ZXR400 warmrijden

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik geniet inmiddels al een tijdje met volle teugen van mijn ZXR400, maar ik heb er toch nog wat vraagjes over O-) ...

Ik gebruik de motor echt overal voor en moet daarvoor vaak op de snelweg zijn. De snelweg ligt ongeveer zo´n 2 / 3km van mijn huis af, dus echt warmrijden kan je dat niet noemen.

Is dit nou echt slecht voor het blok of valt het wel mee? Een ZXR400 is natuurlijk ook best hoogtoerig, dus zit je toch wel zo rond de 8000 à 9000 toeren op de snelweg (25kW'tje)...

Nog even iets, het gebeurt ook vaak dat ik op de snelweg een tijd met 10.000 - 12.000 rijd. Op de een of andere manier zit ik dan niet meer lekker op de motor en heb ik het idee dat elk moment het blok vastklapt en meestal zak ik dan maar weer (met tegenzin) wat in toeren B|

Waarschijnlijk zit dit gewoon tussen me oren, maar ik zou jullie toch nog even willen vragen wat jullie hiervan denken... Lijd zo'n een blok echt als je een tijd 11.000 toeren rijd of kan die daar wel tegen?
 
Ik geniet inmiddels al een tijdje met volle teugen van mijn ZXR400, maar ik heb er toch nog wat vraagjes over O-) ...

Ik gebruik de motor echt overal voor en moet daarvoor vaak op de snelweg zijn. De snelweg ligt ongeveer zo´n 2 / 3km van mijn huis af, dus echt warmrijden kan je dat niet noemen.

Is dit nou echt slecht voor het blok of valt het wel mee? Een ZXR400 is natuurlijk ook best hoogtoerig, dus zit je toch wel zo rond de 8000 à 9000 toeren op de snelweg (25kW'tje)...

Nog even iets, het gebeurt ook vaak dat ik op de snelweg een tijd met 10.000 - 12.000 rijd. Op de een of andere manier zit ik dan niet meer lekker op de motor en heb ik het idee dat elk moment het blok vastklapt en meestal zak ik dan maar weer (met tegenzin) wat in toeren B|

Waarschijnlijk zit dit gewoon tussen me oren, maar ik zou jullie toch nog even willen vragen wat jullie hiervan denken... Lijd zo'n een blok echt als je een tijd 11.000 toeren rijd of kan die daar wel tegen?


Met wat voor snelheid rij je dan? kan me voorstellen dat je rond de 8000 zit met een 400 als je 100 rijd. maar 10000/12000 is wel heel hoog als ie koud is. of is dat als ie warmgereden is? Dan is het kwestie van rechterhand in bedwang houden en portemonnee dicht :+ Das heel moeilijk weet ik uit eigen ervaring O-)
 
Eerst half minuut opwarmen stilstaand. :P Klepjes moeten het meeste bijkomen.
De eerste vijf rijd ik er zelf ook rustig.. 90 km/u.. mijn vriendin knalt dan koud helemaal uit het zicht. Alleen ben ik altijd wel eerder op de bestemming uiteindelijk. }) _O-

Dus ff rustig aan doen in het begin. :Y En op tijd je olie verversen. ;)
Verder zie ik wel een potentiele 1.000 cc klant.. niet gek op constant hoge toeren.
(net als ik ;) )
Dan ben je met 5-6.000 toeren al veel sneller dan de rest.. :]
 
Laatst bewerkt:
Als iets belangrijk is voor een zxr400 dan is het rustig warmrijden.
Het "oude" blok van de 400 is erg gevoelig.
Bij kilometerstanden boven de 60000 komen vaak nokkenas problemen voor.
De kleine zxr kan en mag veel toeren maken.
Heb zelf ook twee van die dingen gehad en als ik mij goed herinner maakte de 400 bij 120 km/h 6000 toeren.
De eerste 10 kilometer zou ik voor die 6000 toeren schakelen en je even aan de maximumsnelheid houden.
Daarna kan het gas erop *O*
 
Als iets belangrijk is voor een zxr400 dan is het rustig warmrijden.
Het "oude" blok van de 400 is erg gevoelig.
Bij kilometerstanden boven de 60000 komen vaak nokkenas problemen voor.
De kleine zxr kan en mag veel toeren maken.
Heb zelf ook twee van die dingen gehad en als ik mij goed herinner maakte de 400 bij 120 km/h 6000 toeren.
De eerste 10 kilometer zou ik voor die 6000 toeren schakelen en je even aan de maximumsnelheid houden.
Daarna kan het gas erop *O*
als jij het goed herinnert dan zit de TS zo af en toe met 12.000 toeren 240km/u te rijden op des heren wegen
 
Met wat voor snelheid rij je dan? kan me voorstellen dat je rond de 8000 zit met een 400 als je 100 rijd. maar 10000/12000 is wel heel hoog als ie koud is. of is dat als ie warmgereden is? Dan is het kwestie van rechterhand in bedwang houden en portemonnee dicht :+ Das heel moeilijk weet ik uit eigen ervaring O-)

10.000/12.000 doe ik alleen als die warm is.
Ik dacht dat ik bij de 10.000 ong. 140 reed, maar na het bericht van Ninjawil3 durf ik het eigenlijk niet meer met zekerheid te zeggen :P

6000 toeren bij 120 is volgens mij wel aan de lage kant bij een zxr400.

Maar ik zal morgen nog ff een stuk gaan rijden. Nou ben ik zelf ook wel benieuwd hoe hard die gaat bij 10.000 toeren (in zijn 6 uiteraard :+ ) :P

Eerst half minuut opwarmen stilstaand. :P Klepjes moeten het meeste bijkomen.
De eerste vijf rijd ik er zelf ook rustig.. 90 km/u.. mijn vriendin knalt dan koud helemaal uit het zicht. Alleen ben ik altijd wel eerder op de bestemming uiteindelijk. }) _O-

Dus ff rustig aan doen in het begin. :Y En op tijd je olie verversen. ;)
Verder zie ik wel een potentiele 1.000 cc klant.. niet gek op constant hoge toeren.
(net als ik ;) )
Dan ben je met 5-6.000 toeren al veel sneller dan de rest.. :]

Af en toe even flink toeren janken vind ik wel lekker, maar de hele tijd met 10.000 toeren op de snelweg hoeft van mij niet perse nee ;)

Als iets belangrijk is voor een zxr400 dan is het rustig warmrijden.
Het "oude" blok van de 400 is erg gevoelig.
Bij kilometerstanden boven de 60000 komen vaak nokkenas problemen voor.
De kleine zxr kan en mag veel toeren maken.
Heb zelf ook twee van die dingen gehad en als ik mij goed herinner maakte de 400 bij 120 km/h 6000 toeren.
De eerste 10 kilometer zou ik voor die 6000 toeren schakelen en je even aan de maximumsnelheid houden.
Daarna kan het gas erop *O*

Nokkenasketting heb ik net vervangen, dus daar heb ik hopelijk voorlopig geen last meer van O-)
 
Laatst bewerkt:
de zxr400 rijd bij 6000 toeren 100 kmh. (standaard tandwiel verhouding)

140 rij je zo'n 8500 toeren. (heeft 25 niks mee te maken) dus als je 10.000 toeren rijdt dan moet je of nog een x schakel, of rij je vrij rap
 
de zxr400 rijd bij 6000 toeren 100 kmh. (standaard tandwiel verhouding)

140 rij je zo'n 8500 toeren. (heeft 25 niks mee te maken) dus als je 10.000 toeren rijdt dan moet je of nog een x schakel, of rij je vrij rap

Hmm, ben benieuwd wat me toerenteller morgen zegt, volgens mij maakt die van mij veel meer toeren :?
 
anders ander tandwiel steken zodat hij minder toeren maakt ?
 
Af en toe even flink toeren janken vind ik wel lekker, maar de hele tijd met 10.000 toeren op de snelweg hoeft van mij niet perse nee ;)
Ja ik knal ook iedere rit meerdere keren in de toerenbegrenzer. ;)
Maar snelweg gaat gewoon lekker met wat minder toeren. 8-)
 
De ZXR maakt tegen de begrenzer iets van 16k toeren dacht ik. Voorzover ik me kan herinneren van mijn 400 is 100 km/u bij 6k toeren wel normaal. Onbeperkt is de top toch redelijk wat over de 200 km/u... Zonder wind tegen dan heh.
 
Ik rij met mn zx7r ook tussen de 5-6k op de snelweg.. weenie of t dan 100 of 120 is :p maar dat vindt ik al te hoog... K zou eigenlijk willen dat mn 6 echt een overdrive is voor de lange afstanden. kan me best voorstellen dat een 25kw 400cc R nog een stuk hoger zit.. en het rijdt idd niet fijn ;) al trek je wel lekker snel een autotje voorbij ^^ (als je nog wat over hebt }) )

Kleiner tandwiel achter kan je idd doen maar dan ga je wel inleveren op kracht... weinig mensen die dat willen met een supersport onder de 1000cc volgens mij... laat staan 400

Met andere woorden... inhouden tot je van die 25kw af kan en dan zo snel mogelijk upgraiden :p

Over dat warm rijden zou ik me niet zo heel veel zorgen maken... ik neem aan dat die 2-3km niet 1 lange weg is? Als het 5 min duurt en je doet op de snelweg nog ff 5 min rustig aan (<6000rpm, maar ook niet te laag) is hij warm zat.
 
Over dat warm rijden zou ik me niet zo heel veel zorgen maken... ik neem aan dat die 2-3km niet 1 lange weg is? Als het 5 min duurt en je doet op de snelweg nog ff 5 min rustig aan (<6000rpm, maar ook niet te laag) is hij warm zat.

Echt op bedrijfstemperatuur zit je pas na 20-30km. Ik doe zelf de eerste +/- 10km rustig aan, dan rijd ik gewoon rustig aan. Maar moet ik eerder de snelweg op, dan gewoon rustig aan tot 120km/u.. maarja, ik heb geen 4x 100cc cilindertjes.

Aan de andere kant.. stelje rijd 125cc, dan moet je 'm wel elke keer helemaal open trekken, ook met een koud blok om een beetje mee te komen met het verkeer. })
 
Echt op bedrijfstemperatuur zit je pas na 20-30km. Ik doe zelf de eerste +/- 10km rustig aan, dan rijd ik gewoon rustig aan. Maar moet ik eerder de snelweg op, dan gewoon rustig aan tot 120km/u.. maarja, ik heb geen 4x 100cc cilindertjes.

Aan de andere kant.. stelje rijd 125cc, dan moet je 'm wel elke keer helemaal open trekken, ook met een koud blok om een beetje mee te komen met het verkeer. })
En 2 takt zonder carterolie... :? :+
Mijn 250 cc had bijvoorbeeld maar 0.9 liter carterolie, gaat ook sneller.
Maar in hoeverre de olie minder smeert tussen vol doortrekken na 10 of na 30 km vind ik ook dubieus. Veel motorschade heb je ook niet meer tegenwoordig. ;)
 
Laatst bewerkt:
dan rij je aardig door.
ik wou zelf eerst wat rustiger aan beginnen, wat de rest al zegt zo 10 minuten echt gewoon.
mijn zxr-400 zat op zo 7500 a 8000 bij de 120 als ik het me goed herrinner.
 
Aan de andere kant.. stelje rijd 125cc, dan moet je 'm wel elke keer helemaal open trekken, ook met een koud blok om een beetje mee te komen met het verkeer. })
Zolang ik niet op de snelweg rij valt dat op zich best mee hoor :P
 
Met een PCX wel ja, dan heb je een constant toerental.. maar met bijv. een CBR125 kan je 'm toch echt wel richting de begrenzer jagen elke versnelling. En laat die er nou bij 10.000-11.000 toeren in gaan. Dat zie ik een PCX nog niet doen. :)
 
Met een PCX wel ja, dan heb je een constant toerental.. maar met bijv. een CBR125 kan je 'm toch echt wel richting de begrenzer jagen elke versnelling. En laat die er nou bij 10.000-11.000 toeren in gaan. Dat zie ik een PCX nog niet doen. :)
Dat is dus een belangrijke reden geweest voor mij om een motorscooter te kopen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan