[zxr750] tik tijdens rijden - remmen of wiellager?

nielsoc

Rookie
1 aug 2011
3
0
Utrecht
Hallo,

Ik zal me zo voorstellen in het daarvoor bestemde subforum.

Nu eerst mijn probleem:

Ik rijd een ZXR750 H1 (1989) en sinds kort komt er een tikkend geluid bij de voorkant van de fiets vandaan. Hoe sneller je rijdt, hoe sneller de tik. De tik gaat weg als ik de rem inknijp. Niet al te lang geleden heb ik de remblokken voor vervangen, dat is ongeveer 3 maanden geleden en het probleem is van de laatste anderhalve maand.

De remschijven zijn al vrij oud, maar ik kan er niet direct iets op zien dat het geluid zou moeten veroorzaken.

Heeft iemand een idee waar ik het precies zou moeten zoeken?

Groeten,
Niels
 
Wiellagers ga ik sowieso even controleren, bedankt voor de tip! Kan dan ook meteen even kijken of de schijven krom zijn.

Het gekke is dat het geluid er niet altijd is, maar het ontstaat meestal pas nadat er geremd is. Ik gok dus dat ik het in de remklauw/remblokjes moet zoeken... Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,
Niels
 
heb je de blokken zelf vervangen? heb je het blokveer plaatje goed terug gezet, deze houd de blokken op z'n plaats en spelingsvrij. Komen je remmen goed vrij? draaiden je rem cupjes soepel rond?
 
Wiellagers ga ik sowieso even controleren, bedankt voor de tip! Kan dan ook meteen even kijken of de schijven krom zijn.
Het gekke is dat het geluid er niet altijd is, maar het ontstaat meestal pas nadat er geremd is. Ik gok dus dat ik het in de remklauw/remblokjes moet zoeken... Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,
Niels

Als een van de schijven krom is, dan voel je dat gelijk in je remhendel, tenminste als je rijdt. :+ De hendel gaat dan pulserend heen en weer.
Lijkt mij slimmer dat je de lager checkt en de remmen/blokken nogmaals loshaald om dan stap voor stap de hele handel opnieuw te monteren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan