ZZR 600 met chokeprobleem.

EL-Sloopski

Rookie
21 jan 2019
2
0
Heren ik zit met het volgende probleem.

Ik heb pas een ZZR 600 uit 1999 gekocht voor woon/werkverkeer maar nu wil deze machine niet op choke blijven lopen.
Als ik de motor koud start met volle choke slaat hij gelijk aan en gaat 4000 toeren lopen. na ongeveer 30 seconden slaat hij af en kan ik hem alleen met choke vol open en vol gas starten. als ik dan met het gas speel kan ik hem aan de praat houden (lukt niet altijd) en als de temperatuurmeter ongeveer met 1/3 is gestegen kan de choke dicht loopt hij netjes 1200 toeren en kan ik er mee weg. Ik heb al op diverse forums gelezen dat de choke van de ZZR een drama is maar hij toch moeten blijven lopen.
Nou heb ik dat ding al 100 x uit elkaar gehaald maar kan niet tot een oplossing komen.
Ik ben zelf automonteur en heb regelmatig in de werkplaats gesleuteld aan de motor maar het gekke is als hij binnen staat dus bij een hogere temperatuur (graad of 17) start hij wel normaal en werkt de choke naar behoren. zodra hij naar buiten gaat waar het een graad of 5/6 is beginnen deze problemen zich voor te doen.
Er lopen koelslangentejes onder de vlotterkamers door en ik vermoed dat dit een soort voorverwarming is maar het blok moet eerst lopen voordat deze verwarming afgeven.
Ik heb de carburateurs ultrasoon laten reinigen, nieuwe vlotternaalden en zittingen en pakkingen gemonteerd (revisiesetje), vlotterhoogte afgesteld, synchroon afgesteld.
Bougies zijn vervangen.
Luchtfilter nieuw
verse olie en filter.
Al deze zaken geven geen verbetering op de koude start.
Toen heb ik mijn carburateurs naar Hans van Wijk in Zoetermeer gebracht om de afstellingen te laten controleren.
Zij hebben de carburateurs nogmaals gereinigd en afgesteld volgens fabrieksnormen maar na het monteren van de carburateurs blijft het probleem bestaan.
Heeft iemand een idee of kan iemand mij op weg helpen met deze ellende?
 
Dat is nu juist het probleem, met halve choke slaat hij niet aan en als ik de choke na aanslaan gelijk van vol naar half doe of er tussen in mee speel slaat hij af en start hij dus alleen met volle choke en vol gas.
De uitlaten roken dan wit alsof er een nieuwe paus is gekozen. (lijkt mij te veel brandstof) Als hij warm is is de witte rook wel weg.
Wegrijden en hem op toeren houden is een optie maar mag je niets tegenkomen onderweg want als hij uitvalt ben je de sjaak maar er zit dan ook geen gang in.
Als je tijdens het rijden de choke naar half zet is er wel vermogen maar bij opschakelen valt hij dan gelijk uit.
Hij loopt dan overigens ook 1 op een emmer.,
 
Lees wel vaker, dat ze het stationair verhogen naar 1300 toeren bij dit model.
I.v.m uitvallen koud.

Witte rook zal wel condens zijn.
Als die met half choke niet start, en slecht rijd, en stationair verhogen niet helpt, zou ik ook de mengelselschroef halve slag rijker zetten, zoals mij voorganger ook al aangaf
 
Zij hebben de carburateurs nogmaals gereinigd en afgesteld volgens fabrieksnormen maar na het monteren van de carburateurs blijft het probleem bestaan.
Dus ze hebben de schroef x,5vschroef of iets dergelijks open gezet volgens WPHB?

Ik hoop dat je zelf ook begrijpt dat je carburatie niet kunt afstellen op carburateurs zonder de complete (lopende) motor erbij te hebben?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan