ZZR 1100, of iets anders?

Ik zou voor de ZZ-R gaan.

Ik heb meerdere ZZ-R's gehad en nog steeds heb ik er nog één. Nog nooit geen problemen mee gehad, met geen van allen. Gewoon goed onderhouden en zorgen dat hij op tijd zijn beurtjes krijgt.

De FJ1200 heb ik ook gehad, rijdt prima maar mankeerde ook wel regelmatig iets aan, bijvoorbeeld contactslot, koppeling, startmotor. Nadeel 16 inch wielen. Voor de Kawa 17 inch wielen is er meer keus..

Met de Honda en Suzuki heb ik te weinig ervaring om eerlijk over te oordelen.
 
dank voor de input. zx10r en blackbird red ik niet met mijn budget.
Sowieso is het proefrijden doorslaggevend, net zoals de staat van de motor (onderhoud, etc),
maar ik heb wel een beter beeld tussen de motoren.

Ik reed hiervoor o.a. triumph st 955 en vfr800, beiden sporttour. Ik merkte toen ik een tijd cb1000 reed, het sportieve begon te missen. Toen ik laatst een lange rit op een k100 reed, viel het me op hoe saai ik het recht op zitten vond. Daarom is de fj1200 toch niet wat ik zoek.

GSXR is te sportieve houding, ik bedoelde de gsx1100f.

Ik weet dat Honda de naam heeft van betrouwbaar en degelijk, van kawasaki en suzuki hoor ik soms erg verschillende verhalen per model.
 
De 1100 ZZR is minder betrouwbaar dan de Honda, maar vrijwel alles is minder betrouwbaar dan die 1000 en 1100 blokken van Honda (op een NAKS rateltje elk half jaar oid na xD). De ZZR is in mijn ervaring zeker niet onbetrouwbaar of lastig mee te leven, en het af en toe (misschien vaker, dat weet je toch nooit) sleutelen was de extra lol méér dan waard.
 
cbr1000f 100 pk
zzr1100 125 pk
gsx 1100 f 136 pk
fj 1200 130 pk


Hmmm, misschien de gsx net boven de cbr...

ach ja, tis allemaal één pot nat, scheelt weinig.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft de FJ, en de ZZR als laatste (hoewel ik goede vrienden en klanten heb die daar anders over denken, dus toch weer voorkeur...)


cbr 1000f 132 pk (1989)

zzr1100 147 pk (1993)
 
Mijn 2e motor was een ZZR-1100. Deze werd voor woonwerk verkeer gebruikt, en lange vakantie ritten. Nog altijd denk ik met veel plezier terug. Nooit grote problemen gehad, en toch veel gereden. Zeker op vakanties met aanrijden naar de bergen was het een topding! Snel, stabiel, comfortabel. Natuurlijk is het geen lichtgewicht, maar ik vond het een heel fijn compromis tussen toeren en wat sportiever.
 
Ik heb de CBR 1000 f gehad en de Suzuki Gsx 1100f ook. Nu een Triumph Daytona 900 uit 1995.
Ik zou voor een Triumph gaan en dan voor de CBR 1000 f.
 
Ik rij met alle tevredenheid op de zzr! Lekker de bochten opzoeken en bergachtig gebied doet hij super.

Maar als ik later groot ben wil ik toch een mt09, en aangezien ik al best groot ben wil ik je aanbieden om mijn motor is te testen... Stuur me maar een bericht als je eens ervaring wil doen op de zzr
 
En een ZZR heeft altijd kwaaltjes :)
Als je er eentje vindt waar de versnellingsbak en de oliebypass gedaan zijn, dan is het nog wel te doen. Als je een C met een forse kilometer stand vindt, dan is de kans groot dat die gedaan zijn, anders had ie er niet meer geweest. -O-

Het is wel een redelijk log hok trouwens, alhoewel ik de ZZR1100 altijd prettig vond voor woonwerk verkeer. Best comfortabel. Over de andere kan ik niets zeggen.
 
Laatst bewerkt:
dat is een goede tip!

Als je er eentje vindt waar de versnellingsbak en de oliebypass gedaan zijn, dan is het nog wel te doen. Als je een C met een forse kilometer stand vindt, dan is de kans groot dat die gedaan zijn, anders had ie er niet meer geweest. -O-

Het is wel een redelijk log hok trouwens, alhoewel ik de ZZR1100 altijd prettig vond voor woonwerk verkeer. Best comfortabel. Over de andere kan ik niets zeggen.
 
dat is zeker gaaf apparaat maar een sport. lijkt me niet eentje waar je comfortabel lange toertochten op kan maken en makkelijk mee in de binnenstad rijdt. of heb ik het mis?

Ik heb de CBR 1000 f gehad en de Suzuki Gsx 1100f ook. Nu een Triumph Daytona 900 uit 1995.
Ik zou voor een Triumph gaan en dan voor de CBR 1000 f.
 
~
Als je er eentje vindt waar de versnellingsbak en de oliebypass gedaan zijn, dan is het nog wel te doen. Als je een C met een forse kilometer stand vindt, dan is de kans groot dat die gedaan zijn, anders had ie er niet meer geweest. -O-

Het is wel een redelijk log hok trouwens, alhoewel ik de ZZR1100 altijd prettig vond voor woonwerk verkeer. Best comfortabel. Over de andere kan ik niets zeggen.[/quote



De grootste kwaal van de ZZR is de bestuurder.
Ze weten nieteens hoe ze moeten oliepeilen en dan loopt zo,n ding stuk en dan ligt het weer aan de motor.
Heb er 1 rondrijden met bijna 2 ton op de tellert en geen oliebypass en geen problemen met de versnellingsbak.
Wat ik wel standaard doe is de ketting van de dynamo en startmotor elke 50.000 km vervangen.
Verder een topding, snel en zuinig :-)
 
Inderdaad, enigen die stuklopen wordt hard mee gereden met weinig olie in het blok. Die combi is bij deze motor niet zo handig. Hou je het blok netjes vol gaat ie niet stuk. Log is ie vergeleken met zijn concurrenten zeker niet, maarja, vergelijk hem met een 600 supersport en dan is ie wel log ja. Niet zo raar, als ie niet zo flickable was hadie onrijdbaar geworden *D .
 
\
Als je er eentje vindt waar de versnellingsbak en de oliebypass gedaan zijn, dan is het nog wel te doen. Als je een C met een forse kilometer stand vindt, dan is de kans groot dat die gedaan zijn, anders had ie er niet meer geweest. -O-

Het is wel een redelijk log hok trouwens, alhoewel ik de ZZR1100 altijd prettig vond voor woonwerk verkeer. Best comfortabel. Over de andere kan ik niets zeggen.[/quote



De grootste kwaal van de ZZR is de bestuurder.
Ze weten nieteens hoe ze moeten oliepeilen en dan loopt zo,n ding stuk en dan ligt het weer aan de motor.
Heb er 1 rondrijden met bijna 2 ton op de tellert en geen oliebypass en geen problemen met de versnellingsbak.
Wat ik wel standaard doe is de ketting van de dynamo en startmotor elke 50.000 km vervangen.
Verder een topding, snel en zuinig :-)
Moet dat op een bijzondere manier of zo dat de meeste het fout doen?
 
dat is zeker gaaf apparaat maar een sport. lijkt me niet eentje waar je comfortabel lange toertochten op kan maken en makkelijk mee in de binnenstad rijdt. of heb ik het mis?

Ik rijd er (net als met de CBR en GSX) veel woon-werk verkeer mee. Hij lijkt misschien sport maar dat is ie eigenlijk niet. Hij heeft wat minder vermogen dan de CBR maar die 3 cilinder is wel erg soepel. Hij voelt ook minder zwaar aan dan de CBR maar beide zijn eigenlijk te zwaar om sportmotor genoemd te worden. Sport/toer komt meer in de buurt. Voor de Triumph is het wel handig als je zelf niet al te klein bent. Het is een vrij grote motor. Ik ben zelf 1.95.
Makkelijk in de binnenstad, tja, het is geen BMW F650 of zo. Maar het is ook geen Goldwing.
Ik vind de Triumph in de stad net zo makkelijk als de CBR . Zit weinig verschil in.
 
@erik oke dat is langer dan ik, al eens een lange tourtocht gedaan ermee?
 
Moet dat op een bijzondere manier of zo dat de meeste het fout doen?


Carter heeft een labirint ter voorkoming dat bij accelereren de olie naar achteren loopt en daardoor geeft het oliepeilglas een vertekend beeld.
Maar als je de instructies goed leest zal ook het juiste oliepeilen geen problemen geven.
 
Carter heeft een labirint ter voorkoming dat bij accelereren de olie naar achteren loopt en daardoor geeft het oliepeilglas een vertekend beeld.
Maar als je de instructies goed leest zal ook het juiste oliepeilen geen problemen geven.
Dat, en hij wordt vaak bewust op de bovengrens in het peilglas gehouden en iets strakker bijgevuld dan een motor die vrijwel geen smeringsproblemen kent. Ik heb nooit gehoord van lagerschade / problemen bij correct peilen, maar meesten die ik ken houden de zzr 1100 toch bewust iets voller. Het "lastige" is altijd dat je niet weet of ie anders kapot had gegaan, maar met het glaasje vol houden zijn in ieder geval prima ervaringen en geen problemen.
 
Carter heeft een labirint ter voorkoming dat bij accelereren de olie naar achteren loopt en daardoor geeft het oliepeilglas een vertekend beeld.
Maar als je de instructies goed leest zal ook het juiste oliepeilen geen problemen geven.
aahh oke.
Gewoon een gevalletje te lui om te lezen dus :X
 
De grootste kwaal van de ZZR is de bestuurder.
Ze weten nieteens hoe ze moeten oliepeilen en dan loopt zo,n ding stuk en dan ligt het weer aan de motor.
Heb er 1 rondrijden met bijna 2 ton op de tellert en geen oliebypass en geen problemen met de versnellingsbak.
Dat is zeker waar, oliepeilen moet zorgvuldig gebeuren, maar dat neemt niet weg dat er exemplaren zijn waar verstoppingen/onvolkomenheden in de oliekanalen zitten en dat daarvoor zowel een interne als externe bypass ontwikkeld is. Sommige (de meeste waarschijnlijk) hebben geen bypass nodig.

Nieuw kan je ze niet kopen, dus hij is altijd gebruikt. Degene die overblijven met hoge kilometer standen en weinig eigenaren zijn vaak juist gepeild en goed onderhouden, al dan niet met bypass.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan