ZZ-R600 met wat technische mankementen?

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
Hallo, Ben een beginnende motorrijder en heb net een Kawa ZZR600 uit 1992 gekocht. Een van mijn maten heeft eenzelfde alleen dan uit 90 en een geimporteerde versie (zx-6). Van het weekend de eerste ritjes gemaakt en er zijn een aantal puntjes die opvielen bij mijn motor.

1. Hij start erg slecht. Hij slaat wel in 1x aan, alleen daarna slaat hij ook gewoon weer af als de choke na een tijdje een klein beetje dicht wordt gezet. Als de motor eenmaal goed warm is loopt hij goed. De uitlaat ploft ook behoorlijk bij het starten, ben een sukkel op technisch gebied maar volgens mij betekent het dat er onverbrandde benzine dampen in de uitlaat terecht komen. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

2. Het tweede punt is het benzineverbruik. De twee motoren zijn exact hetzelfde alleen mijn benzinetank is na 220 km volledig leeg terwijl mijn compagnon makkelijk 300 km op een tank rijd. Het enige dat wij konden bedenken is het feit dat hij de standaarduitlaten er onder heeft zitten en dat op mijn fiets een Laser uitlaat zit.

3. Het laatste probleem is het feit dat op de snelweg de motor opeens in kan houden, dit is ongeveer bij de 8000 toeren. Best lullig als je net wilt inhalen. De snelheid en de toeren lopen dan langzaam terug. Door de koppeling te laten slippen krijg ik hem wel weer op toeren, maar volgens mij is dit niet echt goed.

Wie heeft met bovenstaande problemen ervaring en kan mij op weg helpen.... :?
 
1. het is HEEL normaal dat een motor slecht loopt tijdens de \"koude\" start periode.....dus dan kan ik af en toe weleens inhouden. Misschien moet je de choke gewoon net even ietsje langer ophouden als dat je nu doet, dus totdat ie wat meer op temp is.

2. Tsja, een Laseruitlaat kan betekenen dat er ook een dynokitje in zit, meestal vernaderd dan ook het verbruik....soms ten goede soms te nadele. Die van jouw is dus meer gaan verbruiken. (als er een dynokit op zit)

3. kweenie :)

ps: Misschien dat Maximum een antwoordt heeft, die heeft lang op zo\'n kawa rondgereden, dus zal er misschien meer vanaf weten.
 
Voor probleem 3 ff je carbs laten synchroniseren en opnieuw laten afstellen...misschien dat je daarmee ook prob 2 voor een deel verhelpt :)

Bedankt in ieder geval voor de snelle reactie. Ik heb de motor alleen ca 2 weken geleden een grote beurt gegeven. De dealer heeft toen de carbarateurs helemaal schoongemaakt en ik neem aan dus ook gesynchroniseert. De carbarateurs moesten overigens worden schoongemaakt omdat de machine erg lang stil had gestaan. En er in de afgelopen 2 jaar heel erg weinig mee gereden is.
 
Hoi, zelf heb ik een ZX-6 (australische) van 1990, die goed loopt, zeker nu ik afgelopen weekend er originele dempers (van een 91\'er)heb ondergezet ipv de Muzzys. Dus misschien ligt het ook wel aan jouw demper. Wissel die van jou motor eens met die van je vriend (hardstikke simpel..)

Groeten :] , René
 
Dan nog zou ik het maar ff navragen voor de zekerheid...en als ie pas een grote beurt heeft gehad kan je ermee terug naar de dealer dattie inhoudt...
Hallo, bedankt voor de reacties. Ik heb gisterenavond nog even goed getest. Het blijkt dat de machine van de eerste t/m de vierde versnelling goed doortrekt zonder problemen. Echter in de vijfde gaat het nog redelijk maar in de zesde versnelling is er totaal geen vermogen. In plaats van rustig doortrekken valt hij gewoon terug, maakt niet uit hoeveel gas ik geef.
 
Ligt puur aan de afstelling van je carbs...
En kijk voor de gein ff je tandwielverhouding ff na...vergelijk snelheid/versnelling/toeren met een andere zzr...je hebt kans dat er een te kleine achtertandwiel op zit...
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een laser maar geen dynojet kit..!!!
dus dat gaat nergens over ;)

dat ding heeft gewoon een keer kleppen stellen en carbs synchroniseren nodig...

en een beurtje....

dat scheelt de wereld!


2. Tsja, een Laseruitlaat kan betekenen dat er ook een dynokitje in zit, meestal vernaderd dan ook het verbruik....soms ten goede soms te nadele. Die van jouw is dus meer gaan verbruiken. (als er een dynokit op zit)
 
Vandaag met de garage gesproken, ze hebben e.e.a. afgesteld en zeggen dat het nu beter is. Verder gaf hij aan dat eigenlijk alle kawa\'s van die leeftijd hetzelfde probleem hebben, als ze het willen verbeteren moet de motor volgens hen getuned worden...

Klonk mij een beetje te wazig in de oren, hebben andere kawarijders dezelfde ervaring :?
 
Carberateurs demonteren....reinigen.....monteren.......goed afstellen.....probleem verholpen...geloof mij.....enne die kawa\'s starten niet echt goed.....begint te loeien met volle choke aan ....terug duwen...spelen met het gas tot hij goed oppakt ;)
 
Inmiddels mijn motor terug van de dealer, ze hebben rubbertjes onder de vlotternaalden gezet en het probleem zou nu verholpen moeten zijn, nou mooi niet. Problemen zijn gebleven en mijn brandstofverbruik is gestegen van 1 op 12 naar 1 op 9. Ook niet echt prettig.

Volgens de dealer moet ik ervoor zorgen dat de motor op toeren blijft, een 600cc moet nu eenmaal op hoge toeren draaien. Allemaal prima maar volgens mij moet je in de zesde versnelling en zeker in de vijfde toch in ieder geval in staat zijn om geleidelijk snelheid en toeren op te bouwen?

Ik weet niet goed wat ik ermeer aanmoet, weet iemand een goede kawasaki reparateur in de omgeving van Den Haag?
 
Inmiddels de motor naar Dynojet R\'dam gebracht. Het bleek dat de motor veel te veel benzine kreeg. Alle afstellingen waren goed, alleen op een een of andere manier verzoop de motor in de vijfde en zesde versnelling. Op dit moment wordt hij helemaal getuned en ik hoop er van het weekend weer op te kunnen rijden.

Bedankt voor jullie tips...
 
Hmmm, mooi! Ik rijd ook een ZZ-R600 uit \' 94. En inderdaad die problemen zijn niet normaal.

Starten doet hij wel goed, maar bij volle choke dan loeit hij nogal, en iets minder doet hij het niet. Gewoon even met het gas spelen tot hij oppakt.

Inhouden heb ik niet.

En met de tank rijdt ik ongeveer 220 kilometer, en dan kan hij nog naar reserve.

Veel plezier weer als hij het wel goed doet. :] Misschien zie ik je nog wel eens rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan