ZZR 1100 olieprobleem??

jefgtturbo

MF'er
27 sep 2017
30
0
ik heb vorige week een zzr 1100(1994) gekocht en heb daar een vraagje over.
Af en toe (bij warme motor) gaat het olielampje branden/flikkeren.
Heb daar over contact opgenomen met de vorige eigenaar en die gaf aan dat er een volsynt olie in zit en dit de oorzaak kan zijn? olie dunner dus denkt de sensor dat er te weinig olie in zit?.
Hij zegt ook al jaren hier mee te rijden sinds die met fullsynt rijd.
Ik heb er een beetje een rare smaak van in mijn mond dus vandaar dat ik het hier plaats.
Olie is nog niet zolang geleden ververst en is netjes op pijl(misschien te vol want ik zie het pijl niet ,alleen als ik de motor iets op zijn kant hou zie ik dat er voldoende in zit).
Lampje brand bij warme motor bij stationair en flikkert bij remmen af en toe.
Met gewoon rijden brand er niks.
Lees ook wel eens dat de sensor erg gevoelig is?

ik ga over 3 weken een weekend naar duitsland met deze motor en wil wel zonder zorgen kunnen rijden.
Zou het inderdaad de fullsyn olie kunnen zijn? of zou er misschien heel ietsjes bij moeten? maar zoals gezegd pijl is al helemaal tot boven het kijkglaasje.

Alvast bedankt voor de reactie`s
 
Hoi , ja daar ga ik wel vanuit :)


Hij gaf aan dit te hebben sinds de fullsynt olie..
Mocht het de oliepomp zijn zou dit dan ook niet met gewoon rijden ook al zichtbaar moeten zijn?(d.m.v lampje)
Vorig jaar is de zzr helemaal uitelkaar geweest alles vervangen wat vervangen moest worden en alle vloeistoffen ververst.
Oliedruk ook gemeten en was goed ... al dus de oude eigenaar :)
Zou het kwaad kunnen om eventueel 100/200ml bij te vullen? gezien die al best vol zit..
Maar misschien geeft dat kleine beetje net dat verschil voor de sensor?(die al vrij gevoelig is bij dit type motor)
 
Laatst bewerkt:
Kawa heeft een druk sensor, geen niveau-sensor.
als het lampje aangaat is er normaal gezien onvoldoende druk.
wel op stattionnair en niet op hogere toeren zou op versleten oliedrukpomp kunnen wijzen.

zonder druk schakelt het kontakt de massa van het lampje aan, misschien reageert de drukschakelaar niet meer goed ? misschien is de draad ergens doorgeschuurd en maakt hij kontakt met de massa ?

Ik zou in iedere geval de effektieve druk (laten) meten. indertijd zijn veel ZZR1100 krukassen in de soep gedraaid (zeker model D, E weet ik niet zeker).
 
heb 10w 40 half synth besteld , incl nieuw filter en een motorflush om de boel eens goed te reinigen.
Hopelijk is het probleem dan over.
Dit op aanraden van motorzaak die ik reeds gebeld heb.
 
Olienivea op Max vullen plus 0.5 liter
Als je niet de modificatie heb zeker een aanrader

De o ring van de aanzuigmond krimt en zuigt hij lucht aan
Door die extra 0.5 liter voorkom je dat een beetje

Zou ook voor de zekerheid de sensor vervangen
Kost bijna niks en is 2 tellen werk

Ik heb er 9 gehad dus heb enige ervaring er mee
Nooit het olielampje aangehad met wat jij beschrijft.
Ook niet met vol synthetische olie
Neem aan dat hij rond de 1100rpm stationair draait

Nog nooit een versleten oliepomp gehad



Voor het goede moet je de oliedruk meten
Links voor onder het ontsteking deksel.
Heb wel eens een overdrukventiel mee gemaakt die iets open stond en hij zo te weinig druk had bij weinig rpm.

Naar gelang van de drukmeting moet je handelen

Dus ff de sensor vervangen en olie wisselen plus de 0.5 liter en filter.

Nog niet goed dan oliedruk meten

Nog niet goed terug brengen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan