[ZXR750] 1 of 2 klepveren monteren?

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Omdat van mijn oude cilinderkop de klepzittingen wel aan revisie toe waren, heb ik besloten een andere kop te monteren van een '92er. Bij het demonteren van die kleppen verbaaste ik me over het feit dat daar maar enkele klepveren gemonteerd zaten. In de Haynes staat ook dat J modellen alleen de buitenste klepveren hebben, K en L modellen kregen er later ook binnenste klepveren bij. Verder zijn de cilinderkoppen en de hoedjes voor de veren allemaal identiek gebleven.

Wat zal ik doen?

1. Monteren zoals het zat. De nadelen zijn dat de klep misschien wat minder strak af dicht, kans op lekkage (waar ik in de 24.000 km wat het blok gelopen heeft nog niets van heb kunnen zien) en kans op zwevende kleppen bij hoge toeren.

2. Monteren zoals het later werd, met de dubbele klepveren. De nadelen zijn meer slijtage op de nokkenassen + slepers (wat al een niet al te mooie constructie van Kawa destijds was) en pk verlies. Voordeel is dan wel weer dat er minder kans is op zwevende kleppen.


PS: kleppen die goed af dichten, toch even opnieuw inslijpen of laten zitten?
 
Phoehee...das lastig...

Als je twee klepveren monteert heb je (heeeeeel misschien) meer kans op afbrekende kleppen. Dat lijkt me echter sterk, maar ik heb het wel eens gezien bij een erg jonge Volkswagen. Daar was de klep afgebroken, das echt niet leuk...


Hoe zien de klepzittingen eruit? Blinken ze? En is het vlak waar ze op afdichten mooi plat of zitten er een groef of bolling in gesleten? Dan is klepzittingen frezen en inslijpen wel nodig, aangezien er dan grotere kans op lekkage gaat ontstaan.
 
Phoehee...das lastig...

Als je twee klepveren monteert heb je (heeeeeel misschien) meer kans op afbrekende kleppen. Dat lijkt me echter sterk, maar ik heb het wel eens gezien bij een erg jonge Volkswagen. Daar was de klep afgebroken, das echt niet leuk...


Hoe zien de klepzittingen eruit? Blinken ze? En is het vlak waar ze op afdichten mooi plat of zitten er een groef of bolling in gesleten? Dan is klepzittingen frezen en inslijpen wel nodig, aangezien er dan grotere kans op lekkage gaat ontstaan.
De klepzittingen zien er prima uit! Daar ligt het niet zozeer aan, maar wat ik bij mijn eigen L model gezien heb na iets van 38.000 km dat de klepzitting te ver in slijt naar boven en dus de klepshim die je nodig hebt om de juiste klepspeling te krijgen op een gegeven moment niet meer bestaat (zo dun). Dan moet je dus klepzittingen vervangen.
Daarbij is het echt een ZXR kwaal dat de nokkenassen snel verslijten, ik denk dat dit door dubbele klepveren alleen maar erger gaat worden.

Zijn er hier wel eens mensen met een J model die een keer een zwevende klep gehad hebben?

En ik heb trouwens maar besloten toch alle kleppen even na te slijpen met de fijne slijppasta, beter het zekere voor het onzekere nemen.
 
Hoe zou je de steel in kunnen korten dan?

Maar om nog even op het dilemma terug te komen, 1 of 2 klepveren gebruiken? Ik zit er eigenlijk een beetje op te wachten aangezien ik alles inmiddels geslepen heb O-)
 
Hoe zou je de steel in kunnen korten dan?

Sim-pel, houd de achterkant ff tegen de staande slijpmachine... (wel gedemonteerd natuurlijk...)

Maar verder kan ik je geen antwoord geven, weet het gewoon niet. Is de kleppentrein van de latere modellen verzwaard of ongewijzigd gebleven? Als die nog eender is: dubbele veren steken, is die verzwaard: gewoon met één veer verder.
 
Dat waren slimme woorden! Ik had er nog even niet aan gedacht of de kleppen veranderd waren, maar dat is nu idd een andere produktcode!

Nu alleen nog de vraag, wat is het verschil? Ik kan het niet met het blote oog waarnemen. En waarom heeft men gekozen voor dubbele klepveren? Dit zal ook niet zonder reden geweest zijn!
 
Ik denk dat het verstandiger is om de enkele veer te houden. misschien zijn de nokkenassen of andere onderdelen ook anders. zolang je er geen last van hebt, lekker zo laten. ik ben bang dat de slijtage een stuk erger wordt met dubbele veren, en dat je over 10-20000 weer het blok zou moeten openhalen
 
Ok, die kleppen laat ik wel lekker zoals ze zijn :) Ik heb wel gezien dat de kleppen van het J model toch wel een stukje lichter zijn dan die van het L model! Nu weet ik niet of ze ook daadwerkelijk sterker zijn, maar ik zit er toch ernstig aan te denken om de originele enkele klepveren te monteren.
 
Even samen gevat:

-      In '92 waren er kleppen A en klepveren X
-      In '93 werden het kleppen A en klepveren Y en Z
-      In '94 werden het kleppen B en klepveren Y en Z
-      In '95 is dat onveranderd gebleven

De cilinderkop is nooit veranderd in die tijd, alsmede de slepers of nokkenassen. Toch heeft Kawasaki er voor gekozen dubbele klepveren te gaan monteren en na een jaartje ook zwaardere, andere kleppen. Kortom, blijkbaar waren de klepveren niet sterk genoeg voor de kleppen en toen de kleppen weer niet sterk genoeg voor de klepveren.

Ik wil wel de originele J kleppen gaan gebruiken aangezien die nog prima zijn en deze perfect afdichten nu.
 
Even samen gevat:

-      In '92 waren er kleppen A en klepveren X
-      In '93 werden het kleppen A en klepveren Y en Z
-      In '94 werden het kleppen B en klepveren Y en Z
-      In '95 is dat onveranderd gebleven

De cilinderkop is nooit veranderd in die tijd, alsmede de slepers of nokkenassen. Toch heeft Kawasaki er voor gekozen dubbele klepveren te gaan monteren en na een jaartje ook zwaardere, andere kleppen. Kortom, blijkbaar waren de klepveren niet sterk genoeg voor de kleppen en toen de kleppen weer niet sterk genoeg voor de klepveren.

Ik wil wel de originele J kleppen gaan gebruiken aangezien die nog prima zijn en deze perfect afdichten nu.

Heeft het L model niet net als de ZX7R de nokkenassen rechtstreeks op de kleppen?
Ja natuurlijk met die dop ertussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan