[ZXR750] Radiateurfan tegen uitlaatbochten

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Jaja, nog een probleempje met de Akra ;) Ik twijfel er steeds meer aan of hij wel voor de ZXR750 gemaakt is :?

Anywayz, bij het monteren van de radiateur zit nu het metalen framepje van de radiateurfan tegen de uitlaatbochten aan, de radiateur zelf niet! De fan kan gewoon probleemloos draaien, maar ik vraag mij toch af of dit bij hoge temperaturen problemen op gaat leveren? Mij lijkt dat hooguit de verf iets zou kunnen gaan bladderen op het framepje door de hitte van de pijp, maar misschien dat het frame ook wel zo warm wordt dat de motor van de fan ook te warm wordt en misschien wel door brandt?
 
ik geloof niet dat het kwaad kan hoor. Misschien gaat idd de verf er wat afbladderen.
Je moet natuurlijk wel goed uitkijken dat de uitlaat niet tegen de draden aan kan komen, of tegen het motortje zelf, maar ik denk niet dat het framepje zo heet wordt dat het omvormt, of misschien je motortje overhit laat raken. De hitte die het framepje opneemt kan immers alle kanten weer afgevoerd worden.
Voor alle zekerheid zou ik ffies een spuitbus hittevaste verf kopen. Dan bladdert het als het goed is ook niet af.
Wat ze hier in de doe het zelfzaak verkopen is bestand tegen 800 graden.
 
Gaat dat niet rammelen? Dat spul zal denk ik zich "zetten" bij hitte en na een paar flinke ritten in koude toestand los blijven van de bochten.

Ik zou dit niet willen. Kun je niet proberen om, desnoods met z'n tweeën, eerst alle ophangbouten van die koel-set ietsjes los te draaien en dan zo onder het voorzichtig geven van "tegenspanning" en in een uitgekiende volgorde, steeds van bout wisselend, met heel kleine slaagjes zo weer aandraaien dat alle speling wordt uitgebuit om een beetje afstand tot die bochten te fokken?

Misschien lukt zulk na-stellen beter als de boel een keer flink warm is geweest of zelfs nog warm staat, maar zelfs dat vind ik al wat ruw.
 
Gaat dat niet rammelen? Dat spul zal denk ik zich "zetten" bij hitte en na een paar flinke ritten in koude toestand los blijven van de bochten.

Ik zou dit niet willen. Kun je niet proberen om, desnoods met z'n tweeën, eerst alle ophangbouten van die koel-set ietsjes los te draaien en dan zo onder het voorzichtig geven van "tegenspanning" en in een uitgekiende volgorde, steeds van bout wisselend, met heel kleine slaagjes zo weer aandraaien dat alle speling wordt uitgebuit om een beetje afstand tot die bochten te fokken?

Misschien lukt zulk na-stellen beter als de boel een keer flink warm is geweest of zelfs nog warm staat, maar zelfs dat vind ik al wat ruw.

Misschien is het handig om erbij te vermelden dat de radiateur in rubber ringen hangt die aardig mee geven. Trillingen ben ik niet zo bang voor, gaat me vooral om de warmte.
 
Dus dat "raampje" hangt dan tegen de bochten aan te veren/ stuiteren? Hoeveel kans bovendien dat die rubbers (te) heet worden?
Ja sorry, ik zie het natuurlijk niet echt voor me maar ik ben allergisch voor contact tussen dingen die als vrijdragend bedoeld zijn.
 
en na 10000 km is je uitlaatbocht doorgesleten. dat gaat een stuk harder dan je denkt. ik zou er in elk geval voor zorgen dat er speling tussen zit. misschien de onderkant van je radiator 5 mm naar voren laten komen. dat helpt meestal pergect.
 
Je wil het in ieder geval niet zo laten. Door de trillingen kan er met gemak een gat/scheur whatever ontstaan.

Was geloof ik iemand op dit forum die een gat in de olieradiator kreeg doordat deze tegen ze uitlaat aanzat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan