ZXR400 motorblok tikt hard na onderhoudsbeurt

MotoChaly

MF'er
26 jun 2003
119
0
Leimuiden
Laatst voor mijn vriendin een ZXR400 gekocht. Deze had blijkbaar nog wat achterstallig onderhoud, dus maar gelijk een grote beurt gegeven.

Daarbij is aan blok het volgende gedaan:
- Olie + filter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Bougies vervangen
- Kleppen gesteld

Vandaag weer in elkaar gezet en nu klinkt er veel lawaai vanaf het motorblok. In eerste instantie dachten we aan de kleppen of nokkenasketting. De klepspeling weer gecontroleerd en is in orde. De ketting staat op spanning en de timing klopt ook.

De oorzaak is niet duidelijk, via de volgende link is het geluid te horen. De motor heeft hier een minuut of vijf gedraaid en ik heb er een klein rondje mee gereden en is dus nog niet helemaal op temperatuur.


Mocht iemand een idee hebben horen we het graag! :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Van iemand anders kreeg ik ook al de vraag of die wel op vier cilinders liep. Dus dit ga ik morgen zeker controleren.

De spanner lijkt het goed te doen, de ketting voelt strak aan.
 
Je kan makkelijk testen of de motor op 3 cilinders in plaats van 4 loopt.
Ontkoppel een van je bougiedoppen en start de motor.

Dus, 1,2,3,4 zijn aangesloten, dan ontkoppel je 1. Start de motor en luister. Motor uit, 1 er weer op, ontkoppel 2, motor weer starten enz. Als je bij 1 van de 4 geen verschil hoort, weet je welke welke cilinder niet loopt.
Voorbeeld wanneer blijkt dat je motor op 3 poten loopt:
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de ontsteking van alle cilinders gecontroleerd. Alles vonkt goed en alle uitlaatbochten worden direct warm dus lijkt erop dat alle cilinders functioneren.

Het lijkt er steeds meer op dat dit geluid er bij aankoop ook al was. Alleen liep de motor toen vrij hoog stationair (2000 toeren) en is het ons niet opgevallen. Vandaag zo'n 50km gereden en tijdens het rijden valt er eigenlijk niks vreemds op. Maar echt lekker rijden is het niet met het idee dat er wat mis is...
 
Zou het zomaar kunnen zijn dat de vorige eigenaar er veel te dikke olie in heeft gedaan, en het stationair toerental heeft opgeschroefd om dit gebrek te verhullen? Immers heb jij o.a. de olie gewisseld en het stationair toerental weer op c.a. 11-1200 rpm gezet.
 
Laatst bewerkt:
heb toch m`n ernstige twijfels aan die grote beurt :Y

terug brengen of geld terug of beurt goed uit laten voeren gratizzzz O-)
Vandaag weer in elkaar gezet en nu klinkt er veel lawaai vanaf het motorblok. In eerste instantie dachten we aan de kleppen of nokkenasketting. De klepspeling weer gecontroleerd en is in orde.
door dit stukje denk ik dat hij de beurt zelf heeft uitgevoerd
 
Timing controleren.

En je kunt heel eenvoudig de nokenasketting spanner stand controleren.
Zie Linkje http://www.pdevos.nl/MF/400ccNL/ZXRspanner/index.htm

Heb hier nog een zxr400 blok liggen waar het lager achter de koppeling stuk gelopen is, dat zou het ook kunnen zijn.

Zelf een x een bigendlager met te weinig olie meegemaakt, die rammelt niet, maar tijdens het rijden voelt het alsof je met ingeknepen rem rijdt.. Veel weerstand...

Een te losse nokkenasketting klinkt anders, die geeft meer een ritselend geluid rond de 6000rpm.

Dit klinkt iig niet goed!

Als je hem toch "los' hebt, controleer ff je nokkenassen op pitting!
 
Laatst bewerkt:
Onderhoudsbeurt is zelf uitgevoerd en motor is gekocht bij een handelaar zonder garantie. Aan meerdere dingen bleek in ieder geval al snel dat de vorige eigenaar zich niet zo druk maakte om het onderhoud :(

Timing gecontroleerd aan de hand van de markeringen om de nokkenastandwielen en bij de krukas. Die staan volgens het boekje.

Aan de nokkenassen en nokvolgers niks bijzonders gezien. Zag er prima uit.

Ik denk dat we het maar zo gaan proberen voorlopig en ondertussen eens op zoek naar een ander motorblok.
 
zeker naks bekijken of deze nog niet einde slag zit.
en de kettinggeleider waar de naks aan trekt durft al eens breken waardoor deze veel te flexibel wordt (breekt maar blijft wel aan mekaar). zeker kontroleren maar is een behoorlijk werkje : blok moet gekanteld worden - heb ik toch gedaan laatste keer.
 
Ik hoop voor je dat hij op 3 cilinders loopt. Als je gas geeft op 4. Dan worden alle uitlaat bochten heet.
Misschien kun je het testen door remmenreiniger op de bochten te spuiten. De bocht die direct weer droog wordt doet niet goed mee. De andere bochten worden niet eens nat.

Minder leuke optie: big end lager dat de verkoper verdoezeld heeft met dikke olie en verhoogd stationair.
 
Ik hoop voor je dat hij op 3 cilinders loopt. Als je gas geeft op 4. Dan worden alle uitlaat bochten heet.
Misschien kun je het testen door remmenreiniger op de bochten te spuiten. De bocht die direct weer droog wordt doet niet goed mee. De andere bochten worden niet eens nat.

Minder leuke optie: big end lager dat de verkoper verdoezeld heeft met dikke olie en verhoogd stationair.

ik zou water nemen in een plantenspuit.
het is nogal raar spul , die remmenreiniger.

o,ja
een bigend lager verdoezel je niet met wat dikkere olie en meestal gaat het dan bij een hoger toerental nog beroerder klinken.
weet ik uit ervaring. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan