[ZXR750] Motor houdt in / pingelt

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Ik ben ook een van de slachtoffers van de brandstofpomp ellende van een ZXR750. Pomp lijkt het goed te doen, maar als er eenmaal brandstof doorheen loopt dan stopt ie af en toe met pompen. Contactpuntjes opvijlen heeft ook geen nut, nieuwe pomp kost veel en ik loop bij een 2e hands pomp weer het risico dat het na verloop van tijd weer *** is.

Kortom, ik ben op zoek naar een alternatief. Evt. een universele pomp, een van een andere motor, you name it? Iemand suggesties of ervaringen?
 
Nog even een update: er is geen update :N

Nou is het ook wel een beetje klote weer geweest de laatste tijd, maar ik voel dat ik de zin en moed een beetje begin kwijt te raken om het probleem op te lossen. Ik heb ook geen geld om hem te laten maken, dus al die tijd staat m'n fietsje maar een beetje moedeloos in de schuur en het baasje wordt er elke dag een stukje meer moedeloos van '(

Op advies van Dave (die nog even hard heeft zitten meedenken, top!) heb ik maar even een lijstje gemaakt van wat ik nu al gedaan heb:

- brandstofpomp vervangen (oude pomp was wel degelijk stuk, deze nieuwe ratelt perfect door, geen probleem dus)
- CDI unit vervangen
- met open tank stukje gereden. Ik zie brandstoffiler ook netjes vol lopen dus in de aanvoer vanaf de tank is weinig mis denk ik.
- brandstoffilter doorgeblazen (is nog maar 750 km oud)
- brandstofleidingen vervangen (kwamen met de pomp)
- vlotterbakjes open gemaakt, sproeiers e.d. doorgeblazen

Wat ik nog kan doen:
- Op het moment dat de motor in houdt, motor uit en kijken of er benzine in de vlotterbakjes zit (tip van Arnold)
- Bougies checken (vonk?)

Ik zoek het nog steeds in de bezine toevoer aangezien het daar voor mijn gevoel het meest op lijkt, dat punt als je over moet stappen naar reserve, dat punt duurt dan alleen oneindig lang bij mij. Wat nog zou kunnen is de ontsteking die niet helemaal lekker werkt. Defecte bombine zou betekenen dat er 2 cilinders weg vallen en dat is toch wel een aardige performance dip. Echter zou je dat ook moeten horen volgens mij? Zo'n pruttelend niet vloeiend geluid, maar het geluid van de motor is prima!

Help -O-
 
Vandaag nog maar weer even bezig geweest. Checklist is aangevuld:

Done:

- brandstofpomp vervangen (oude pomp was wel degelijk stuk, deze nieuwe ratelt perfect door, geen probleem dus)
- CDI unit vervangen
- met open tank stukje gereden. Ik zie brandstoffiler ook netjes vol lopen dus in de aanvoer vanaf de tank is weinig mis denk ik.
- brandstoffilter doorgeblazen (is nog maar 750 km oud)
- brandstofleidingen vervangen (kwamen met de pomp)
- vlotterbakjes open gemaakt, sproeiers e.d. doorgeblazen
- aansluitingen bombines gecheckt
- bougies gecheckt, vonken alle 4
- bougies preventief vervangen

To-do:
- Op het moment dat de motor in houdt, motor uit en kijken of er benzine in de vlotterbakjes zit (tip van Arnold)
- bombines preventief vervangen of iemand lief aan kijken wiens bombines ik even mag lenen :P
- contactpunt bij krukas wat de bombines aan stuurt? checken en/of vervangen

Eerste puntje op de to-do nog niet echt uitgevoerd omdat ik er gewoon echt niet bij kan en ik daar dus op straat de tank eraf moet gaan schroeven.
Heb wel op het moment dat ik voelde dat ie in hield de koppeling eens ingeknepen, motor valt niet uit. Daarna met de koppeling ingeknepen geprobeerd het toerental op bijv. 9000 te houden, de motor pingelt dan continu.
 
Weet je al wat meer over je probleem, want ik begin bang te worden dat mijn motor hetzelfde probleem als jouw begint te krijgen '(

Ik stond vorige week namelijk stil langs de snelweg. Motor hield eerst in alsof ie geen benzine kreeg, maar er is laatst een nieuwe brandstofpomp op gekomen. En ff later liep ie nog maar op 2 cilinders ofzo en daarna hield ie er helemaal mee op. Na 30 min weer een stukkie kunnen rijden, maar stationair draaide ie ook niet goed en na 1,5 km stond ik weer stil. Ben dus weggesleept.

Volgende dag dus motor ff uit elkaar gehaald en bougies en brandstofpomp ff nagekeken. Alle bougies waren vrij wit (motor is 2 maanden gelden afgesteld :? ) en de brandstofpomp werkte wel gewoon. CDI ook nog ff losgehaald, maar daar was ook niks aan te zien. Spul weer in elkaar gezet en motor liep weer normaal :X Nu heb ik dus vanavond weer ff een stukkie gereden, maar hij houd nog steeds heel lichtjes in, maar niet meer zo extreem als vorige week.

Er zijn nu een paar dingen die er volgens mij aan de hand kunnen zijn:

Bougiekabels
Bougiedoppen
CDI

Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar wil eerst weer dattie weer dezelfde problemen krijgt als vorige week, want zo kan ik ook niet zoeken B|
 
Ik ben in dusverre wat verder dat het bij mij mogelijk een scheurtje in een of meer membramen van het vacuum van de carbs is. Ik heb helaas nog steeds geen kans gezien er naar te kijken, ik ga (als het een beetje droog is) hier vanavond nog even naar te kijken.
Mijn bougies zijn goed van kleur, dus mijn afstelling lijkt wel ok.

Aangezien jouw bougies wit van kleur zijn, lijkt het dus mogelijk op een timingprobleem (bombines? regelschakelaar bij je krukas?) en anders toch weer een brandstof probleem (te arm).
 
Hallo allemaal... Ik ben zojuist ook slachtoffer geworden van de pomp :X
was onderweg naar m'n werk (alleen vandaag voor mezelf) en ben net 2 kilometer onderweg denkt m'n fiets "laat ik er maar me ophouden".
De eerste gedachte was te vroeg de choke in, maar dat doe ik anders ook meteen als ik de hoek om ben dus een beetje gespeeld met het gas en besloten om 'm maar aan de kant te zetten want het werd alleen maar erger.
Toen ik stil stond kwam er rook aan de rechterkant net onder het luchtfilter vandaan en aangezien ik dit topic ook gelezen had was het voor mij zo goed als zeker de pomp.
Net snel even gekeken terwijl de koffie aan het doorlopen was en zometeen na de koffie maar even verder slopen om er goed bij te kunnen en dan maar even goed kijken of ik er nog iets mee kan.
In ieder geval m'n ochtendgymnastiek alweer gehad met een wandeling van 2 kilometer met gewicht -O-
 
Zo, ik ben even aan het sleutelen geweest en hij loopt weer als een brombeer *D
Na wat zoeken en navragen ben ik op een pomp gekomen van Pierburg typenummer 7.21440.51.0. Dit model past qua diameter makkelijk op de bestaande plek maar is heel iets langer zodat je op moet passen hoe de leidingen lopen zodat er geen knik in komt, verder heb ik er ook een retourleiding op gemaakt die van achter de pomp naar net voor het filter loopt zodat ik niet moeilijk hoef te doen om het naar de tank te laten pompen. Dit heb ik gedaan omdat de pomp normaal voor een 8 cilinder wordt gebruikt (druk = 0.3bar) en op deze manier heb ik genoeg benzine en het teveel loopt tenminste niet de vlotterkamer uit (hoop ik).
Prijs was €75,- en heb 'm bij een automaterialenzaak die ook een bosch dienst heeft (voor de mensen uit midden Limburg: Jeuken automaterialen in Echt).
Verder heb je nog ongeveer 30cm benzineslang nodig van 8mm en 2 T-stukken *mm voor de retour.
Ik hoop dat mensen met deze info iets kunnen zonder problemen te hebben met montage vanwege de diameter van de meeste pompen.
voor eventuele vragen kan je mailen naar het adres in m'n profiel en als ik er aan denk laat ik over een week nog wel wat weten over het verloop want dan heb ik er weer een paar 100 km opzitten.
 
Mooi dat je je probleem op hebt kunnen lossen! Ik ben er nog altijd mee bezig, al is het bij mij al even niet de brandstofpomp meer.
Heb vandaag de carbcovers even los gehaald om te zien hoe de vacuum rubbers eruit zien en of ze goed in het randje zitten. Dat leek allemaal wel goed te zitten, nu sowieso wel. Dus nog even een keer testrijden of het probleem nu dan eindelijk een keer opgelost is, heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd.
 



Even dit knoppie bovenaan gebruiken:
exclamation.gif
 
Even een update (denk dat er weer een backup van de SQL db terug gezet is?)

Vacuum membramen van de carbs gecheckt, die zijn ok. Heb het brandstofpomp relais vervangen, nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb toch echt het idee dat het een tekort aan brandstof is, aangezien ie stationair prima draait en ook rustig toeren gaat prima. Echter als je het gas open draait dan merk je dat ie al iets vermogen mist en als je het gas los laat en dan weer open trekt dan bokt ie. Als je even op lage toeren rijdt dan krijgen de vlotterbakjes weer de kans om zich te vullen (althans dat denk ik dan) en rijdt ie weer vrij normaal.
Heb even de paddock gezet en gewoon in de versnelling laten draaien, echter omdat het achterwiel totaal geen weerstand heeft heb ik denk ik ook niet voldoende brandstof nodig om het probleem te reproduceren. Ik zie wel dat het brandstoffilter telkens maar voor 3/4 gevuld is en dus het bovenste gedeelte telkens leeg staat, weet eerlijk gezegd niet of dat normaal is. Als ik de benzinekraan dicht zit loopt het filter langzaam leeg en hoor je op een gegeven moment de pomp flink ratelen wat logisch is. Kraan weer open en het filter stroomt gelijk weer voor 3/4 vol. Het viel me ook op dat er continu 7.5 tot 8.0v op de brandstofpomp staat! Is dat normaal en moet dat geen 12v zijn??
 
Je had het erover dat je zat te wachten op een gebruikte pomp, wie zegt dat die niet ook al een beginnend probleem heeft waardoor die niet op volle kracht pompt en daardoor te weinig brandstof levert aan de carbs?
Mocht je toch een ander hebben kan het zijn dat je een pomp hebt met te weinig capaciteit en een andere mogelijkheid is rotzooi in je tank die de toevoer deels blokkeert (als je een compressor hebt kan je even via je benzineslangetje in de tank blazen of eens op reserve proberen)
Nog een mogeleijkheis is dat er een stuk benzineslang klem zit maar dat lijkt me onwaarschijnlijk want als ik het zo lees heb je het ondertussen al vaak genoeg los gehad en het zou toeval zijn (of heeeeeel erg blond) als je steeds opnieuw de slank klemt op knikt.
 
Modjes, kunnen jullie de topictitel misschien aanpassen aangezien het niet meer echt over een brandstofpomp gaat?

"[ZXR750] Motor houdt in / pingelt"

Weet je wel wat pingelen is?? Als ie zovaak pingelt, dan ligt heel je drijfwerk ondertussen wel in stukken!

Je zegt dat er maar 7-8 volt spanning op je brandstofpomp staat, dan lijkt de kans groot dat je het probleem gevonden hebt. Meet je accu eens na, mocht er een duidelijk spanningsverschil zitten tussen je accu en de aansluitingen op je brandstofpomp, dan moet je je bedrading naar je brandstofpomp eens goed nameten.
Succes

Greetz Gixfighter
 
Uhm, najah misschien is pingelen niet het juiste woord. Ik dacht dat pingelen was dat ie niet stabiel in de toeren loopt (hoog/laag) maar ik ben ook maar een amateur :)

Op de accu staat gewoon 12,5v. Iemand die misschien even bij zijn ZXR kan meten wat de stroomtoevoer naar de pomp is?

@ Deadly_Paradox --> ik ben inderdaad wel blond, maar niet zo blond ;) Troep in de tank zou natuurlijk ook nog kunnen ja.
 
@ Daylights, zou je ff de weerstand van de primaire spoel van je bobines willen doormeten en hier neer willen zetten? De weerstand die de spoelen moeten hebben ligt tussen de 1.8 en 2.8 ohm, die van mij hebben een weerstand van 3.0 ohm en als ik em even heb laten lopen dan wordt die weerstand hoger, 3.3 ohm, misschien dat het probleem daarin zit....

Ik had gisteren een cdi van een maat van me te leen en heb die er ff opgezet. In het begin is er niet zoveel aan de hand, maar nadat m'n motor warm was en ik hem ff flink in toeren heb doorgetrokken begon ie gelijk moeilijk te doen, stotteren, inhouden en uitvallen. Hetzelfde probleem dus als ik een paar weken terug had. Uiteindelijk ben ik toch thuisgekomen en heb ik mijn eigen cdi erin gehangen en nog steeds hetzelfde probleem (weet ik iig dat het niet aan de cdi ligt :) ) Gisteravond dus nog een beetje de boel door lopen meten, maar niks kunnen vinden...

Nu start ik dus de motor vanmiddag weer, en nu loopt ie weer normaal B| , ik ben er dus iig achter dat de problemen alleen op komen zetten als de motor warm is en als ik ver doortrek. Het volgende wat ik dus wil proberen is er andere bobines opzetten en kijken wat m'n motor dan doet, misschien dat de bobines niet meer goed zijn, en dat alleen uiten als ze erg warm worden....
 
@ Daylights, zou je ff de weerstand van de primaire spoel van je bobines willen doormeten en hier neer willen zetten? De weerstand die de spoelen moeten hebben ligt tussen de 1.8 en 2.8 ohm, die van mij hebben een weerstand van 3.0 ohm en als ik em even heb laten lopen dan wordt die weerstand hoger, 3.3 ohm, misschien dat het probleem daarin zit....

Ik had gisteren een cdi van een maat van me te leen en heb die er ff opgezet. In het begin is er niet zoveel aan de hand, maar nadat m'n motor warm was en ik hem ff flink in toeren heb doorgetrokken begon ie gelijk moeilijk te doen, stotteren, inhouden en uitvallen. Hetzelfde probleem dus als ik een paar weken terug had. Uiteindelijk ben ik toch thuisgekomen en heb ik mijn eigen cdi erin gehangen en nog steeds hetzelfde probleem (weet ik iig dat het niet aan de cdi ligt :) ) Gisteravond dus nog een beetje de boel door lopen meten, maar niks kunnen vinden...

Nu start ik dus de motor vanmiddag weer, en nu loopt ie weer normaal B| , ik ben er dus iig achter dat de problemen alleen op komen zetten als de motor warm is en als ik ver doortrek. Het volgende wat ik dus wil proberen is er andere bobines opzetten en kijken wat m'n motor dan doet, misschien dat de bobines niet meer goed zijn, en dat alleen uiten als ze erg warm worden....


heb je hier de interne weerstand van je multimeter van afgetrokken, die is vaak ook 0,4 tot 0,7 ohm, en dat zou betekenen dat je waardes goed zijn
 
Ik heb ff heb boekje van m'n multimeter erbij gepakt, en daar staan in dat de afwijking 0.9% is. Dus dan zou de afwijking op 0.027 ohm terechtkomen. Multimeter is een Fluke 175.

Kweet alleen niet of de afwijking over de volledige schaal (600 ohm) van de meter gaat (wat bij analoge meters wel zo is) of dat de afwijking voor de gemeten waardes geldt O-)







En ik hoopte natuurlijk dat jullie nu zouden zeggen van: Ja, waarschijnlijk zijn je bobines niet goed meer en moet je die vervangen. Dan loopt je motor ook gelijk weer goed :+ :9

Ik wordt nu namelijk een beetje moedeloos van die motor en z'n problemen -O-
 
Ik heb ff heb boekje van m'n multimeter erbij gepakt, en daar staan in dat de afwijking 0.9% is. Dus dan zou de afwijking op 0.027 ohm terechtkomen. Multimeter is een Fluke 175.

Kweet alleen niet of de afwijking over de volledige schaal (600 ohm) van de meter gaat (wat bij analoge meters wel zo is) of dat de afwijking voor de gemeten waardes geldt O-)







En ik hoopte natuurlijk dat jullie nu zouden zeggen van: Ja, waarschijnlijk zijn je bobines niet goed meer en moet je die vervangen. Dan loopt je motor ook gelijk weer goed :+ :9

Ik wordt nu namelijk een beetje moedeloos van die motor en z'n problemen -O-

Niet moedeloos worden ;) Jou Kawa denkt gewoon aan de lange barre winter die eraan zit te komen en dat ie dan dan zolang op stal moet. Je zou het een beetje "depressief" kunnen noemen :Y :Y
 
Ik heb ff heb boekje van m'n multimeter erbij gepakt, en daar staan in dat de afwijking 0.9% is. Dus dan zou de afwijking op 0.027 ohm terechtkomen. Multimeter is een Fluke 175.

Kweet alleen niet of de afwijking over de volledige schaal (600 ohm) van de meter gaat (wat bij analoge meters wel zo is) of dat de afwijking voor de gemeten waardes geldt O-)

Zat net nog es ff te denken(jah dat doe ik ook nig wel es :P ) maar 0.9% afwijking op 600 ohm is 5.4 ohm afwijking, en dat zal ook wel niet zo zijn. De afwijking is dus 0.027 ohm. Niet zo heel veel dus :) .

Niet moedeloos worden ;) Jou Kawa denkt gewoon aan de lange barre winter die eraan zit te komen en dat ie dan dan zolang op stal moet. Je zou het een beetje "depressief" kunnen noemen :Y :Y

Mja, zo zou je het ook kunnen zeggen :+
 
@ Daylights, zou je ff de weerstand van de primaire spoel van je bobines willen doormeten en hier neer willen zetten? De weerstand die de spoelen moeten hebben ligt tussen de 1.8 en 2.8 ohm, die van mij hebben een weerstand van 3.0 ohm en als ik em even heb laten lopen dan wordt die weerstand hoger, 3.3 ohm, misschien dat het probleem daarin zit....

Volgend de technische gegevens moeten de spoelen een weerstand hebben van max 2.8 ohm, en de jouwe zijn 3 ohm. En jij denkt dat het daaraan ligt??? Komop man, wees eens realistisch! Daar ligt het echt niet aan! Ik zou het toch zoeken in de spanning op je brandstofpomp, die moet gewoon 12v zijn, zelfde als je accuspanning. Kijk of je massa goed is, en de +12v.

Succes

Gixfighter
 
Volgend de technische gegevens moeten de spoelen een weerstand hebben van max 2.8 ohm, en de jouwe zijn 3 ohm. En jij denkt dat het daaraan ligt??? Komop man, wees eens realistisch! Daar ligt het echt niet aan! Ik zou het toch zoeken in de spanning op je brandstofpomp, die moet gewoon 12v zijn, zelfde als je accuspanning. Kijk of je massa goed is, en de +12v.

Succes

Gixfighter

Ik weet niet of je het hele verhaal hebt gelezen, maar daar staat ook in dat het probleem zich pas voordoet bij een warme motor, als ik hem flink heb doorgetrokken. Ik weet niet hoe die bobines zich gedragen als de motor loopt, ze kunnen misschien wel doorslaan, ik weet het niet.

Heb de brandstofpomp al vervangen voor een nieuwe, maar zal morgen eens naar de aanstuur spanning kijken.
 
Volgend de technische gegevens moeten de spoelen een weerstand hebben van max 2.8 ohm, en de jouwe zijn 3 ohm. En jij denkt dat het daaraan ligt??? Komop man, wees eens realistisch! Daar ligt het echt niet aan! Ik zou het toch zoeken in de spanning op je brandstofpomp, die moet gewoon 12v zijn, zelfde als je accuspanning. Kijk of je massa goed is, en de +12v.

Succes

Gixfighter
En daarbij gaat het hier over 2 problemen, de bombines van Spidi en de 8v op mijn pomp. Ik ga zelf even kijken of ik de 12v (al gemeten dat het 12v is) van de kentekenplaat verlichting die ik niet meer gebruik even tijdelijk op een nette manier op de pomp kan zetten. Als het probleem dan verholpen is kijk ik even verder in de draadboom waar die 4v gebleven is.

@ Spidi --> ik zou je best willen helpen, maar ik zou eerlijk gezegd niet eens weten waar ik de weerstand van de primaire spoel van een bombine moet meten? :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan