Zxr750j 1992 carburateur

Rayb33

Rookie
30 nov 2020
8
14
Hallo ,
Vorig jaar zomer heb ik een leuk winterproject op de kop getikt een Zxr750j in bordeauxrode kleur .
Deze winter compleet gestript alles opnieuw gespoten in de kleuren van 24hr race Kawasaki en veel nieuwe onderdelen erop .
Nu heb ik m aan t lopen maar trekt niet verder boven de 6000rpm daaronder loopt hij als een trein .
Nu nogmaals de carbs uit elkaar omdat ik denk dat t door te weinig benzine komt .
Nu kom ik erachter dat de 4 buisjes waar de main jets in zitten (dus waar de naalden in vallen )er 2 anders zijn van maat nu is mijn vraag hoort dit .
Als ik nl de needle holders nieuw zou willen bestellen krijg ik 4 dezelfde en er is ook maar 1 onderdeelnummer van .
Nu is t bij de zxr750 wel zo dat de binnenste naalden anders zijn als de 2 buitenste is dat met de needle holders ook zo ?
Foto’s bijgevoegd .
Mvg Jeroen
BC861366-40F4-4E76-AA6A-071C569CD054.jpeg
4E9D33E7-8DF4-4129-B779-C72C3B519130.jpeg6CB2616B-C744-4641-83A8-7A76D694CB75.jpeg
 
Trouwens, nu ze toch uit elkaar zijn, zou zelf even aan de gang gaan met shimmen van je naald, kan je ook veel terug vinden op Kawa forums (USA) dat de zzr/zxr modellen veel beter lopen met een aantal shimms. Meeste gasten kopen gewoon super kleine ringetjes bij een gereedschap handel ipv veel duurdere shimms. Maar trouwens slecht te zien op de foto, maar zijn er nu 2 korter dan de ander?
 
Nee de houders zijn even lang alleen de openingen zijn verschillend , dat is dus zo vreemd en de gasnaalden horen wel verschillend te zijn n96c en n96d zit er in maar die zijn even dik en even lang dus is denk misschien versleten .
 
Naalden verschillend is dus gewoon zo als het hoort, zolang ze zelf gewoon glad en niet zwaar versleten zijn hoef je daar niet naar te kijken. Ik kan ook niet echt uit de foto ophalen wat het verschil dan is qua naaldhouder, maar een dip rond de 6000 is inderdaad vaak een te arm mengsel en dus in die richting te zoeken. Je kan zelfs zo een hele uitleg googelen waar je met tape op je gashendel bepaalt waar je door middel van je stand van het gashendel kan uitvinden welk deel van je carb getuned dient te worden. Zo uit mijn hoofd zou ik eerst voor je naaldhoogte gaan, simpel en goedkoop.....
Heb met open filters op een EL ook lopen kloten met een dip die te verwachten was zonder aanpassingen.
Ben toen 10 stappen omhoog gegaan met hoofdsproeier en 3 shimms onder de naalden en de motor liep weer ff tijdelijk en trok in alle versnellingen en standen perfect door.
Jij hoeft waarschijnlijk niet aan je sproeiers te rommelen, ik zou zelf de naald me 2 shimms ( kleine dunne carrosorie ringen iets hoger zetten en kijken of de dip wegvalt. Bij twijfel aan je naaldhouder...tja dan zal je ze toch echt moeten vervangen, maar dat zal je zelf beter kunnen bepalen dan wat wij kunnen zien op een foto.
 
Ok bedankt voor je tip , de naaldhouders verschillen echt van elkaar , op de foto is van de 2 binnenste de binnenmaat/gat veel groter als ik de naalden daar in doe zitten ze los en bij de 2 buitenste op de foto vallen ze er netjes in
 
Zo vallen de naalden in de houders
Als je op de 2e foto kijkt kun je zien dat t de linker houder veel ruimer is
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    130,1 KB · Weergaven: 27
  • image.jpg
    image.jpg
    272,4 KB · Weergaven: 27
Als dit echt door slijtage komt dan is dat het eerste waar je naar moet kijken, maar voor als nog zou ik eerst even de diktes van de naalden trachten op te meten.....aangezien deze dus wel als ander type worden verkocht.
Is bij meerdere motoren vrij normaal om of een verschillende maat hoofdsproeier of dus aan andere naald te hebben....kan me zo voorstellen dat je naalden gewoon net iets anders taps toe lopen maar dit wordt rommelen met een goede liefst digitale schuifmaat....heb zelf nog nooit een ZXR gehad dus zou het je niet uit ervaring kunnen zeggen, maar ik denk zelf dat er een kleine kans is dat de naalden de buizen zo hebben versleten dat deze er zoveel dieper invallen....wellicht kan een ZXR houder je zekerheid geven, maar ik denk zelf dat dit zo hoort....jouw hoofdsproeiers zijn allen het zelfde dus dat verschil zit hem bij de ZXR in de naaldhoogte/dikte.....je zou ook heel voorzichtig met de dieper vallende naald een gaatje (netjes) in een papiertje kunnen drukken, en dan de andere er door heen halen....van onder kijken wat het verschil is....dus niet geheel door drukken maar kijken of er dikte verschil is....je snapt hem wel. Kawasaki is ook erg behulpzaam...mail ze en vraag of dit klopt. Daarna ff ringen scoren en ophogen die bende, met dit in het achterhoofd zou het zo maar kunnen dat je misschien ook nog even moet zoeken naar verschillende aantallen shimms per carb aangezien de hoogtes al met een tapper zijn afgesteld....met een beetje mazzel kan je bij de schuifen zonder dat je de carbs steeds moet verwijderen en zo een extra ringetje plaatsen of verwijderen.
Je hebt iig wat te doen dit weekend...good luck
 
oeps, zie net dat ik de foto kan vergroten en dit is wel erg overduidelijk een ruimer gat? Zou eerder denken dat een eerdere eigenaar er net iets andere houders in heeft geknald, anders zou het niet meer dan logisch zijn dat alle houders dezelfde slijtage hebben....wie weet was dit al een tuning poging, of gewoon een foutje. Wil je zekerheid dan gewoon ff 4 nieuwe houders bestellen.
 
Hallo , heb een ‘nieuwe’ carburateur gekocht van een goed lopende 93 zxr ,de losse houders waren net zo duur bijna als een ander carburateur 🙄 m’n eigen sproeiers overgezet(omdat ik zonder originele filterbox rijdt) en de kawa loopt als een trein en trekt als een gek vanaf 7000tpm er was dus blijkbaar teveel met de oude gerommeld.
Bedankt voor jullie hulp 🤛
 
Meeste gasten kopen gewoon super kleine ringetjes bij een gereedschap handel ipv veel duurdere shimms.
Beetje mosterd na de maaltijd misschien: voor het netjes uitlijnen van een axiaal schijfrem(beugels) op een mtb zijn er kleine en dunne ringetjes te krijgen. Misschien nuttig voor zulke tuning..?
 
Terug
Bovenaan Onderaan