[ZXR750] Remklauw bovenop achterbrug

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Bij het monteren van mijn Akra kwam ik iets lelijks tot ontdekking...

PA090001.JPG


Zoals misschien wel te zien is zit de tussenpijp nu tegen de stang aan die voorkomt dat de achterremklauw doordraait. Nu kan ik natuurlijk wel op een Beusichemse manier een deuk in de pijp slaan, maar het leek mij een mooiere oplossing om de remklauw bovenop de achterbrug te maken.

PA090010.JPG


Ik heb wel vaker gezien dat de remklauw zo gemonteerd zit, zijn hier standaard beugels voor zodat de remklauw dus niet door draait?
 
Ik kan niet goed zien op de foto of de reactiestang nu erg tegen de pijp aanloop of niet. Je kunt natuurlijk allerlei ingewikkelde constructies maken, maar is het misschien niet gemakkelijker of een dunnere reactiestang te laten draaien ?
Of anders het gedeeelte dat de pijp raakt te laten afdraaien?
 
@ aprilia2000--> Thanx! Allicht dat het wat inspiratie geeft :)

@ CH Racing M9000--> Die stang is toch wel een behoorlijke pain in the ass, als ik em af zou willen laten draaien dan hou ik denk ik geen stang meer over :( Stang met een bocht zou misschien een optie zijn. Heb alleen geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen...

Eigenlijk maakt het me weinig uit hoe dat die remklauw er op zit, als ie maar vast zit!
 
Ik heb er al heel vaak over nagedacht bij mijn 400. misschien nui ik de achterbrug opnieuw moet powdercoaten, dat ik er eerst even een beugeltje op laat lassen. Zoja post ik dat hier nog wel even...
 
Die klauw ziet echt niet voor niks beneden..het is in het algemeen gunstiger om hem beneden te hebben...zwaartepunt zo laag mogelijk...etc...

Laat die uitlaat ff opwarmen en wat verbuigen rekening houdend met de montage natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Als je je remklauw op de kop zet zoals je in die foto laat zien, krijg je 'm niet of heel slecht ontlucht want het ontluchtingsnippeltje zit onderaan. Het lijkt mij dus ook slimmer om of de remstang aanpassen of de pijp.


En dat ook natuurlijk ...lol of je zet een klauw van een ander type motor erop...

ik heb zelf een gsx1100r klauw op een gsx1100f ..(de F zat boen en de gsx1100r had hem beneden)


 
Ik neem aan dat de reaktie-stang ergens onderaan je achterbrug bij het scharnierpunt vastzit aan een nokje dat aan de onderkant van de brug gelast zit.

Als je dat nokje er nou 's afslijpt en het een decimeter verder naar achteren er weer op laat lassen door iemand die dat goed kan (brug is van aluminium aan de lassen te zien)

Als je dan je bestaande reactie-stang inkort of een nieuwe (kortere) laat draaien heb je een goede & veilige oplossing die er ook vrijwel origineel uitziet.
 
Hey zed die klauw mag je er echt niet zo opzetten..

reactiestang gat zit verkeerd
ontluchtingsnippel zit verkeerd

daarbij zit dan je pijp hoog en ..je remschoen...

en daarbij is het zonde ..je wil je wiel en uitlaat goed zien en voor het zwaartepunt moet die beneden blijven zitten...dus gewoon je uitlaat iets subtiel laten aanpassen zonder amateuristisch geweld..
 
Hey zed die klauw mag je er echt niet zo opzetten..

reactiestang gat zit verkeerd
ontluchtingsnippel zit verkeerd

daarbij zit dan je pijp hoog en ..je remschoen...

en daarbij is het zonde ..je wil je wiel en uitlaat goed zien en voor het zwaartepunt moet die beneden blijven zitten...dus gewoon je uitlaat iets subtiel laten aanpassen zonder amateuristisch geweld..


Ik zie het nut er ook niet van idd en het mooiere ook niet :? , maar ik heb het over de reactiestang onderop vervangen door een kortere met een nieuwe bevestiging zoals iemand hierboven voorstelde, wel onderop dus. Lijkt mij het simpelste.
 
Ik zie het nut er ook niet van idd en het mooiere ook niet :? , maar ik heb het over de reactiestang onderop vervangen door een kortere met een nieuwe bevestiging zoals iemand hierboven voorstelde, wel onderop dus. Lijkt mij het simpelste.


Kan ook maar dan komt er wel meer kracht op dat stangetje..maar goed die van mij is ook ingekort ;)

En die van jou lijkt idd niet aan de brug vast te zitten ...daar is meestal een reden voor. Was dat niet beter of zo? Ben niet zo thuis in die reactiekrachten materie..
 
De reaktiestang op frame zorgt voor een scheidig tussen rem en vering

Sorry P.H.C., maar nadenken en een forum gaan meestal niet samen.
 
Zoals ik al zei maakt het mij niet zo gek veel uit hoe ie gemonteerd is, gewoon onderop is misschien nog wel mooier ook. Zo zit het origineel:

PA090002.jpg


Na het idee van FZRene leek het mij misschien wel een idee om vanaf de remklauw die nok er af te slijpen, 90 graden naar boven te draaien en op de achterbrug te laten lassen. Vraag me dan alleen 2 dingen af, of het stevig genoeg zit en wie ik ken die alu kan lassen ;)

Zover ik weet is het niet noodzakelijk om de reactiestang aan het hoofdframe te bevestigen (zoals het nu zit) aangezien de ZX-7R later al een iets andere beugel had waarbij de remklauw ook gewoon aan de achterbrug vast zit zonder die stang.

PA090007.jpg


Zoals je ziet zit het zonder die reactiestang prima! Ik weet zeker dat het systeem voor de ZXR750 en ZX-9R van '94-'97 geschikt is, hoe hebben ze em dan daarvoor bevestigd? (hijs 2e hands)
 
Laatst bewerkt:
zou je dan niet enkel de reactiestang aanpassen?

knikje/boogje erin ofzo?
Hoe? Ik ben niet zo bekend in het bewerken van Alu, ik weet alleen dat wanneer het koud is en je het probeert te buigen, dat het breekt :+

Begrijp me goed dat ik geen linkerhanden heb, maar ik nooit een technische opleiding gehad, dus ik weet te weinig van metaalbewerking en hun eigenschappen.
 
Echt niet!, probeer de grijze massa boven in je hoofd maar eens ff op gang te krijgen :+
Het maakt wel degelijk verschil.

Ja ik snap het dat het anders is wanneer een reactiestang op het frame/blok gemonteerd is.

Maar wat ik zeg is dat het er geen verschil zou zijn tussen een systeem met een nok op de brug en montage met een stang op de brug.

Enige wat ik zou kunnen bedenken hiertegen is dat de ketting stellen niet zou kunnen, maar dat komt volgens mij wel goed omdat de stang en klauw met bevestiging op de as en bevestiging op de stang en het nieuw te maken punt op de brug allemaal draaiend bevestigd zijn. De klauw zou dan zelf een ander punt opzoeken wanneer je de ketting stelt.

De reaktiestang op frame zorgt voor een scheidig tussen rem en vering

Sorry P.H.C., maar nadenken en een forum gaan meestal niet samen.


Je wordt een beetje arrogant. B|

Hou mij niet voor een of andere nono of newbee. Ik lul alleen als ik iets denk te weten en niet in de ruimte.
 
Hoe? Ik ben niet zo bekend in het bewerken van Alu, ik weet alleen dat wanneer het koud is en je het probeert te buigen, dat het breekt :+

Begrijp me goed dat ik geen linkerhanden heb, maar ik nooit een technische opleiding gehad, dus ik weet te weinig van metaalbewerking en hun eigenschappen.
De stang zal heus niet breken(is massief aluminium). Gewoon knik in buigen.
Wel zorgen dat na het knikken de uiteinden v.d.stang weer in een lijn staan,anders gaat de remklauw wringen op de remschijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan