ZZR 600 een toermotor ?

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
446
121
Ergens in de buurt van Joure
Hoi

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een leuke fiets van tussen de 1800-2500 euro. Mijn voorkeur gaat uit naar een Kawasaki GTR1000 maar daar heb ik eigenlijk geen goed exemplaar van kunnen vinden in deze prijsklasse... '(

Nu viel mijn oog onlangs op een advertentie (met foto) van een Kawaski ZZR 600 die werd aangeprezen als prima toermotor.

Iemand ervaring daarmee ? Hij komt mij nl meer over als een sportmachine.... Is de zit wel als een toermachine ? :]

Ik wil nl nu toch wel eens een eigen setje wielen gaan kopen *D
 
Hoi,

heb er zelf een gehad van 1998. Beviel prima.
De zit is meer toer dan sport, dus op lange afstanden heerlijk toeren.
Het blok van zo'n fiets is super. Degene die ik had zat een K&N luchtfilter op en een sportdemper en een Dynajet Kit. Hij liep daarom super en deed toen zeker niet onder voor een zx-6r ninja van hetzelfde jaar.

Denk dat een ZZR600 zonder die poespas ook super rijd. De stuureigenschappen van een zzr zijn iets minder soepel dan een zx-6r. De tweede was ook mijn 2e fiets.

Gewoon een proefrit maken en als het wat is lekker :]
 
Vorige maand hebben we met een aantal motorrijders een tochtje gemaakt van 1100 km als voorbereiding op de Saddlesore (1600 km).
Een van hen was een ZZR600...heeft geen enkel probleem gehad.
 
Op ZZR-600 kun je heerlijk relaxed rijden. De zit was voor mij prima (1m86) en de windbescherming is ook top. Daarnaast kun je 'em ook nog eens doorhalen en er lekker sportief mee rijden.
Ook voor de Duo is de zit redelijk comfortabel.

Verschil met een echte toerbak is natuurlijk dat je geen cardan hebt, minder koppel, minder accessoires, geen grote kuip (al voldoet de kuip prima).

Ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend bent en wat je eisen zijn... Veel bagage? Vaak met Duo?
En je voorkeuren: lage toerentallen/hoge(re) toerentallen?
120 km/u op ZZR-600 rond de 6.000 rpm
120 km/u op BMW R1150R: 4.500 rpm
(is 120km/u toersnelheid?)

Op een Ninja kun je ook toeren.
Al eens aan de ZZR1100 gedacht? (al lijkt me dat geen beginnersfiets, maar weet dan ook niet of je wel of geen beginner bent).

Edit:
en wat is toeren? Op zondag over de boulevard met 30km/u, of met bagage naar Italie?
 
Laatst bewerkt:
Mjah een ZZR1100 durf ik eigenlijk niet aan.
Heb afgelopen december mijn papiertje op een vrij makkelijke ontspannen manier gehaald en ben zelf vrij rustig en berekenend van aard maar daarom weet ik ook niet wat een pk-monster als een ZZR1100 bij mij losmaakt *-)

Heb tot nu toe op een cb500, cb750, k75rt en een fj1100 gestuurd en ik moet zeggen dat die fj me het best beviel...

Mijn "droommachine" is een Kawasaki GTR1000 maar ik wil me eigenlijk beperken tot zo'n 2500 euro dus dan is het moeilijk er een te vinden die niet eigenlijk total-loss is maar door een "oplapper" weer rijdend is gemaakt... (ik zal geen bedrijven noemen maar ik heb er al 2 gezien bij 2 firma's die echt de weg niet meer op zouden moeten mogen...)

Daarom dat ik nu dus ook kijk naar een ZZR 600 die ik heb zien staan voor 2500....
 
Perfecte fiets, heb er zelf ook 1 sinds november. En je kunt er heerlijk mee toeren, een duo op meenemen, bochten maken en een afsluitdijk over scheuren. Het is geen SS maar ook niet echt een toerfiets. Hij valt er gewoon goed tussen.
Succes ermee iig.
 
Ik denk ook wel dat een zzr een goede toermotor is. Toch wil ik nog een beetje reclame maken voor de gtr ;) Zelf rijd ik dus met een gtr, waar ik zeer tevreden mee ben, maar het enige wat me een beetje tegenzit is het hoge gewicht waardoor hij vrij zwaar aanvoelt bij het parkeren en dergelijke, maar bij het rijden valt dat niet zo op. Ik heb mijn gtr 3000 euro betaald, 10 jaar oud met 80000 km op de teller, maar werkelijk nog in perfecte staat. Dus als je een beetje geduld hebt, zul je zeker een degelijk exemplaar voor 2500 euro kunnen vinden, zeker als je een ouder exemplaar kunt kopen (vanaf 1986 geproduceerd). Verder kan ik zeggen dat de gtr niet aanleiding geeft tot hard rijden, in de 10000 km dat ik met mijn gtr gereden heb dit jaar, heb ik nooit harder dan 140 op de teller gereden (rekening houdend met het feit dat ik 22 jaar oud ben is dit toch niet slecht!).

Waar ik bij aankoop van een gtr op zou letten is dat het geen ongeval is geweest. Niet-originele zijkoffers kunnen je bijvoorbeeld al vragen doen stellen. Laat je verder niet te hard afschrikken door een hoge kilometerstand. Mijn gtr heeft nu 93000 km en het olieverbruik is zo goed als nihil

Los van dit alles blijft de zzr uiteraard ook een goede keuze. Iets minder toer, maar wel veel lichter en ook wel vrij goede windbescherming.

Tom
 
Hoi Tommy,

Bedankt voor je reactie; ik heb zelf ook een "prettiger" gevoel bij een GTR dan bij andere types... Komt misschien ook omdat ik eigenlijk de behoefte aan snelheid wel kwijtgeraakt ben in de eerste jaren dat ik met een auto van de baas mocht rondrossen (dan let je niet zo op heelhouden enzo...)

Tegenwoordig rijdt ik ook woonwerk in een Renault Megane en eigenlijk zoek ik ook een motor van dat karakter; soepel, ruimte, rust.

Ik blijf het web dus afzoeken naar GTRretjes maar ga zeker toch even bij die ZZR kijken of het ook datzelfde gevoel geeft...
 
Kwa zit misschien wel een toermotor, maar motorisch zeker niet!

Mijn zzr heb ik nog altijd op iets minder dan 250 geklokt, en zolang je hem hoog in toeren houd doe je weinig onder voor 600cc sportmotoren.

Als het frame en de vering beter waren, zou dit m`n volgende motor weer worden... Voor echt sportief gebruik, laat het frame nogal wat te wensen over Laat staan de vering...
 
Ja, beslist een goede allround motor.
Heb met een ZZR600 in 2000 een vakantie gedaan naar zuid Frankrijk en dat ging zonder problemen.
Ik reed solo maar had wel een tanktas, zadeltassen en een roltas achterop als bagage.
En zo beladen viel er ook nog goed te sturen.
 
Hoi,

Ik heb wel een K75RT voor je die net binnen je budget past :] .
Prima fiets van '91. Loopt als een tiet, gebruikt geen olie, banden zijn nog redelijk (goed voor nog minimaal 1 seizoen. Gaat weg omdat ik een R1100RT gekocht heb.

Mail me maar op hassent@tiscali.nl als je intresse hebt
 
ik ben erg tevreden met mijn zzr 600.

maar ik ben wel iets meer van de snelheid en de zzr 600 krijgt daarom een grote broer erbij. zit te denken aan een honda sp-1

het is een prima tourfiets en mooi,

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan