ZZR 600 V.S. VFR 750

scholpat

MF'er
11 jul 2004
215
0
Beverwijk
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een leuke sport/tour fiets waar je lekker met een duo mee kan rijden. Nou is mijn oog gevallen op 2 modellen de ZZR 600 en de VRF750
Zelf heb ik het idee dat ze VFR750 net wat meer sport dan toer is (ook gezien de enkele uitlaat)

Wat zijn de plus maar nog belangrijker de min punten van deze modellen. 8-)

En wat zouden jullie aangevelen. :}

Extra info: lengte 1.85 en 1.70 postuur 2x normaal.
Zoek een motor die niet te veel irritante resonaties heeft bij de 100 / 120km/u
Budget rond de 3500 (zal dus het oudere vfr750 model worden t/m 93)
 
Nee hoor vind ik van niet.

De RF 900 heb ik toen gekocht omdat ik de 600 te krap vond zitten en eigenlijk omdat ik het uiterlijk super gaaf vind, maarja ben er nu achter dat uiterlijk ook niet alles is, eigenlijk vind ik 900cc of eigenlijk 135+pk te veel (betrap me er te vaak op dat ik als ik even inhaal de 200km/u passeer en aangezien ik toch nog wel enige waarde aan mijn rijbewijs en mijn protemonee hecht vind ik dat niet zo heel erg prettig)
Daarnaast is de RF900 zeker meer sport/tour dan de ZZR600 de VFR weet ik niet (nog niet op gezeten of gereden) bij de ZZR zit je veel rechter dan de RF.
Daarnaast is de zit voor de duo op een ZZR beter dan op een RF, maarja dat hangt er dus ook weer vanaf hoeveel waarde je aan de duo zit hecht. Ik rijd eigenlijk altijd met 2 personen en als je vriendin dan liever gaat lopen dan is de lol er ook wel snel vanaf.

Verder heb ik absoluut geen spijt van mijn tijdelijke keuze gehad, vind de RF nog steeds een geweldige motor en eigenlijk nog steeds wel een van de mooiste modellen die er in motorland te vinden zijn.

Zoals altijd een kwestie van compromissen sluiten B|

Zie het maar als je coupe inruilen voor een station omdat de coupe anders meer voor de deur staat te blinken dan dat er mee gereden wordt. ;(
 
Ik kan m'n VFR tegenwoordig vergelijken met een CBR-600, en moet zeggen dat de VFR toch wel een heel relaxed blok heeft, met over het hele toerenbereik lekker veel trekkracht, ook onderin. Dat zal bij die ZZR-600 wel anders zijn, zeker vergeleken met je huidige 900 cc fiets. Gewoon proefrijden dus!
 
ZZR600:

+ Fantastisch zadel. Ook voor de duo. Na 800km nog geen centje zadelpijn. Oh, hoe anders is dit bij bijvoorbeeld de 'toermotor' Honda Deauville.
+ Zeer comfortabele zithouding. Voorover genoeg om 140-150 goed vol te kunnen houden, rechtop genoeg om ook lekker 50-80km/u te kunnen rijden.
+ goede spiegels voor zo'n 'sportieve fiets'
+ Amper getril; de mijne trilt alleen op een punt net onder de 6000 ietsjes.
+ Alsnog 100pk.

- De versnellingsbak krijgt op den duur kuren (rond de 65k km)
- Het vermogen komt pas boven de 8000 toeren los. Inhalen op snelweg = terugschakelen. Rustig rondtuffen kan prima op 4000rpm, maar dan accelereer je niet snel als je gas geeft.
- De vering van mijn ZZR-600D ('91) is ronduit slecht.
- Op een pielig zijvakje na waar eigenlijk-net-niet een schijfremslot inpast heb je absoluut geen bagageruimte, ook niet onder je zadel.

Benzineverbruik lag tijdens de Italie-vakantie op zo'n 1:16 gemiddeld. Dit met tanktas, 48L topkoffer, duo, Autobahn (150-180 km/u) en bergpassen.
 
En jij verkoopt je RF voor een van deze twee? :? Beetje vreemd? :?

Niks mis mee Mr.Zed.... ;) Wieweet ga je ook nog overstag als je op een vfr gereden hebt.... }) *D

Ben wel enigszins bevooroordeeld, maar de voordelen van een vfr:

* oerdegelijk V4 blok
* winnaar in zowat elke vergelijkingstest
* prima compromis tussen sport en tour
* veel trekkracht onderin in vergelijking met zzr
* waardevast
* honda afwerking, dashboard, uitrusting ed.

Minpunten die ik kan verzinnen:

* spanningsregelaar is een zwak punt
* aanschafprijs (door de waardevastheid)

Kijk voor meer info ook es op www.vfroc.nl en ga naar het forum. Je zult (waarschijnlijk ook in dit topic) zien dat een zzr geen partij is voor een vfr (of druk ik me nou te stellig uit... O-) ). Verder zou ik zeggen: maak een proefrit of beide!

Succes met je keuze :)
 
Laatst bewerkt:
heb de zzr in mijn 'consideration set' gehad samen met o.a. de vfr die het uiteindelijk geworden is.

qua motorische kenmerken 'wint' de vfr het wel van de zzr hoor. een 750 heeft meer koppel en meer vermogen.

verder zijn er nog andere voordelen die je in meer of mindere mate belangrijk kunt vinden. zo heb je een grotere tank, bredere achterband, iets meer grondspeling en ja zeg nou zelf, als je deze twee naast elkaar ziet staan ga je toch voor die rooie of niet?! :+

GetImageMain.asp


GetImageMain.asp


zo en hier eindigt mijn lofzang over de vfr. de voordelen van de zzr (die er natuurlijk ook gewoon zijn) laat ik aan de zzr bezitters over ;)
 
Een van de grootste nadelen van de ZZR voor duo gebruik vind ik de veel te slappe achtervering, resulterend in het al eerder vermeldde 'mindere grondspeling'. Maar daar is natuurlijk wel wat aan te doen.

Ten opzichte van de ZZR heeft de VFR toch wat meer power onderin. De ZZR is dan weer leuker om in toeren te jagen en door te trekken (mag veel meer toeren maken).

Qua zithouding ontlopen de twee elkaar (standaard) niet veel. De ZZR is iets lager. Geen idee hoe 'lekker'de achterpassagier erop zit.

Qua actieradius is de VFR in het voordeel. Bij gelijke rijstijl scheelt het verbruik niet zo heel veel (ZZR is iets zuiniger), maar de VFR heeft een grotere tank. Dit geldt overigens alleen voor 't nieuwe type VFR, met 21 liter tank, de oude heeft een 19 liter tank (ZZR 18 liter(?))

full


Verder vind ik 't alletwee fijne machines, maar geniet de VFR mijn voorkeur:
* mooiere 'techniek' (enkelzijdige achterbrug, tandwielaangedreven nokkenassen), V4;
* probleemlozer koudstart gedrag (de choke van de ZZR werkt ronduit vervelend)
* nog geen givizaken op een ZZR gezien, wel veelvuldig op VFR (heb ik dus ook)
 
Niks mis mee Mr.Zed.... ;) Wieweet ga je ook nog overstag als je op een vfr gereden hebt.... }) *D

tralalala...

Je breng hem maar langs. :P

ladida blabla

He allemaal asfalthappers ineens hier in dit topic. *D

De heren hierboven hebben er wel ervaring mee iig, dat kan ik je verzekeren.

Maar als ik het zo lees ben ik maar blij met mijn RF. :) Al is die nieuwere VFR ook erg mooi, maar buiten budget. De oudere vind ik ook wel wat.
 
Ok heren bedankt voor jullie leuke reacties :}


Ik ga in ieder geval nog een proefrit op een VFR maken dan kan ik ook zelf beter een vergelijk maken.
 
Hoi,

Wegens een mogelijke omruil actie heb ik een rit gemaakt op een ZZR600 uit 94.
Deze motor gaat het dus in ieder geval niet worden. B|

Het enige positieve punt ten opzichte van mijn huidige RF900 vind ik de zit positie zowel voor mezelf als de duo, verder eigenlijk alleen maar min punten. |(
Motorisch is het een overopgefokt blok waar je echt van moet houden.
Als je de soeplesse van een RF gewend bent (loopt nog netjes bij 2000 toeren, ondanks dat hij bij 12.000 toch ook pas het rood in gaat) kan je bij een ZZR stellen dat er onder de 4000 toeren absoluut niet prettig met de motor te rijden valt. :r

Misschien dat het dus toch nog het overwegen waard wordt om wat onderdelen te zoeken die een RF comfortabeler maken... Iemand suggeties? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan