[ZXR750] Langzaam terug vallen in de toeren

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Ik (of Mark TT, maar kon het topic niet meer vinden) heb het al eens eerder aangekaart, maar de ZXR valt nog steeds langzaam terug in de toeren. Bij het accelereren gaat het prima, klimt prima in de toeren. Maar het descelereren gaat vrij langzaam, alsof de gaskabel of chokekabel blijft hangen maar daar zit nu al zoveel olie in dat dit niet meer kan ;) Kabels staan ook niet te strak, ze kunnen gewoon vrij bewegen.

Nu verdenk ik de inlaatrubbers van de carbs. Ze zien er nog wel behoorlijk goed uit, maar het zou kunnen dat ze alsnog poreus zijn. Ik kan ze natuurlijk vervangen, maar de kans dat daarmee het probleem niet opgelost is lijkt me nog wel degelijk aanwezig. Daarbij zijn deze rubbers nog redelijk prijzig zover ik weet, dus gaarne advies:

- wat kosten zulke rubbers (dus is het de moeite om alsnog te vervangen)
- wat zou het nog meer kunnen zijn
- Is er iets waarmee ik kan aantonen dat de rubbers lek zijn (iets ergens tegenaan sprayen of zo)

PS: rij iets van 190 tot 200 km op een tank, dus verbruik lijkt mij prima (mocht dit relevant zijn)
 
gaat remmenreiniger en rubber wel samen? Wat ik er nog van weet is het een nogal vrij agressief goedje. Ik weet het niet hoor, ik roep maar wat ik ervan denk.
En misschien zou je je rubbers in kunnen vetten met zuurvrije vaseline. Dat is vrij dik, misschien dat het in de porien trekt en zo de lekage verminderd.
 
Iets anders met een drijfgas in een spuitbus mag ook, maar remmenreiniger gebruik ik zelf meestal omdat het erg goed brandt en het heel vluchtig is en dus ook snel weg is zonder sporen achter te laten.
Het is trouwens alleen om te testen of er een lek zit, als dat zo is dan is vervangen de enige remedie.
 
Najah ik weet niet wat er nog meer uit valt te sluiten? Carbs zijn zo goed als schoon, alle mechaniek loopt erg soepel en wanneer je het gas los laat hoor je een tikje dat de 'kleppen' van de carbs af sluiten, dus loopt niet langzaam terug.
 
Dat tikje wat je hoort is de aanslag van je stationair afstelling, niet je gaskleppen, die sluiten namelijk nooit helemaal, anders liep je motor niet stationair.
Weet je 100 % zeker dat de synchronisatie goed gedaan is?
Zijn alle 4 de membranen nog helemaal heel?
 
Je kunt ook bewoon wat kruipolie of wd40 pakken hoor, daar gaat 't ook mee.
Als de rubbers niet lekken, denk ik toch dat 't aan de carb afstelling ligt (stat. CO + synchroon)
Al is dit al gedaan, blijf ik toch denken dat hier wat te halen valt.
Ik ga er natuurlijk wel van uit dat de kleppen goed afdichten, en goed gesteld zijn.
 
Ik denk dat, als je ouderwetse getwijnde stalen binnenkabels zou hebben, er 1 "haartje" van de kabel stuk kan zijn en de vertraging bewerkt.

Dat kan ook erger worden: dan wil plotseling je gas niet meer dicht ....

Ook kan soms een halfsleetse gasnaald en/of de geleider/grondsproeier daarvan vertraging maken.
 
Je kunt ook bewoon wat kruipolie of wd40 pakken hoor, daar gaat 't ook mee.
Als de rubbers niet lekken, denk ik toch dat 't aan de carb afstelling ligt (stat. CO + synchroon)
Al is dit al gedaan, blijf ik toch denken dat hier wat te halen valt.
Ik ga er natuurlijk wel van uit dat de kleppen goed afdichten, en goed gesteld zijn.
Kleppen goed gesteld wel, of ze echt goed af dichten... :? Maar dat zou toch ook te merken moeten zijn in de rest van de performance en daarbij, als de carbs geen brandstof/lucht door laten, dan maakt het (in dit geval) toch ook weinig uit hoe de kleppen af dichten?
 
vaag probleem.

in ze'n vrij, als je zegmaar even bij stilstand je gas opendraait loopt die heel langzaam terug.

ik ga er vanuit dat je motor niet hoog stationair loopt, als je rubbers lekken zou je dat toch ook kunnen zien aan je bougies? kleur ofzo?
hij loopt immers wat armer als normaal dan.
 
Kleppen goed gesteld wel, of ze echt goed af dichten... :? Maar dat zou toch ook te merken moeten zijn in de rest van de performance en daarbij, als de carbs geen brandstof/lucht door laten, dan maakt het (in dit geval) toch ook weinig uit hoe de kleppen af dichten?

Eh, Day stelt zelf z'n kleppen, dus dat zou goed moeten zijn O-) :X

En als ie idd open blijven staan, dan is het ook zo gedaan met de klepjes. Die fikken langzaam aan weg. Gelukkig heb ik er nog voldoende liggen 8-)

Kleppen kopen? Nie duur, 6 euri/stuk })
 
De carbs zijn nog geen half jaar geleden gesynchroniseerd bij Hilltech in Waalwijk, ik was er zelf bij en ik weet 100% zeker dat ze synchroom lopen nu.

@ Mark TT--> is misschien wel het overdenken waard :) Hele kop maar een keer reviseren, inlaten flowen, enz.
 
Jep, toen was de kwaal er ook al en hij heeft op de bank gestaan. Ik heb het afgelopen jaar niet zoveel gereden, ik denk iets van 5000 km. Maar ik moet zeggen dat sinds de nieuwe Akra pijp en het nieuwe brandstoffilter het weer wat erger geworden is, mogelijk dat ie nu wat te arm staat (zeker gezien de ploffen uit de uitlaat)

Maar goed, hij staat nu in de woonkamer dus erg veel testen kan ik nu niet ;) Ik heb dit topic voornamelijk geopend om te vragen wat er allemaal aan de hand KAN zijn, behalve de inlaatrubbers die niet goed af sluiten.
 
Mja, toen viel het eigenlijk nog niet zo heel erg op. Hij heeft nl ook momenten dat ie het gewoon perfect doet!
Ik begrijp dat het verhaal misschien in jullie ogen steeds vreemder begint te worden, vraag me gewoon af waar ik allemaal aan kan denken :)
 
Laat de klepspeling maar controleren. Als de motor niet snel in de toeren zakt ligt het vaak aan te strak gestelde kleppen. Er wordt bij een beurt wel vaker gezegd dat de kleppen gesteld zijn, maar ondat het veel werk is (zeker bij een ZXR 750) wordt het nog wel eens "vergeten".
 
Terug
Bovenaan Onderaan