ZXR400 naar 35kw pt.2

Dutch.ZXR

ZXR400
25 jan 2020
82
85
Alkmaar
Instagram
Hallo Allemaal,
Het is ondertussen 2.5 maanden na de eerste post over het het omzetten van mijn ZXR400 naar 35kw en gezien ik niet veel verhalen zie over mensen die het hele traject door zijn gegaan post ik dus mijn ervaring in de hoop dat het andere mensen ook verder kan helpen.

Sinds de post van 26 oktober is er het volgende allemaal gebeurt.
Na veel telefonisch contact met het RDW heb ik een keuringsafspraak kunnen maken welke plaatsvond op 14-12.
Zij raden aan om de route via TUV kit te nemen omdat:
- De motor dan niet meer op de vermogensbank hoeft.
- De motor niet 2 keer langs hoeft te komen voor een vermogens meting (1 keer voor en 1 keer na de 35kW aanpassen)
- En omdat de 35kW aanpassing dan sowieso goed zit (in tegenstelling tot een schroef bij de gashendel is mij vertelt)
Het enige wat er bij het RDW dan nog gebeurt is dat ze een rondje gaan rijden op de "oval" om de kijken of de motor niet harder rijdt dan 155 km/h (eis vanuit de TUV) en checken ze de algehele staat van de motor.

Toen zelf maar de TUV kit besteld via alphatechnik omdat het hier goedkoper is dan via motorcorner en deze kit vrij gemakkelijk in de motor kunnen plaatsen. (Zie afbeelding voor verschil van een open doorgang en 1 met de 35kw ring)
1610985606278.png


Vanwege corona mag je niet meer zelf bij de keuring aanwezig zijn en moet de motor een dag van tevoren aanwezig zijn. Gezien mijn afspraak op een maandag om 8 uur was heb ik de motor de week ervoor gebracht en heeft ie een paar nachtjes moeten logeren onder de tent bij het RDW. Volgens de persoon van het RDW die ik aan de telefoon had mag ik zelf de motor langsbrengen ondanks dat deze nog niet op 35kW op kentenen staat omdat het een keuringsafspraak is. Voor de zekerheid en omdat ik anders niet terug kon wel met een vol auto erachter mochten er dingen onderweg gebeuren.

De dag van de keuring zelf was niet super interessant. Ik kreeg een telefoontje rond een uur of 11 dat de motor gekeurd was en dat ik hem kon ophalen dus dat die zelfde dag nog gedaan. De factuur zou later verzonden worden.

Fast-forward een maand en ik heb eindelijk de factuur binnen en is de wijziging volledig doorgevoerd in OVI en kreeg ik het vernieuwde kentekenbewijs binnen. Totaal kosten: 402,60 euro. (Zie bijlage voor exacte kosten).
1610986079466.png

Reken hier dan de 115,- bij van de TUV kit en het totaal plaatje brengt je zo 520,- verder voor het omzetten van een motorfiets via individuele keuring bij het RDW.

Helaas verdween de glimlach redelijk snel van het gezicht gezien die zelfde dag, 3 maanden na staand houding ook de post van het CJIB op de mat. 469,- voor het rijden zonder geldig rijbewijs. Hier ben ik nog in bezwaar gegaan en ben heel benieuwd hoe dat gaat eindeigen.

Dus, mocht je ooit voor het dilemma staan wat je moet doen als je motor geen typegoedkeuring heeft maar wel naar 35kw wil brengen en twijfelt om alleen te rijden met een vermogensuitdraai. Denk dan eerst na of je het waard vind mocht je staande gehouden te worden 470,- neer te legen per keer, of je 500+ extra wilt investeren in de motor en het via de officiële manier wilt doen of dat je toch maar een andere motor kiest.

Mochten er vragen of opmerkingen zijn leef je uit, ik zal proberen te kijken of ik alles kan beantwoorden.
En als laatst maar een fotootje van de fiets in kwestie.
1610986619708.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan