je 25Kw vermogen op PAPIER hebben zodat alle instanties weten dat jouw fiets inderdaad 25 KW is. Er is nog een hoop getouwtrek gaande rond de regel opzich op Europees niveau. Gaat binnen nu en een paar jaar ook weer verandering in komen (dacht ik :? ).

Op sommige motoren is bovenstaande niet helemaal mogelijk. Kijk bijvoorbeeld naar fietsen die zijn geïmporteerd. Exact hetzelfde als Nederlandse motoren, maar toch vaak probleemgevallen. Die zijn wel te begrenzen, maar omdat de importeur van het desbetreffende merk GEEN zin heeft om werk te verrichten voor een fiets waar 'ie zelf niets op heeft verdiend. Veel Kawa's ZX400R hebben die problemen, terwijl het in principe natuurlijk prima dingen zijn *D .

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ILLEGAAL is om met een motor rond te rijden die wél begrensd is, maar waarvan het vermogen NIET vermeld staat op je kentekenpapieren. Je bent immers verzekerd, dus mag je de openbare weg op. Wanneer je fiets VERZEKERD is bij een maatschappij die genoegen neemt met een VERMOGENSUITDRAAI, is er niets aan het handje. Dat is vaak waar de schoen 'm wringt. Net als dat verzekeringsmaatschappijen EISEN dat je je motor laat begrenzen bij een MOTORZAAK / DEALER etc. en er dus niet zélf aan gaat staan hannesen.

By the way. Een verzekeraar zal ALTIJD zorgen om bij kleine schades / letsel zo min mogelijk te hoeven uitbetalen. Wanneer jij je motor hebt begrensd, zal politieonderzoek natuurlijk ook aantonen dat jij je netjes aan de regels hebt gehouden....

Zo! En nu terug naar www.brommer-forum.tk

óf!

289473


[edit] Typo B|
 
Laatst bewerkt:
Als ze ergens in de kleine lettertjes schrijven dat het ding ook op papier 25 kw moet zijn dan hang je :W

Als er alleen staat dat alleen iemand mag rijden met juiste rijbewijs dan hang je juist niet, omdat de wet alleen zegt dat de motorke 25 kw moet zijn en nergens staat dat dit verplicht is om op de kentekenbewijs te vermelden... Dan kunnen ze dus dikke middelvinger krijgen mogen ze politie onderzoek laten doen en lekker de kosten betalen :W

Goed doorlezen dus, die kleine lettertjes :9~

BasE is een goeie voorbeeld geval van waar de OvJ gewoon BANG is geworden om te verliezen: wat kies jij (als OvJ) een rechtzaak beginnen waarbij grote kans is dat je hem verliest, of gewoon het zaak seponeren, maak je ook geen slapende honden wakker (en die slapende honden zijn heel 25kw rijdend Nederland...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan