Omdat van mijn oude cilinderkop de klepzittingen wel aan revisie toe waren, heb ik besloten een andere kop te monteren van een '92er. Bij het demonteren van die kleppen verbaaste ik me over het feit dat daar maar enkele klepveren gemonteerd zaten. In de Haynes staat ook dat J modellen alleen de buitenste klepveren hebben, K en L modellen kregen er later ook binnenste klepveren bij. Verder zijn de cilinderkoppen en de hoedjes voor de veren allemaal identiek gebleven.
Wat zal ik doen?
1. Monteren zoals het zat. De nadelen zijn dat de klep misschien wat minder strak af dicht, kans op lekkage (waar ik in de 24.000 km wat het blok gelopen heeft nog niets van heb kunnen zien) en kans op zwevende kleppen bij hoge toeren.
2. Monteren zoals het later werd, met de dubbele klepveren. De nadelen zijn meer slijtage op de nokkenassen + slepers (wat al een niet al te mooie constructie van Kawa destijds was) en pk verlies. Voordeel is dan wel weer dat er minder kans is op zwevende kleppen.
PS: kleppen die goed af dichten, toch even opnieuw inslijpen of laten zitten?
Wat zal ik doen?
1. Monteren zoals het zat. De nadelen zijn dat de klep misschien wat minder strak af dicht, kans op lekkage (waar ik in de 24.000 km wat het blok gelopen heeft nog niets van heb kunnen zien) en kans op zwevende kleppen bij hoge toeren.
2. Monteren zoals het later werd, met de dubbele klepveren. De nadelen zijn meer slijtage op de nokkenassen + slepers (wat al een niet al te mooie constructie van Kawa destijds was) en pk verlies. Voordeel is dan wel weer dat er minder kans is op zwevende kleppen.
PS: kleppen die goed af dichten, toch even opnieuw inslijpen of laten zitten?