[ZXR750] Startproblemen

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Ik heb iets van 4 maanden geleden nog een keer getest of de startmotor nog aan sloeg (om de accu te testen) wat goed ging en daarna heb ik de accu verwijderd om em aan de druppelaar te hangen.
Vanacht heb ik de accu nog even extra opgeladen en vanmiddag heb ik mijn volle accu in de motor geplaatst. Contact gaat aan, LED's branden. Alle verlichting werkt ook maar wanneer ik de startknop in druk gebeurt er niets! Het volgende heb ik al getest:

- Dodemans knop werkt juist en staat op run
- Jiffy ingeklapt (niet dat dit wat uit maakt bij een ZXR)
- Startmotor werkt wanneer ik de pool regelrecht op de accu zet
- Startschakelaar maakt juist contact
- Alle mogelijke zekeringen zijn ok (zijn er maar 2 zover ik weet?)

Wat mij op valt is dat de rood/gele draad wat de startmotor relais aan stuurt geen positieve puls krijgt als je de startknop in drukt wat ook de oorzaak voor het probleem lijkt te zijn. Ik verdenk dus ook de CDI unit als de oorzaak van het probleem :( Die heb ik echter niet op de plank liggen en heb ook geen idee hoe ik deze door zou kunnen meten.
Iemand anders nog een suggestie?
Hoe kan ik de CDI unit testen?
Heeft iemand toevallig een CDI unit voor een L model op de plank liggen die ik kan testen cq overkopen?
 
Geef eens en fores tik op de startmotor met een hamer.
De bendix van de startmotor zal wel vastzitten. Met een tik erop komt ie los.

Anders de startrelais (ik meen dat ronde ding in rubber in de buurt van je achterschokbreker) even controleren.
 
Geef eens en fores tik op de startmotor met een hamer.
De bendix van de startmotor zal wel vastzitten. Met een tik erop komt ie los.

Anders de startrelais (ik meen dat ronde ding in rubber in de buurt van je achterschokbreker) even controleren.

:N Bendix :? ,
Mark toch, het is geen auto. ;)
In je zekeringskast zit ook nog een relais.
Meet even of er een signaal vanaf je startschakelaar de zekeringskast in gaat.
En dan vanaf je zekeringskast naar je startrelais.
 
Laatst bewerkt:
Heb juist hetzelfde voorgehad en alls gedaan wat ie heeft gedaan

cdi was het ook ni,

als je miss tijd hebt,kijk is vanbinnen in het contactslot zelf,
met deze tijd van seizoen kan er regen in je slot zijn gekropen en liggen de bedradeingen ''vochtig''

Bij mij was het dat, dat ik zelf niet meer kon solderen omdat het zo aangetast was.

En daarmee startte heeeeeeeel soms,
 
Mijn kwak had laatst ook wat problemen met starten, dit ging echter gepaard met een vreemd soort "tikgeluid", dat bleek dus mn zekeringskastje te zijn.
Hier zit ook een relais in wat bij mij dus compleet gaar was :( .
 
Geef eens en fores tik op de startmotor met een hamer.
De bendix van de startmotor zal wel vastzitten. Met een tik erop komt ie los.

Anders de startrelais (ik meen dat ronde ding in rubber in de buurt van je achterschokbreker) even controleren.
Hey Mark *D

Nee, de startmotor gaat wel rond, krijgt gewoon geen stroom.

:N Bendix :? ,
Mark toch, het is geen auto. ;)
In je zekeringskast zit ook nog een relais.
Meet even of er een signaal vanaf je startschakelaar de zekeringskast in gaat.
En dan vanaf je zekeringskast naar je startrelais.
Waar zit die zekeringkast dan ergens? Aan de rechterkant van de motor of zo?
 
Mijn kwak had laatst ook wat problemen met starten, dit ging echter gepaard met een vreemd soort "tikgeluid", dat bleek dus mn zekeringskastje te zijn.
Hier zit ook een relais in wat bij mij dus compleet gaar was :( .
Dit lijkt het bij mij ook te zijn. Op de zekeringenkast komt wel een 12v puls binnen als ik de startknop in druk, echter komt er op dat moment geen 12v puls naar het startmotor relais. Er zit dus NOG een relais in die zekeringenkast zeg jij? Ik hoor namelijk geen getik oid, tevens lijkt het mij erg vreemd om een relais met een relais aan te sturen.
Wat heb je er toen aan gedaan? Ik kan die zekeringenkast wel open maken, maar dan moet ik gaan boren en dat doe ik het liefst als ik zeker weet dat dit het is. Is dat relais bijv. makkelijk te vervangen?

Overigens probeerde ik vanmiddag voor ik begon nog even of ie het wilde doen en toen sloeg de startmotor zowaar aan! Echter daarna was het weer uit met de pret. Lijkt dus idd verdacht veel op de relais.

Contactslot kan ik denk ik uitsluiten aangezien alles werkt behalve de startmotor. Er zit op het contactslot maar zover ik kan bepalen maar 1 pool richting de zekeringenkast die deze van aarde voorziet en die werkt aangezien anders de overige onderdelen anders ook niet zouden werken.
 
Accu.
Start m maar eens met een hulp accu.
Ook accus worden lui bij stilstand.
En valt ie niet bij te laden met een lader beneden de 3ah
Accu is bijgeladen met een 6A lader en deze geeft nu met een groen LED aan dat de accu max geladen is. Daarbij zal ie dan toch wel 1x aan moeten slaan, al was het zwak? Of zou de accu nu misschien overladen zijn? (wel eens van gehoord, weet niet of dat werkelijk kan).

Overigens kan ik me herinneren dat ik altijd een tik hoorde als je het contact aan zet (mogelijk het relais in de zekeringenkast), die hoor ik nu ook niet meer.

[me]Daylights is alvast op zoek naar een andere zekeringenkast[/me]
 
Accu.
Start m maar eens met een hulp accu.
Ook accus worden lui bij stilstand.
En valt ie niet bij te laden met een lader beneden de 3ah

Ja, ultieme proef en niet moeilijk, kost ook weinig tijd; vast ook wel auto's genoeg binnen bereik.

Ook wel een beetje aanduiding: 5 minuten licht aan laten staan; als dat instort weet je ook meer.
 
dus de startmotor draait wel als je deze direct ff test via een omweg?

dan is het de aansturing vanaf je contact tot en met het startrelais wat je moet bekijken...
als je het 'klikken' van het relais niet hoort bij het indrukken van de startknop, dan ben je al vlug klaar met zoeken ,...lijkt mij....
 
hier de beloofde foto's:

day1.jpg

day2.jpg

day3.jpg

day4.jpg



Ik heb maar een paar extra foto's gemaakt zodat het hopelijk duidelijk is.
Bij mij was dus het relais kapot/ingebrand.
 
hier de beloofde foto's:

(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)


Ik heb maar een paar extra foto's gemaakt zodat het hopelijk duidelijk is.
Bij mij was dus het relais kapot/ingebrand.
Dankje! Mijn zekeringenkast ziet er aan de buitenkant nog prima uit maar wie weet wat er binnenin te zien is? Het is jammer dat ze niet makkelijk open te schroeven zijn. Maar alles leidt tot deze zekeringkast aangezien alle bedrading en schakelaars zo werken zoals het zou moeten horen, de zekeringenkast geeft het alleen niet door. Het zou alleen misschien kunnen dat het relais wat er in zit een algemeen relais is wat alles aan suurt. Als er te weinig stroom op komt te te staan op het moment dat het contact aan gaat, dan zal ie niet om springen. Dus ik kan sowieso nog even testen hoe dat het werkt met een extra accu er aan (is idd een kleine test die snel uitgevoerd is). Dat zal dan alleen vanavond pas worden.
 
M'n buitenkant was ook perfect...


Anders gewoon ff die 4 "dopjes" wegboren en ff kijken aan de binnenkant.
Je kan het altijd weer terug dicht lijmen ofzo.

Het is nou niet dat deze kastjes standaard waterdicht zijn zegmaar :|
 
Heb nog even getest met een extra accu, zelfde probleem. Een nieuwe zekeringkastje kost trouwens 98 euro, redelijk prijzig voor een printplaatje in een lek doosje dus.
Ik ga em vanavond open maken, eens kijken wat ik aan tref.
 
Voor een ZX-9R zover ik weet ja, daar heb ik denk ik weinig aan.

Heb het kastje open gemaakt, ziet er prima uit en mankeert niets aan. Maar het relais doet gewoon helemaal niets. De + en - die het relais moeten aan sturen geven de juiste puls, maar geen klik.
Ik snap alleen nog steeds het nut niet van 2 relais achter elkaar. De startschakelaar stuurt het relais in de zekeringkast aan welke op zijn beurt weer het relais van de startmotor aan stuurt. Ik zit er dan ook erg aan te denken gewoon het relais van de zekeringkast te omzeilen, in ieder geval totdat ik een ander kastje heb.
 
Relais omzeilen lijkt me achteraf toch geen goed idee. Niet alleen het startmotor relias maar ook de CDI wordt aangestuurd via het relais in de zekeringenkast en als ik de CDI sloop heb ik een veel groter probleem.
 
die fijne electronica is het laatste waar je in gaat zoeken....
begin bij begin...
contact aan--> startknop indrukken--> luisteren of het startrelais "in" komt...
Zo niet!!, het startrelais is dus ook los te testen,....doet deze dan nog niets dan is deze kapot!,... nieuwe halen.
Doet deze het bij los testen wel..!,...dan pas ga je zoeken tussen startknop en startrelais (bedrading+atributen welke er tussen zitten)
Kan een stekkertje zijn( los en/of oxydatie); scheurtje in printplaatje van een ander relais; kabelbreuk ( onzichtbaar..)
 
Nou, hij doet het weer :)

Heb vandaag een andere zekeringenkast gehaald en uit voorzorg ook een startmotor relais. Beide onderdelen vervangen, nog steeds nada :( Voor de zoveelste maal de stroomschema's er op na gelezen, alles wederom doorgemeten, geen idee! Vanaf de startknop komt nog steeds een positieve puls op de zekeringenkast (rood/zwart) en op de groen/gele draad staat massa (dit is de negatieve draad op het relais van de zekeringenkast). Echter, toen ik eens ging testen of er daadwerkelijk massa op deze draad staat als je start, dan valt het weg! Die massa moet van de koppelingsschakelaar komen en toen ik dat stekkertje er eens op nieuw in gestoken had werkte het weer :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan