ZXR400 met harde tik in blok!

Maichel

Die hard MF'er
31 mei 2010
347
15
Delft
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem, toen ik met mijn zxr400 op vakantie was is er opeens een harde tik in het blok gekomen. Ik heb er toch mee doorgereden (nog bijna 1000km, ja heel onverstandig maar ik was met een groep vrienden en wilde niet in mijn eentje terug), en het is absoluut het zelfde gebleven dus niet harder geworden.

Ik ben langs een aantal dealers geweest en die zeiden allemaal het volgende:

Een van de tuimelaars
Big end lager
Geen idee...

Maar ze zeiden allemaal dat het geen ratel was, maar echt een harde tik en dus niet de nokkenas ketting of de nokkenas ketting spanner kon zijn.

Ook zeiden een aantal dat ik er zo geen 100km meer mee kon rijden, maar ik heb dus meer dan 1000km gereden zonder dat het erger is geworden.

Ook is de ratel er alleen van 3500 tot ongeveer 7000rpm, daarna is het weg.

Ik zit dus toch te twijfelen of het niet de NAKS is of dat er iets is wat resoneert en dus los zit (omdat het alleen tussen de 3500 en 7000rpm zit).

Hebben jullie enig idee voordat ik het hele blok uitelkaar haal wat het kan zijn?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
veranderd het tikken bij belasting, zoals optrekken, afremmen op de motor en wat doet de tik als ie stationair onbelast loopt..?

zijn allemaal zaken die een beetje kunnen wijzen op de richting waarin je moet zoeken.

doorrijden met een tik is zowiezo nooit bevordelijk voor de gezondheid van je blok.


ook kan je met een lange schroevendraaier luisteren als een stethosscoop (handvat tegen je oor, punt op je blok) of het geluid uit je kop of carter komt...


als het uit je kop komt is het kleppendeksel eraf pakken zo gedaan natuurlijk. en kom je hopelijk goed weg.
 
Laatst bewerkt:
Een harde tik... 1000km doorrijden... En blijkbaar niks van aantrekken, want je hebt vastgesteld dat het boven de 7.000 toeren weer verdwijnt. Da's niet een klein beetje onverstandig :+ Als dealers zeggen big-end/een tuimelaar, wat kunnen wij daar aan toevoegen? Je hebt duidelijk je rondje al gemaakt, en wij hebben de motor niet voor onze neus.
 
Quark:

Nee, de tik is gewoon puur afhankelijk van het toerental, stationair, optrekken en aftremmen is het allemaal hetzelfde.
Bedankt voor de tip met de schroevendraaier, ga dat zeker proberen.

Wat ik trouwens vergeten was, is dat de tik er soms als het blok koud is nog niet is, en na een paar km opeens wel...

En Unruled, bedankt voor je advies :+ , zoals ik al had gezegd heb ik ook wel door dat het onverstandig was :') , maar of ik nou meteen terug ging en 800km reed of nog even door en in totaal 1000km heb gereden maar wel nog een leuke vakantie heb gehad vond ik het risico wel waard.

Maar goed, de dealers waren er dus niet zeker over, dat waren hun vermoedens, en daarom vraag ik het hier nog even, voor als iemand ooit eerder zoiets heeft meegemaakt...
 
Quark:

Nee, de tik is gewoon puur afhankelijk van het toerental, stationair, optrekken en aftremmen is het allemaal hetzelfde.
Bedankt voor de tip met de schroevendraaier, ga dat zeker proberen.

Wat ik trouwens vergeten was, is dat de tik er soms als het blok koud is nog niet is, en na een paar km opeens wel...

En Unruled, bedankt voor je advies :+ , zoals ik al had gezegd heb ik ook wel door dat het onverstandig was :') , maar of ik nou meteen terug ging en 800km reed of nog even door en in totaal 1000km heb gereden maar wel nog een leuke vakantie heb gehad vond ik het risico wel waard.

Maar goed, de dealers waren er dus niet zeker over, dat waren hun vermoedens, en daarom vraag ik het hier nog even, voor als iemand ooit eerder zoiets heeft meegemaakt...


Als enkele dealers zeggen dat je er hooguit 100 kilometer mee kan rijden en je rijd er al ruim 1000 kilometer mee incl. tik en het wordt niet erger dan kan je er gewoon van uitgaan dat de dealers het helemaal fout hebben.
Ik zou mij er niets van aan trekken en gewoon lekker doorrijden.
En dat ze het niet precies weten wat het is is ook wel logich, want meten is weten en dan moet het blok toch helemaal los.
Maar de 1000 kilometer heb je er al opzitten en er is niets veranderd en rijd nog steeds, dus geen zorgen.
 
Tja, zo kun je het ook bekijken, maar ik wil die tik er gewoon uit hebben. Het is zo hard dat het nogal storend is, maar goed ik ga dat ding zodra ik tijd heb maar rustig uit elkaar halen, en rijd er nu niet meer mee.
 
Ik kan het ook niet zeggen zonder eerst te kijken en te luisteren maar zo uit het verhaal opgemaakt klinkt het als een drijfstanglager
En door het door rijden is nu ook de kruk naar de !@#$% (en er zal nu nog wel meer stuk zijn)
MAW is een ander motortje de makkelijkste en de goedkoopste oplossing maar........

Kevin heeft geschreven wat je liever leest dus geloof hem maar
(misschien moet je het verhaaltje van Kevin niet al te serieus nemen ;) )
 
Ga maar vast zoeken en sparen voor een ander motorblok
En dit gaat erger stuk en je staat vroeg of laat langs de kant van de weg en dan doet de motor helemaal niets meer

Geld dat niet voor elk motorblok ?
Iedereen maar een blok op reserve gaan halen ? ;)




Zo'n blokje kost ook niet alles,misschien is je naks wel gebroken? Denk dat je sneller even een blokje verwisseld dan een blok opsplitsen.. Succes ermee.

Met een gebroken NAKS nog 1000 km rijden :?



Ik kan het ook niet zeggen zonder eerst te kijken en te luisteren maar zo uit het verhaal opgemaakt klinkt het als een drijfstanglager

Voor iemand die t niet kan doe je t goed :+ ;)
 
Het idd meestal de korste klap om als er iets stuk is in een blok er een ander in te hangen

Ik kan ook niet met zekerheid zeggen wat er stuk is
Maar mijn ervaring is dat als iets tikt zoals de TS zegt dat het tikt dat er dan een drijfstanglager kapot is

Ik sluit me bij Kevin aan en laat dit over aan de echte kenners van het forum
 
Als je 1000km hebt kunnen rijden met een tik in je blok dan kan ik mij niet voorstellen dat het een van de lagers is, dan zou je blok al lang vastgelopen zijn. Ook dat je zegt dat de tik niet meer of minder wordt met belasting is een belangrijke hint, een stukke big-end lager tikt toch een stuk harder onder belasting?
 
Fiah, dat was mijn indruk ook, het gekke is dat het niet erger is geworden. TLRBoy bedankt, dan is dat ook een van de eerste dingen waar ik naar ga kijken.

En Gixxer-harry jij ook bedankt voor je reacties, het gaat mij er ook niet om wat ik het liefste wil horen, ik wil mijn fietsje gewoon weer goed hebben.

Zou het niet iets kunnen zijn wat is losgekomen en meeresoneert?
 
En Gixxer-harry jij ook bedankt voor je reacties, het gaat mij er ook niet om wat ik het liefste wil horen, ik wil mijn fietsje gewoon weer goed hebben.

Zou het niet iets kunnen zijn wat is losgekomen en meeresoneert?~[/quote]


In dat geval kan je je motor maar het beste weg brengen naar een bedrijf die het idd goed kan oplossen ipv zelf te gaan prutsen.
 
Oke bedankt.

Ik heb goed geluisterd en ben er vrij zeker van dat het ergens vanuit mijn kop, in de buurt van de NAK komt.

Heb net voor de zekerheid even mijn olie afgetapt, en daar zaten geen metaal deeltjes in. Daarna heb ik de NAKS bekeken maar die ziet er nog goed uit, en ik heb nog wat stelbereik, ik ga nu even kijken of ie nog werkt, en als dat zo is ga ik maar de kop eraf halen...

TLRboy, dit is de eerste keer dat ik de kop van mijn zxr400 eraf ga halen, is het beter om meteen het blok eruit te halen of kan ik ook de spanbladen controleren als het blok er nog inzit?
En hoe haal je het blok er het makkelijkste uit?

@Kevinblade, waarschijnlijk heb je gelijk maar ik kreeg een schatting dat het 2000 euro zou kosten, en dat is mijn fiets niet waard. Ik ben ook redelijk technisch, al moet ik wel bekennen dat ik nog niet heel van aan motorblokken van motorfietsen heb gesleuteld (wel brommers en vrachtwagens), dus vind ik het wel waard en leuk om het toch maar zelf te proberen!
 
Oke bedankt.

Ik heb goed geluisterd en ben er vrij zeker van dat het ergens vanuit mijn kop, in de buurt van de NAK komt.

Heb net voor de zekerheid even mijn olie afgetapt, en daar zaten geen metaal deeltjes in. Daarna heb ik de NAKS bekeken maar die ziet er nog goed uit, en ik heb nog wat stelbereik, ik ga nu even kijken of ie nog werkt, en als dat zo is ga ik maar de kop eraf halen...

TLRboy, dit is de eerste keer dat ik de kop van mijn zxr400 eraf ga halen, is het beter om meteen het blok eruit te halen of kan ik ook de spanbladen controleren als het blok er nog inzit?
En hoe haal je het blok er het makkelijkste uit?

@Kevinblade, waarschijnlijk heb je gelijk maar ik kreeg een schatting dat het 2000 euro zou kosten, en dat is mijn fiets niet waard. Ik ben ook redelijk technisch, al moet ik wel bekennen dat ik nog niet heel van aan motorblokken van motorfietsen heb gesleuteld (wel brommers en vrachtwagens), dus vind ik het wel waard en leuk om het toch maar zelf te proberen!


Hoe kunnen ze een schatting van de kosten geven als ze niet weten wat er stuk is???
Maar wel een leuke combi brommers en vrachtwagens, zit je met motorfietsen er net tussen in.
 
maichel, ik heb ooit eens een zxr400 gehad, plotseling had ik ook een tik in het blok. Wat bleek,1 nokkenas zat vol met pitten. Volgens lemstra(kawadealer) komt dit vaker voor bij de 400tjes. In ieder geval succes ermee!
 
Bij het controleren van de naks zit er een pal in het blok die via de spanner het spanblad aandrukt. Deze kan speling hebben om dat er slijtage optreed in het blok.. dit is normaal

Als je blad gebroken is is het slecht te zien met de nokkenassen er nog in..
 
Terug
Bovenaan Onderaan